Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
- Reputation: 47
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Jednym z pierwszych pytań, które zadają kursanci jest pytanie o bezpieczeństwo w paralotniarstwie.
I co ma powiedzieć instruktor zupełnie zielonemu w temacie człowiekowi ? Czy ma mu podawać wzory i robić wykład o wydłużeniach i obciążeniach powierzchni, czy krótko wyjaśnić certyfikację skrzydeł z podziałem na ABCD ?
Sorry, Uriuk, ale ja gdybym trafił do Ciebie na pierwszy kurs i zacząłbyś mi mieszać we łbie jakimiś wzorami matematycznymi, to bym spieprzał od ciebie do innego instruktora, który wyjaśniłby mi to dużo prościej.
Wzorki to są dobre, ale nie na początku przygody paralotniowej, bo to ma być przygoda , a nie wkuwanie wzorów na obliczanie wydłużenia i obciążenia.
Tak samo fizyka, jakieś wzory na ciśnienia statyczne, dynamiczne i inne takie ,...potrzebna mi ta wiedza jak świnia niebo. Wystarczy mi krótka informacja, że powietrze ma opływać profil i tyle. Jestem zwykłym weekendowym lataczem, a wzorki matematyczno fizyczne zostawiam projektantom skrzydeł
I co ma powiedzieć instruktor zupełnie zielonemu w temacie człowiekowi ? Czy ma mu podawać wzory i robić wykład o wydłużeniach i obciążeniach powierzchni, czy krótko wyjaśnić certyfikację skrzydeł z podziałem na ABCD ?
Sorry, Uriuk, ale ja gdybym trafił do Ciebie na pierwszy kurs i zacząłbyś mi mieszać we łbie jakimiś wzorami matematycznymi, to bym spieprzał od ciebie do innego instruktora, który wyjaśniłby mi to dużo prościej.
Wzorki to są dobre, ale nie na początku przygody paralotniowej, bo to ma być przygoda , a nie wkuwanie wzorów na obliczanie wydłużenia i obciążenia.
Tak samo fizyka, jakieś wzory na ciśnienia statyczne, dynamiczne i inne takie ,...potrzebna mi ta wiedza jak świnia niebo. Wystarczy mi krótka informacja, że powietrze ma opływać profil i tyle. Jestem zwykłym weekendowym lataczem, a wzorki matematyczno fizyczne zostawiam projektantom skrzydeł
Ostatnio zmieniony 02 stycznia 2022, 09:03 przez 7van.krzysztof, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
- Reputation: 47
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Ania M pisze:ale odjazd... kolega tylko zapytał o skrzydło na start. A dowiedział się, że niezbędny jest doktorat z certyfikacji glajtów.
Wracając do tematu jako świeżak który latał zarówno na Prionie 4 (EN-A) i Ionie 5 (EN-B) oba od Nova. Polecam glajcika A na pierwszych parę godzin bo jak zaczniesz chodzić na górki to szybko dowiesz się, że warunki z kursu nijak mają się do tego co jest w prawdziwym życiu. No chyba że czujesz się mega zdolny i miałeś super fajny kurs łącznie z lataniem w termice, albo zaliczyłeś dobry III etap na wyjeździe.
A, bo to widzisz tak działa Anka, że jak ktoś wylata 5 godzin, to już zaczyna się wymądrzać, jak wylata 50 godzin, to już wymądrza się na całego, a jak wylata 500 , to już sama sobie wyobraź jak wtedy się wymądrza. 5/50/500 ,..ta mądra zasada niejednego już sponiewierała
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
frenzel.92 nie przejmuj się rozwinięciem tego wątku, oni tak zawsze zbaczają z tematu i trudno o konkrety
Co do skrzydła, jeżeli latałeś na kursie na Alphie i czujesz że brakowało Ci dynamiki to bierz dolne EN- B. Jeśli nie, to śmiało wybierz EN-A i ciesz się lataniem. Nie ma się co napinać. Pierwsze skrzydło i tak za jakiś czas zmienisz. Dudek Nemo 4 to dobry sprzęt na początek.
Co do skrzydła, jeżeli latałeś na kursie na Alphie i czujesz że brakowało Ci dynamiki to bierz dolne EN- B. Jeśli nie, to śmiało wybierz EN-A i ciesz się lataniem. Nie ma się co napinać. Pierwsze skrzydło i tak za jakiś czas zmienisz. Dudek Nemo 4 to dobry sprzęt na początek.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Łukasz, jeśli już chcesz doradzać to musisz wiedzieć, że dynamika zależy od obciążenia powierzchni
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Łukasz_ pisze:frenzel.92 nie przejmuj się rozwinięciem tego wątku, oni tak zawsze zbaczają z tematu i trudno o konkrety
W tym wątku właśnie padło mnóstwo konkretów. Czytając, że dla kogoś podzielenie powierzchni skrzydła przez masę startową jest skomplikowanym działaniem... no ręce opadają.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Piotr Domański pisze:Łukasz_ pisze:frenzel.92 nie przejmuj się rozwinięciem tego wątku, oni tak zawsze zbaczają z tematu i trudno o konkrety
W tym wątku właśnie padło mnóstwo konkretów. Czytając, że dla kogoś podzielenie powierzchni skrzydła przez masę startową jest skomplikowanym działaniem... no ręce opadają.
Należy podzielić masę startową przez powierzchnię bo inaczej wyjdą ułamki. A w tym to nasi kochanki piloci zupełnie już się nie połapią
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
- Reputation: 47
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Piotr Domański pisze:Łukasz_ pisze:frenzel.92 nie przejmuj się rozwinięciem tego wątku, oni tak zawsze zbaczają z tematu i trudno o konkrety
W tym wątku właśnie padło mnóstwo konkretów. Czytając, że dla kogoś podzielenie powierzchni skrzydła przez masę startową jest skomplikowanym działaniem... no ręce opadają.
Mało ważne, czy ktoś umie podzielić, czy nie umie. Ja umiem, a i tak tego nie robię, bo po co skoro i tak mam podane na skrzydle zakres masy startowej.
Tak samo z wydłużeniem, umiem obliczyć i co z tego, skoro i tak w każdej tabelce skrzydła mają podany ten parametr.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
7van.krzysztof pisze:Piotr Domański pisze:Łukasz_ pisze:frenzel.92 nie przejmuj się rozwinięciem tego wątku, oni tak zawsze zbaczają z tematu i trudno o konkrety
W tym wątku właśnie padło mnóstwo konkretów. Czytając, że dla kogoś podzielenie powierzchni skrzydła przez masę startową jest skomplikowanym działaniem... no ręce opadają.
Mało ważne, czy ktoś umie podzielić, czy nie umie. Ja umiem, a i tak tego nie robię, bo po co skoro i tak mam podane na skrzydle zakres masy startowej.
Tak samo z wydłużeniem, umiem obliczyć i co z tego, skoro i tak w każdej tabelce skrzydła mają podany ten parametr.
Bo nie liczy się, czy mieścisz się w widełkach certyfikacyjnych, ale jak naprawdę skrzydło będzie się zachowywało w powietrzu. Czy zgodnie z oczekiwaniami pilota, czy też zupełnie inaczej. Dobrze umieć przełożyć cyferki na doświadczenie.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
7van.krzysztof pisze:
Mało ważne, czy ktoś umie podzielić, czy nie umie. Ja umiem, a i tak tego nie robię, bo po co skoro i tak mam podane na skrzydle zakres masy startowej.
No i co da ci ta masa startowa, skoro byla taka jedna firma, ktora, zeby uniknac koniecznosci robienia pewnych testow zwiekszyla mase startowa poza wymagane minimum i produkowala skrzydla o zakresie np 95-155 Kg.
Te 155 bylo tylko po to, zeby stalo sie zadosc normom EN (pisalem juz ze te normy to idiotyzm?) i skrzydlo realnie ma 95-120. No ale w tabelkach jest 155, wiec trafi sie jakis latwowierny i uwierzy.
Albo umiesz sam podzielic rozmiar przez wage, albo jestes frajer ktory czyta marketingowy belkot.
W Odessie uslyszalem taki dowcip:
Wysiada gosc z autobusu i pyta ludzi na przystanku:
-Jak mam dojsc na ulice Deribasowską.
-A po co pan wysiadal, przeciez ten autobus jechal na Deribasowską, zostalo jeszcze 5 przystankow.
-Pytalem kogos w autobusie i on powiedzial, zeby tu wysiasc
-A pan stal, czy siedzial?
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Należy podzielić masę startową przez powierzchnię bo inaczej wyjdą ułamki. A w tym to nasi kochanki piloci zupełnie już się nie połapią
No tak oczywiście, chodzi o kg na m2, tak czy siak to proste działanie, które raczej nie powinno nastręczać żadnych problemów 8-latkowi. Jak na kursie adept dowie się jeszcze o tym co to biegunowa prędkości, co to jest jest cięciwa, grubość profilu, wydłużenie i jaki to ma wpływ na doskonałość i zachowanie skrzydła to chyba lepiej niż miał by się dowiedzieć tylko, że są skrzydła ABCD. Jeśli kogoś przerasta wchłonięcie podstawowej i prostej wiedzy na temat budowy profilu aerodynamicznego to i nie wchłonie innej wiedzy istotnej dla bezpiecznego uprawiania sportów lotniczych i powinien pomyśleć o innym hobby mniej wymagającym intlektualnie. Jestem oczywiście za tym aby trzymać się zaleceń i instrukcji pisanych przez producentów ale bycia abnegatem nie popieram i to w całym zakresie zagadnień związanych z uprawianym hobby.
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
- Reputation: 47
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
uriuk pisze:Albo umiesz sam podzielic rozmiar przez wage, albo jestes frajer ktory czyta marketingowy belkot.
Spoko, umiem, choć i tak nie liczę, bo mam tabelki, które mi wystarczają. Ty to zawsze znajdziesz jakiś wynalazek. Skrzydła 12 metrowe jakie mają obciążenie, a na nich latają. I co zrobisz ?
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
- Reputation: 47
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Piotr Domański pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Należy podzielić masę startową przez powierzchnię bo inaczej wyjdą ułamki. A w tym to nasi kochanki piloci zupełnie już się nie połapią
No tak oczywiście, chodzi o kg na m2, tak czy siak to proste działanie, które raczej nie powinno nastręczać żadnych problemów 8-latkowi. Jak na kursie adept dowie się jeszcze o tym co to biegunowa prędkości, co to jest jest cięciwa, grubość profilu, wydłużenie i jaki to ma wpływ na doskonałość i zachowanie skrzydła to chyba lepiej niż miał by się dowiedzieć tylko, że są skrzydła ABCD. Jeśli kogoś przerasta wchłonięcie podstawowej i prostej wiedzy na temat budowy profilu aerodynamicznego to i nie wchłonie innej wiedzy istotnej dla bezpiecznego uprawiania sportów lotniczych i powinien pomyśleć o innym hobby mniej wymagającym intlektualnie. Jestem oczywiście za tym aby trzymać się zaleceń i instrukcji pisanych przez producentów ale bycia abnegatem nie popieram i to w całym zakresie zagadnień związanych z uprawianym hobby.
A w swoim samochodzie, to obliczasz sobie sam jego moc, jeździsz na hamownię, czy patrzysz do dowodu rejestracyjnego ?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Krzysztof. Nie masz racji. Na przykład Nemo dostało rozszerzenie zakresu wagowego, żeby szkołom było łatwiej, co nie znaczy, że pilot będący na granicy takiego zakresu wagowego sobie polata. To taki drobny przykład, że wiara w certyfikaty bez wiedzy co one znaczą jest drogą do nikąd.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
7van.krzysztof pisze:Skrzydła 12 metrowe jakie mają obciążenie, a na nich latają. I co zrobisz ?
Mam 29m2 i latam z masą startową w okolicy 300kg... mimo wszystko obchodzi mnie to jakie jest to obciązenie powierzchni choćby porównawczo do innych skrzydeł. Wolę być świadomym pilotem i obiema rękami głosuję za szkołami, które "wychowują" świadomych pilotów
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
- Reputation: 47
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Krzysztof. Nie masz racji. Na przykład Nemo dostało rozszerzenie zakresu wagowego, żeby szkołom było łatwiej, co nie znaczy, że pilot będący na granicy takiego zakresu wagowego sobie polata. To taki drobny przykład, że świata w certyfikaty bez wiedzy co one znaczą jest drogą do nikąd.
No to staram się celować w środek masy startowej podanej na tabeli i nadal nie muszę niczego umieć liczyć. A jak chcę mieć więcej dynamiki, to do uprzęży wrzucam kamień.
Wy na prawdę to liczycie ? Nie prościej zajrzeć do tabeli na skrzydle ? Zresztą i tak trzeba tam zajrzeć żeby poznać jej powierzchnię i rozpiętość. Czy miarą mierzycie ?
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
- Reputation: 47
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Piotr Domański pisze:7van.krzysztof pisze:Skrzydła 12 metrowe jakie mają obciążenie, a na nich latają. I co zrobisz ?
Mam 29m2 i latam z masą startową w okolicy 300kg... mimo wszystko obchodzi mnie to jakie jest to obciązenie powierzchni choćby porównawczo do innych skrzydeł. Wolę być świadomym pilotem i obiema rękami głosuję za szkołami, które "wychowują" świadomych pilotów
Ja jestem świadomy i co z tego ? Po co mi to ? Chyba tylko po to żeby popisywać się przed kursantami, czego to ja obliczyć nie potrafię. Nie widzę sensu dyskutować, bo mnie tabela wystarcza i nie wykraczam poza jej widełki. Znam różnicę między lataniem w dolnym - a górnym zakresie widełek.
Chcąc powiesić obraz na ścianie, nie muszę umieć go namalować
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
7van.krzysztof pisze:A w swoim samochodzie, to obliczasz sobie sam jego moc, jeździsz na hamownię, czy patrzysz do dowodu rejestracyjnego ?
Niechęć do zdobywania wiedzy można tłumaczyć w wieloraki sposób. W motoryzacji nie interesuje mnie moc ale ineresuje mnie mechanika pojazdu którym jeżdzę i tak... dbam o interwały wymiany płynów, słucham, obserwuję i reaguję w odpowidnim momencie, z powodzeniem przejechałem kilkaset a może i milon kilometów tylko raz korzystając lawety.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Spotkałem się z wieloma przykładami, że pilotom sprzedawca sprzedał skrzydło ponieważ pilot mieścił się w zakresie wagowym. A, że potem nie mógł latać na tym skrzydle lub się połamał to tylko dlatego, że uwierzył sprzedawcy. Zasada, że jest się w środku masy podawanej przez producenta jako zakres certyfikowany sprawdza się, ale nie umożliwia optymalnego doboru skrzydła.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
Prawda jest taka, że ten wątek był założony przez świeżaka po kursie, a toczy się tutaj dyskurs profesorski, który może i jest słuszny, ale zupełnie nieprzystający do tego co świeżak potrzebuje wiedzieć i co jest w stanie wchłonąć. Wchłonięcie tego wszystkiego wymagałoby sporo pracy lub dobrego instruktora który to wyjaśni.
Dlatego w ostatnim poście zawęziłem odpowiedź do tego, aby kupić skrzydło EN-A i obciążyć je w połowie zakresu albo do 3,5 kg/m2, chyba że instruktor na kursie zalecił inaczej. Łącząc to z uwagą Zbyszka że znacznie ważniejsze jest teraz zdobywanie doświadczenia niż dopieszczanie parametrów doboru skrzydła - to chyba jest wystarczająca informacja.
A ze skrzydłem nie trzeba się żenić, i można po roku albo dwóch zmienić na lepiej dopasowane
Dlatego w ostatnim poście zawęziłem odpowiedź do tego, aby kupić skrzydło EN-A i obciążyć je w połowie zakresu albo do 3,5 kg/m2, chyba że instruktor na kursie zalecił inaczej. Łącząc to z uwagą Zbyszka że znacznie ważniejsze jest teraz zdobywanie doświadczenia niż dopieszczanie parametrów doboru skrzydła - to chyba jest wystarczająca informacja.
A ze skrzydłem nie trzeba się żenić, i można po roku albo dwóch zmienić na lepiej dopasowane
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Pierwsze skrzydło EN-A & EN-B
7van.krzysztof pisze:Ja jestem świadomy i co z tego ? Po co mi to ? Chyba tylko po to żeby popisywać się przed kursantami, czego to ja obliczyć nie potrafię. Nie widzę sensu dyskutować, bo mnie tabela wystarcza i nie wykraczam poza jej widełki. Znam różnicę między lataniem w dolnym - a górnym zakresie widełek.
Chcąc powiesić obraz na ścianie, nie muszę umieć go namalować
Poniekąd masz rację. Byłem na kursie PPL w czasie gdzie system GPS pączkował. Pamiętam wykłady z nawigacji do dzisiaj, jestem w stanie obliczyć nakazaną linię drogi w pamięci. Systemy nawigacji i urządzenia są teraz na tyle niezawodne, że to wydaje się nikomu nie potrzebne. Ja mimo wszystko czuję się pewniej umiejąc szybko przestawić się na żyrobusolę i mapę.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość