Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
Poczytałem o tym Aonicu. Rzeczywiście założenia pokazują, że jest to równorzędne konstrukcja dla Dudka i Adwansa. Nie podoba mi się jedynie użycie Dyneemy w olinowaniu. Wszyscy już zrezygnowali z tych linek w związku z problemami, które generują i mogą być zagrożeniem dla pilotów a NOVA uparcie trzyma się tego rozwiązania równocześnie wycofując powoli.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 113
- Rejestracja: 14 lipca 2022, 23:59
- Reputation: 23
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Uczeń
Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.
Skłaniam się w stronę Dudka.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
GreeN_DG pisze:No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.
Ile wazysz?
Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Poczytałem o tym Aonicu. Rzeczywiście założenia pokazują, że jest to równorzędne konstrukcja dla Dudka i Adwansa. Nie podoba mi się jedynie użycie Dyneemy w olinowaniu. Wszyscy już zrezygnowali z tych linek w związku z problemami, które generują i mogą być zagrożeniem dla pilotów a NOVA uparcie trzyma się tego rozwiązania równocześnie wycofując powoli.
Latam na skrzydłach Nova. Jakich problemów mogę się spodziewać?
Dlaczego twierdzisz, że Nova "wycofuje się powoli" z użycia takiego typu olinowania?
Najnowszy Mentor 7 Light ma podobne materiały lin jak Aonic.
Przemysław
-
- Posty: 100
- Rejestracja: 05 maja 2020, 09:43
- Reputation: 23
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie podoba mi się jedynie użycie Dyneemy w olinowaniu. Wszyscy już zrezygnowali z tych linek w związku z problemami, które generują i mogą być zagrożeniem dla pilotów
Cos wiecej o tym zagrozeniu mozesz napisac?
-
- Posty: 100
- Rejestracja: 05 maja 2020, 09:43
- Reputation: 23
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
uriuk pisze:Ja znam, szkolilem na nich. Bardzo poprawne skrzydla. Nie ma sie do czego przyczepic. Maja tez dwie calkiem fajne rzeczy dla poczatkujacych. Sterowka jest barwiona u dolu na zielono, polazujac pilotowi na ile mozna bezpiecznie zaciaganac, a na tasmach A' jest wyraznie napisane "ears"
Wydaje mi sie, ze masz na mysli Priona nie Aonica. Warto rozroznic bo niby oba A ale roznica w wydluzeniu miedzy nimi to ponad 0,7.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
Dyneema w porównaniu z kevlarem ma tą wadę, że po zamoczeniu i wyschnięciu może się skurczyć nawet o kilka cm na swojej długości. Kevlar ma dużo mniejszy skurcz ale w trakcie użytkowania spada jego wytrzymałość i trzeba sprawdzać w używanych skrzydłach ile tej wytrzymałości pozostało. Jeśli linki mają oplot poliestrowy to on też się kurczy, skute po jednorazowym naciągnięciu już skurcz się nie powtarza a w dyneemie będzie powracał. Dlatego producenci skrzydeł oprócz firmy NOVA przestali stosować dyneemę całkowicie lub w głównym olinowaniu. Nova zastosowała inne zabezpieczenie. W sprzedawanych skrzydłach linki są wstępnie skracane poprzez nawinięcie na deltki. Po roku gdy się skurcza pilot ma obowiązek wysłać skrzydło do serwisu firmowego gdzie mierzy się skurcz linek i przywraca im właściwą długość. Linki słabiej obciążone kurczaka się bardziej dlatego każda będzie miała inny skurcz i będzie to zależało także od wagi pilota. Nie ma także gwarancji, że po takim wytrymowaniu liny nie zmienia swojej długości na przykład po zmoczeniu i wyschnięciu. Skrzydło jeszcze przez pierwszym przeglądem fabrycznym może się roztrymować. Pilot na Mentorze spadł przy mnie w spadochronowaniu. Skrzydło miało kilka miesięcy i było przed pierwszym przeglądem. Wejście w spadochronowanie nastąpiło po wyjściu z lekkiej spirali i Skrzydło aż do ziemi nie wyszło z tego staminę lotu. Dlatego zapewne w Aonicu tylne rzędy zostały zrobione z kevlaru, bo zazwyczaj to tylne liny bardziej się kurczą a przednie wykonano z dyneemy, bo ciężar pilota przywraca im właściwą długość. Jak to wygląda w rzeczywistości wie jednak tylko serwis fabryczny.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 113
- Rejestracja: 14 lipca 2022, 23:59
- Reputation: 23
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Uczeń
Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
uriuk pisze:GreeN_DG pisze:No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.
Ile wazysz?
84kg ja. Z osprzętem pewnie w granicach 100kg.
-
- Posty: 100
- Rejestracja: 05 maja 2020, 09:43
- Reputation: 23
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dyneema w porównaniu z kevlarem ma tą wadę, ... Jak to wygląda w rzeczywistości wie jednak tylko serwis fabryczny.
Dzieki za opis, brzmi to mniej dramatycznie, niz sie moglo wydawac. Z doswiadczenia z moim Aonikiem moge jedynie dodac, ze dlugosc linek po 50h nie wymagala korekty. No i, o ile sie nie zmienilo ostatnio, fabryczny trimtuning po roku nie jest obowiazkowy, jedynie zalecany i wydluza gwarancje o rok.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
Tomasz P. pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dyneema w porównaniu z kevlarem ma tą wadę, ... Jak to wygląda w rzeczywistości wie jednak tylko serwis fabryczny.
Dzieki za opis, brzmi to mniej dramatycznie, niz sie moglo wydawac. Z doswiadczenia z moim Aonikiem moge jedynie dodac, ze dlugosc linek po 50h nie wymagala korekty. No i, o ile sie nie zmienilo ostatnio, fabryczny trimtuning po roku nie jest obowiazkowy, jedynie zalecany i wydluza gwarancje o rok.
Z moich obserwacji wynika, że kontrolą długości linek jeśli mamy olinowaniu dyneema to nie zlecenie, ale obowiązek z którego piloci najczęściej nie zdają sobie sprawy. Szczególnie gdy linki mają okazję zawilgnąć i wyschnąć co nie musi się wiązać z lataniem w deszczu.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 42
- Rejestracja: 24 listopada 2020, 18:09
- Reputation: 26
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?
GreeN_DG pisze:No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.
Mam Ion 5, parametrami podobny do Aonic. I podobnie jak w glajcie Tomka u mnie z linami nic się nie wydarzyło, a zabieram go wszędzie i zimą i latem.
Anna Mołdach
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość