Dobór napędu i śmigła PPG

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 14 lutego 2017, 12:04

Ty sie bawisz jak gimnazjalista podsmiechujacy sie z nauczyciela pod lawka. Wywolany do tablicy przewaznie ma juz mniej wesola mine.
Kolejny raz prosze, ze jesli sie nie zgadzasz z tym co pisze, to przedstaw swoje zdanie na ten temat. Zrob jakis maly wyklad, pokaz ze masz wiedze a nie jestes gimbaza chihrajaca sie pod lawka. Smialo, dasz rade.


A jak nie potrafisz, to siada i wstydzi sie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 lutego 2017, 12:21

Tomek. Istnieje w lotnictwie takie pojęcie jak decentracja ciągu gdy ciąg nie jest przyłożony w środku ciężkości co prowadzi do zmian kąta natarcia w zależności od siły ciągu. W paralotniach zachodzi takie zjawisko i Uriuk na nie się powołuje. To ono powoduje że paralotnia z wyłączonym silnikiem leci szybciej niż w locie poziomym pchana przez śmigło. Co nadal nie dopuszczać skrzydła do przeciągnięcia, ale to już inna dyskusja.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 14 lutego 2017, 12:44

uriuk pisze: Wspolczesny sprawny glajt sie nie przeciaga od sily ciagu. h

Przeciąga się. Twierdzę, że dysponując odpowiednią mocą można doprowadzić każde (także samostateczne) skrzydło do przeciągnięcia bez dotykania sterówek. Dobrze, że napisałeś o tym delfinowaniu, bo to jest zaczątek do tego co się może przydarzyć podczas nie odpowiedniego rozdysponowania ciągu. Wspomnijcie dyskusję o zerwaniu liny na holu i wahadle. Tu jest wiele wspólnego. Jednym słowem będąc na tzw. "szczycie górki" dołożenie manetki przy dużym ciągu skończy się przeciągnięciem. Oczywiście nie utrzyma się ono długo i skrzydło momentalnie strzeli pod buty, (samostateczne troszkę mniej)tak czy siak jest to przeciągnięcie. Zrobiłem już wiele przeciągnięć i umiem rozpoznać ten stan. Nie znam pilota ppg który po wyjściu z ciasnego zakrętu czy ze spirali używa pełnej mocy, ciekawe czemu jeśli miało by to niczym nie grozić? Stwierdzenie, że nie da się przeciągnąć napędem jest błędne i będę walczył o to aby zostało to jasno powiedziane.

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Piotrek. Nie chce mi się dalej memłać tego tematu, szczególnie że mylisz to co ja napisałem z tym co napisał Uriuk.
W którym miejscu mylę?
Podałem Ci jaka jest różnica pomiędzy prędkością trymową a prędkością lotu poziomego. Z tych cyfr jasno wynika że skrzydło holowanie lub pchane przez śmigło będzie leciało wolniej niż w locie bez napędu z tym samym obciążeniem powierzchni.Jaśniej już nie potrafię napisać. Mam nadzieję że to wystarczy.

Ależ ja już za długo latam żebym miał się z tym nie zgodzić. Każdy średnio-rozgarnięty pilot zauważy że prędkość względem ziemi maleje wraz z ciągiem.
Jeśli już potwierdzasz że wraz z ciągiem maleje prędkość to czemu zaprzeczasz że jest możliwe przeciągnięcie ciągiem? Zarówno ciąg jak i prędkość to wartości liniowe zależne od siebie więc oczywistym jest co może nastąpić podczas zmiany jednej z nich.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 lutego 2017, 14:42

Nie spotkałem się do tej pory z przeciągnięciem ciągiem. Może to nie jest wystarczający dowód, ale tu praktyka potwierdza teorię. A teoria mówi że prędzej pilot zawiśnie na własnym ciągu niż skrzydło się przeciągnie. Wynika to z mechaniki lotu. Jak pilot zawiśnie na ciągu to skrzydło mu spamie za plecy, ale nie z powodu zbyt dużego kąta natarcia a z powodu braku opływu powietrza. Jeśli ciąg będzie odpowiednio duży, to piloci będzie nadal się wznosił, ale nie będzie to już lot na paralotni :)
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 14 lutego 2017, 15:03

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Wynika to z mechaniki lotu. Jak pilot zawiśnie na ciągu to skrzydło mu spamie za plecy, ale nie z powodu zbyt dużego kąta natarcia a z powodu braku opływu powietrza. :)

Ależ czym jest przeciągnięcie jak nie brakiem opływu powietrza?

adam.a
Posty: 165
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
Reputation: 16
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: adam.a » 14 lutego 2017, 16:39

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie spotkałem się do tej pory z przeciągnięciem ciągiem

Miałem jakiś czas temu model paralotni RC z napędem, skrzydło jednopowłokowe około 1,5m rozpiętości , napęd miał stosunek ciagu do masy 3:1 , przy powolnym zwiększaniu gazu , gdzieś w 30% zakresu glajt zostawał w tyle , zatrzymywał się w miejscu , formował w rogala i całość spadała, wygladało to jak przeciągnięcie. Jeżeli z poziomego lotu gaz dodawałem gwałtownie do 100% glajt robił pętle, był w pełni sterowny, można było np robić spiralę wznosząc się z całkiem konkretną prędkością. Moim zdaniem jest duże prawdopodobieństwo że i w pełnej skali by było podobnie gdyby napęd mógł generować ciąg większy niz masa całości

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 lutego 2017, 17:23

W pełnej skali też tak jest. Zakładając że ktoś zrobi PPG z ciągiem ponad 300 kg to będzie możliwe to wszystko co robiłeś w modelu. Widziałem nawet pętle zrobioną z napędem. Niestety na szczycie pętli pilot został obrócony tyłem do przodu (prawdopodobnie od sił żyroskopowych ) i natychmiast rzucił zapas. Dużą prędkość do pętli uzyskał poprzez napędzenie się w spirali. A znając sprawność śmigła to może spróbujesz wyliczyć ile będzie ważył napęd ppg który daje ponad 300 kg ciągu :)
A co do przeciągnięcia (to do Piotrka) to przeciągnięcie wynika z przekroczenia kąta natarcia a nie z powodu braku prędkości.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 14 lutego 2017, 18:38

Zbyszek Gotkiewicz pisze:W pełnej skali też tak jest. Zakładając że ktoś zrobi PPG z ciągiem ponad 300 kg to będzie możliwe to wszystko co robiłeś w modelu. Widziałem nawet pętle zrobioną z napędem. Niestety na szczycie pętli pilot został obrócony tyłem do przodu (prawdopodobnie od sił żyroskopowych ) i natychmiast rzucił zapas. Dużą prędkość do pętli uzyskał poprzez napędzenie się w spirali. A znając sprawność śmigła to może spróbujesz wyliczyć ile będzie ważył napęd ppg który daje ponad 300 kg ciągu :)

Nie potrzeba aż tyle żeby narobić bałaganu nieumiejętnie używając manetki i te problemy właśnie są powiązane z bliskością granicy przeciągnięcia.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:A co do przeciągnięcia (to do Piotrka) to przeciągnięcie wynika z przekroczenia kąta natarcia a nie z powodu braku prędkości.

Konsekwencją przekroczenia kąta natarcia jest utrata prędkości bo czymże jest przeciągnięcie jak nie zanikiem opływu? Konsekwencją utraty prędkości jest zanik opływu i przeciągnięcie. Uważasz, że czymkolwiek jest możliwy lot z prędkością 0 i z optymalnym kątem natarcia?

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Lucjan Piekutowski » 14 lutego 2017, 21:21

Przeciagniecie to zerwanie strug z powodu nadkrytycznego kąta natarcia. Nie jestem ekspertem ale myślę, że można doprowadzić do zerwania strug przy każdej prędkości. Profil pod kątem 90 stopni do naplywajacych strug nie wytworzy siły nośnej tylko głównie opór ale może on nadal poruszac się z jakąś prędkością.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 15 lutego 2017, 09:01

Lucjan Piekutowski pisze:Profil pod kątem 90 stopni do naplywajacych strug nie wytworzy siły nośnej tylko głównie opór ale może on nadal poruszac się z jakąś prędkością.

Będzie to prędkość która szczególnie zainteresuje pilota w momencie zderzenia z ziemią i mierzy się ją innym urządzeniem:)W paralotni z powodu konstrukcji nie da się zamontować dajnika w miejscu gdzie należało by prędkość mierzyć. W każdym innym SP w takiej konfiguracji, że strugi opływają profil pod kątem 90 stopni prędkościomierz pokaże prędkość 0.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 lutego 2017, 10:52

Są dajniki ciśnienia bezprzewodowe. Można je zamontować w dowolny sposób.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Lucjan Piekutowski » 15 lutego 2017, 19:51

Piotr Domański pisze:
Lucjan Piekutowski pisze:Profil pod kątem 90 stopni do naplywajacych strug nie wytworzy siły nośnej tylko głównie opór ale może on nadal poruszac się z jakąś prędkością.

Będzie to prędkość która szczególnie zainteresuje pilota w momencie zderzenia z ziemią i mierzy się ją innym urządzeniem:)W paralotni z powodu konstrukcji nie da się zamontować dajnika w miejscu gdzie należało by prędkość mierzyć. W każdym innym SP w takiej konfiguracji, że strugi opływają profil pod kątem 90 stopni prędkościomierz pokaże prędkość 0.
To by znaczylo ze jesli jadę autem z zepsutym predkosciomierzem to nie jadę wcale. To ma sens...:D A tak serio. W prostych schematach pokazujacych powstawanie siły nośnej jest rysunek kiedy ta sila nie powstaje mimo ruchu wzgledem powietrza. jest to przekroczenie krytycznego kąta natarcia dla danej prędkości. Mimo to przedmiot może poruszac się nadal ale już nie wytwarza siły nosnej.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 16 lutego 2017, 10:09

Lucjan Piekutowski pisze:To by znaczylo ze jesli jadę autem z zepsutym predkosciomierzem to nie jadę wcale. To ma sens...:D

To by znaczyło że jedziesz z popsutym prędkościomierzem, albo nie jedziesz. Jak prędkościomierz w SP pokazuje 0 to abo jest popsuty albo nie lecisz. Gdzie tu brak sensu?

Lucjan Piekutowski pisze: A tak serio. W prostych schematach pokazujacych powstawanie siły nośnej jest rysunek kiedy ta sila nie powstaje mimo ruchu wzgledem powietrza. jest to przekroczenie krytycznego kąta natarcia dla danej prędkości. Mimo to przedmiot może poruszac się nadal ale już nie wytwarza siły nosnej.


Nie znam SP wyposażonego w urządzenie które mierzy kąt natarcia, natomiast prawie każdy SP jest wyposażony w urządzenie które wskazuje w którym momencie ten kąt zostanie przekroczony i jest nim właśnie prędkościomierz. I nie ma co tu wprowadzać nowych teorii.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 16 lutego 2017, 10:44

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Są dajniki ciśnienia bezprzewodowe. Można je zamontować w dowolny sposób.

Zbyszek, nie to że jestem leniwy przeszukałem internet i nie znalazłem nic co mogło by być interesujące. Możesz podać linka do takiego urządzenia? Był bym mocno zainteresowany. (oczywiście nie do paralotniowego wykorzystania)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 lutego 2017, 11:12

Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Lucjan Piekutowski » 16 lutego 2017, 11:14

Ech. Nie wiem o co ta dyskusja. Napisałem wystarczająco jasno o czym mowa. A jeśli chodzi o urządzenie do mierzenia kąta natarcia to są takowe.
I właściwie nie rozumiem co mam dalej tłumaczyć. Są i już. A przeciągniecie może wynikać z powodu wyhamowania do zera w dowolny sposób, np spadochronem hamującym (statyczne) lub z przekroczenia kąta natarcia dla danej prędkości (dynamiczne), co wcale nie znaczy że przy dynamicznym ta prędkość wynosi zero.

Proszę oto urządzenie tzw "aoa indicator" https://www.google.pl/search?q=aoa+indi ... QQ_AUIBigB

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 16 lutego 2017, 12:14

a czy zwiększając znacznie ciąg nie jest tak ( właśnie przez to odchylenie bo śmigło pcha do góry pilota ) że spada obciążenie powierzchni a co za tym idzie spada również granica prędkości przeciągnięcia i można bezpiecznie lecieć wolniej niż z dużym obciążeniem powierzchni ? matematycznie obciążenie powierzchni może spaść dość znacząco przy dużym ciągu.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 16 lutego 2017, 12:30

Skrzydla (za wyjatkiem tych do acro) konstruowane sa tak, ze sila na sterowkach progresywnie wzrasta. Zeby przeciagnac dowazone skrzydlo, trzeba uzyc naprawde duzej sily, Tak duzej, ze mialem baaardzo duze problemy z przeciagnieciem tandemu, choc wtedy bez problemu potrafilem sie np podciagnac na jednej rece wiec slaby raczej nie bylem. Co innego ze skrzydlem niedowazonym. Zachowuje sie jak szmata i przeciaga sie z niewielka sila i w zasadzie nie bardzo mozna wyczuc granice przeciagniecia. Tak wiec odciazenie skrzydla grozi np niezamierzona negatywka podczas zakretu.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 16 lutego 2017, 12:59

ale myślałem, że mówimy o przeciągnięciu ciągiem a nie sterówkami
Łukasz Prokop

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 16 lutego 2017, 13:08

Lucjan Piekutowski pisze: Ech. Nie wiem o co ta dyskusja.

Dyskusja nie jest o coś tylko po coś i każdy może z niej wyciągnąć coś wartościowego dla siebie.
Ja na przykład dowiedziałem się ze mogę zamówić sobie kombajn Flymastera i praktycznie olać budowanie kokpitu i nadmierne rozbudowywanie rurkozji i kablozji (dzięki Zbyszek:) Nikt nie ma monopolu na wiedzę.
Lucjan Piekutowski pisze:Napisałem wystarczająco jasno o czym mowa.

Nie napisałeś jasno tylko zaciemniasz coś co jest jasne.
Lucjan Piekutowski pisze: A jeśli chodzi o urządzenie do mierzenia kąta natarcia to są takowe.
I właściwie nie rozumiem co mam dalej tłumaczyć. Są i już.

Napisałem, że nie znam SP wyposażonego w takie urządzenie i nadal podtrzymuję moją wypowiedź, nie znam też SP (poza paralotniami) nieposiadającego prędkościomierza.
To dość dobrze dowodzi co jest zbędne a co konieczne. Co nadrzędne a co poboczne.
Lucjan Piekutowski pisze: A przeciągniecie może wynikać z powodu wyhamowania do zera w dowolny sposób, np spadochronem hamującym (statyczne) lub z przekroczenia kąta natarcia dla danej prędkości (dynamiczne), co wcale nie znaczy że przy dynamicznym ta prędkość wynosi zero.

Napisałem że prędkość wyniesie 0 w opisanej przez Ciebie sytuacji kiedy strugi opływają profil pod kątem 90 stopni i nadal podtrzymuję to zdanie.
Każdy SP ma prędkość graniczną przy której następuje przeciągnięcie, bez znaczenia jest z jakiego powodu utrata prędkości następuje i jakie wartości pokazuje wskazówka.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość