Czym się kierować przy wyborze RSH

Jaki sprzęt wybrać na początek przygody z lataniem.
kstepien74
Posty: 27
Rejestracja: 24 stycznia 2016, 18:57
Reputation: 13
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: kstepien74 » 14 maja 2019, 18:21

eterum pisze:Pierwsze pytanie:
Jestem przed egzaminem na ŚK. Kompletując swój sprzęt doszedłem do etapu zakupu zapasu. Z uwagi na promocyjne finansowanie w jednym ze sklepów rozważam trzy modele: X-Triangle (X-Dreamfly), Globe (Dudek) oraz Sky System II (Sky Paragliders).
Ten pierwszy jest sterowalny co jak zakładam jest dużym plusem przy użyciu go na dużej wysokości. Ale na co zwrócić uwagę przy wyborze, oprócz odpowiedniego dobru do mojej wagi (115kg w locie). Czy warto dopłacać do produktu szwajcarskiego - sterowalnego?


Kupowalem ostatnio zapas i przy okazji poszperalem w sieci w poszukiwaniu informacji.
Podziele sie informacjami, ktore udalo mi sie znalezc.

Tradycyjne okragle zapasy sa tansze, latwo sie je pakuje jednak cechuja sie jednak wieksza niestabilnoscia (sklonnoscia do oscylacji). Oscylacje sa niebezpieczne, gdyz (w zaleznosci w ktorej fazie wahadla znajduje sie pilot) moga znaczaca zwiekszyc sile uderzenia o glebe i zwiekszaja ryzyko ladowania w pozycji odbiegajacej od pionu.

Zapasy sterowalne (typu Rogallo) maja krotkie czasy otwarcia, bardzo duza stabilnosc, mozliwosc sterowania (w przypadku odpiecia glajta). Sa jednak wyraznie drozsze, trudniejsze w pakowaniu i w przypadku nie odpiecia glajta (lub nie zgaszenia) moga generowac znacznie wieksze opadanie (downplaning), niz inne typy zapasow. Czytalem takze o mozliwosci ich przeciagniecia, ale nie wiem, czy jest to realne w praktyce. Zapasy te umozliwiaja przyhamowanie czaszy przed ladowaniem (jak glajta) i tym samym umozliwiaja miekkie przyziemienie (oczywiscie jezeli glowna czasa nie jest podpieta).

Zapasy trojkatne/kwadratowe (nie sterowalne) - cechuja sie wieksza stabilnoscia, niz okragle. Tutaj uwaga - niektore maja spora predkosc postepowa, ktora zwieksza impet uderzenia przy ladowaniu. Zwieksza takze ryzyko wlecenia w przeszkode (np. w sciane skalna). Predkosc postepowa deklarowana przez producenta nie zawsze ma pokrycie w praktyce. Predkosc postepowa nie jest brana pod uwage podczas certyfikacji. Prowadzi to tego, ze czesc zapasow (zwlaszcza ultra lekkie) ma relatywnie za mala powierzchnie generujaca duze opadanie. Aby nie przekroczyc maks. predkosci opadania i moc przejsc certyfikacje, konstruowane sa tak, ze czesc "energii" zamieniana jest na predkosc postepowa. Z tego powodu nie powinno przekraczac sie obciazenia powierzchni 3 kg/m2.

Zapasy trojkatne/kwadratowe (czesciowo sterowalne) maja te same wlasciwosci, co ostatnia grupa plus posiadaja (bardzo ograniczona) mozliwosc sterowania.

Wspomniany X-Triangle nalezy do ostatniej grupy. Posiada sterowki. Jest dodatkowo tak skonstruowany, iz w stanie zlozonym jest nieco inaczej "wytrymowany" (czesc linek jest skrocona) i ma mniejsza postepowa. Podczas opadania, jezeli szarpnie sie za sterowki, zmienia sie wytrymowanie i zwieksza predkosc postepowa.
Podobno jest wzglednie latwy do skladania (ma min. ponumerowane linki ulatwiajace ten proces).

Sterowalnosc zapasu jest teoretycznie super cecha. Mozna ominac przeszkody, ladowac pod wiatr etc. W praktyce nie jest jednak tak rozowo.
Po pierwsze nalezy odpiac glajta, co wymaga posiadania specjalnych karabinkow i systemu speeda, w sytuacji stresowej bez doswiadczenia nie jest banalnie latwe oraz wysokosci.
Kiedys DHV przeprowadzil analize, z ktorej wynikalo, ze ok.70 lub 80% paczek jest rzucana na tak malej wysokosci, iz nie ma praktycznie czasu na dodatkowe operacje w stylu wypiecie glajta.

Spotkalem sie z ogolna opinie, iz zapasy trojkatne/kwadratowe dla wiekszosci pilotow stanowia aktualnie najlepszy kompromis pomiedzy bezpieczenstwem, a latwoscia "obslugi". Zapasy sterowalne zalecane sa z kolei bardziej dla pilotow, ktorym czesciej zdarza sie z nich "aktywnie" korzystac, do tego na duzej wysokosci (akrobacje).

Kamil

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 maja 2019, 19:07

Te 70-80% niskich użyć zapasów zgadza się z moimi obserwacjami. Moje dwa użycia były na takiej wysokości, że na zapasie opadałem jakieś dwie sekundy. Nie było mowy o jakichkolwiek operacjach w tym czasie.
Zbyszek Gotkiewicz

xcwalter
Posty: 282
Rejestracja: 01 marca 2016, 08:38
Reputation: 91
Lokalizacja: Częstochowa
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: xcwalter » 15 maja 2019, 11:04

CichyBart pisze:Moje priorytety (kolejność): prędkość opadania, cena, wielkość, waga. Wg tego starałem się wybierać, po czym trafiła się okazja, która miała wystarczającą prędkość opadania na moją wagę i brałem...


Nie bierzesz pod uwagę stabilności opadania?
Jak spadak będzie się nad tobą kiwać to w chwili zetknięcia z glebę małe opadanie może się nie przydać.
Czytałeś?:
https://www.paramotor.com.pl/spadochron ... wy-walter/
Szkoła Paralotniowa Airaction
Najszybszy glajt PPG Apco F1
Idealny dla zaawansowanych PPG Apco F 3
Paralotnie BGD
Elektronika dla glajciarzy
http://www.airaction.pl

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: Andrzejt » 15 maja 2019, 12:27

Właśnie dziwię się że nikt wcześniej tego nie napisał. Z tego co się orientuję to aktualnie większość zapasów, przedewszystkim okrągłych mają praktycznie takie same podstawowe parametry przy danej wadze. Więc tu ciężko szukać lepszego bądź gorszego. Istotniejszym elementem odróżniającym te może jest właśnie stabilność opadania która tak jak wyżej napisane ma również znaczny wpływ na bezpieczeństwo.
Tylko moje pytanie, gdzie się to sprawdza? Robi ktoś niezależne porównania (nie tylko to co podaje producent) zachowania w danej klasie wagowej ?

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: calhal » 15 maja 2019, 12:36

Andrzejt pisze:Robi ktoś niezależne porównania (nie tylko to co podaje producent) zachowania w danej klasie wagowej ?

Spadochrony sa certyfikowane przez niezalezny od producenta osrodek certyfikujacy. Przynajmniej w teorii. Ja jakos osobiscie nie mam braku zaufania do Air Turquoise. Wrecz przeciwnie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 maja 2019, 12:44

Andrzejt pisze:Właśnie dziwię się że nikt wcześniej tego nie napisał. Z tego co się orientuję to aktualnie większość zapasów, przedewszystkim okrągłych mają praktycznie takie same podstawowe parametry przy danej wadze. Więc tu ciężko szukać lepszego bądź gorszego. Istotniejszym elementem odróżniającym te może jest właśnie stabilność opadania która tak jak wyżej napisane ma również znaczny wpływ na bezpieczeństwo.
Tylko moje pytanie, gdzie się to sprawdza? Robi ktoś niezależne porównania (nie tylko to co podaje producent) zachowania w danej klasie wagowej ?

Oczywiście. Stabilność opadania, czas otwarcia i prędkość opadania przy maksymalnym obciążeniu to parametry oceniane w czasie testowania. Gdzieś można znaleźć artykuł gdzie podaje tabelkę z tymi parametrami dla starszych konstrukcji.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: calhal » 15 maja 2019, 12:50

Mozesz znalezc info dla wielu konstrukcji tutaj:
[url]https://para-test.com/component/jak2filter/?Itemid=114&issearch=1&isc=1&category_id=1&ordering=publishUp&orders[publishUp]=rpublishUp&orders[date]=date&start=0[/url]

Przy czym w raporcie jest tylko ze test stabilnosci pozytywny, albo zachowanie w opadaniu stabilne. Ale nie ma zadnych parametrow, ktore mozna by porownac pomiedzy modelami.
Inna rzecz, ze testuje sie tylko przy maksymalnym obciazeniu. Ale nie wiadomo dokladnie jak sie zachowuja przy mniejszym (chodzi mi glownie o stabilnosc).

Jeszcze jeden wniosek: wiekszosc konstrukcji jest projektowana tak, zeby maksymalne obciazenie rownalo sie to minimalne ustawowe opadanie 5.5. Tylko niektore konstrukcje maja troszke mniejsze wartosci od tego przy max obciazeniu - dlatego, IMHO, lepiej jednak kupic spadak z zapasem (ale bez przesady) wagi.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 maja 2019, 12:54

Zbyszek Gotkiewicz

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: RE: Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: Andrzejt » 15 maja 2019, 13:12

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Znalazłem artykuł z tabelką
http://psp.org.pl/zapasy-najczesciej-zadawane-pytania/
Szkoda tylko że te tabelki mają już 10 lat
Konstukcje, materiały i podejście producentów się sporo zmieniły do tej pory.

Np z zaslyszanych opini dudek globe I dudek globe Light to zupełnie różne konstrukcje. Globe podstawowy był to dopracowany spadochron testowany, skonstruowany przez zawodowego skoczka i dopieszczony pod kontem właśnie stabilność opadania. Za to wersja Light to nowa, lekka konstrukcja (i chyba nawet nie dudka) Ale już przy projektowaniu nie przykładano tak dużej wagi do stabilności czego efektem jest spore, nieprzyjemne bujanie przy czym główne parametry czyli czas otwarcia i prędkość opadania są w ścisłej czołówce.

I o takie niuanse pytam. Czy ktoś robi takie niezależne porównania bądź ma wiedzę która się może podzielić nie ryzykując zbytnio narażenia się producentom od których bierze towar do swoich sklepów A najlepiej od ludzi Którzy dysponują wiedzą organoleptyczna na temat danych modeli

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: RE: Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: Andrzejt » 15 maja 2019, 13:12

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Znalazłem artykuł z tabelką
http://psp.org.pl/zapasy-najczesciej-zadawane-pytania/
Szkoda tylko że te tabelki mają już 10 lat
Konstukcje, materiały i podejście producentów się sporo zmieniły do tej pory.

Np z zaslyszanych opini dudek globe I dudek globe Light to zupełnie różne konstrukcje. Globe podstawowy był to dopracowany spadochron testowany, skonstruowany przez zawodowego skoczka i dopieszczony pod kątem właśnie stabilność opadania. Za to wersja Light to nowa, lekka konstrukcja (i chyba nawet nie dudka) Ale już przy projektowaniu nie przykładano tak dużej wagi do stabilności czego efektem jest spore, nieprzyjemne bujanie przy czym główne parametry czyli czas otwarcia i prędkość opadania są w ścisłej czołówce.

I o takie niuanse pytam. Czy ktoś robi takie niezależne porównania bądź ma wiedzę która się może podzielić nie ryzykując zbytnio narażenia się producentom od których bierze towar do swoich sklepów A najlepiej od ludzi Którzy dysponują wiedzą organoleptyczna na temat danych modeli
Ostatnio zmieniony 15 maja 2019, 13:12 przez Andrzejt, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: RE: Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: calhal » 15 maja 2019, 13:19

Andrzejt pisze:Ale już przy projektowaniu nie przykładano tak dużej wagi do stabilności czego efektem jest spore, nieprzyjemne bujanie przy czym główne parametry czyli czas otwarcia i prędkość opadania są w ścisłej czołówce.

Skąd to info o "nieprzyjemnym bujaniu"? Poważnie pytam bo mnie to interesuje (mam dwa takie). Rzucałeś?

Inna sprawa, to to, że w certyfikatach AirTurquoise Globe Light ma date 2008, mimo ze u Dudka w sprzedazy jest chyba 2017 roku.

Andrzejt pisze:pod kontem

kątem
Ostatnio zmieniony 15 maja 2019, 13:49 przez calhal, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
micro
Posty: 917
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: micro » 15 maja 2019, 13:34

Skoro lekkie dziewczę lądowało na tandemowym, to chyba nie jest tak źle ;) ...
Roman Michalak

xyz

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: xyz » 15 maja 2019, 14:16

micro pisze:Skoro lekkie dziewczę lądowało na tandemowym, to chyba nie jest tak źle ;) ...


Zakładając, że ta sytuacja miała miejsce - skoro lekka pilotka lądowała na tandemowym i przyziemiło łagodniej niż przy normalnym lądowaniu to pewnie prędkość opadania była bardzo mała. Jakby rzuciła pakę pod CB w złym miejscu to mogłaby pobić rekord wysokości, ale co jej po takim jak będzie już martwa. Gdyby wylądowała na takim zapasie w wietrzny dzień, to szkwały mogłyby nią mocno miotać po okolicy zanim udałoby się jej zgasić zapas, a w najgorszym przypadku wciągnąłby ją w jakieś druty, na ruchliwą ulicę, lub w przepaść. Faktycznie chyba nie tak źle ;-)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4173
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: uriuk » 15 maja 2019, 15:03

Znam jeden przypadek uzycia zapasu pod cebekiem, a interesuje się tym ponad 20 lat. I w tym jednym przypadku wielość zapasu nie miała najmniejszego znaczenia

Awatar użytkownika
CichyBart
Posty: 168
Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
Reputation: 37
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: CichyBart » 15 maja 2019, 15:22

xcwalter pisze:
CichyBart pisze:Moje priorytety (kolejność): prędkość opadania, cena, wielkość, waga. Wg tego starałem się wybierać, po czym trafiła się okazja, która miała wystarczającą prędkość opadania na moją wagę i brałem...


Nie bierzesz pod uwagę stabilności opadania?
Jak spadak będzie się nad tobą kiwać to w chwili zetknięcia z glebę małe opadanie może się nie przydać.
Czytałeś?:
https://www.paramotor.com.pl/spadochron ... wy-walter/


Nie, tego pod uwagę nie brałem.
Biorąc używany pomiędzy prędkość opadania a cenę dałbym wiek.
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 maja 2019, 15:23

XYZ, a Ty nie chcesz czasem komuś anonimowo przyjebać?
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: Piotr Domański » 15 maja 2019, 17:37

Zbyszek Gotkiewicz pisze:XYZ, a Ty nie chcesz czasem komuś anonimowo przyjebać?

Nawet jeśli chce to argumenty mają sens. Mam zapas do 340kg i do 120kg. Jeden i drugi "rozpuszczałem" podczas przekładania na wietrze i powiem szczerze, że ten o powierzchni 64m2 ma moc:)

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: RE: Re: RE: Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: Andrzejt » 15 maja 2019, 17:57

calhal pisze:
Andrzejt pisze:Ale już przy projektowaniu nie przykładano tak dużej wagi do stabilności czego efektem jest spore, nieprzyjemne bujanie przy czym główne parametry czyli czas otwarcia i prędkość opadania są w ścisłej czołówce.

Skąd to info o "nieprzyjemnym bujaniu"? Poważnie pytam bo mnie to interesuje (mam dwa takie). Rzucałeś?

Inna sprawa, to to, że w certyfikatach AirTurquoise Globe Light ma date 2008, mimo ze u Dudka w sprzedazy jest chyba 2017 roku.


Też go mam nie mialem okazji wykorzystać, stąd i również moje zainteresowanie tym tematem jak gdzieś kiedyś w wesołym towarzystwie na wyjeździe został przytoczony ten wątek
Stąd też pisze że "zasłyszane" a przytoczyłem tu ponieważ czytają to ludzie którzy mogą coś więcej w temacie powiedzieć. Jednak póki co pomimo iż kilkukrotnie została ruszona kwestia różnic w stabilności opadania żadna z mądrych głów tu bywajacych po za tym że owszem różnicę są, co juz wiemy, tematu nie rozwinęła
Ale się jeszcze nie poddaję

Kamil Stepien
Posty: 44
Rejestracja: 01 września 2016, 12:26
Reputation: 23
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: Kamil Stepien » 15 maja 2019, 18:21

Andrzejt pisze:Właśnie dziwię się że nikt wcześniej tego nie napisał.

Wspomnialem o tym w mojej wiadomosci sprzed 2 dni, ktora jednak zniknela z forum (Zbyszek sie nawet do niej ustosunkowal piszac o 70-80% przypadkow niskiego uzycia).
Pytanie do Admina - istniej mozliwosc przywrocenia tej wiadomosci, czy tez popadla w niebyt calkowity?

Kamil

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Czym się kierować przy wyborze RSH

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 maja 2019, 19:10

Andrzej. Zadzwoń do Pecia i zapytaj. On ma chyba najwięcej do powiedzenia w tym temacie. Mnie się wydaje, że największe znaczenie dla stabilności będzie miało wypłaszczenie toroidu, wielkość kominka i rodzaje użytej tkaniny (przepuszczalność powietrza)
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Sprzęt”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość