Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 grudnia 2018, 10:02

Sporo firm robi skrzydła samostateczne, ale z powodu pozycji jaką ma Dudek na rynku skrzydeł napędowych nie bardzo mają czego tam szukać. W skrzydłach rekreacyjnych jest jeszcze trochę konstrukcji innych firm które można polecić, chociażby skrzydła samostateczne robione przez autora filmu o którym dyskutujemy, ale sport wyczynowy został praktycznie zdominowany przez konstrukcje Dudka.
Zbyszek Gotkiewicz

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 21 grudnia 2018, 10:04

uriuk pisze:Alez probuja. Tylko to nie jest takie proste :)

No weź nie gadaj, że Advance nie poradziłby sobie z uszyciem samostatka. Podejrzewam, że mają tak dużo zamówień na klasyki, że w samostatki już nie chcą się bawić, albo właściciele po prostu gardzą lataniem PPG.
Nic, tylko otwierać fabrykę samostatków i gardzić skrzydłami PG. Dudek i Apco miałyby konkurencję i cały świat do podziału na trzech.

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 21 grudnia 2018, 10:08

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Sporo firm robi skrzydła samostateczne, ale z powodu pozycji jaką ma Dudek na rynku skrzydeł napędowych nie bardzo mają czego tam szukać. W skrzydłach rekreacyjnych jest jeszcze trochę konstrukcji innych firm które można polecić, chociażby skrzydła samostateczne robione przez autora filmu o którym dyskutujemy, ale sport wyczynowy został praktycznie zdominowany przez konstrukcje Dudka.

Dudek ma tak dużą fabrykę, że daje radę zaopatrzyć cały świat w skrzydła PPG ? Chciałbym odwiedzić kiedyś tę fabrykę. Oni tam robią jakieś coroczne drzwi otwarte dla zwiedzających ?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: uriuk » 21 grudnia 2018, 10:18

Skrzydla PPG to bardzo duzy segment rynku. Jesli jakas fabryka nie ma ich w ofercie, to znaczy, ze zwyczajnie nie daje rady ich zrobic.
Advance ma ktoregostam z kolei konstruktora, Piotr robi skrzydla 20 lat. Oceniam, ze inni potrzebuja przynajmniej 10 lat zeby dogonic Piotra.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 grudnia 2018, 10:22

Jak kupisz skrzydło Dudka to zawsze możesz zwiedzić fabrykę pod jakimś pretekstem. Mną przykład odebrać skrzydło chcesz osobiście, albo przywieźć je na przegląd :) Bo bez pretekstu to nikt tam.nie ma czasu na oprowadzanie wycieczek. Dudek produkuje na cały świat. Rynek krajowy to najwyżej 20% sprzedaży. Co do tego że każda firma może zrobić samostatka, to jest prawda. Najczęściej zaczynają od skopiowania jakiegoś skrzydła popularnego na rynku i próbują sprzedać. I najczęściej się nie sprzedaje więc dają sobie spokój. Wcześniej, gdy się tym interesowałem to jakieś własne rozwiązania i badania prowadził tylko Dudek i Ozon. Jak jest w tej chwili trudno mi powiedzieć.
Zbyszek Gotkiewicz

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 21 grudnia 2018, 10:51

A jak z tym przeciągnięciem ? Które skrzydło jest łatwiej przeciągnąć ? Universala w ustawieniu PPG, czy Nemo4 ? I tu nie chodzi mi o prędkość minimalną skrzydła, tylko o ruch sterówek. Na Nemo4 nie fruwałem, ale Nemo2 było chyba niemal nie do przeciągnięcia. A jak jest z tym Universalem ? Ma dużą tolerancję na zaciąganie sterówek ?
Ostatnio zmieniony 21 grudnia 2018, 10:58 przez michau, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: uriuk » 21 grudnia 2018, 10:57

A czym bys chcial to skrzydlo przeciagnac? Z odpuszczonymi trymerami na samostatku nie uzywasz sterowek, tylko kulki, a nimi nie da sie przeciagnac skrzydla.
Wydaje mi sie, ze zamiast
A/ zglosic sie na kurs po wiedze
B/ latac
marnujesz czas na jakies internetowe mity. Nabijesz sobie glowe smieciami i pozniej instruktor osiwieje zanim ci w glowie poprostuje.

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 21 grudnia 2018, 11:04

uriuk pisze:A czym bys chcial to skrzydlo przeciagnac? Z odpuszczonymi trymerami na samostatku nie uzywasz sterowek, tylko kulki, a nimi nie da sie przeciagnac skrzydla.
Wydaje mi sie, ze zamiast
A/ zglosic sie na kurs po wiedze
B/ latac
marnujesz czas na jakies internetowe mity. Nabijesz sobie glowe smieciami i pozniej instruktor osiwieje zanim ci w glowie poprostuje.

No jak się nie da przeciągnąć , jak Zbyszek napisał, że powodem tych wypadków z filmu było właśnie przeciągnięcie.
Ale ja byłem na kursie ładnych parę lat temu. Na Nemo2 latałem z PPG i latało mi się z tym super, tyle że powolutku no i w bezwietrzu. Zero strachu przy starcie. Zero obaw o przeciągnięcie. Problem w tym, że Nemo bardziej stał niż leciał, jednak dyskutujemy o bezwzględnym bezpieczeństwie. Kwestia prędkości się nie liczy.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 grudnia 2018, 11:08

Każde skrzydło jest trudno przeciągnąć jeśli pilot jest świadomy tego co robi. Z drugiej strony każde skrzydło da się przeciągnąć jeśli pilot się uprze. Znam pilota który w termice przeciągnął Nemo 2, mimo że teoretycznie nie powinien był tego zrobić bo miał za krótkie ręce. Proponuję na początek po prostu nauczyć się latać.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 grudnia 2018, 11:15

Niestety prawda jest brutalna. Jeśli nie umiesz latać to nie jesteś w stanie przewidzieć co cię zabije. Jak będziesz umiał latać, to będziesz świadomy przynajmniej części zagrożeń.
Zbyszek Gotkiewicz

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 21 grudnia 2018, 11:20

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Proponuję na początek po prostu nauczyć się latać.

Ale żeby to zrobić, najpierw muszę kupić skrzydło. Tylko które ? Kierując się prędkością w locie wybieram samostatka. Ale kierując się łatwością, oraz bezpieczeństwem startu i lądowania, to wciąż nie jestem pewien, który profil jest bardziej bezpieczny dla ucznia ?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: uriuk » 21 grudnia 2018, 11:25

No to kup Universala i pozbedziesz sie dylematow :)

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 21 grudnia 2018, 11:54

uriuk pisze:No to kup Universala i pozbedziesz sie dylematow :)

Zainspirowany dyskusją, wszedłem sobie z ciekawości na stronę Apco. I kuźwa kolejny dylemat. (Wiem, macie już dość mojego trucia).
Apco ma w ofercie skrzydło PPG Lift Ez. Poza tym, że ma wbudowane jakieś tam systemy auto-stabilizowania skrzydła i zawory Hit zwiększające ciśnienie przy małych kątach, to ma coś jeszcze, co mnie mocno zainteresowało.
Chodzi o prędkość minimalną. Tylko 21km/godz. Tymczasem Universal ma 26km/godz. Myślę, to to duża różnica, bo biegać przy starcie i przy lądowaniu 5km/godz szybciej, lub wolniej ze szpejem na plecach 30kg, to chyba jednak duża różnica. Co o tym sądzicie ?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 grudnia 2018, 12:36

Na stronie producenta Universal ma prędkość minimalną 23, więc nie wiem skąd bierzesz te dane.
Zbyszek Gotkiewicz

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 21 grudnia 2018, 13:43

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Na stronie producenta Universal ma prędkość minimalną 23, więc nie wiem skąd bierzesz te dane.

Masz rację. Musiałem coś pomylić. Za dużo danych o skrzydłach ostatnio czytałem i pewnie pomyliłem go z Reporterem.

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: fotolot » 21 grudnia 2018, 13:55

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Niestety prawda jest brutalna. Jeśli nie umiesz latać to nie jesteś w stanie przewidzieć co cię zabije. Jak będziesz umiał latać, to będziesz świadomy przynajmniej części zagrożeń.


Zbyszek prawda jest nie tylko brutalna ale i bywa tragiczna. Dlatego dobrze by było aby początkujący piloci mogli mieć stworzoną możliwość uświadamiania o wszystkich znanych zagrożeniach , których doświadczali umiejący latać by nie musieli ginąć, ucząc się na własnych błędach przewidywalności jak samotni pionierzy . Teoria powinna uprzedzać występujące znane zagrożenia.
Nawet najbardziej doświadczeni piloci też nie są w stanie przewidzieć co ich zabije ale pozostali będą to wiedzieć(o ile nie zostanie to w fałszywym gronie przed nowicjuszami zatajone).

Pozdrawiam świątecznie Wiesiek

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 grudnia 2018, 13:57

Z tą prędkością minimalną jest pewien problem, bo to parametr którego nie bierze się pod uwagę przy wyborze skrzydła, a ci co zwracają na to uwagę, najczęściej tego żałują. Na prędkościach minimalnych się nie lata. Osiąga się je przy lądowaniu gdy się jest tuż nad ziemią. Wszystkie inne prędkości są wyższe. Mit prędkości minimalnych spowodował powstanie pewnego znamiennego dowcipu. Skrzydła firmy Skywalk są reklamowane przez tą firmę poprzez jet flapy, które zmniejszają prędkość przeciągnięcia. Przez niektórych pilotów ta mniejsza prędkośc przeciągnięcia jest interpretowana błędnie jako całkowita odpornośc na przeciągnięcie. I właśnie dla takich pilotów jest specjalnie wydzielone miejsce na cmentarzu. Jest to miejsce dla zdziwionych. A co do uświadamiania, to zapraszam na kurs. Wtedy zobaczysz ile pracy jest wkładane, żeby oduczyć pilotów niepotrzebnego ciągnięcia za sterówki.
Zbyszek Gotkiewicz

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 21 grudnia 2018, 14:17

fotolot pisze: Nawet najbardziej doświadczeni piloci też nie są w stanie przewidzieć co ich zabije ale pozostali będą to wiedzieć(o ile nie zostanie to w fałszywym gronie przed nowicjuszami zatajone).

Z tego co wiem, to właśnie Ci doświadczeni mają też swoje miejsca na cmentarzach. I kto wie, czy nie jest ich więcej niż u nowicjuszy.
A to, że starzy niektóre sprawy zatajają nawet instruktorzy...taaa, wiem. Mi instruktor nie powiedział, że latając w termice można puścić pawia. Słyszałem tylko..."kup skrzydło, kup skrzydło". A jak godzinę mnie pobujało, to do dzisiaj pamiętam swoje pierwsze loty.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 grudnia 2018, 14:27

fotolot pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Niestety prawda jest brutalna. Jeśli nie umiesz latać to nie jesteś w stanie przewidzieć co cię zabije. Jak będziesz umiał latać, to będziesz świadomy przynajmniej części zagrożeń.


Zbyszek prawda jest nie tylko brutalna ale i bywa tragiczna. Dlatego dobrze by było aby początkujący piloci mogli mieć stworzoną możliwość uświadamiania o wszystkich znanych zagrożeniach , których doświadczali umiejący latać by nie musieli ginąć, ucząc się na własnych błędach przewidywalności jak samotni pionierzy . Teoria powinna uprzedzać występujące znane zagrożenia.
Nawet najbardziej doświadczeni piloci też nie są w stanie przewidzieć co ich zabije ale pozostali będą to wiedzieć(o ile nie zostanie to w fałszywym gronie przed nowicjuszami zatajone).

Pozdrawiam świątecznie Wiesiek

Wiesiek, to świetny pomysł. Najlepiej gdyby zebrać wszystkie błędy pilotów które doprowadzają do wypadków, napisać jak do nich dochodzi i jak ich uniknąć. Można by nawet zrobić z tego książke :)
Zbyszek Gotkiewicz

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 21 grudnia 2018, 14:48

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wiesiek, to świetny pomysł. Najlepiej gdyby zebrać wszystkie błędy pilotów które doprowadzają do wypadków, napisać jak do nich dochodzi i jak ich uniknąć. Można by nawet zrobić z tego książke :)


Pisz, pisz bo się przyda dla przyszłych pokoleń. Sam Twoją pierwszą przeczytałem od dechy do dechy, ze szczególnym uwzględnieniem ramek z wypadkami. Robisz dobrą robotę, wg. mnie najlepszą w tym kraju. W ramkach brakowało mi tylko informacji o stopniu doświadczenia pilotów i klasie skrzydeł. Trudno się dziwić, bo sam nie masz skąd brać pewnych i wszystkich informacji. A bardzo chciałbym wiedzieć ilu się połamało na EN-A, a ilu na EN-C.
Dlatego uważam, że każdy, ale to każdy paralotniarz powinien być od góry i przymusowo zrzeszony i być członkiem PSP. Dlaczego ? A dlatego, że wtedy każdy, ale to każdy wypadek musiałby być odnotowany i zbadany.
Niektórzy się wkurzą na taki postulat, ale wynika on z tego, że ... latem 2018 w Borsku osobiście byłem świadkiem z odległości 50metrów wypadku w tandemie. Pewien bardzo znany tandemiarz o mały włos nie zabił swojego pasażera pakując się z nim w otwartą do góry tylną klapę auta podczas lądowania. Tandemiarz bardzo lubił lądować jak najbliżej i dosłownie za każdym razem prawie ocierał się o dachy aut. Aż nie wyrobił, nie zmieścił się też między auta, tak że pasażer uderzył klatką piersiową w kant podniesionej klapy auta. Przyjechała karetka, zabrali chłopaka, który nie wiem co miał połamane i w jakim stopniu. Ale wiecie co jest najlepsze ? Że nic, ale to nic, żadnych konsekwencji nie poniósł pilot. Ten wypadek, który widziała masa ludzi nigdzie nie został odnotowany. Żadna statystyka go nie objęła. A myślicie , że taki zatajony wypadek jest pojedyńczy ? Dlatego uważam, jak uważam...każdy glajciarz powinien być członkiem PSP i każde zdarzenie powinno być zgłoszone i sprawdzone. Ale na temat wolnej amerykanki latania w PL powinna być też napisana książka i inny wątek na forum.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość