Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 12 czerwca 2017, 01:09
- Reputation: 1
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
Cześć,
Kupując skrzydło założyłem zrzucenie 10 kg i powrót do wagi sprzed roku. Taka dodatkowa motywacja poza łatwiejszym wiązaniem sznurówek. Triple Seven Pawn na którego się zdecydowałem jest certyfikowany do 100kg i przy max wadze obciążenie powierzchniowe to 3.7. To samo skrzydło certyfikowane do 125kg osiąga obciążenie na poziomie 4.1, czyli mniej więcej takie jakie przy aktualnej wadze mam na swoim (mniejszym) skrzydle.
Moja waga to 90kg, pytanie czy przez 3-4 miesiące kiedy będę zbijał uzbierana samare mogę ze spokojem zacząć oblatywać ww skrzydło? W marcu wybieram się też do bassano.
Edit. Przed napisaniem postu poczytałem sporo artykułów i wypowiedzi Uriuka czy Zbyszka Gotkiewicza w powyższym temacie i wydaje mi się że nie powinno być problemu, ale wolę się upewnić
Kupując skrzydło założyłem zrzucenie 10 kg i powrót do wagi sprzed roku. Taka dodatkowa motywacja poza łatwiejszym wiązaniem sznurówek. Triple Seven Pawn na którego się zdecydowałem jest certyfikowany do 100kg i przy max wadze obciążenie powierzchniowe to 3.7. To samo skrzydło certyfikowane do 125kg osiąga obciążenie na poziomie 4.1, czyli mniej więcej takie jakie przy aktualnej wadze mam na swoim (mniejszym) skrzydle.
Moja waga to 90kg, pytanie czy przez 3-4 miesiące kiedy będę zbijał uzbierana samare mogę ze spokojem zacząć oblatywać ww skrzydło? W marcu wybieram się też do bassano.
Edit. Przed napisaniem postu poczytałem sporo artykułów i wypowiedzi Uriuka czy Zbyszka Gotkiewicza w powyższym temacie i wydaje mi się że nie powinno być problemu, ale wolę się upewnić
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
Większe rozmiary przechodzą łatwiej certyfikację przy większych obciążeniach powierzchni. Twoje górne obciążenie ma 3.7 czyli przy większym któreś zachowanie nie mieściło się już w certyfikacie dla zadanej klasy. Nie są to jakieś drastyczne różnice, ale musisz się spodziewać szybszych ruchów glajta i kręgi ogólnej większej nerwowości co tylko powinno cię mobilizować do zrzucenia kilogramów A jak nie, to można jeszcze kupić lżejszy osprzęt.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 12 czerwca 2017, 01:09
- Reputation: 1
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
Ze sprzętem będzie ciężko zejść - Advance axess 2 to 3.1kg, do tego zapas skywalk pepper cross light 1.2 + na początek zamiast pełnowymiarowego vario zadowole się pikawka.W 5kg razem z kaskiem powinienem się zmieścić.
Edit: Kurcze, fajnie jest odpisywać osobie której wykłady godzinami oglądało się na YT + czytało sporo artykułów i wypowiedzi. Dzięki za wszystkie materiały
Edit: Kurcze, fajnie jest odpisywać osobie której wykłady godzinami oglądało się na YT + czytało sporo artykułów i wypowiedzi. Dzięki za wszystkie materiały
- der
- Posty: 1878
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
A w co masz zamiar to zapakować, w celofan ?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
konradbrzeg pisze:Ze sprzętem będzie ciężko zejść - Advance axess 2 to 3.1kg, do tego zapas skywalk pepper cross light 1.2 + na początek zamiast pełnowymiarowego vario zadowole się pikawka.W 5kg razem z kaskiem powinienem się zmieścić.
Edit: Kurcze, fajnie jest odpisywać osobie której wykłady godzinami oglądało się na YT + czytało sporo artykułów i wypowiedzi. Dzięki za wszystkie materiały
No dobra. Czyli możliwości odchudzania sprzętu wykorzystałeś. No to kolej na ciebie Moje doświadczenia z odchudzaniem są takie że tego się nie da zrobić.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
Zbyszek Gotkiewicz pisze:konradbrzeg pisze:Ze sprzętem będzie ciężko zejść - Advance axess 2 to 3.1kg, do tego zapas skywalk pepper cross light 1.2 + na początek zamiast pełnowymiarowego vario zadowole się pikawka.W 5kg razem z kaskiem powinienem się zmieścić.
Edit: Kurcze, fajnie jest odpisywać osobie której wykłady godzinami oglądało się na YT + czytało sporo artykułów i wypowiedzi. Dzięki za wszystkie materiały
No dobra. Czyli możliwości odchudzania sprzętu wykorzystałeś. No to kolej na ciebie Moje doświadczenia z odchudzaniem są takie że tego się nie da zrobić.
W pewnym wieku się da i to łatwo. Później niby też, ale motywacja jest potrzebna większa.
Poza tym 3,7 kg/m2 to przecież nie jest jakiś kosmos.
Mariusz Kilian
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
Z tego co zrozumiałem do tych 3.7 trzeba zrzucić 10 kg.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 76
- Rejestracja: 10 stycznia 2016, 15:16
- Reputation: 2
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
No dobra. Czyli możliwości odchudzania sprzętu wykorzystałeś. No to kolej na ciebie Moje doświadczenia z odchudzaniem są takie że tego się nie da zrobić.[/quote]
W pewnym wieku się da i to łatwo. Później niby też, ale motywacja jest potrzebna większa.
Poza tym 3,7 kg/m2 to przecież nie jest jakiś kosmos.[/quote]
Motywacja jest najważniejsza -16 kg w niecałe 3 miesiące (przed - 40-stką )
W pewnym wieku się da i to łatwo. Później niby też, ale motywacja jest potrzebna większa.
Poza tym 3,7 kg/m2 to przecież nie jest jakiś kosmos.[/quote]
Motywacja jest najważniejsza -16 kg w niecałe 3 miesiące (przed - 40-stką )
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 12 czerwca 2017, 01:09
- Reputation: 1
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
ciacholot pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:konradbrzeg pisze:Ze sprzętem będzie ciężko zejść - Advance axess 2 to 3.1kg, do tego zapas skywalk pepper cross light 1.2 + na początek zamiast pełnowymiarowego vario zadowole się pikawka.W 5kg razem z kaskiem powinienem się zmieścić.
Edit: Kurcze, fajnie jest odpisywać osobie której wykłady godzinami oglądało się na YT + czytało sporo artykułów i wypowiedzi. Dzięki za wszystkie materiały
No dobra. Czyli możliwości odchudzania sprzętu wykorzystałeś. No to kolej na ciebie Moje doświadczenia z odchudzaniem są takie że tego się nie da zrobić.
W pewnym wieku się da i to łatwo. Później niby też, ale motywacja jest potrzebna większa.
Poza tym 3,7 kg/m2 to przecież nie jest jakiś kosmos.
Do 3,7 brakuje prawie 10kg. Aktualnie to 3,9-4
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Z tego co zrozumiałem do tych 3.7 trzeba zrzucić 10 kg.
Sorki. Przeczytałem jeszcze raz i pytanie jest czy na mniejszym skrzydle można latać bezpiecznie przy obciążeniu 4,1 przy jego certyfikacji do 3,7 i jak się to ma do tego, że większy rozmiar tego skrzydła certyfikowany jest do 4,1.
Triplaki piszą. http://para2000.org/wings/index.html. że na przedmiotowym Pawn M pilot nie może ważyć więcej niż 83 kg. Tak więc masz 4-5 tygodni na zrzucenie tylko siedmiu kg. To że rozmiar L jest certyfikowany na większe obciążenia nie przekłada się na przedmiotowe mniejsze skrzydło. Nie znaczy to jednak, że rozmiar M nie będzie latać z obciążeniem większym niż 3,7. Tyle, że bez certyfikatu
Włącz więcej sportu i micha w odstawkę i będzie ok.
Takie moje zdanie
Mariusz Kilian
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
novara pisze:No dobra. Czyli możliwości odchudzania sprzętu wykorzystałeś. No to kolej na ciebie Moje doświadczenia z odchudzaniem są takie że tego się nie da zrobić.
W pewnym wieku się da i to łatwo. Później niby też, ale motywacja jest potrzebna większa.
Poza tym 3,7 kg/m2 to przecież nie jest jakiś kosmos.[/quote]
Motywacja jest najważniejsza -16 kg w niecałe 3 miesiące (przed - 40-stką )
[/quote]
A jaką miałeś motywację bo ja mam 4,5/m2 i nie bardzo wiem gdzie szukać motywacji
Mariusz Kilian
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
Zbyszku mam takie pytanie. Aktualnie latam na artik3 r. 27 i mam obciążenie skrzydła 4.07, zakładając startową 110kg. Jeśli chciałbym przesiąść się na rozmiar większy w artiku3 czyli 29 miałbym 3.8. Jak bardzo ta różnica mogłaby wpłynąć na komfort latania?
-
- Posty: 76
- Rejestracja: 10 stycznia 2016, 15:16
- Reputation: 2
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
ciacholot pisze:novara pisze:No dobra. Czyli możliwości odchudzania sprzętu wykorzystałeś. No to kolej na ciebie Moje doświadczenia z odchudzaniem są takie że tego się nie da zrobić.
W pewnym wieku się da i to łatwo. Później niby też, ale motywacja jest potrzebna większa.
Poza tym 3,7 kg/m2 to przecież nie jest jakiś kosmos.
Motywacja jest najważniejsza -16 kg w niecałe 3 miesiące (przed - 40-stką )
[/quote]
A jaką miałeś motywację bo ja mam 4,5/m2 i nie bardzo wiem gdzie szukać motywacji [/quote]
Para motywacja to z 10 kg powyżej górnej startowej w EN D pg, bo przy ppg to mi było wszystko jedno
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
DziQ pisze:Zbyszku mam takie pytanie. Aktualnie latam na artik3 r. 27 i mam obciążenie skrzydła 4.07, zakładając startową 110kg. Jeśli chciałbym przesiąść się na rozmiar większy w artiku3 czyli 29 miałbym 3.8. Jak bardzo ta różnica mogłaby wpłynąć na komfort latania?
Artik 3 ma wydłużenie 5.9. Ja osobiście bym wolał latać z obciążeniem około 4 niż 3.8 na takim wydłużeniu. Nie żeby to czymś groziło, ale przy większym obciążeniu skrzydło ma lepszą dynamikę i lepiej wykorzystuje się energię lotu. Lata się bardziej na prędkości, bez podwieszania skrzydła. Mniej jest bujania a więcej cięcia powietrza. To takie subiektywne odczucia.
Zbyszek Gotkiewicz
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
Odgrzeję wątek bo sam mam problem wyborem wielkości skrzydła. Od jutra zaczynam tygodniowy II etap, potem egzamin i chciałbym od razu zacząć latać.
Moja waga to 95 kg. Zakładam, że i tak nie schudnę ani nie przytyję. Planowałem zakup skrzydła Dudek (XX lub 4) i stoję dokładnie na granicy rozmiaru 28 i 31. Masa startowa to ok. 115 kg przy powierzchni 28 to wychodzi 4,1 kg/m2. Przy 31 to już 3,7 kg/m2.
Jestem początkujący. Na początku będą zloty ale oczywiście najszybciej jak to będzie możliwe chciałbym nauczyć się latać w termice i na żaglu. Mieszkam w Beskidach więc planuję latanie na Skrzycznem lub Żarze. Jakie rozmiar skrzydła byście mi doradzili?
Moja waga to 95 kg. Zakładam, że i tak nie schudnę ani nie przytyję. Planowałem zakup skrzydła Dudek (XX lub 4) i stoję dokładnie na granicy rozmiaru 28 i 31. Masa startowa to ok. 115 kg przy powierzchni 28 to wychodzi 4,1 kg/m2. Przy 31 to już 3,7 kg/m2.
Jestem początkujący. Na początku będą zloty ale oczywiście najszybciej jak to będzie możliwe chciałbym nauczyć się latać w termice i na żaglu. Mieszkam w Beskidach więc planuję latanie na Skrzycznem lub Żarze. Jakie rozmiar skrzydła byście mi doradzili?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
eterum pisze:Odgrzeję wątek bo sam mam problem wyborem wielkości skrzydła. Od jutra zaczynam tygodniowy II etap, potem egzamin i chciałbym od razu zacząć latać.
Moja waga to 95 kg. Zakładam, że i tak nie schudnę ani nie przytyję. Planowałem zakup skrzydła Dudek (XX lub 4) i stoję dokładnie na granicy rozmiaru 28 i 31. Masa startowa to ok. 115 kg przy powierzchni 28 to wychodzi 4,1 kg/m2. Przy 31 to już 3,7 kg/m2.
Jestem początkujący. Na początku będą zloty ale oczywiście najszybciej jak to będzie możliwe chciałbym nauczyć się latać w termice i na żaglu. Mieszkam w Beskidach więc planuję latanie na Skrzycznem lub Żarze. Jakie rozmiar skrzydła byście mi doradzili?
Bierz 31. Ja przy masie startowej 100 kg latałem na 28 i nie czułem że jestem niedoważony. Małe wydłużenia i brak doświadczenia wymagają mniejszych obciążeń i wtedy okolice 3,6 kg/m jest optymalną wartością.
Zbyszek Gotkiewicz
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
cześć,
a jak liczycie powierzchnię? tzn. który parametr bierzecie pod uwagę: w specyfikacji mojego skrzydła są dwa:
Area flat i Area projected
którą wziać pod uwagę wyliczając obciążenie powierzchniowe?
pozdrawiam
a jak liczycie powierzchnię? tzn. który parametr bierzecie pod uwagę: w specyfikacji mojego skrzydła są dwa:
Area flat i Area projected
którą wziać pod uwagę wyliczając obciążenie powierzchniowe?
pozdrawiam
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
Ja liczę zawsze do powierzchni w rozłożeniu (flat area). Przyczyn jest kilka i uważam że tak jest lepiej.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
tak też podaje / certyfikuje producent / i podaje para2000 np też. Więc tu bie trzeba rozmyślać jak jest lepiejZbyszek Gotkiewicz pisze:Ja liczę zawsze do powierzchni w rozłożeniu (flat area). Przyczyn jest kilka i uważam że tak jest lepiej.
Łukasz Prokop
Re: Obciążenie powierzchniowe a certyfikacja skrzydła
u mnie wychodzi w takim razie 3,5. czy to nie za mało?
Przejdę może w takim razie do sedna:
Latam od paru miesięcy, ok. 20 godz jak na razie. zaraz po kursie kupiłem skrzydło i całą resztę. Polubiłem skrzydło i generalnie dobrze mi się na nim lata, ale, cóż nie mam porównania. Okazało się, że skrzydło jest w przedziale 85-110, a mój ciężar startowy to 92. w przedziale ale @dobre dusze” mówią, że skrzydło za duże. Ostatnio latałem w Podobinie, dość mocny wiatr, wszyscy ładowali kamienie do uprzęży, więc i ja załadowałem z 5 kg. I nie wiem czy było lepiej, ale psychicznie czułem się lepiej. Nie boję się mojego skrzydła ale po opowieściach typu zobaczysz jak będzie bardziel turbulentnie to cie poskłada zacząłem mieć opory przy starcie w mocniejszych warunkach.
Czy mam się czego obawiać? Zacząć latać z balastem? Zmienić skrzydło? (to raczej nie wchodzi w rachubę, tym bardziej, że je bardzo lubię)
Co myślicie?
Przejdę może w takim razie do sedna:
Latam od paru miesięcy, ok. 20 godz jak na razie. zaraz po kursie kupiłem skrzydło i całą resztę. Polubiłem skrzydło i generalnie dobrze mi się na nim lata, ale, cóż nie mam porównania. Okazało się, że skrzydło jest w przedziale 85-110, a mój ciężar startowy to 92. w przedziale ale @dobre dusze” mówią, że skrzydło za duże. Ostatnio latałem w Podobinie, dość mocny wiatr, wszyscy ładowali kamienie do uprzęży, więc i ja załadowałem z 5 kg. I nie wiem czy było lepiej, ale psychicznie czułem się lepiej. Nie boję się mojego skrzydła ale po opowieściach typu zobaczysz jak będzie bardziel turbulentnie to cie poskłada zacząłem mieć opory przy starcie w mocniejszych warunkach.
Czy mam się czego obawiać? Zacząć latać z balastem? Zmienić skrzydło? (to raczej nie wchodzi w rachubę, tym bardziej, że je bardzo lubię)
Co myślicie?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość