Zależność ciągu od obrotów

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
max
Posty: 64
Rejestracja: 12 listopada 2016, 15:21
Reputation: 9
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Zależność ciągu od obrotów

Postautor: max » 16 marca 2022, 19:07

Zwykle sprawdza się ciąg przy maksymalnych obrotach. Dysponuje ktoś może jakimiś pomiarami np. co 500obr/min (przy maksymalnych obrotach zagęszczenie pomiarów mile widziane)? Z ręki oczywiście trudno o dokładny pomiar, ale może ktoś zadał sobie trud zwiększania obrotów za pomocą jakiejś śrubowej regulacji? Jestem bardzo ciekaw takiego wykresu.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 marca 2022, 19:24

Siły aerodynamuczne rosną zdaje się wykładniczo. Tak to się chyba nazywa jeśli prędkość rośnie dwukrotnie a siły czterokrotnie. Czyli dwukrotny wzrost prędkości obrotowej śmigła powinien dawać czterokrotny wzrost ciągu. I teraz jeśli tak się nie będzie działo to trzeba przeczytać grubą książkę i zrobić wiele doświadczeń aby zrozumieć dlaczego. A jak jeszcze zaczniesz optymalizować śmigło do prędkości przelotowej a nie do postępowej równej zero, to co wyjdą zupełnie inne wyniki.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 marca 2022, 19:29

Kiedyś Kołodziejek trochę się na ten temat rozpisał:
https://pl.rec.paralotnie.narkive.com/d ... cznego-ppg
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: uriuk » 16 marca 2022, 19:42

Tak mi sie jakos skojrzylo. Mamy tu zawody dwoch traktorow. Jeden ma 215 KM, drugi 12 KM


Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 marca 2022, 20:47

Szukam wykresu. Na razie znalazłem wzór na elementarny ciąg dF. Wzór 2.20a. Jak będziesz chciał policzyć to podeślę więcej.
20220316_204347.jpg
20220316_204347.jpg (1010.4 KiB) Przejrzano 3257 razy
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
max
Posty: 64
Rejestracja: 12 listopada 2016, 15:21
Reputation: 9
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: max » 16 marca 2022, 21:19

Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka). Pewnie jest masa zależności ale dla mega uproszczenia, dla dowolnego silnika, dla dowolnego śmigła interesuje mnie wykres obrotów i ciągu.
Skąd pytanie: trochę ważę, skrzydło nie najnowsze, napęd nie najmocniejszy. Jak tylko złapię jakąś popołudniową termę to kręcę żeby oszczędzić napęd. Obserwuję, że coś się dzieje (wznoszenie :) ) praktycznie w górnym zakresie obrotów silnika. Wykres więc powinien być faktycznie wykładniczy (jak Zbyszek zauważył). Jakbym jednak takowy zobaczył to z ciekawości bym go zgłębił.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: uriuk » 16 marca 2022, 21:37

max pisze:Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka).


Pudlo. Tam moment nie mial nic do rzeczy :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 marca 2022, 21:41

max pisze:Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka). Pewnie jest masa zależności ale dla mega uproszczenia, dla dowolnego silnika, dla dowolnego śmigła interesuje mnie wykres obrotów i ciągu.
Skąd pytanie: trochę ważę, skrzydło nie najnowsze, napęd nie najmocniejszy. Jak tylko złapię jakąś popołudniową termę to kręcę żeby oszczędzić napęd. Obserwuję, że coś się dzieje (wznoszenie :) ) praktycznie w górnym zakresie obrotów silnika. Wykres więc powinien być faktycznie wykładniczy (jak Zbyszek zauważył). Jakbym jednak takowy zobaczył to z ciekawości bym go zgłębił.

Pogadaj ze Stribo. On zebrał najwięcej danych a że jest inżynierem to będzie wiedział co te dane znaczą :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
max
Posty: 64
Rejestracja: 12 listopada 2016, 15:21
Reputation: 9
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: max » 16 marca 2022, 21:44

uriuk pisze:
max pisze:Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka).


Pudlo. Tam moment nie mial nic do rzeczy :)


Pomijam przyczepność kół bo oba były pewnie dobre ale to moment z tych 12KM zrobił robotę. To tak pobocznie w temacie ;)

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: prokopcio » 16 marca 2022, 22:00

Wałkowałem temat projektując PGDrona
Śmigła sporo mniejsze ale wydaje mi się, że można z tego sporo wywnioskować.
Osobiście robiłem pomiary i tabelka jest bardzo zbliżona do rzeczywistości ( otrzymałem ciut lepsze wyniki z pomiarów )

https://store.tmotor.com/goods.php?id=784

Trzeba kliknąć Specyfications
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 marca 2022, 22:38

prokopcio pisze:Wałkowałem temat projektując PGDrona
Śmigła sporo mniejsze ale wydaje mi się, że można z tego sporo wywnioskować.
Osobiście robiłem pomiary i tabelka jest bardzo zbliżona do rzeczywistości ( otrzymałem ciut lepsze wyniki z pomiarów )

https://store.tmotor.com/goods.php?id=784

Trzeba kliknąć Specyfications

O, dobre źródło. Można sobie precyzyjnie wykreślić krzywą. Tak na pierwszy rzut oka 50% 4000 g i 100% 14000 g. Czyli dwukrotny wzrost obrotów a wzrost ciągu ponad trzy razy.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: prokopcio » 16 marca 2022, 22:43

jest czterokrotny przyrost ciągu przy dwukrotnie wyzszych obrotach ( porownuję 2000rpm do 4000rpm... dla lepszych /sztywniejszych smigieł w tych samych tabelach )
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
max
Posty: 64
Rejestracja: 12 listopada 2016, 15:21
Reputation: 9
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: max » 16 marca 2022, 23:01

To może pytanie do Uriuka bo samolotowo ogarnia i może sprostuje. Start jest na pełnej mocy, przyjmijmy silnik Prokopcia. Mamy te 14kg ciągu. Do ilu procent maksymalnych obrotów schodzimy aby utrzymać stabilny lot bo zejście do 80% obrotów powoduje zmniejszenie ciągu do 70%. Wniosek z tego taki, że trzeba mieć sporo zapasu mocy albo trzeba bez względu na wszystko piłować na 85-90% obrotów maksymalnych (przy założeniu że mam słuszną masę i jakiś tam napęd).

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: prokopcio » 16 marca 2022, 23:27

Ciąg potrzebny do poziomego lotu to masa przez doskonałość.
Zauważ jednak, że tabelka i wzory dotyczą ciagu statycznego.
Wraz ze wzrostem predkości lotu dla śmigla o stałym skoku obroty musza być wyższe dla tego samego ciągu.
Samoloty mają zmienny skok śmigła przez co nie trzeba zwiekszać obrotow wraz ze wzrostem prędkości bo to działa jak skrzynia biegów w samochodzie.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: uriuk » 16 marca 2022, 23:35

Samo gęste :). Brawo ten pan.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: matgaw » 17 marca 2022, 14:06

Tu masz wzorcowy wykres ciągu Mostera podany przez producenta w instrukcji. Śmigło Helix 2-łopatowe 125 cm.
Załączniki
Moster ciąg.png
Moster ciąg.png (22.91 KiB) Przejrzano 3117 razy

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: prokopcio » 17 marca 2022, 14:12

czyli to tylko potwierdza fakt , przedłużając linię na 10k RPM będzie ponad 100kg ciągu czyli ok. czterokrotnie więcej niż przy 5k RPM
Łukasz Prokop

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: matgaw » 17 marca 2022, 14:18

Zależność jest trochę nieliniowa, ale nie jakoś mocno - między 5 a 7,5k mamy +50% obrotów i ciąg razy 2,6

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność ciągu od obrotów

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 marca 2022, 16:48

Nieliniowość ma prawo się pojawiać szczególnie gdy końcówka śmigła zacznie się zbliżać do prędkości dźwięku i pojawiają się zjawiska falowe. Dlatego konstruktorzy starają się aby końcówka śmigła nie przekraczała zdaje się 750 km/h. Oczywiście były śmigła których końcówki przekraczały prędkość dźwięku, stosowane nawet w niektórych naszych An-2, ale się nie przyjęły.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość