Zależność ciągu od obrotów
- max
- Posty: 64
- Rejestracja: 12 listopada 2016, 15:21
- Reputation: 9
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
Zależność ciągu od obrotów
Zwykle sprawdza się ciąg przy maksymalnych obrotach. Dysponuje ktoś może jakimiś pomiarami np. co 500obr/min (przy maksymalnych obrotach zagęszczenie pomiarów mile widziane)? Z ręki oczywiście trudno o dokładny pomiar, ale może ktoś zadał sobie trud zwiększania obrotów za pomocą jakiejś śrubowej regulacji? Jestem bardzo ciekaw takiego wykresu.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność ciągu od obrotów
Siły aerodynamuczne rosną zdaje się wykładniczo. Tak to się chyba nazywa jeśli prędkość rośnie dwukrotnie a siły czterokrotnie. Czyli dwukrotny wzrost prędkości obrotowej śmigła powinien dawać czterokrotny wzrost ciągu. I teraz jeśli tak się nie będzie działo to trzeba przeczytać grubą książkę i zrobić wiele doświadczeń aby zrozumieć dlaczego. A jak jeszcze zaczniesz optymalizować śmigło do prędkości przelotowej a nie do postępowej równej zero, to co wyjdą zupełnie inne wyniki.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność ciągu od obrotów
Kiedyś Kołodziejek trochę się na ten temat rozpisał:
https://pl.rec.paralotnie.narkive.com/d ... cznego-ppg
https://pl.rec.paralotnie.narkive.com/d ... cznego-ppg
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność ciągu od obrotów
Tak mi sie jakos skojrzylo. Mamy tu zawody dwoch traktorow. Jeden ma 215 KM, drugi 12 KM
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność ciągu od obrotów
Szukam wykresu. Na razie znalazłem wzór na elementarny ciąg dF. Wzór 2.20a. Jak będziesz chciał policzyć to podeślę więcej.
Zbyszek Gotkiewicz
- max
- Posty: 64
- Rejestracja: 12 listopada 2016, 15:21
- Reputation: 9
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Zależność ciągu od obrotów
Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka). Pewnie jest masa zależności ale dla mega uproszczenia, dla dowolnego silnika, dla dowolnego śmigła interesuje mnie wykres obrotów i ciągu.
Skąd pytanie: trochę ważę, skrzydło nie najnowsze, napęd nie najmocniejszy. Jak tylko złapię jakąś popołudniową termę to kręcę żeby oszczędzić napęd. Obserwuję, że coś się dzieje (wznoszenie ) praktycznie w górnym zakresie obrotów silnika. Wykres więc powinien być faktycznie wykładniczy (jak Zbyszek zauważył). Jakbym jednak takowy zobaczył to z ciekawości bym go zgłębił.
Skąd pytanie: trochę ważę, skrzydło nie najnowsze, napęd nie najmocniejszy. Jak tylko złapię jakąś popołudniową termę to kręcę żeby oszczędzić napęd. Obserwuję, że coś się dzieje (wznoszenie ) praktycznie w górnym zakresie obrotów silnika. Wykres więc powinien być faktycznie wykładniczy (jak Zbyszek zauważył). Jakbym jednak takowy zobaczył to z ciekawości bym go zgłębił.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność ciągu od obrotów
max pisze:Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka).
Pudlo. Tam moment nie mial nic do rzeczy
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność ciągu od obrotów
max pisze:Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka). Pewnie jest masa zależności ale dla mega uproszczenia, dla dowolnego silnika, dla dowolnego śmigła interesuje mnie wykres obrotów i ciągu.
Skąd pytanie: trochę ważę, skrzydło nie najnowsze, napęd nie najmocniejszy. Jak tylko złapię jakąś popołudniową termę to kręcę żeby oszczędzić napęd. Obserwuję, że coś się dzieje (wznoszenie ) praktycznie w górnym zakresie obrotów silnika. Wykres więc powinien być faktycznie wykładniczy (jak Zbyszek zauważył). Jakbym jednak takowy zobaczył to z ciekawości bym go zgłębił.
Pogadaj ze Stribo. On zebrał najwięcej danych a że jest inżynierem to będzie wiedział co te dane znaczą
Zbyszek Gotkiewicz
- max
- Posty: 64
- Rejestracja: 12 listopada 2016, 15:21
- Reputation: 9
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Zależność ciągu od obrotów
uriuk pisze:max pisze:Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka).
Pudlo. Tam moment nie mial nic do rzeczy
Pomijam przyczepność kół bo oba były pewnie dobre ale to moment z tych 12KM zrobił robotę. To tak pobocznie w temacie
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zależność ciągu od obrotów
Wałkowałem temat projektując PGDrona
Śmigła sporo mniejsze ale wydaje mi się, że można z tego sporo wywnioskować.
Osobiście robiłem pomiary i tabelka jest bardzo zbliżona do rzeczywistości ( otrzymałem ciut lepsze wyniki z pomiarów )
https://store.tmotor.com/goods.php?id=784
Trzeba kliknąć Specyfications
Śmigła sporo mniejsze ale wydaje mi się, że można z tego sporo wywnioskować.
Osobiście robiłem pomiary i tabelka jest bardzo zbliżona do rzeczywistości ( otrzymałem ciut lepsze wyniki z pomiarów )
https://store.tmotor.com/goods.php?id=784
Trzeba kliknąć Specyfications
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność ciągu od obrotów
prokopcio pisze:Wałkowałem temat projektując PGDrona
Śmigła sporo mniejsze ale wydaje mi się, że można z tego sporo wywnioskować.
Osobiście robiłem pomiary i tabelka jest bardzo zbliżona do rzeczywistości ( otrzymałem ciut lepsze wyniki z pomiarów )
https://store.tmotor.com/goods.php?id=784
Trzeba kliknąć Specyfications
O, dobre źródło. Można sobie precyzyjnie wykreślić krzywą. Tak na pierwszy rzut oka 50% 4000 g i 100% 14000 g. Czyli dwukrotny wzrost obrotów a wzrost ciągu ponad trzy razy.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zależność ciągu od obrotów
jest czterokrotny przyrost ciągu przy dwukrotnie wyzszych obrotach ( porownuję 2000rpm do 4000rpm... dla lepszych /sztywniejszych smigieł w tych samych tabelach )
Łukasz Prokop
- max
- Posty: 64
- Rejestracja: 12 listopada 2016, 15:21
- Reputation: 9
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Zależność ciągu od obrotów
To może pytanie do Uriuka bo samolotowo ogarnia i może sprostuje. Start jest na pełnej mocy, przyjmijmy silnik Prokopcia. Mamy te 14kg ciągu. Do ilu procent maksymalnych obrotów schodzimy aby utrzymać stabilny lot bo zejście do 80% obrotów powoduje zmniejszenie ciągu do 70%. Wniosek z tego taki, że trzeba mieć sporo zapasu mocy albo trzeba bez względu na wszystko piłować na 85-90% obrotów maksymalnych (przy założeniu że mam słuszną masę i jakiś tam napęd).
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zależność ciągu od obrotów
Ciąg potrzebny do poziomego lotu to masa przez doskonałość.
Zauważ jednak, że tabelka i wzory dotyczą ciagu statycznego.
Wraz ze wzrostem predkości lotu dla śmigla o stałym skoku obroty musza być wyższe dla tego samego ciągu.
Samoloty mają zmienny skok śmigła przez co nie trzeba zwiekszać obrotow wraz ze wzrostem prędkości bo to działa jak skrzynia biegów w samochodzie.
Zauważ jednak, że tabelka i wzory dotyczą ciagu statycznego.
Wraz ze wzrostem predkości lotu dla śmigla o stałym skoku obroty musza być wyższe dla tego samego ciągu.
Samoloty mają zmienny skok śmigła przez co nie trzeba zwiekszać obrotow wraz ze wzrostem prędkości bo to działa jak skrzynia biegów w samochodzie.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Zależność ciągu od obrotów
Tu masz wzorcowy wykres ciągu Mostera podany przez producenta w instrukcji. Śmigło Helix 2-łopatowe 125 cm.
- Załączniki
-
- Moster ciąg.png (22.91 KiB) Przejrzano 3115 razy
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zależność ciągu od obrotów
czyli to tylko potwierdza fakt , przedłużając linię na 10k RPM będzie ponad 100kg ciągu czyli ok. czterokrotnie więcej niż przy 5k RPM
Łukasz Prokop
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Zależność ciągu od obrotów
Zależność jest trochę nieliniowa, ale nie jakoś mocno - między 5 a 7,5k mamy +50% obrotów i ciąg razy 2,6
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność ciągu od obrotów
Nieliniowość ma prawo się pojawiać szczególnie gdy końcówka śmigła zacznie się zbliżać do prędkości dźwięku i pojawiają się zjawiska falowe. Dlatego konstruktorzy starają się aby końcówka śmigła nie przekraczała zdaje się 750 km/h. Oczywiście były śmigła których końcówki przekraczały prędkość dźwięku, stosowane nawet w niektórych naszych An-2, ale się nie przyjęły.
Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość