Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Latanie silnikowe
eltomek
Posty: 122
Rejestracja: 26 lutego 2016, 15:11
Reputation: 15
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: eltomek » 03 stycznia 2021, 21:29

matgaw pisze:A co masz na myśli pisząc "boczne podwinięcie"? Bo klapa to jest nadal podwinięcie czołowe, tylko małej części skrzydła :) I wszystko co do tej pory zostało napisane ma zastosowanie również do klap.

Chodzi mi dokładnie o podwinięcie boczne, czyli tradycyjną klapę, która to jest podwinięciem krawędzi natarcia w bocznej, a nie centralnej jej odcinku :D

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skrzydła z dużymi wydłużeniami w turbulentnych warunkach zachowują się tak:

No fajnie, ale to jest skrzydło o profilu klasycznym (tak zakładam) i na filmie oprócz żwawych obrotów skrzydła w jego pionowej osi widać jak składa je na lewo i prawo, a właśnie moje pytanie dotyczy odporności skrzydeł samostatecznych na te podwinięcia boczne, czyli klapy. Masz filmik, pokazujący zachowania skrzydła samostatecznego o dużym wydłużeniu w mocno termicznych warunkach?

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jest parę filmików na temat profilu samostatecznego. Łatwiej będzie rozmawiać jak je zobaczysz. Ponadto możesz przeczytać w książce. Poświęciłem temu zagadnieniu cały rozdział.

Obejrzałem ich sporo, także filmy Twojego autorstwa, które uważam za bardzo merytoryczne, a książkę planuję kupić wkrótce (mowa o "Summa wszystkich błędów", tak?). Może tam czegoś nie wyłapałem, to proszę nakieruj mnie.

Poczytałem sobie jeszcze instrukcje do skrzydeł Dudka i w instrukcji do "Solo" można przeczytać, że:
Piloci przyzwyczajeni do latania na skrzydłach z profilem klasycznym, mają tendencję do "aktywnego" latania ze sterówkami stale naprężonymi. Latanie z tą manierą na skrzydle z profilem samostatecznym jest nieskuteczne i może być niebezpieczne.
Podstawowa zasada latania na samostatkach brzmi: Im bardziej turbulentnie, tym mocniej odpuść trymery i ogranicz stosowanie sterówek,
szczególnie gdy wciśnięta jest belka speed.

I przyznam, że po kilku latach przelatanych wyłącznie na klasyku głównie w termice mam z tym spory problem :) Latałem dziś na Dudku Solo i akurat w trakcie lotu bardzo skupiałem się na tym fragmencie instrukcji, szczególnie że bywały momenty mniej laminarne. I naprawdę jest to dziwne uczucie, bo w turbulencjach na klasyku pierwsze co robię to za pomocą sterówek łapię kontakt ze skrzydłem, a tu musiałem pamiętać, żeby za bardzo nie ciągnąć za "małe" sterówki i zdać się na aerodynamikę i literalnie potraktować wskazówki producenta.

Ten fragment brzmi dla mnie jak science fiction :D Absolutnie wierzę fizyce i producentowi (i mojemu instruktorowi PPG, który mówił dokładnie to samo), ale od pierwszego dnia latania (swobodnie) uczono mnie zupełnie przeciwnych zachowań, stąd taki mój dyskomfort:
Lot poziomy Kiedy po starcie wyjdziesz na bezpieczną wysokość i chcesz odejść na trasę, skręć we właściwym kierunku. Teraz możesz zwolnić trymery i całkowicie odpuścić sterówki. Jeśli warunki są turbulentne, może ci być trudno się na to zdecydować, jednak im większe są prędkości, tym bardziej Solo jest stabilny - dlatego naprawdę możesz poluzować linki sterownicze i cieszyć się lotem.

A tu o sytaucjach niebezpiecznych:
Podwinięcie boczne (klapa) Przy ustawieniu trymera w pozycji całkowitego odpuszczenia, jak i przy innych ustawieniach dodatkowo zwiększających prędkość (trymer + speed), podwinięcia z reguły nie występują, mogą być jedynie wynikiem bardzo silnej turbulencji. Jeżeli jednak klapa wystąpi, należy natychmiast w odpowiednim stopniu skontrować przeciwną sterówką aby utrzymać skrzydło na kierunku lub przynajmniej zmniejszyć skręt skrzydła w stronę podwinięcia. W normalnych warunkach, przy podwinięciach 50-ciu procent rozpiętości i zaciągniętych trymerach, Solo samoczynnie wypełnia się. Jeżeli to nie nastąpi, należy wspomóc ten proces sterówką po stronie podwinięcia.

Czyli co, na samostatku nie ma czegoś takiego, jak aktywny pilotaż, a reagować pilot powinien dopiero po wystąpieniu zjawisk, które producent określa jako mało prawdopodobne? Czy sterówka, o której mówi instrukcja to może być sterówka od tip steering?

Podobnie tu:
Podwinięcie czołowe (frontsztal) Samostateczny profil Solo prawie uniemożliwia wystąpienie tej sytuacji, szczególnie przy większych prędkościach. Nieumiejętne sytuacje niebezpieczne wykonanie tego manewru może spowodować bardzo głębokie podwinięcie, wymagające reakcji ze strony pilota, poprzez chwilowe i równomierne zaciągniecie obu linek sterowniczych.

Kosmos. Uwielbiam samostatki, tylko po przesiadce na klasyka trzeba będzie pamiętać, żeby wszystko znów robić odwrotnie :)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: uriuk » 03 stycznia 2021, 21:45

Z tego co piszesz wynika, ze zupelnie nie rozumiesz o co chodzi w samostatkach.
Jesli masz niedaleko do Wroclawia, zapraszam na darmowe szkolenie teoretyczne.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 stycznia 2021, 21:45

Wszystko co pisze w instrukcji to prawda :) Żeby się przekonać weź skrzydło na SIV, odpuść trymery i spróbuj coś podwinąć :) Ja próbowałem zrzucać Nucleona. Robiłem to nogą bo ręką się nie dało a skrzydło i tak po całkowitym odpuszczeniu trymera nie dało się podwinąć. Przy trymerze zaciągniętym całkowicie lub do połowy podwinięcia nie dawały żadnych sensacji poza standardowe zachowania. Co do aktywnego pilotażu to z napędem zapomnij o precyzji sterowania ciałem. Przy niskim podwieszeniu coś tam jeszcze możesz próbować, ale małe sterówki zastępują ruchy ciałem więc trzeba się nauczyć je stosować.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: matgaw » 03 stycznia 2021, 23:02

Tych skrzydeł możesz używać w dwóch trybach - albo trymery odpuszczone co najmniej za połowę i wtedy powinieneś się czuć wystarczająco komfortowo żeby zaufać skrzydłu, a jeśli jednak masz obawy zewzględuna warunki to zaciągasz trymery do 0-3 i lecisz aktywnie. Z czasem twoja tolerancja do lotu bez aktywnych poprawek się trochę zwiększy.

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 496
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 179
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: marek mastalerz » 04 stycznia 2021, 02:38

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skrzydła z dużymi wydłużeniami w turbulentnych warunkach zachowują się tak:



Hej
Na moje oko to tu widać totalny brak umiejętności pilota w stosunku do sprzętu na jakim leci.
No i na koniec widać że naprawdę mocno wieje.

Pozdr.
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 stycznia 2021, 09:35

W opisie jest że przebił się silny wiatr gradientowy w poprzek doliny. Pilot jakoś sobie radzi. Rolowanie końcówek może wynikać rzeczywiście z braku sterowania ciałem.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Blazej » 04 stycznia 2021, 09:43

marek mastalerz pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skrzydła z dużymi wydłużeniami w turbulentnych warunkach zachowują się tak:



Hej
Na moje oko to tu widać totalny brak umiejętności pilota w stosunku do sprzętu na jakim leci.
No i na koniec widać że naprawdę mocno wieje.

Pozdr.


Z tego co ja widzę to pilot z uporem maniaka stara się założyć uszy nie tymi linkami co trzeba.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 stycznia 2021, 10:20

Blazej pisze:
marek mastalerz pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skrzydła z dużymi wydłużeniami w turbulentnych warunkach zachowują się tak:



Hej
Na moje oko to tu widać totalny brak umiejętności pilota w stosunku do sprzętu na jakim leci.
No i na koniec widać że naprawdę mocno wieje.

Pozdr.


Z tego co ja widzę to pilot z uporem maniaka stara się założyć uszy nie tymi linkami co trzeba.

Wydaje mi się że nie, bo jak na podwinięte uszy to robi wszystko żeby je odwinąć. A to, że rzucił zapas świadczy że dobrze ocenił sytuację.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość