Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Jaki sprzęt wybrać na początek przygody z lataniem.
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 sierpnia 2022, 22:03

Poczytałem o tym Aonicu. Rzeczywiście założenia pokazują, że jest to równorzędne konstrukcja dla Dudka i Adwansa. Nie podoba mi się jedynie użycie Dyneemy w olinowaniu. Wszyscy już zrezygnowali z tych linek w związku z problemami, które generują i mogą być zagrożeniem dla pilotów a NOVA uparcie trzyma się tego rozwiązania równocześnie wycofując powoli.
Zbyszek Gotkiewicz

GreeN_DG
Posty: 113
Rejestracja: 14 lipca 2022, 23:59
Reputation: 23
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Postautor: GreeN_DG » 11 sierpnia 2022, 22:20

No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Postautor: uriuk » 11 sierpnia 2022, 22:44

GreeN_DG pisze:No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.


Ile wazysz?

Przemysław

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Postautor: Przemysław » 12 sierpnia 2022, 05:30

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Poczytałem o tym Aonicu. Rzeczywiście założenia pokazują, że jest to równorzędne konstrukcja dla Dudka i Adwansa. Nie podoba mi się jedynie użycie Dyneemy w olinowaniu. Wszyscy już zrezygnowali z tych linek w związku z problemami, które generują i mogą być zagrożeniem dla pilotów a NOVA uparcie trzyma się tego rozwiązania równocześnie wycofując powoli.


Latam na skrzydłach Nova. Jakich problemów mogę się spodziewać?
Dlaczego twierdzisz, że Nova "wycofuje się powoli" z użycia takiego typu olinowania?
Najnowszy Mentor 7 Light ma podobne materiały lin jak Aonic.

Przemysław

Tomasz P.
Posty: 100
Rejestracja: 05 maja 2020, 09:43
Reputation: 23
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Postautor: Tomasz P. » 12 sierpnia 2022, 08:17

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie podoba mi się jedynie użycie Dyneemy w olinowaniu. Wszyscy już zrezygnowali z tych linek w związku z problemami, które generują i mogą być zagrożeniem dla pilotów


Cos wiecej o tym zagrozeniu mozesz napisac?

Tomasz P.
Posty: 100
Rejestracja: 05 maja 2020, 09:43
Reputation: 23
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Postautor: Tomasz P. » 12 sierpnia 2022, 08:21

uriuk pisze:Ja znam, szkolilem na nich. Bardzo poprawne skrzydla. Nie ma sie do czego przyczepic. Maja tez dwie calkiem fajne rzeczy dla poczatkujacych. Sterowka jest barwiona u dolu na zielono, polazujac pilotowi na ile mozna bezpiecznie zaciaganac, a na tasmach A' jest wyraznie napisane "ears"

Wydaje mi sie, ze masz na mysli Priona nie Aonica. Warto rozroznic bo niby oba A ale roznica w wydluzeniu miedzy nimi to ponad 0,7.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 sierpnia 2022, 08:38

Dyneema w porównaniu z kevlarem ma tą wadę, że po zamoczeniu i wyschnięciu może się skurczyć nawet o kilka cm na swojej długości. Kevlar ma dużo mniejszy skurcz ale w trakcie użytkowania spada jego wytrzymałość i trzeba sprawdzać w używanych skrzydłach ile tej wytrzymałości pozostało. Jeśli linki mają oplot poliestrowy to on też się kurczy, skute po jednorazowym naciągnięciu już skurcz się nie powtarza a w dyneemie będzie powracał. Dlatego producenci skrzydeł oprócz firmy NOVA przestali stosować dyneemę całkowicie lub w głównym olinowaniu. Nova zastosowała inne zabezpieczenie. W sprzedawanych skrzydłach linki są wstępnie skracane poprzez nawinięcie na deltki. Po roku gdy się skurcza pilot ma obowiązek wysłać skrzydło do serwisu firmowego gdzie mierzy się skurcz linek i przywraca im właściwą długość. Linki słabiej obciążone kurczaka się bardziej dlatego każda będzie miała inny skurcz i będzie to zależało także od wagi pilota. Nie ma także gwarancji, że po takim wytrymowaniu liny nie zmienia swojej długości na przykład po zmoczeniu i wyschnięciu. Skrzydło jeszcze przez pierwszym przeglądem fabrycznym może się roztrymować. Pilot na Mentorze spadł przy mnie w spadochronowaniu. Skrzydło miało kilka miesięcy i było przed pierwszym przeglądem. Wejście w spadochronowanie nastąpiło po wyjściu z lekkiej spirali i Skrzydło aż do ziemi nie wyszło z tego staminę lotu. Dlatego zapewne w Aonicu tylne rzędy zostały zrobione z kevlaru, bo zazwyczaj to tylne liny bardziej się kurczą a przednie wykonano z dyneemy, bo ciężar pilota przywraca im właściwą długość. Jak to wygląda w rzeczywistości wie jednak tylko serwis fabryczny.
Zbyszek Gotkiewicz

GreeN_DG
Posty: 113
Rejestracja: 14 lipca 2022, 23:59
Reputation: 23
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Postautor: GreeN_DG » 12 sierpnia 2022, 09:37

uriuk pisze:
GreeN_DG pisze:No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.


Ile wazysz?


84kg ja. Z osprzętem pewnie w granicach 100kg.

Tomasz P.
Posty: 100
Rejestracja: 05 maja 2020, 09:43
Reputation: 23
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Postautor: Tomasz P. » 12 sierpnia 2022, 09:45

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dyneema w porównaniu z kevlarem ma tą wadę, ... Jak to wygląda w rzeczywistości wie jednak tylko serwis fabryczny.


Dzieki za opis, brzmi to mniej dramatycznie, niz sie moglo wydawac. Z doswiadczenia z moim Aonikiem moge jedynie dodac, ze dlugosc linek po 50h nie wymagala korekty. No i, o ile sie nie zmienilo ostatnio, fabryczny trimtuning po roku nie jest obowiazkowy, jedynie zalecany i wydluza gwarancje o rok.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 sierpnia 2022, 10:27

Tomasz P. pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dyneema w porównaniu z kevlarem ma tą wadę, ... Jak to wygląda w rzeczywistości wie jednak tylko serwis fabryczny.


Dzieki za opis, brzmi to mniej dramatycznie, niz sie moglo wydawac. Z doswiadczenia z moim Aonikiem moge jedynie dodac, ze dlugosc linek po 50h nie wymagala korekty. No i, o ile sie nie zmienilo ostatnio, fabryczny trimtuning po roku nie jest obowiazkowy, jedynie zalecany i wydluza gwarancje o rok.


Z moich obserwacji wynika, że kontrolą długości linek jeśli mamy olinowaniu dyneema to nie zlecenie, ale obowiązek z którego piloci najczęściej nie zdają sobie sprawy. Szczególnie gdy linki mają okazję zawilgnąć i wyschnąć co nie musi się wiązać z lataniem w deszczu.
Zbyszek Gotkiewicz

Ania M
Posty: 42
Rejestracja: 24 listopada 2020, 18:09
Reputation: 26
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Postautor: Ania M » 13 sierpnia 2022, 09:49

GreeN_DG pisze:No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.

Mam Ion 5, parametrami podobny do Aonic. I podobnie jak w glajcie Tomka u mnie z linami nic się nie wydarzyło, a zabieram go wszędzie i zimą i latem.
Anna Mołdach


Wróć do „Sprzęt”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość