Dobór napędu i śmigła PPG

Latanie silnikowe
Gppg

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Gppg » 31 marca 2017, 10:43

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Przy takiej różnicy to może znaczyć że to śmigło prawie wcale nie odbiera mocy z silnika :)

Czy jeśli mòj silnik ma moc max. Przy 9000obr i ze śmiałem dam manetke na max to jest właśnie te 9000 (czasami troszke mniej 8800) to powinienem zmniejszyc smiglo?
Jak jest lepiej _ śmigło wieksze ale wolniej krecić czy mniejsze szybciej?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 31 marca 2017, 15:36

Lepsze jest większe śmigło. Ma większą sprawność.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Lucjan Piekutowski » 31 marca 2017, 23:19

Zastanawiam się czy dałoby się wykorzystać rozwiązania stosowane w modelarstwie śmigłowcowym, tam wszystkie śmigła są nastawne.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 01 kwietnia 2017, 13:43

Lucjan Piekutowski pisze:Zastanawiam się czy dałoby się wykorzystać rozwiązania stosowane w modelarstwie śmigłowcowym, tam wszystkie śmigła są nastawne.
Już nie chodzi o to jak bo rozwiązań może być kilka tylko czy w ogóle byłby najmniejszy sens, bo jeśli nie to po co ?
Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Adam pisze:
prokopcio pisze: wlocie będzie przecież miał lżej i obroty max wzrosną....


Też tak kiedyś myślałem, ale jest odwrotnie. Prędkość obrotowa śmigła w locie jest niższa niż na postoju. W małych silniczkach i śmigłach owszem obroty wzrastają, w dużych nie. Dziwne co? ;)


Nie koniecznie. Podczas prób na ziemi śmigło mogło mieć zbyt duży kąt natarcia i zrywało strugi przez co rosły obroty. W locie kąt natarcia spada i śmigło zaczyna pracować prawidłowo.

sprawdziłem i podczas lotu rzeczywiście silnik ma ciężej :) więc hamownie statyczne o kand du.... można.

śmigła "małe" modeli nie mają profilu skrzydła więc tam to działa jak wentylator - przerzuca powietrze a "nasze" śmigła działają jak skrzydła i wytwarzają "siłę nośną" nawet przy zerowym (i małym ujemnym) kącie natarcia przez co teoria robi się skomplikowana a co dopiero praktyka :lol:
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 kwietnia 2017, 16:28

Małe śmigła wykorzystują tą samą fizykę co duże. Jedyne co się zmienia to zdaje się lepkości środowiska i opisująca to zjawisko liczba Reynoldsa.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 kwietnia 2017, 16:35

Jaki ciekawostka podam że śmigło w samolocie Jak 3 dawało 3000 kg ciągu startowego i 500 kg przy prędkości maksymalnej. Nic więc dziwnego, że pierwsze silniki turboodrzutowe które miały ciąg startowy 900 kg zrobiły tak szybką karierę, bo przy prędkości maksymalnej ten ciąg pozostawał prawie taki sam.
Zbyszek Gotkiewicz

Ppg

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Ppg » 06 kwietnia 2017, 21:45

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Lepsze jest większe śmigło. Ma większą sprawność.
ja zauważyłem ze dużo lepiej mi się śmiga na mniejszym i tańszym śmigle (biela) niz na większym(werenc), nie potrafie wyjaśnić czemu, po prostu lepiej się wkreca, pracuje na dużo wiekszych obrotach, mniejsze spalanie przy okazji, napęd jakoś lepiej pracuje i sie nie męczy, rzadko używam gazu max. choc przy duzym śmigle silnik osiaga swoja moc max i jest "lepiej wykorzystany" to wlasnie czesciej musze z max manetki skorzystać. Samo wznoszenie na obu mam identyczne mimo skrajnie różnych obrotów.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 07 kwietnia 2017, 07:09

Czyli trzeba sprawdzić organoleptycznie i jak to chyba uriuk pisze o praktiku i teoriu :).
Do tego dochodzi jeszcze sama paralotnia, czy w pogoni korzystniej jest być w dolnej czy górnej granicy czy mocno poza nią - jak ja ;)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 kwietnia 2017, 08:36

prokopcio pisze:Czyli trzeba sprawdzić organoleptycznie i jak to chyba uriuk pisze o praktiku i teoriu :).
Do tego dochodzi jeszcze sama paralotnia, czy w pogoni korzystniej jest być w dolnej czy górnej granicy czy mocno poza nią - jak ja ;)


Napędowy już dawno przyjęli jako coś oczywistego że nie ma dolnej i górnej granicy i liczą się tylko kg/m kwadratowy.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 07 kwietnia 2017, 10:26

"pogoni"? kurcze ta autokorekta potrafi czasem mnie rozbawić - nawet nie wiem jakie tam słowo chciałem użyć.

jeszcze spotkałem gdzieś jednostkę "KM / m2" czyli tak jakby korzystniej było mieć mniejsze skrzydło...
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: ciacholot » 07 kwietnia 2017, 11:17

Wszystko zależy jak bardzo Ci się spieszy. Czyli do czego jest to skrzydło i jak chcesz latać. W uproszczeniu optymalnym współczynnikiem do rekreacji na samostatku jest około:
1KM/5,3kg/1m2
Taki zestaw ma wystarczającą moc do komfortowego startu i normalnego wznoszenia na odpuszczonych trymerach oraz komfortowego lądowania w bezwietrzu. Do takiego zestawu nie trzeba być mistrzem, ani obawiać się o zabójczą moc.
Jeśli środkowa wartość znacznie urośnie to napęd zrobi się za słaby do tak obciążonego skrzydła. Jeśli spadnie to będzie bardzo mocny i trzeba będzie ostrożnie się z nim obchodzić. Oczywiście nie mówię, że pierwsza i ostatnia wartość zawsze musi być 1. Tak tylko wypośrodkowałem wg. moich skromnych doświadczeń. Oczywiście również nie mówię, że nie da się latać przy skrajnie innych wartościach, ale wtedy trzeba mieć dobrą technikę, doświadczenie i nalot, albo skrzydło klasyczne lub wyczynowo sportowe.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 07 kwietnia 2017, 12:36

A biorąc same skrzydło pod uwagę to czego można sie spodziewać po zmianie na wieksze lub mniejsze przy tym samym napedzie i pilocie oczywiscie?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 kwietnia 2017, 12:40

prokopcio pisze:A biorąc same skrzydło pod uwagę to czego można sie spodziewać po zmianie na wieksze lub mniejsze przy tym samym napedzie i pilocie oczywiscie?


Masz moją książkę czy muszę to pisać jeszcze raz?
Zbyszek Gotkiewicz

gnomm
Posty: 99
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: gnomm » 07 kwietnia 2017, 12:52

Wszystko zależy od konstrukcji skrzydła, chyba, że masz na myśli zmianę rozmiaru skrzydła ale zostawiając ten sam model. W dużym uproszczeniu (IMO) - mniejsze skrzydło = większe prędkości (lotu ale i startu i lądowania), bardziej agresywne, większe opadanie (większe zapotrzebowanie na moc = silnik pracujący na większych obrotach) i większa odporność na atrakcje.
Darek Cuber

gnomm
Posty: 99
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: gnomm » 07 kwietnia 2017, 12:54

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
prokopcio pisze:A biorąc same skrzydło pod uwagę to czego można sie spodziewać po zmianie na wieksze lub mniejsze przy tym samym napedzie i pilocie oczywiscie?


Masz moją książkę czy muszę to pisać jeszcze raz?


a propos - Coś, gdzieś, kiedyś.. słyszałem, że jest pomysł na książkę "do PPG" - czy w tej kwestii powiesz coś więcej?
Darek Cuber

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 kwietnia 2017, 13:03

Z tego co wiem to jest zrobiona trzeba tylko ją wydrukować :)
Zbyszek Gotkiewicz

gnomm
Posty: 99
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: gnomm » 07 kwietnia 2017, 13:37

To dobra wiadomość :).
Kiedy można się spodziewać książki "na półkach"?
Darek Cuber

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 07 kwietnia 2017, 14:02

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
prokopcio pisze:A biorąc same skrzydło pod uwagę to czego można sie spodziewać po zmianie na wieksze lub mniejsze przy tym samym napedzie i pilocie oczywiscie?


Masz moją książkę czy muszę to pisać jeszcze raz?

mam, przeczytałem nawet uważnie :) ale zajrzę jeszcze raz żeby sprawdzić czy tam rzeczywiście jest odpowiedź na to pytanie bo przyznam, że czytałem ją jak jeszcze nie wiedziałem, że wsiądę na ppg :) i wtedy się czyta inaczej....
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 07 kwietnia 2017, 23:03

gnomm pisze:Wszystko zależy od konstrukcji skrzydła, chyba, że masz na myśli zmianę rozmiaru skrzydła ale zostawiając ten sam model. W dużym uproszczeniu (IMO) - mniejsze skrzydło = większe prędkości (lotu ale i startu i lądowania), bardziej agresywne, większe opadanie (większe zapotrzebowanie na moc = silnik pracujący na większych obrotach) i większa odporność na atrakcje.

Glownie mi o to właśnie chodziło, że na mniejszym skrzydle zapotrzebowanie na moc napedu jest wieksze niz na takim samym w wiekszym rozmiarze.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 kwietnia 2017, 17:13

Mniejsze skrzydło ma większe opadanie. A lot poziomy to jest wznoszenie względem opadania. Czyli im bardziej skrzydło opada tym więcej pracy trzeba włożyć żeby lecieć poziomo.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość