ParaAnaliza - #7

Latanie bezsilnikowe
JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

ParaAnaliza - #7

Postautor: JaroXS » 10 marca 2020, 22:13

Hej,



mała reaktywacja z naszej strony.

Pozdro!
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
tooosh
Posty: 339
Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
Reputation: 154
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: tooosh » 10 marca 2020, 23:44

Czy zakładanie dużych uszu po obu stronach NA RAZ jest poprawne?
Czy kontynuowanie lotu na połowie glajta jest niemożliwe?
http://www.SRUdoChmury.pl

Marcin Duszyński

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: JaroXS » 11 marca 2020, 06:42

tooosh pisze:Czy zakładanie dużych uszu po obu stronach NA RAZ jest poprawne?
Czy kontynuowanie lotu na połowie glajta jest niemożliwe?


Na raz po obu stronach nie jest poprawne rowniez bo zagrozeniem jest frontstall. Zapomnialem o tym wspomniec. Nalezy zrobic to szybko najpierw jedna potem druga strone. Po pierwszej stronie skrzydlo zacznie schodzic z kierunku. Opuszczasz figure rowniez asymetrycznie najpierw jedna strone otwierasz potem druga nigdy po przez zaciagniecie obu sterowek jednoczesnie.

Pozdro
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Maciej Pigulski
Posty: 64
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 00:01
Reputation: 17
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: Maciej Pigulski » 11 marca 2020, 11:13

JaroXS pisze:Na raz po obu stronach nie jest poprawne rowniez bo zagrozeniem jest frontstall. Zapomnialem o tym wspomniec. Nalezy zrobic to szybko najpierw jedna potem druga strone. Po pierwszej stronie skrzydlo zacznie schodzic z kierunku. Opuszczasz figure rowniez asymetrycznie najpierw jedna strone otwierasz potem druga nigdy po przez zaciagniecie obu sterowek jednoczesnie.


Rozne sa opinie na ten temat. Np flybubble sugeruje zaciagniecie obu uszu na raz z uwagi na to ze zaciagajac uszy i lecac w kokonie tracimy stabilnosc jesli chodzi o obroty wokol osi Z. Dlatego tez zaciagajac jedna strone mozemy doprowadzic do bujania sie i destabilizacji lotu. Mowa o tym tutaj:


Pozdrawiam,
Maciej

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: JaroXS » 11 marca 2020, 11:41

Z bujaniem się zgadzam, ale można spokojnie utrzymać kierunek robiąc to odpowiednio w tempo. Przy obustronnym podwijaniu dużej powierzchni czaszy (zależne oczywiście od konstrukcji) ryzykujemy frontstall. Totalnie się już jednak nie zgadzam z tym co mają napisane na końcu filmu aby jednocześnie zaciągać sterówki. Przy bardzo dużych uszach które powodują spadek prędkości postępowej (z powodu oporu czołowego), oraz wilgotności w chmurze można doprowadzić do spadochronowania jeżeli zostanie to wykonane zbyt gwałtownie. Na treningach bezpieczństwa uczone jest zwykle asymetryczne zakładanie i opuszczanie.

Pozdro,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Przemysław

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: Przemysław » 11 marca 2020, 20:46

JaroXS pisze: Przy bardzo dużych uszach które powodują spadek prędkości postępowej (z powodu oporu czołowego)...


Były już dyskusje o tym. Czy założenie uszu powoduje, że przyspieszamy czy że zwalniamy? Z jednej strony większy opór, z drugiej strony większe obciążenie powierzchni. Wnioski, zdaje się, były takie że zależy to od konstrukcji danego skrzydła i wielkości tych uszu.

P.

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: JaroXS » 11 marca 2020, 22:12

Przemysław pisze:
JaroXS pisze: Przy bardzo dużych uszach które powodują spadek prędkości postępowej (z powodu oporu czołowego)...


Były już dyskusje o tym. Czy założenie uszu powoduje, że przyspieszamy czy że zwalniamy? Z jednej strony większy opór, z drugiej strony większe obciążenie powierzchni. Wnioski, zdaje się, były takie że zależy to od konstrukcji danego skrzydła i wielkości tych uszu.

P.


Uzyskujac opory polecisz wolniej. Proponuje sprawdzic samodzielnie :)

Pozdro,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: uriuk » 11 marca 2020, 22:44

JaroXS pisze:
Uzyskujac opory polecisz wolniej. Proponuje sprawdzic samodzielnie :)

Pozdro,


Sprawdzalismy. Niektore skrzydla leca wolniej, niektore szybciej. Zamiast sprzeczac sie z rzeczywistoscia, po prostu posluchaj tych, ktorzy sie na tym znaja.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: uriuk » 11 marca 2020, 23:18

A tak na marginesie, to kiedy w szybowcu wywale hamulce aerodynamiczne, czyli baardzo zwieksze opory, to ten durny szybowiec nie zmienia predkosci poziomej, za to zwieksza pionowa, a wiec sumarycznie przyspiesza.

Chyba musisz troszke poczytac o aerodynamice panie instruktorze.

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: JaroXS » 12 marca 2020, 06:36

uriuk pisze:
JaroXS pisze:
Uzyskujac opory polecisz wolniej. Proponuje sprawdzic samodzielnie :)

Pozdro,


Sprawdzalismy. Niektore skrzydla leca wolniej, niektore szybciej. Zamiast sprzeczac sie z rzeczywistoscia, po prostu posluchaj tych, ktorzy sie na tym znaja.


Nie sprzeczam sie z nikim. Proponuje abys zalozyl sonde predkosci i zrobil duze uszy z 2 linek. To tyle :) Zrob pomiar podeslij wyniki wrocimy do dyskusji. I nie chodzi mi o predkosc opadania.

Pozdro,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: uriuk » 12 marca 2020, 10:51

Ale na ilu skrzydlach?
Pisalismy ci, ze sa akie skrzydla, ktore przyspieszaja, ale nie wszystkie.
A ty podales kwantyfikator ogolny, wiec twierdznie jest falszywe.

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: JaroXS » 12 marca 2020, 11:11

Mozesz zrobic na wybranych 3 modelach od EN A do C. To wystarczy zeby dyskutowac dalej ale musisz miec pomiary a nie odczucie. Masz gdzies taki material z analiza?
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 marca 2020, 11:12

Wedlug mnie zakładanie uszu tak żeby lecieć tylko na dwóch linkach z rzędu A jest błędem.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: uriuk » 12 marca 2020, 11:16

Mam kontuzje barku, wiec glajtem nie wystartuje. Ale w sobote wrzuce ci film z szybowca w ktorym po zwiekszeniu oporow predkosc pozioma ani drgnie.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: Piotr Domański » 12 marca 2020, 16:15

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wedlug mnie zakładanie uszu tak żeby lecieć tylko na dwóch linkach z rzędu A jest błędem.

Jaki sposób polecasz wobec tego na jak najszybsze opuszczenie "ssawy" poza lotem po prostej? Rozumiem, że w jakiekolwiek rotacji kiedy tylko dwie linki od natarcia przenoszą większość obciążenia może dojść do dezintegracji, tyle że to mało prawdopodobne aby wpaść w rotację na dużych klapach.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 marca 2020, 16:47

Najszybsze opuszczenie ssawy to jest lot po prostej i nie ma znaczenia czy na uszach, czy nie. Żeby mieć gwarancję powodzenia dobrze jest to zrobić poprzecznie do osi wiatru. Natomiast jeśli chcemy mieć jak największe opadanie, to tylko spirala. Uszy dają trochę większe opadanie niż w locie normalnym oraz większą stabilność glajta. Można stosować je zamiast umiarkowanych wingowerów.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: uriuk » 12 marca 2020, 17:39

Ostatnio cwiczylem manewr z ucieczka spirala i skonczylo sie w sasiednim powiecie z ladowaniem na wstecznym na odpuszczonych trymerach.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 marca 2020, 17:45

Dlatego napisałem, że spirala służy do wytracania wysokości a nie do ucieczki z noszenia.
Zbyszek Gotkiewicz

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: JaroXS » 12 marca 2020, 18:22

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Najszybsze opuszczenie ssawy to jest lot po prostej i nie ma znaczenia czy na uszach, czy nie. Żeby mieć gwarancję powodzenia dobrze jest to zrobić poprzecznie do osi wiatru. Natomiast jeśli chcemy mieć jak największe opadanie, to tylko spirala. Uszy dają trochę większe opadanie niż w locie normalnym oraz większą stabilność glajta. Można stosować je zamiast umiarkowanych wingowerów.


Dlaczego piszesz takie rzeczy? Przeciez to niebezpieczne dla ludzi. Jak chcesz szybko spierniczac to tylko duze uszy z 2 linek pelna bela i dopiero poprzecznie do osi wiatru. Cel to zwiekszenie opadania ktore jest sterowalne i przy pomocy ktorego sie przemieszczasz w danym kierunku.

Spirala jest bezuzyteczna jak jestes w silnej strefie ssania...
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaAnaliza - #7

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 marca 2020, 18:28

Dlatego napisałem, że spirala służy do wytracania wysokości a nie do ucieczki z noszenia.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość