Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2016, 10:28

Z tego co wiem w FAI dyskutuje się na temat oparcia klasyfikacji skrzydeł nie o certyfikację a o wydłużenie. W tej chwili największym problemem jest stworzenie jednolitej metody podawania wydłużenia przez producentów. W przypadku niektórych firm wydłużenie podawane przez producenta może różnić się nawet o 0, 4 jednostki w porównaniu z pomiarami robionymi przez firmę testową. Pomiary są podane na stronie FAI, ale niestety teraz strona nie działa i nie mogę podać konkretnych przykładów. W każdym razie jest nadzieja, że klasyfikacja skrzydeł przestanie być wykorzystywana do marketingowego wyścigu zbrojeń i zaczną być promowane inne parametry skrzydeł.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2016, 13:07

Strona FAI ruszyła. Można sobie sprawdzić że według pomiaru Icepeak8 ma wydłużenie 7,28 co jest chyba wartością trochę różniącą się od tego co podaje producent.
http://www.fai.org/civl-our-sport/compe ... aragliders
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Marcin. » 18 marca 2016, 18:07

Ciekawiło mnie jak się to liczy. W tym pdfie do Icepeak 8 jest wzór :

Wydłużenie =4*rozpiętość/(cięciwa centralna + 2.5* cięciwa z 0,25 rozpiętości skrzydła)

A ten drugi wzór ,który daje te różnice o 0.4 jednostki to jaki jest?

Para2000 pokazuje że to skrzydło ma inną rozpiętość .Czemu :(
http://para2000.org/wings/niviuk/icepeak8.html

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2016, 18:47

Wyniki na stronie FAI wynika z pomiarów skrzydła robionych przez firmę testową. Wyniki na stronie para2000 pochodzą od producenta. Producent najczęściej opiera się nas projekcie z komputera przy podawaniu wymiarów.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Marcin. » 18 marca 2016, 19:09

To kto ma rację? :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2016, 19:14

Tu nie chodzi o rację, ale o przyjęcie jednej metody podawania wydłużenia i zapewne będzie to taka metoda która daje takie same wyniki jak zastosowana przez firmę testową. Na przykład Enzo Ozona ma wydłużenie podawane przez firmę takie jak zmierzone przez firmę testową.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Marcin. » 18 marca 2016, 19:17

No tak , ale mi chodziło o tą rozpiętość. Bo gdy będę sobie chciał policzyć inne skrzydło wg wzoru z pdfa Icepeaka ,to nie mogę chyba podstawiać rozpiętości z Para2000.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2016, 19:22

Trzeba podstawić rzeczywiste rozmiary a nie to co zostało przedstawione przez firmę.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Marcin. » 18 marca 2016, 19:44

To nieciekawie to wygląda ,gdy firma podaje rozmiar nieprawdziwy. Przecież to urządzenie latające :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2016, 20:44

To są zaszłości wynikające z różnych sposobów projektowania skrzydeł. I nie ma tu żadnej złej woli. Chodzi o to żeby skrzydła były porównywalne, bo jeśli klasa comp ma być na przykład od 7 do 7,5 to dobrze by było aby wszyscy producenci wiedzieli jakich parametrów mają się trzymać.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Marcin. » 18 marca 2016, 20:56

Nie chodzi mi o złośliwość :) 12,7m i 13m to różnica ok 30cm - nie dużo chyba. W filmie Dynamic Decisions mówią też o tym ,że po uszyciu trzeba porównywać z projektem komputera , robią zdjęcia w locie itp. Więc to zrozumiałe.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2016, 21:20

Z wydłużeniem są związane i osiągi i bezpieczeństwo, wiec to jest poważny parametr który powinien być bramy pod uwagę w sporcie. W każdym razie jest szansa że w końcu skrzydła będą oceniane po wydłużeniu i to prawdziwym, a nie po certyfikacie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Marcin. » 18 marca 2016, 21:31

A istotna byłaby różnica wydłużeń 7.28 do 7.48? Bo ta druga wyszła mi gdy podstawiłem rozpiętość z Para2000 do tego wzoru z paratest.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2016, 21:56

Ja tego nie przeliczałem. Producent podaje wydłużenie 7.6.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Marcin. » 18 marca 2016, 22:04

Tzn. trochę źle się wyraziłem. Nie różnica wydłużeń , tylko różnica pomiędzy wydłużeniami i róznica w zachowaniu takich skrzydeł z których jedno ma 7.28 a drugie 7.48. No bo mi się wydaje że jak taka jest niewielka róznica to i zachowanie tak samo niewiele się może różnić. (Ale nie jestem pewien bo np. tak jak prędkość powietrza zwiększa się dwukrotnie to siła czterokrotnie).

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2016, 22:07

A co do różnicy pomiędzy wydłużeniem 7,3 a 7.5 jest taka sama jak pomiędzy 5.3 a 5.5. Czyli taka jaka różni skrzydła tak zwanego dolnego B z takim B które określa się jako średnie i odmawia się latania na nich pilotom którzy nie mają odpowiednio dużego doświadczenia. Być może to przwrażliwienie, ale w takim razie dlaczego nie ma takiego przwrażliwienia w skrzydłach wyczynowych?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Marcin. » 18 marca 2016, 22:20

Aha ,czyli taka niewielka różnica w proporcjach wymiarów może dawać istotne różnice w wymaganiach dotyczących panowania nad skrzydłem. Czyli te wymiary powinny być znormalizowane i pilnowane. Chciałoby się powiedzieć ; każde skrzydło położyć na płasko i zmierzyć tą samą miarką! :D

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2016, 22:29

Prawdopodobnie komisarze sportowi będą sprawdzać na zawodach zwycięskie skrzydła czy mieszczą się w zakresie przewidzianym dla danej klasy. No i każdy pilot będzie mógł sprawdzić co tak naprawdę kupił, choć pewnie producenci ujednolicą metodę mierzenia glajtów.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Marcin. » 18 marca 2016, 22:38

To i Para2000 musiałaby dodać komunikat jak jeszcze go nie ma.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2016, 22:46

Tak jak napisałem na początku to są dopiero przymiarki i nikt nie może zabronić firmom podawać takie parametry techniczne jakie one będą uważać za właściwe.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość