Ocena warunków meteorologicznych

Porady dla początkujących dotyczące techniki w czasie lotu i na ziemi. Sprawy szkoleniowe.
Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Marcin. » 02 kwietnia 2016, 20:52

Wiatr...
wiadomo siła to podstawowy parametr ,ale potem zaczynają się schody. Razem z termiką nieprzewidywalny? Kręci 360 ,a to raz siła zero ,a to nagle niespodziewanie ciśnie. Jakie serwisy internetowe zasługują na zaufanie i jak dowiedzieć się kiedy wiatr będzie porywisty ,a kiedy mocny ale zrównoważony i laminarny? Wiadomo ,że po przejściu frontu chłodnego jest poszarpany. Albo pokrycie nieba chmurami warstwowymi trochę "buforuje" czasem porywy. Ale np. jak słońce ma "okienka" pomiędzy stratocumulusami to już termika kotłuje na różne strony. Podsumowując to jaki jest zestaw linków i jak wygląda "algorytm" odczytów , który określa warunki?

Następnie kominy; jak wygląda tak naocznie odrywanie się komina ,czy można zaobserwować po chmurach miejsce duszenia/noszenia? Jako przykład opiszę sytuację ; jadę sobie rowerem przez łąki i ledwo co wieje. Łąka z jednej strony kończy się wzniesieniem ,a właściwie łąka jest doliną rzeki. Jadę dołem wzdłuż wzniesienia i nagle wiuuuuuuuu ciśnie wiatr przez minutę i znowu spokój. Nad wzniesieniem chmura Cu congestus kłębiasta z takim brzegiem poszarpanym troszeczkę podobnym do chmury stropowej. Moja dedukcja jest taka ,że bąbel został wystartowany od tego wzniesienia i poszedł komin ,a ja byłem w strugach które on zaciągał. Mogło tak być? Cu con był taki nie mocno rozbudowany ,coś pomiędzy zwykłym Cu a nim.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: uriuk » 02 kwietnia 2016, 21:01

Zadales strasznie duzo pytan. Do udzilenia odpowiedzi trzebaby napisac serie referatow.
Zacznijmy moze od jakiegos prostego modelu. Np wywalmy na razie gory, bo wprowadzaja zjawiska bryzy dolinowej, ktora jest nakladka na uklad pogodowy.
Ja tu widze dwa glowne tematy: uklad poogdy w duzej skali (stan atmosfery) i tworzenie sie komina i zjawisk powiazanych tzn chmur Cu i pochodnych.

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Marcin. » 02 kwietnia 2016, 21:13

uriuk pisze:Zadales strasznie duzo pytan.

No właśnie to urok początkującego :) Coś tam wie ale jest chaos. Ale w porządku - jest akcja :D Teraz wiem że zapomniałem o np. górach (to byłby temat dla tych z gór bo ja jestem z tylko wyżyny :) Fajnie jakby dało się te tematy zwizualizować przykładowymi zdjęciami i filmikami. Myślę że kopalnią tych były by obserwacje meteo z instytutów albo prac naukowców nie koniecznie związanych z lataniem. Może są jakieś symptomy w krajobrazie i na termometrze , barometrze i significancie z których można by sporządzić miksturę decydującą o tym co ma się w danym momencie z glajtem robić. Wiem jeszcze dochodzi do tego jakim glajtem ;)

Dobrze to na początek jak wyglądają kominy? Jakie ich rodzaje są w danych warunkach. Jaka może być rozpiętość różnicy prędkości pomiedzy wiatrem a jego porywem.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: uriuk » 02 kwietnia 2016, 21:35

Zacznijmy od rzeczy prostych. Np komin termiczny.
Jest to slup wznoszacego sie powietrza. Na razie nie wnikajmy dlaczego sie wznosi, tylko zajmijmy sie tym jak przebiega zjawisko.
Przy ziemi zbieraja sie bable lzejszego powietrza.Te bable sobie sa i rosna w sile, bo sloneczko swieci i dostarcza energii.
Ale nic sie nie dziaje. Swietnym modelem jest przednia szyba samochodu i pierwsze krople dzeszczu. Te krople sa i sie nie ruszaja. Pozniej rosna i w pewnym momencie ktoras kropla rusza w dol zabierajac za soba inne po drodze i robi sie struzka. Taka kropla ma absolutna niezdolnosc do poruszenia sie chocby o milimetr w gore, pojdzie zawsze w dol. Z bablem powietrza jest dokladnie odwrotnie, ono nie zejdzie nawet o metr w dol, moze pojsc tylko w gore.
No wiec mamy te bable powietrza, ktore rosna i dolozmy do tego jakis wiaterek. On te bable przesuwa po ziemi. Ale babel nie zejdzie ani odrobine w dol (tak jak kropla nie pojdzie do gory) i kiedy trafi na najmniejszy chocby pagorek (on moze miec... 3 m, ale jest), szpaler drzew, nasyp, czy inna przeszkode to sie urywa i zasuwa raznie do gory. Przy okazji zasysa kolezkow z okolicy i taki zespol babelkow tworzy dol komina, dosc nieregularny i poszarpany. Na wysokosci ok 200-400 m utworza regularny komin. No ale on wylazil z ziemi jak dzdzownica, czyli najpierw glowa, pozniej po kolei reszta tulowia. A wiatr wieje. Przez co komin jest pochyly. I teraz najwazniejsza rzecz. On jest pochyly, ale wznosi sie pionowo!!! (wzgledem otaczajacego powietrza)

komin.jpg
komin.jpg (72.7 KiB) Przejrzano 12094 razy



Pod nim robi sie zamieszanie w powietrzu, czyli tzw "zawietrzna komina". Wazna rzecz, ona jest faktycznie po zawietrznej czesci komina, ale nie powstala dlatego, ze wiatr oplywa komin, a dlatego, ze komin sie wznosi i POD SPODEM sa rotory i duszenie.
Teraz troche o paralotni. Ona zawsze leci i zawsze opada. Nawet jak stoi pod wiatr to leci, i nawet kiedy jest w noszeniu i idzie do gory, to opada wzgledem powietrza. Czyli jesli przyzady wskazuja, ze mamy 18 km/h postepowej i 2 m/s do gory, to znaczy ze lecimy z predkoscia 36 km/h pod wiatr 18 km/h, i znajdujemy sie w kominie o predkosci 3 m/s. Jak latwo zauwazyc, jesli bedziemy w kominie zataczac regularne kolka, to po kilku zwitkach z niego wypadniemy dolem. Nalezy co jedna-dwie zwitki na moment odprostowac krazenie, zeby sie przesunac pod wiatr. W ten sposob caly czas bedziemy krazyc w osi komina.
Uff, wracam do kolacji. CDN

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Marcin. » 02 kwietnia 2016, 21:50

Dzięki i smacznego :) To jest to. Chciałbym dać rate post positive ale nie ma przycisku :(

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: uriuk » 02 kwietnia 2016, 22:37

Marcin. pisze:Dzięki i smacznego :) To jest to. Chciałbym dać rate post positive ale nie ma przycisku :(



Naprawione :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 kwietnia 2016, 23:12

Celem uzupełnienia, to komin jest fizyczną przeszkodą dla wiatru i jeśli stoimy na starcie to gdy nadchodzi komin to wiatr na startowisku słabnie. To jest najlepszy moment do startu, bo komin jest przed startowiskiem. Najlepiej odpalić na kilka sekund przed nadejściem komina.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
micro
Posty: 916
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: micro » 02 kwietnia 2016, 23:26

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Celem uzupełnienia, to komin jest fizyczną przeszkodą dla wiatru i jeśli stoimy na starcie to gdy nadchodzi komin to wiatr na startowisku słabnie. To jest najlepszy moment do startu, bo komin jest przed startowiskiem. Najlepiej odpalić na kilka sekund przed nadejściem komina.

Jeśli rozumiem to komin jest przed nami, a skoro tak, to za nim są turbulencje... zawietrzna znaczy ...
To jak to kurczę jest, bo aż strach się bać ;) .
Roman Michalak

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: uriuk » 02 kwietnia 2016, 23:48

I tu mamy nastepny problem lingwistyczny. Mamy strone nawietrzna i zawietrzna czegokolwiek i mamy strefe rotorow za przeszkoda terenowa zwan "zawietrzna". To ta zawietrzna, na ktorej nie ma ateistow ;).
Mlodych piotow przestrzega sie, zeby nie paletali sie po zawietrznej stronie gory, bo to moze sie zle skonczyc. I to jest sluszna uwaga. Ale sporo zalezy od sily wiatru i ksztaltu przeszkody. Inna bedzie zawietrzna bulastego pagora przy slabym wietrze, a inna za urwista gora i przy silnym wietrze. Zawietrzna komina generuje turbulencje, ale jest stosunkowo lagodna i waska. Potyrpie i pusci. Zawietrzna od gorek siega do ziemi.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 kwietnia 2016, 23:58

micro pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Celem uzupełnienia, to komin jest fizyczną przeszkodą dla wiatru i jeśli stoimy na starcie to gdy nadchodzi komin to wiatr na startowisku słabnie. To jest najlepszy moment do startu, bo komin jest przed startowiskiem. Najlepiej odpalić na kilka sekund przed nadejściem komina.

Jeśli rozumiem to komin jest przed nami, a skoro tak, to za nim są turbulencje... zawietrzna znaczy ...
To jak to kurczę jest, bo aż strach się bać ;) .


To proste. Stawiasz skrzydło i oni ci fronsztali z powodu rotorów na zawietrznej komina. Stawiasz drugi raz i pojawia się podmuch. Skrzydło może podwijać się jeszcze raz. Potem nadchodzi drugi podmuch gdzie stawiasz skrzydło i startujesz bo za chwilę zacznie mocno wiać. Na tyle mocno, że postawienie skrzydła może być juz za trudne z powodu siły wiatru. Zawietrzne komina nie są bardzo trudne, ale klapę mogą założyć. To nic strasznego jeśli jest się czujnym.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: uriuk » 03 kwietnia 2016, 00:01

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
To proste. Stawiasz skrzydło i oni ci groszek z powodu rotorów



Sam jestes groszek. Wez sie popraw

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Marcin. » 03 kwietnia 2016, 16:55

uriuk pisze: kiedy trafi na najmniejszy chocby pagorek (on moze miec... 3 m, ale jest), szpaler drzew, nasyp, czy inna przeszkode to sie urywa i zasuwa raznie do gory.


Tzn. z jakiej najniższej górki można się wyżej unieść? Jeśli 3m wyzwala lot bąbla w górę ?

szymon.strus
Posty: 264
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 11:22
Reputation: 54
Lokalizacja: Nowa Huta
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: szymon.strus » 03 kwietnia 2016, 17:29

ja moj rekord low-save'a mam z wysokosci czubkow drzew na Kozubniku czyli jakies 30m. na Lendaku jak jest dobry warun to z 5-10m nad ladowiskiem zabiera a w zasadzie to nie chce puscic.

/S.
pzdr,
/Szymon

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Lucjan Piekutowski » 04 kwietnia 2016, 09:27

Wrzucam film z mojego nieudolnego "kręcenia" komina. Borsk. Wiatr zmienny 2-5 m/s w poprzek pasa od strony południowej, resztę widać. Moje pytania: Gdzie był komin? :D . Przez chwilę lecę po prostej noszenia narastają, potem je gubię, rozumiem że po wypadnięciu z noszenia (a najlepiej wcześniej) miałem dokręcić 180 stopni w lewo, możliwie ciasno żeby znów w nie wrócić? Nie zrobiłem tego, poleciałem na start i praktycznie cały czas byłem w duszeniu. Możliwe, że to jest właśnie zawietrzna komina/ kominów?



* Nie śmiejcie się ze mnie :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 kwietnia 2016, 10:25

Musisz się nauczyć krążyć. Przeleciała komin praktycznie po prostej, ale nie martw się. Na początku piloci często tak robią że decydują się zakręcić dopiero jak wypadną z komina, a sam zakręt jest bardzo rozległy i poza noszeniem. Gdy byłeś w środku komina nie robiłeś nic.
Zbyszek Gotkiewicz

szymon.strus
Posty: 264
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 11:22
Reputation: 54
Lokalizacja: Nowa Huta
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: szymon.strus » 04 kwietnia 2016, 11:09

W tym konkretnym przypadku miales rozlegly komin ktory po prostu przeleciales po prostej, nie wiem czy celowo. Powinienes byl do niego wrocic jak juz wypadles z noszenia. Na poczatek mozesz sie kierowac prosta zasada: jesli wario pika przez 3 sekundy to zaczynasz krecic. W ktorakolwiek strone, to ktora lepsza to nauczysz sie potem ;) Wazne jest zebys dociagal pelne 360 a nie zmienial decyzji nagle bo przestaje pikac. Za chwile znowu wlecisz w noszenie i bedziesz mogl korygowac bardziej w strone centrum komina. Zmiana kierunku krazenia to niepotrzebna strata wysokosci i ryzyko zgubienia komina.
Wiem ze wielu wyjadaczy nie uznaje 'elektronicznego dopingu' szczegolnie na poczatku uczenia sie krecenia kominow, ale ja sugeruje zainwestowac w urzadzenie albo soft na telefon z funkcja asystena krazenia (flyme, xctrack, xcsoar, ...) Mi to bardzo pomagalo w powrocie do noszen jak z nich wypadalem.
pzdr,
/Szymon

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Lucjan Piekutowski » 04 kwietnia 2016, 11:17

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Musisz się nauczyć krążyć. Przeleciała komin praktycznie po prostej, ale nie martw się. Na początku piloci często tak robią że decydują się zakręcić dopiero jak wypadną z komina, a sam zakręt jest bardzo rozległy i poza noszeniem. Gdy byłeś w środku komina nie robiłeś nic.


Chciałem to dokręcić, wisiałem cały czas na lewej stronie, no i miałem dylemat, dociągnąć lewą bardziej, czy starać się płasko krążyć? Wybrałem to drugie, ale jak widać niesłusznie, no ale dzięki temu mogłem zadać te pytania i się czegoś nauczyć.

I jeszcze jedno pytanie, skoro komin "zatrzymuje wiatr" to znaczy że w kominie "nie wieje" tzn wieje, ale "z dołu do góry". Jak to wpływa na prędkość postępową?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: uriuk » 04 kwietnia 2016, 11:35

Lucjan Piekutowski pisze:I jeszcze jedno pytanie, skoro komin "zatrzymuje wiatr" to znaczy że w kominie "nie wieje" tzn wieje, ale "z dołu do góry". Jak to wpływa na prędkość postępową?



Masz lekki misz-masz pojeciowy. Upozadkujmy.
Stoisz sobie na jakiejs gorce. Wieje wiatr, przyjmijmy 2 m/s. Teraz idzie na ciebie komin. Kiedy dojdzie zrobi sie cisza, bo to co wialo idzie w gore. Za chwile komin masz za plecami i wieje 4 m/s bo wieje to dawne 2, plus ssanie komina.
ALe to jest NA ZIEMI. A ty lecisz w powietrzu. Ty i komin przemieszczacie sie w tej samej masie powietrza. Czyli ty lecisz 36 km/h (w kazda strone w ktora polecisz), a komin ma predkosc wylacznie pionowa.
Jesli bedziesz lal wode z wiadra do duzego akwarium to wywolasz w nim "antykomin" czyli prad zstepujacy. Rybka plywajaca obok moze sobie w niego wplynac i zostanie splukana w dol.
A teraz wsadzmy to akwarium do jadacego pociagu (czyli zrobmy wiatr) i co sie zmieni? Z punktu widzenia rybki dokladnie NIC. Rybka nie wie czy pociag stoi czy jedzie, a jesli jedzie to dokad. No, chyba ze wyjrzy przez okno i przeczyta nazwe stacji.
Tak samo jest z pilotem podczas wiatru. To dla niego tylko przesuwajaca sie w jakims kierunku ziemia.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 kwietnia 2016, 12:05

Lucjan Piekutowski pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Musisz się nauczyć krążyć. Przeleciała komin praktycznie po prostej, ale nie martw się. Na początku piloci często tak robią że decydują się zakręcić dopiero jak wypadną z komina, a sam zakręt jest bardzo rozległy i poza noszeniem. Gdy byłeś w środku komina nie robiłeś nic.


Chciałem to dokręcić, wisiałem cały czas na lewej stronie, no i miałem dylemat, dociągnąć lewą bardziej, czy starać się płasko krążyć? Wybrałem to drugie, ale jak widać niesłusznie, no ale dzięki temu mogłem zadać te pytania i się czegoś nauczyć.

I jeszcze jedno pytanie, skoro komin "zatrzymuje wiatr" to znaczy że w kominie "nie wieje" tzn wieje, ale "z dołu do góry". Jak to wpływa na prędkość postępową?


Widziałem że wisisz na lewej taśmie, ale bez zaciągnięcia sterówki nie będzie prawidłowego krążenia. A wypłaszcza się krążenie poprzez odpowiednie zaciągnięcie drugiej (zewnętrznej) sterówki. Co do wiatru to prędkość lotu zmienia się, ale tylko względem ziemi. Dlatego posiadając prędkość z gps możemy wnioskować o obecności komina w pobliżu.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Lucjan Piekutowski » 04 kwietnia 2016, 19:13

Ok dzięki za rady, postaram się zastosować w praktyce i dam znać, co z tego wyszło. Musze to przekuć teraz na latanie, a to kilka lotów zajmie.


Wróć do „Szkolenie i technika latania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość