Obciążenie skrzydła

Latanie bezsilnikowe
djkamill
Posty: 30
Rejestracja: 14 czerwca 2016, 18:45
Reputation: -8
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Obciążenie skrzydła

Postautor: djkamill » 14 października 2016, 17:34

Hej.

Dobrze wyczytałem i zrozumiałem, że obciążenie wyliczamy dzieląc Wagę startową przez powierzchnie glajta?
Jeśli tak to którą powierzchnie płaską ( wiekszą) czy PROJECTED AREA (mniejszą) ?

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Obciążenie skrzydła

Postautor: Lucjan Piekutowski » 14 października 2016, 18:40

Płaską. Zreszta na para 2000 masz w tabelce obciążenie min/ max. Nie powinno się przekraczać w dół 2.5 kg a w górę 4.5 kg / m2

djkamill
Posty: 30
Rejestracja: 14 czerwca 2016, 18:45
Reputation: -8
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Obciążenie skrzydła

Postautor: djkamill » 14 października 2016, 18:50

więc dobrze rozumiem, że latając niedoważonym (90kg rozmiar M , 3,1kg/ m2 ) a latając niedoważonym ( 60 kg na XS 2,6 kg/m2) glajt będzie mieć inne miminalne, trymowe, maksymalne, skoro kg/m2 są inne ? A przyjęty środek to 3,5 kg/m2? I latanie przy tej wadze na M będzie mniej niebezpieczne?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Obciążenie skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2016, 21:54

Dość dokładnie opisywałem to w jakimś artykule. Może jest jeszcze na stronie PSP.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Obciążenie skrzydła

Postautor: Lucjan Piekutowski » 14 października 2016, 22:52

djkamill pisze:więc dobrze rozumiem, że latając niedoważonym (90kg rozmiar M , 3,1kg/ m2 ) a latając niedoważonym ( 60 kg na XS 2,6 kg/m2) glajt będzie mieć inne miminalne, trymowe, maksymalne, skoro kg/m2 są inne ? A przyjęty środek to 3,5 kg/m2? I latanie przy tej wadze na M będzie mniej niebezpieczne?


Glajt będzie miał inne prędkości w zależności od obciążenia.
Przy 3,5 kg będzie bardziej stabilnie i większa prędkość (nie trzeba tak często speeda).
Przy 2,5 kg będzie w dolnej granicy a co za tym idzie mniejsza postępowa, możliwość wchodzenia klap itd. Jedyna zaleta niedoważenia, w słabych noszeniach można się utrzymać. Najlepiej być w środku wagi albo jeszcze lepiej w 2/3 zakresu. Jeśli Zbyszek się zgodzi to wkleję skan z prędkościami z książki. Wklejam.
Załączniki
14725243_10207359034244592_1627239283_o.jpg
14725243_10207359034244592_1627239283_o.jpg (216.32 KiB) Przejrzano 6751 razy

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Obciążenie skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2016, 23:42

Zgadzam się. Jest na to nawet jakiś wzór :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Obciążenie skrzydła

Postautor: prokopcio » 15 października 2016, 16:40

A z czym jest zwiazane wieksze dopuszczalne/ maksymalne wg producenta obciazenie powierzchni dla skrzydel o wiekszych rozmiarach?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Obciążenie skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 października 2016, 17:13

Większe od czego? Bo nie wiem z czym porównujemy. Daj może jakieś konkretne przykłady.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Obciążenie skrzydła

Postautor: prokopcio » 15 października 2016, 19:34

Np moje Pluto jedynka w rozmiarze xs jest certyfikowane dla obciążeń powierzchni 2,7-3,4 kg/m2 a w rozmiarze xxl 3,7-5,4 kg/m2 pośrednie rozmiary mają pośrednie obciążenia ja mam eskę...
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Obciążenie skrzydła

Postautor: Lucjan Piekutowski » 15 października 2016, 20:04

prokopcio pisze:Np moje Pluto jedynka w rozmiarze xs jest certyfikowane dla obciążeń powierzchni 2,7-3,4 kg/m2 a w rozmiarze xxl 3,7-5,4 kg/m2 pośrednie rozmiary mają pośrednie obciążenia ja mam eskę...

Bo wieksze lepiej latają :) A gdzieś było to wyjasnione. Mniejsze skrzydło zachowuje się inaczej niż wieksze z tym samym obciążeniem. Bywa że i XSki nie przechodzą testów. Zobacz temat miniskrzydeł. One w większości przypadków nie są testowane.

Awatar użytkownika
mucha
Posty: 78
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 19:18
Reputation: 11
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Obciążenie skrzydła

Postautor: mucha » 03 listopada 2016, 15:23

Jakby ktoś szukał, to tu jest artykuł na stronie PSP o którym mówił Zbyszek :

http://psp.org.pl/jakiej-wielkosci-skrzydlo/
Pozdrawiam Tomek Muszyński


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość