klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Latanie bezsilnikowe
Chicago
Posty: 144
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
Reputation: 46
Lokalizacja: Karkonosze
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Chicago » 28 marca 2016, 00:07

W związku ze jestem takim trollem trochę i mam słaby wdług SKY reputation musze się uczyć- to mam PYTANIE
Sporo się dzieje z certyfikacjami i konstrukcjami, taki trochę chaos powstaje w głowach na temat naszych glajtów na przyszłość co robić co wybrać czym się kierować.
Jako że ostatnio jest moda na schodzenie Pilotów do niższych klas lub nawet o dwie klasy ale i też mam wiele pytań jak wejść w klasę wyżej , mam takie pytania .
Kto może latać na Klasie CCC czy EN-D i jakie według was powinien spełniać kryteria ,by decydować się na latanie na tych skrzydłach .
Piloci latający na klasach wyższych , jakimi kierowali się przesłankami podejmując decyzje o zmianie .
Jakie kryteria były numer 1 itd. -JA i moje następne skrzydło w klasie wyższej czy może niższej.
Lub dlaczego latam na tym a nie na tym skrzydle, co było głównym czynnikiem wyboru. jakie dylematy mieliśmy przy wyborze czy uważasz ze skrzydło które kupiłeś- masz, było właściwym wyborem czy jesteś zadowolony i wszystko co poczytałeś się sprawdziło.
Oraz jakie kryteria są dla pilota ważne przy wyborze skrzydła . kolejność ma kolosalne znaczenie .

To nie ankieta ani quiz tylko taka luźna rozmowa na tematy tabu.
zapraszam do dyskusji może jakieś osobiste doświadczenia A nie myślę że !; jak bym ! i tym podobne .
Pozdrawiam Chicago

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 marca 2016, 09:28

Po pierwsze nie zaczynaj każdej wypowiedzi od wojenki ze Skayem bo to nie ma nic wspólnego z poruszanym przez ciebie tematem.
Co do przesiadania się na skrzydła niższej klasy to według mnie powoduje to nie moda a uznanie że one bardzo dobrze zaspokajają oczekiwania doświadczonych pilotów w zakresie bezpieczeństwa i osiągów. Skrzydła wyczynowe pod tym względem nie są idealne.
Co do kryteriów wyboru jakimi kierują się piloci przy przesiadce na skrzydło o większym wydłużeniu kluczowym jest ambicja i chęć sprawdzenia się. Kolejnym jest chęć rywalizacji i podporządkowanie temu wszystkich decyzji związanych z lataniem. Konsekwencją takich decyzji są godziny spędzane w powietrzu w zróżnicowanych warunkach co powoduje gwałtowny przyrost doświadczenia. Piloci latający rekreacyjnie nie są w stanie bezpiecznie latać na skrzydłach o wydłużeniu powyżej 6, a i tak jeśli będą mieli skrzydło o wydłużeniu około 6 to znacznie zmniejszają swój komfort latania przy osiągach których i tak nie wykorzystują. To jakby kupić Ferrari i jeździć nim na zakupy.
Zbyszek Gotkiewicz

Chicago
Posty: 144
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
Reputation: 46
Lokalizacja: Karkonosze
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Chicago » 28 marca 2016, 10:34

Zbyszku nie powiesz mi ze glajt klasy EN- B lata lepiej od C a ten lepiej od dolnego D itd. znam wielu pilotów rekreacyjnych latających z powodzeniem na glajtach powyżej 6 , a także pilotów którzy nie są w stanie pomimo dużej ilości godzin w powietrzu wyjść poza klasę EN B.
Aspekt ambicjonalny jeśli idzie o klasę D raczej bym odrzucił .
Zgodzę się z twierdzeniem ze dobry glajt powoduje gwałtowny przyrost doświadczenia i umiejętności , oraz że zmiana ( na nazwijmy to bardziej wymagającym skrzydłem z lepszą doskonałością ) wpływa na nasz nalot i spojrzenie z innej perspektywy na latanie .
Pozdrawiam Grzegorz i zachęcam do dyskusji .

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 marca 2016, 10:59

Nie napisałem że trudny glajt powoduje przyrost doświadczenia. Napisałem że latanie w zróżnicowanych warunkach podnosi doświadczenie. Im więcej latania w takich warunkach tym większe doświadczenie. Czyli doświadczenie można liczyć w godzinach spędzonych w zróżnicowanych warunkach. Sposób latania rekreacyjny czy sportowy ma pośredni wpływ na zasadniczy parametr czyli liczbę godzin spędzonych w zróżnicowanych warunkach.
Zbyszek Gotkiewicz

JJR
Posty: 16
Rejestracja: 29 grudnia 2015, 17:18
Reputation: 7
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: JJR » 28 marca 2016, 16:48

Ja pewnie nie jestem typowym przykładem, bo bardzo mało latam (w zeszłym roku pewnie z 10x tyle nalatałem na szybowcu co na glajcie) a jednak szukam dla siebie EN-D a nie B. Wiem oczywiście że różnice w osiągach tego nie usprawiedliwiają, bo przelatałem jeden sezon na Opticu (B) i nawet wygrałem kategorię w zawodach, i bardzo dobrze pamiętam jak byłem pozytywnie zaskoczony możliwością bezstresowego robienia kilometrów. Ale będę szukał D ze względu na sterowność - może to złudzenie, może przyzwyczajenie, ale krótsze drogi sterowania dają mi wrażenie lepszej kontroli nad skrzydłem, a co za tym idzie większej frajdy z lotu. Na glajcie B jest mi zbyt poprawnie i zbyt nudno.
Przy tym wszystkim zdaję sobie sprawę, że D może mnie przerastać zachowaniami w sytuacji gdy mało latam w sezonie, bo ogólne doświadczenie to co innego niż świeżość, a nawet podtrzymanie nawyków. Ale bezczelnie myślę sobie że przeżyję latanie na glajcie D z tego powodu, że nie będę się pakował w warunki niejasne. W sytuacji kiedy latam tylko w dobrej termice na płaskim myślę że mogę sobie na to pozwolić, bo to jest najbezpieczniejsza wersja glajcenia. A chociaż doskonałość B jest wystarczająca do fajnego polatania, trudno sobie odmówić luksusu lepszej doskonałości D. Ot i cała historia

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 marca 2016, 17:57

Co do tej zwrotności dwurzędówek to bym podyskutował. Moje wrażenie są następujące: mniejsza zwrotność, wolniejsze reakcje na sterówkę i ciało, a konieczność zastosowania profilu samostatecznego powoduje, że skrzydło słabiej podpowiada gdzie jest komin i gdzie powietrze lepiej idzie do góry. Poza tym dla latania odpowiedniego do tej klasy skrzydeł trzeba znacząco zwiększyć obciążenie powierzchni co pozwala lepiej latać takim glajtem w rozległych noszeniach. Zawody są organizowane głownie w takich miejscach, ale przecież latanie to nie tylko zawody. A wręcz bardzo mało. Przy wyborze auta rodzinnego nie kierujemy się wynikami wyścigów na torach. A jeśli się kierujemy, to znaczy że brakuje nam krytycyzmu.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 marca 2016, 18:23

A. Jeśli chodzi o to, że trudno sobie odmówić komfortu lepszej doskonałości. W F1 czy szybowcami musieli sobie odmawiać komfortu ciągłego powiększania kluczowych parametrów i sport na tym nie ucierpiał. Tak mi się przynajmniej wydaje.
Zbyszek Gotkiewicz

JJR
Posty: 16
Rejestracja: 29 grudnia 2015, 17:18
Reputation: 7
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: JJR » 28 marca 2016, 19:41

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Co do tej zwrotności dwurzędówek to bym podyskutował.
Łaskawie zauważ, że nie napisałem ani słowa o zwrotności. Napisałem o sterowności i wrażeniu lepszej kontroli, jak najbardziej zgadzając się że to może być tylko wrażenie ;)

Przy wyborze auta rodzinnego nie kierujemy się wynikami wyścigów na torach.
No pewnie. Ale ja właśnie nie szukam rodzinnego auta pod tandem, tylko zgrabnego Ferrari żeby mieć poczucie dobrej zabawy :)

W F1 czy szybowcami musieli sobie odmawiać komfortu ciągłego powiększania kluczowych parametrów i sport na tym nie ucierpiał. Tak mi się przynajmniej wydaje.
Mi również. Dlatego też się dorobiliśmy CCC zamiast wolnej amerykanki.

Chicago
Posty: 144
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
Reputation: 46
Lokalizacja: Karkonosze
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Chicago » 28 marca 2016, 20:07

Banalne pytanie w takim razie po co mamy tyle klas . w każdej dziedzinie od aut na paralotniach skończywszy . dlaczego w jednym segmencie tyle różnych opcji . Po co ? kiedy według tych kryteriów wystarczy wszystkim to samo . Po co różna dynamika ,twardość czy długość dróg sterowania ,analogicznie - moce silników kiedy wolno tylko 140 km/h
Każmy wszystkim jeździć toyotami i to do 1 litra pojemności bo bezpieczniej ? czy może Fordem EXCURSION bo jest wielki jak czołg i bezpieczny dla KIEROWCY I PASAŻEROW nie konecznie dla innych. , a może do 18 roku życia obowiązkowo ,przez pasy dla pieszych z przeprowadzaczem - dlaczego zawsze sugerujemy poprawność .
Po co konstruować co raz to lepsze , wymagające zaawansowanej technologii letadła , przecież Wezyr w 88 r też super latał - pisze tak bo nie znam innych ?, czy faktycznie to super glajt ? i nic nie należało zmieniać i poszukiwać . Może już w tedy należało wstrzymać się od poszukiwań . Już kiedyś wróżono koniec postępu w paralotniach. głosiły to znane osoby w świecie Paralotniowym . A tu proszę DEATHBLADE ,profil Nos Rekina , żyłki na całej długości profilu, zmodyfikowana krawędź spływu, obrys , grubość profilu , jego krztałt , ilośc lin , oplotowe , bezoplotowe , i pewnie jeszcze dziesiątki innych rzeczy na których się nie znam , a przecież spadochrony zboczowe też latały . Po co firmy udoskonalają wciąż , a nie klepią ciągle tego samego. Nawet twoje Zbyszku kryteria ewoluują .

Kiedyś norma to wydłużenie po niżej 4 a wyczynowa UP Escape 6 ,1 bo to COMPETITION DHV 3 ,dziś 6,8 to glajty sport a 6,2 Fan rekracyjne ,dziś mogą piloci rekreacyjni według Ciebie na 6 ale kiedyś to tylko elita latała na wydłużeniu 6 , to jakie powinny być Competition Kto może na nich latać , co jest w nich że tak fascynują i pochłaniają nasza wyobraźnie i po co je ulepszamy ,stają się jeszcze bardziej doskonałe i trudne w pilotażu a pomimo to są coraz bardziej fascynujące , Kiedyś doskonałość 6 to luksus dziś 10 nie zachwyca .

Ale zbaczamy od pytań tematu.
Pozdrawiam Grzegorz

Jędrek dzięki za wypowiedz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 marca 2016, 20:15

Jędrzej. Byłeś przeciwnikiem certyfikacji skrzydeł wyczynowych. W sumie ja też. Za to jestem gorącym zwolennikiem wprowadzenia ograniczeń konstrukcyjnych do skrzydeł używanych w sporcie. Dlatego wolę posługiwać się wydłużeniem jako parametrem rozdzielającym klasy niż testami określającym symulowane zachowania. Szczególnie dla wyższych wydłużeń. Sterowność, szczególnie w twoim przypadku to ważny parametr i rozumiem twój punkt widzenia. Jednak według moich obserwacji to krótkie drogi sterowania łatwo się mszczą na pilotach którzy za mocno ciągną za sterówki szczególnie w trakcie atrakcji. Coden juz w czasie zabaw na ziemi przypominał że sterówką kolo biodra to już dużo za dużo. Niektórym przypomniał w powietrzu.
Zbyszek Gotkiewicz

Tomo
Posty: 134
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 19:47
Reputation: 23
Lokalizacja: WPI
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec
Kontakt:

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Tomo » 28 marca 2016, 20:23

Ja też wolę D bo D są mniej zmulone. Choć jak widzę jak latają nowoczesne materacyki... taki jeden, chyba Cayenne, a może to było nawet Chili, tak wymiatał ostatnio w Bassano, że aż się zastanawiałem czy mi się glajt nie popsuł.

Tomo

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 marca 2016, 21:04

Tomo. Skrzydło o wydłużeniu 7 będzie według mnie bardziej zmulone niż o wydłużeniu 6. Jeśli bym chciał dynamicznego, sterownego i posłusznego skrzydła to bym szukał w mniejszych wydłużeniach niż obecna klasa D. Czyli twój argument mnie nie przekonuje.
Zbyszek Gotkiewicz

Chicago
Posty: 144
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
Reputation: 46
Lokalizacja: Karkonosze
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Chicago » 28 marca 2016, 22:17

Zbyszku czy właśnie historia nie pokazała ze ograniczenia w wydłużeniu nie powinny być barierą i kiedyś żyleta to 6,1 a dziś , to drynda jest, a takie stanowisko jak ograniczenie wydłużenia może skutecznie powstrzymać postęp.
Mieliśmy Vipa 4,7 dziś mamy colta 5,9 ,Uważasz ze powinniśmy pozostać w erze Vipa . mamy Colta2- 6,2 wydłużenie czy uważasz że powinniśmy na tym poprzestać widzę jakieś wstecznictwo.
Pozdrawiam Grzegorz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 marca 2016, 22:31

Ja widzę trochę inaczej ewolucję glajtów. Od dwudziestu lat latam na glajtach o wydłużeniu powyżej 6. I zawsze to była sfera dla pilotów latających dużo, regularnie i w różnych warunkach. I nadal dla pilotów początkujących są skrzydła o wydłużeniu do 5, dla latających rekreacyjnie około 5,5 a gdy ktoś chce więcej to już musi się czymś wykazać. Dla mnie niewiele się zmieniło. To co najważniejsze to wprowadzenie profili o zmniejszonej wędrówce środka parcia i zmniejszenie ilości lin. Wprowadzenie Shark nosa to też fajny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa. A nadmierne usztywniane profilu dość łatwo mści się na pilotach. Wolałbym każde rozwiązanie stosowane obecnie w glajtach omawiać osobno.
Zbyszek Gotkiewicz

Chicago
Posty: 144
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
Reputation: 46
Lokalizacja: Karkonosze
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Chicago » 28 marca 2016, 22:44

Ta większa zwrotność i mniejsze wydłużenie wiąże się też z tym ze w zakręcie topi , glajt w o dużym wydłużeniu w słabym noszeniu ma wielką przewagę ma np. 0,1 do góry kiedy ten krótki ma ale 0,1 na minusie lub w najlepszym przypadku zero , Fakt w bardzo silnym kominie , przewagę ma ten o mniejszym wydłużeniu . Kiedy jest silna tema często kominy sa daleko i krótki glajt ma problem z dolotem do następnego noszenia .i co mu z tego że szybciej zrobił sufit .Zreszta i zylete można postawić ostro w noszeniu tylko trwa to chwile dłużej , i wymaga sporej wprawy.
Nie można rozmawiać osobno one wszystkie lataja razem , nie ma silnik silny a słabe hamulce czy zawieszenia ,
TO się właśnie dzieje tu i teraz w ciągu ostatnich kilku lat mamy co roku nowinkę która ma poważny wpływ na nasze latanie i piloci muszą ewoluować , nie idziesz z postępem znaczy się cofasz...
Nawet szybowce przeszły ogromne ewolucje i dalej przechodzą osiągając kosmiczne parametry


Pozdrawiam ale dalej odchodzimy od tematu

Chicago
Posty: 144
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
Reputation: 46
Lokalizacja: Karkonosze
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Chicago » 28 marca 2016, 22:51

Ale Ale- VIP nie był dla początkującego pilota 4,7 ,dla początkującego był ELF. Ty Zbyszku jeśli 20 lat temu latałeś na? nie wiem co miało takie wydłużenie ponad 6 - to się uwsteczniłeś za dziesięć lat nie będziesz mógł latać bo 6 wydłużenia będą miały może glajty szkolne i co w tedy z tą teorią.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 marca 2016, 23:08

Każdym glajtem można krążyć i płasko i na stabilu, ale im większe wydłużenie tym promień krążenia musi być większy żeby krążyć efektywnie.
Zbyszek Gotkiewicz

Chicago
Posty: 144
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
Reputation: 46
Lokalizacja: Karkonosze
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Chicago » 29 marca 2016, 18:14

Zbyszku Nie odpowiedziałeś na Pytanie :-)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 marca 2016, 18:41

Chicago pisze:Zbyszku Nie odpowiedziałeś na Pytanie :-)


Tu masz odpowiedź. To są skrzydła które służyły mi dłuższy czas. Takich epizodów jak stary na jakimś skrzydle w MP czy w testach nie liczę.

https://picasaweb.google.com/m/viewer#a ... 3483529089
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
micro
Posty: 915
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Postautor: micro » 29 marca 2016, 19:38

Ten link jest nieprawidłowy.
Wyświetla się mój profil .
Roman Michalak


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość