Dziura rezonansowa

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 października 2018, 15:31

Przemo. Twierdzisz, że śmigła Vetec czy Peszke nie są skręcone geometrycznie?!
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Piotr Domański » 26 października 2018, 16:26

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Przemo. Twierdzisz, że śmigła Vetec czy Peszke nie są skręcone geometrycznie?!

Też mnie Przema wypowiedź zastanowiła, oczywiście że łopty są zwichrzone ale w nieco inny sposób niż śmigła stałe. Poza wentylatorem który studzi głowę w upały żadne śmigło nie może być zbudowane inaczej niż progresywnie zmniejszając kąt natarcia bliżej końcówki. Tak czy siak Zbyszek dopytuję dalej jakiej produkcji napęd ze śmigłem Helix i ze skrzydłem nemo groził przeciągnięciem podczas utrzymywania lotu na wprost?

Awatar użytkownika
Przemo Boosh
Posty: 63
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 02:29
Reputation: 3
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Przemo Boosh » 26 października 2018, 17:25

Panowie,
macie rację - to ja się mylę.

A Ci idioci szybownicy polerują te skrzydła z takim zapałem!
Pozdrówka
Przemo

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: uriuk » 26 października 2018, 17:51

Ja tam wiem, że matowia. A czasem nawet zakładają turbulizatiry

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 października 2018, 18:19

Przemo Boosh pisze:Panowie,
macie rację - to ja się mylę.

A Ci idioci szybownicy polerują te skrzydła z takim zapałem!


Pracowałem kiedyś u Janowskiego przy produkcji J5. Ponieważ nic nie umiałem to szlifowałem skrzydła papierem 500 mimo że z foremników wyciągnąłem lustrzane. To samo było z Jantarami. Może odctego czasu coś się zmieniło, ale satyna daje mniejsze opory niż lustro.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 października 2018, 18:22

Piotr. Postaram się dowiedzieć bo nieraz nie mam kontaktu z pilotem. Niemniej jednak jeśli chodzi o aerodynamikę to gruby profil zawsze przegra z cienkim.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Piotr Domański » 26 października 2018, 19:20

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Piotr. Postaram się dowiedzieć bo nieraz nie mam kontaktu z pilotem. Niemniej jednak jeśli chodzi o aerodynamikę to gruby profil zawsze przegra z cienkim.

Zależy co komu potrzebne w danym momencie, czasem trzeba psuć doskonałość lecąc "bokiem", czasem robi się śmigło cztero -i więcej łopatowe a czasem łopty szerokie jak wiosło. Ponieważ PPG ma spore ograniczenia w długości śmigła stosuję się nie raz szerszy i grubszy profil aby na małej średnicy mógł zrobić zadaną pracę. Są śmigła Helix lekkie i smukłe, każdemu wg. potrzeb. Oczywiście nie do każdego silnika i przełożenia uda dobrać się helixa tak samo jak nie każdego helixa uda się zastąpić innym śmigłem. Sztuką jest dobranie odpowiedniego do zestawu bo wrażliwość na efekt odśmigłowy w dużej mierze zależą też od skrzydła i osiąganych prędkości. Tak czy siak czekam na info co to z producent montował i zalecał helixa który w napędzie niemalże przeciągał nemo i co to za ruslan który stał się nagle panaceum na tą sytuację.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 października 2018, 19:31

Piotr. Nieco zmieniasz mój opis sytuacji. Kazałem pilotowi na wznoszeniu lecieć po prostej ale gdy zobaczyłem ile musi zaciągać sterówki to zgodziłem się że wszystkie zakręty na wznoszeniu ma robić w prawo czyli przeciwnie do obrotów śmigła. Po zmianie śmigła na wznoszeniu miał większą kontrolę nad skrzydłem. A możesz mi napisać czemu ta informacja tak cię zbulwersowała? Bo jeśli chodzi o technologię powtarzalność i rozwiązanie dotyczące dywersyfikacji produkcji oraz typoszereg produktów to uważam Heliksa za firmę wzorcową. Jedynie aerodynamikę śmigieł uważam za ofiarę kompromisów dzięki którym firma w pozostałych dziedzinach odniosła taki sukces :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: uriuk » 26 października 2018, 19:45

Ja na poczatku zabraniam w fazie wznoszenia nawet utrzymywania kierunku. Kursant ma leciec tak, jak chce skrzydlo do bezpiecznej wysokosci i dopiero jak siadzie w uprzaz po ludzku i sie ogarnie moze leciec prosto czy tam skrecac w druga strone

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: prokopcio » 26 października 2018, 21:15

Właśnie kluczem do sukcesu jest dobranie śmigła do napędu ale nie na zasadzie hamowni i pomiarów ciągu tylko dać doświqdczonemu pilotowi napęd i zestaw śmigieł niech lata i opisuje co w którym jest dobre a co złe bo zawsze coś za coś. Klient powinien mieć możliwość wyboru bo czego innego potrzebuje od tego samego napędu ktoś z małym mega szybkim skrzydełkiem a co innego pilot tandemowy na klasycznym glajcie.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: prokopcio » 26 października 2018, 22:39

jeszcze apropo archaicznych rozwiązań:
Wieje jak cholera, leci sobie taki archaiczny wynalazek sprzed milionów lat co się ptak nazywa ( ciekawostka - dawniej PARA - PTAK ),
Leci po zawietrznej w mega turbulętnych rotorach, wybiera sobie gałąź* na której idealnie ląduje.

*gałąź również sponiewirana przez rotory.

ja helixa lubię :)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Przemo Boosh
Posty: 63
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 02:29
Reputation: 3
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Przemo Boosh » 26 października 2018, 23:53

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Przemo Boosh pisze:Panowie,
macie rację - to ja się mylę.

A Ci idioci szybownicy polerują te skrzydła z takim zapałem!


Pracowałem kiedyś u Janowskiego przy produkcji J5. Ponieważ nic nie umiałem to szlifowałem skrzydła papierem 500 mimo że z foremników wyciągnąłem lustrzane. To samo było z Jantarami. Może odctego czasu coś się zmieniło, ale satyna daje mniejsze opory niż lustro.

W tym miejscu, po przemyśleniu muszę się zgodzić ze Zbyszkiem i posypać głowę popiołem...
Pozdrówka
Przemo

Awatar użytkownika
Przemo Boosh
Posty: 63
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 02:29
Reputation: 3
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Przemo Boosh » 27 października 2018, 00:05

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli śmigło jest ekonomiczne ciche lekkie i wydajne w slalomach to nie wiem jakim utrapieniem może być dla pilota który je wykorzysta do latania rekreacyjnego. Naciągany argument.

Chcesz powiedzieć, że śmigło które świetnie sprawuje się w konfiguracji slalomowej o obciążeniu powierzchni powiedzmy 9kg/m2 latającej z predkościami w okolicy powiedzmy 70km/h będzie sprawować się równie dobrze w konfiguracji o obciążeniu powierzchni na poziomie 4kg/m2 i przemieszczającej się z prędkościami rzędu 45km/h?
Pozdrówka
Przemo

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: uriuk » 27 października 2018, 00:21

Toz to tylko 25 km/h roznicy. Z punktu widzenia smigiel samolotowych to wartosc pomijalnie mala.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 października 2018, 00:30

Przemo Boosh pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli śmigło jest ekonomiczne ciche lekkie i wydajne w slalomach to nie wiem jakim utrapieniem może być dla pilota który je wykorzysta do latania rekreacyjnego. Naciągany argument.

Chcesz powiedzieć, że śmigło które świetnie sprawuje się w konfiguracji slalomowej o obciążeniu powierzchni powiedzmy 9kg/m2 latającej z predkościami w okolicy powiedzmy 70km/h będzie sprawować się równie dobrze w konfiguracji o obciążeniu powierzchni na poziomie 4kg/m2 i przemieszczającej się z prędkościami rzędu 45km/h?


No i właśnie tu masz regulowany skok. Czyli jeśli przy twojej prędkości maksymalnej 50 km/h silniki nie będzie dochodził do obrotów maksymalnych to troszkę zmniejsza skok śmigła i masz śmigło zoptymalizowane do swojego skrzydła rekreacyjnego :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Przemo Boosh
Posty: 63
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 02:29
Reputation: 3
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Przemo Boosh » 27 października 2018, 02:41

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Przemo Boosh pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli śmigło jest ekonomiczne ciche lekkie i wydajne w slalomach to nie wiem jakim utrapieniem może być dla pilota który je wykorzysta do latania rekreacyjnego. Naciągany argument.

Chcesz powiedzieć, że śmigło które świetnie sprawuje się w konfiguracji slalomowej o obciążeniu powierzchni powiedzmy 9kg/m2 latającej z predkościami w okolicy powiedzmy 70km/h będzie sprawować się równie dobrze w konfiguracji o obciążeniu powierzchni na poziomie 4kg/m2 i przemieszczającej się z prędkościami rzędu 45km/h?


No i właśnie tu masz regulowany skok. Czyli jeśli przy twojej prędkości maksymalnej 50 km/h silniki nie będzie dochodził do obrotów maksymalnych to troszkę zmniejsza skok śmigła i masz śmigło zoptymalizowane do swojego skrzydła rekreacyjnego :)


No właśnie takim utrapieniem, że będzie wymagać regulacji! Nie ma też żadnej gwarancji, że jego konstrukcja i zwichrzenie aerodynamiczne które podobno w Twoich ulubionych śmigłach istnieje (osiągając wartości śladowe) , nie spowoduje, że końcówki będa pracować na zerowych lub ujemnych kątach zaklinowania. Taka konfiguracja śmigła projektowanego do slalomów zastosowana w układzie latającym o 30% wolniej przy zastosowaniu tego samego silnika i przełożenia będzie skutkować "przekręcaniem" silnika poza załozone konstrukcyjnie reżimy.

Na tym etapie przestaję rozumieć cel dalszego dyskutowania. Twoja fascynacja śmigłami Witka wynika prawdopodobnie z osobistych relacji z ich producentem i dalsze porównywanie produktów konstruowanych i produkowanych według najnowocześniejszych, znanych technologii z wykorzystaniem kosztownych systemów numerycznego projektowania i symulacji z amatorskimi produktami "fenomenalnego" Twoim zdaniem domorosłego konstruktora wydaje się bezcelowe. Ja swoje teorie opieram na własnych doświadczeniach. Dobieranie śmigła do swojej konfiguracji sprzętowej zajęło mi cały sezon. Jestem wdzięczny wszystkim dealerom różnych producentów śmigieł za współpracę i za bezpłatne wypozyczanie śmigieł testowych. Wybrałem epropsa lecz byłem również bardzo zadowolony ze znacznie tańszych śmigieł Peszke. Reasumując: Ja nie handluję śmigłami i ma w poważaniu kto na czym lata... Jak dla mnie najlepiej byłoby gdyby wszyscy fruwali na helixach i Rusłanowych - łatwe toto do naprawy.

PS. Latałeś na jakimś śmigle eprops?
Pozdrówka
Przemo

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 października 2018, 02:58

Przemo. W warstwie merytorycznej podajesz nieprawdziwe informacje. Pilot lecący wolniej nie będzie przekręcał silnika bo śmigło będzie pracować na większych kątach natarcia.
W warstwie emocjonalnej Twoja wypowiedź zawiera różne sugestie których nie będę komentował :)
W każdym razie taka mieszaniny półprawd i emocji słabo wypada jako rzetelna ocena jakiegoś produktu.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: prokopcio » 27 października 2018, 09:25

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Przemo. W warstwie merytorycznej podajesz nieprawdziwe informacje.
Tak jak napisałem temat jest co najmniej na książkę i nie jest to proste dlatego wszyscy możemy tutaj użyć swoich argumentów jako prawdziwe.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Pilot lecący wolniej nie będzie przekręcał silnika bo śmigło będzie pracować na większych kątach natarcia....

Spróbuj mi odpowiedzieć w takim razie na pytanie dlaczego na ziemi ( prędkość 0 , kąty największe ) zazwyczaj osiąga się większe obroty niż w locie.
uriuk pisze:Toz to tylko 25 km/h roznicy. Z punktu widzenia smigiel samolotowych to wartosc pomijalnie mala.

same samoloty są mocno odległą konstrukcją od paralotni więc ciężko porównywać. Liczyłem kiedyś kąt natarcia dla swojego śmigła w rakecie gdzie wykorzystanie mocy w pełni jest mocno istotne dla prędkości 20 - 70km/h i uwierz mi (albo policz) że jest to bardzo znacząca różnica. A na hamowni mierzy się dla prędkości = 0 !
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 października 2018, 09:31

Te większe obroty na hamowni mogą wynikać albo z opływu powietrza innego niż w czasie lotu albo z powodu zrywania opływu na łopatach przy zbyt dużych kątach natarcia.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dziura rezonansowa

Postautor: uriuk » 27 października 2018, 10:21

prokopcio pisze:Spróbuj mi odpowiedzieć w takim razie na pytanie dlaczego na ziemi ( prędkość 0 , kąty największe ) zazwyczaj osiąga się większe obroty niż w locie.


Mi podczas lotu obroty wzrastaja o jakies 150-200 w stosunku do pilowania na ziemi.
Ale zimny dwusuw kreci "bardziej" i kiedy masz mocno zaciazone smiglo, to na ziemi bedzie krecil szybciej. Pomierz na rozgrzanym silniku i chyba bedziesz potrzebowal mniej zaciazonego smigla.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Majestic-12 [Bot] i 1 gość