Skrzydło na początek

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4173
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: uriuk » 20 października 2016, 19:34

JakubM pisze:Niestety, hasło "wysokowyczynowy" nic mi nie mówi o umiejętnościach jakie powinienem posiadać. Gdyby dano mi możliwość lotu to bym korzystał (licząc, że oferujący wie że nie zrobię sobie i maszynie krzywdy). Nie znając maszyny po tym jednym słowie (ani po pobieżnym przejrzeniu całej instrukcji) nie jestem w stanie ocenić czy moje umiejętności są wystarczające czy nie.

Z hasła "wysokowyczynowy" oczekuję natomiast dobrych osiągów (duże doskonałość i prędkości przelotowe - opisane także dalej w instrukcji).

Z innej bajki - zaczynając przygodę z latawcami kupiłem swój pierwszy latawiec także z etykietą "wyczynowy" - może był odrobinę trudniejszy w obsłudze (większe wydłużenie = bardziej złożona uzda, bardziej podatna na splątanie niż w prostszych modelach), ale przy podobnym parametrach bezpieczeństwa miał przede wszystkim znacznie lepsze osiągi.

Konia z rzędem temu, kto inaczej niż doświadczalnie, określi czy jego umiejętności są odpowiednie by dosiąść i poprawnie użyć wyczynowych nart czy deski.



Czyli jesli ktos myslacy wywali te glupawe literki z testow i przywroci normalonosc (taka jak w samolotach, szybowcach, granatach recznych, czajnikach elektrycznych czy kosiarkach do trawy) to nie bedziesz mogl latac, poniewaz instrukcja "nic ci nie powie"?
Nie ma osobnych granatow dla komandosow a osobnych dla kucharzy wojskowych. Ale sa rozne granaty i kazdy ma instrukcje.

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło na początek

Postautor: JakubM » 20 października 2016, 19:53

uriuk pisze:Czyli jesli ktos myslacy wywali te glupawe literki z testow i przywroci normalonosc (taka jak w samolotach, szybowcach, granatach recznych, czajnikach elektrycznych czy kosiarkach do trawy) to nie bedziesz mogl latac, poniewaz instrukcja "nic ci nie powie"?.

Zle mnie zrozumiałeś. Będę latał dobierając sprzęt na podstawie opinii innych bardziej doświadczonych i zaufanych osób oraz własnych prób i błędów.
A poznając duży wachlarz sprzętu może, przy okazji, nauczę się czytać instrukcje i dostrzegać tam to czego dziś nie widzę.

Gość

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Gość » 20 października 2016, 19:58

Nie zgadzam się z tym co piszesz Uriuk. Tak samo można by powiedzieć a co jak producent nie poda wydłużenia a tylko literki . Co będziesz sam liczył na startowisku. System jest taki jaki jest . Jest wydłużenie i są literki i należy brać pod uwagę i jedno i drugie. Może pojawić się producent który stworzy cudo 5.2 D . Czy się mylę ? Należy zaznaczyć iż istnieje zasadniczą różnica nie mająca ze sobą żadnego związku pomiędzy wydłużeniem a certyfikacją.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Lucjan Piekutowski » 20 października 2016, 20:09

Wydłużenie jest faktycznie parametrem nie podlegającym dyskusji, w przeciwieństwie do literek. Pisząc o średnim B miałem na myśli grupę docelową czyli pilotów średnio zaawansowanych. W temacie tego, co napisał ciacholot, oglądałem większość materiałów na temat advancowego Epsilona 7 oraz 8 i wychodzi na to że zachowanie tych skrzydeł się nieznacznie różni np 7 mniej tłumi wahnięcia przód - tył ale jest stabilna na boki a 8 wprost przeciwnie stabilna przód tył a na boki mniej. Mimo to target pozostaje ten sam - rekreacyjny, Epsilon pozostaje Epsilonem.

Poza tym skrzydła można pogrupować w oparciu o ich zachowania i grupę docelową na nadające się do szkolenia, rekreacyjne, przelotowe i wyczynowe. Czy te nazwy coś mówią ? Nie, ale skrzydła z tej samej grupy będą wykazywały podobne parametry lotno - handlingowe a co za tym idzie pilot będzie mógł dobrać skrzydło do umiejętności.

Gość

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Gość » 20 października 2016, 20:42

Czy tu jest cenzura ? Proszę o publikację mojego poprzedniego postu. Nie zawierał treści obraźliwych i odnosił się do tematu.
Pozdrawiam

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Skrzydło na początek

Postautor: ciacholot » 20 października 2016, 20:47

Nie ma osobnych granatow dla komandosow a osobnych dla kucharzy wojskowych. Ale sa rozne granaty i kazdy ma instrukcje.[/quote]


To fakt.
Te dla kucharzy są takie czerwone w środku i mogą być też przeznaczone dla komandosów :lol:
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 października 2016, 20:55

Biorąc pod uwagę obecne konstrukcje to można skrzydła pogrupować w zależności od wydłużenia i ilości godzin które pilot lata rocznie w termice. 0-30 godzin wydłużenie do 5. 30 godzin wydłużenie 5,5. 60 godzin wydłużenie około 6. 90 godzin wydłużenie ponad 6.5
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Skrzydło na początek

Postautor: ciacholot » 20 października 2016, 21:01

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Biorąc pod uwagę obecne konstrukcje to można skrzydła pogrupować w zależności od wydłużenia i ilości godzin które pilot lata rocznie w termice. 0-30 godzin wydłużenie do 5. 30 godzin wydłużenie 5,5. 60 godzin wydłużenie około 6. 90 godzin wydłużenie ponad 6.5






Mój algorytm (jak go nazywasz) przedstawiony wyżej do tego jest.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 października 2016, 21:06

Mariusz. Twój wzór jest bardzo dobry. Chodzi o to, żeby piloci zrozumieli, że skrzydła nie powinno kupować tylko na zasadzie literek ABC oraz SML.
Zbyszek Gotkiewicz

Gość

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Gość » 20 października 2016, 21:09

ciacholot pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Biorąc pod uwagę obecne konstrukcje to można skrzydła pogrupować w zależności od wydłużenia i ilości godzin które pilot lata rocznie w termice. 0-30 godzin wydłużenie do 5. 30 godzin wydłużenie 5,5. 60 godzin wydłużenie około 6. 90 godzin wydłużenie ponad 6.5






Mój algorytm (jak go nazywasz) przedstawiony wyżej do tego jest.


A co jeśli jakiś producent wyprodukuje skrzydło 5.2 które w certyfikacji otrzyma same D no chyba że to nie jest możliwe.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 października 2016, 21:18

Gość pisze:
ciacholot pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Biorąc pod uwagę obecne konstrukcje to można skrzydła pogrupować w zależności od wydłużenia i ilości godzin które pilot lata rocznie w termice. 0-30 godzin wydłużenie do 5. 30 godzin wydłużenie 5,5. 60 godzin wydłużenie około 6. 90 godzin wydłużenie ponad 6.5






Mój algorytm (jak go nazywasz) przedstawiony wyżej do tego jest.


A co jeśli jakiś producent wyprodukuje skrzydło 5.2 które w certyfikacji otrzyma same D no chyba że to nie jest możliwe.


To ja odwróce pytanie: A co jeśli producent zrobi skrzydło o wydłużeniu 6.5 z certyfikacja B?
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Skrzydło na początek

Postautor: ciacholot » 20 października 2016, 21:26

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Gość pisze:
ciacholot pisze:




Mój algorytm (jak go nazywasz) przedstawiony wyżej do tego jest.


A co jeśli jakiś producent wyprodukuje skrzydło 5.2 które w certyfikacji otrzyma same D no chyba że to nie jest możliwe.


To ja odwróce pytanie: A co jeśli producent zrobi skrzydło o wydłużeniu 6.5 z certyfikacja B?





Tego ostatniego spodziewałbym się szybciej. W tę stronę bardziej to idzie.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Lucjan Piekutowski » 20 października 2016, 21:32

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Gość pisze:
To ja odwróce pytanie: A co jeśli producent zrobi skrzydło o wydłużeniu 6.5 z certyfikacja B?


Zbyszek, ale to chyba wszyscy wiedzą ci bardziej świadomi, że w B jest mnóstwo śmieci, bo to jest klasa - target - handel i dlatego wszystko leci do B. Nawet o wydłużeniu 6. Dlatego piszę o średnim B, czyli skrzydle o wydłużeniu między 5,1 a 5,5.

Czy poleciłbyś koledze założycielowi wątku np Optica ?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 października 2016, 21:38

Lucjan Piekutowski pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Gość pisze:
To ja odwróce pytanie: A co jeśli producent zrobi skrzydło o wydłużeniu 6.5 z certyfikacja B?


Zbyszek, ale to chyba wszyscy wiedzą ci bardziej świadomi, że w B jest mnóstwo śmieci, bo to jest klasa - target - handel i dlatego wszystko leci do B. Nawet o wydłużeniu 6. Dlatego piszę o średnim B, czyli skrzydle o wydłużeniu między 5,1 a 5,5.


No widzisz. Czyli ty automatycznie sprawdzasz wydłużenie, a nie próbujesz dociekać czy jest to parametr który należy brać pod uwagę
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Skrzydło na początek

Postautor: ciacholot » 20 października 2016, 21:41

Są skrzydła o wydłużeniu 5 z czymś i wcale nie mają certyfikatu i służą do acro co potwierdza to co napisał Uriuk, że czytać trzeba bo z samych parametrów nie wszystko wynika. Dlatego ja dalej się upieram, że gdyby były dajmy na to klasy oznaczone to określając klasę pilota wiadomo było by co dla kogo i nie było by dylematu, że 5,6 bez certyfikatu np. Mach 1.1 Dudkowy to nie skrzydło dla świerzaka tylko dla wyjadacza.
Mariusz Kilian

Gość

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Gość » 20 października 2016, 21:45

Zbyszek odwrócenie pytania jest tylko odbiciem piłki .
Ja chcę zwrócić uwagę i podkreślić fakt iż należy zwracać uwagę zarówno na wydłużenie jak i certyfikację . Jeśli ktoś będzie zwracał uwagę na to o czym ja piszę nie natnie się na 6.5 B natomiast jeśli będzie ślepo patrzył na wydłużenie może wpakować się w 5.2 D
Co gorsze według Ciebie ?

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Lucjan Piekutowski » 20 października 2016, 21:48

ciacholot pisze:Są skrzydła o wydłużeniu 5 z czymś i wcale nie mają certyfikatu i służą do acro co potwierdza to co napisał Uriuk, że czytać trzeba bo z samych parametrów nie wszystko wynika. Dlatego ja dalej się upieram, że gdyby były dajmy na to klasy oznaczone to określając klasę pilota wiadomo było by co dla kogo i nie było by dylematu, że 5,6 bez certyfikatu np. Mach 1.1 Dudkowy to nie skrzydło dla świerzaka tylko dla wyjadacza.


Ale mam wrażenie, że kto chce ten znajdzie takie informacje, gdyż producenci ich nie ukrywają. Nie wyobrażam sobie kupna skrzydła bez sprawdzenia dla kogo ono jest.
Np myślę że dla kolegi z początku wątku mógłby pasować Optic ? Co na to Zbyszek?

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Skrzydło na początek

Postautor: ciacholot » 20 października 2016, 21:56

Mi chodzi o to, że gdyby był parametr "dla kogo" i można było by wg. takiego parametru wiedzieć kim jestem(w aspekcie paralotniarstwa) to facet wiedział by co ma sobie kupić. W sytuacji jaka jest teraz trzeba dużo czasu i nalotu, aby z całą pewnością bezbłędnie wybrać sobie skrzydło, albo dopytywać kolegów lub na forach ryzykując zły zakup lub poradę nie do końca znającego problem doradcy.
Mariusz Kilian

Gość

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Gość » 20 października 2016, 22:06

Tu jest cenzura ! Nie publikujecie moich wszystkich postów. ! Żenujące . Tym bardziej że piszę w temacie. Dzisiaj 4 nie zostały opublikowane . 2 wolne jeden z odnośnikiem do wypowiedzi Uriuka i jeden z odnośnikiem do Gotka.
Porażka

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 października 2016, 22:32

copyImage.jpg
copyImage.jpg (52.51 KiB) Przejrzano 7075 razy
Producenci piszą dla kogo jest skrzydło. Na przykład u Dudka:
http://www.dudek.eu/klasyfikacja/
Oczywiście inni producenci też mają swoje klasyfikację i fajnie by było żeby znalazły się w tym wątku.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość