Postautor: uriuk » 18 października 2021, 16:37
Tak z grubsza pobieznie to trajki dzielimy na takie, w ktorych pilot jest zapiety w uprzaz, oraz takie, kore maja krzeselko i pasy bezpieczenstwa. W tym drugim przypadku konstrukcja musi przeniesc wszelkie obciazenie podczas atrakcji, jak rowniez podczas ratowania. Byly przypadki odmaszerowania krzeselka razem z czlowiekiem.
Konstrukcje z uprzezami dzielimy znow na takie, ktore maja klatke bezpieczenstwa (i do niej jest przymocowane skrzydlo), oraz na takie, gdzie klatki nie ma, a pilot siedzi w uprzezy napedu. Te z klatka czesto-gesto maja samostawiacze,
Te bez klatki moga miec uprzaz z gornym podwieszeniem, tzn karabinki sa na tasmach barkowycch, jak rowniez moga byc wypory typu "gesia szyja" Nie jest to typowe dolne podwieszenie, ale powiedzmy "srednie podwieszenie"
Typowo dolne podwieszenie w trajkach jest spotykane niezmiernie rzadko, a w PPG bylo w pewnym momencie dosc popularne, ale ostatnio zaniklo na rzecz gesich szyj.
Jesli chodzi o rodzaj startu, to mamy trajki dmuchajace w dol (plaszczyzna smigla trajki stojacej na ziemi jest odchylona do tylu), dmuchajace w gore (smiglo pochylone do przodu) oraz bezsensowna wersja robiona przez amatorow czerpiacych wiedze z internetu, w ktorych smiglo jest idealnie pionowo.
Technika startu jest diametralnie inna w obu rodzajach trajek, W przypadku smigla pionowego nie ma mowy o technice, jast rozpaczliwa walka z rzeczywistoscia.
Sa tez trajki zawodnicze, w ktorych chodzi o to, zeby trajki nie bylo. Ma to byc PPG ze szczatkowymi kolkami, potrzebnymi tylko po to, zeby byc sklasyfikowanym w kategorii trajka. Jesli te kolka sa przyczepione do napedu z dolnym podwieszeniem, to mamy trajke z dolnym podwieszeniem. Wystepuje w ilosciach homeopatycznych, bo wcale nie chodzi o to, zeby na nich latac. Ma krecic slalomy jak PPG i ma miec kolka.
Wywazenie trajki dzielimy na wywazenie na ziemi i wywazenie w powietrzu. To sa dwie rozne rzeczy. Np trajka dmuchajace w gore po oderwaniu sie od ziemi moze zbyt mocno dmuchac w dol.
Trajka ma ten minus w stosunku do PPG, ze pilot nie ma wplywu na predkosc startu. Ta predkosc jest zalezna od rodzaju kol, stopnia ich napompowania, zbieznosci kol, rodzaju podloza, wysokosci trawy itp. Jesli start przebiega zbyt wolno, skrzydlo zaczyna sie kiwac na boki i mamy taniec z szablami. Poniewaz trajka umozliwia wieksza predkosc startu i ladwania, mozna uzyc MNIEJSZEGO skrzydla niz w przypadku PPG. Taki zestaw latwiej i czysciej wstaje, dzieki czemu start bedzie krotszy, choc z wieksza predkoscia w stosunku do wiekszego skrzydla. Ladowanie bedzie jednak wydluzone. W powietrzu bedziemy mieli wieksze predkosci i sztywniejsze skrzydo, co jest jednak okupione duzo wieksza dynamika, zwlaszcza przy poskladaniu. Musimy rozwazyc, czy bardziej na zalezy na zmniejszeniu szansy a poskladanie (male skrzydlo), czy na lagodnym przebiegu atrakcji (duze skrzydlo)