kolor świecy vs mieszanka vs czas :)

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

kolor świecy vs mieszanka vs czas :)

Postautor: prokopcio » 27 czerwca 2022, 17:56

Hejo!
Pytanie do lubiących grzebać w napędach (ja już z tego wyrosłem kilka lat temu).

Pytanie : po jakim czasie od zmiany mieszanki kolor świecy ulega zmianie ?

Dawno temu potwierdziłem organoleptycznie, że bez tłumika szmerów ssania napęd dostaje kilka kucy więcej.
Nie było mi to wówczas potrzebne (nie rekompensowało zwiększonego hałasu) ale teraz jest to zabieg zalecany ze względu na zwiększenie masy startowej :), a to sporo obrotów więcej (7600 vs. 7300) JPX Black Devil.

Doczytałem, że po pozbyciu się tłumika szmerów ssania może być wymagana regulacja mieszanki, stąd moje pytanie.
Ewentualnie inny prymitywny sposób jej ustalenia bez zaawansowanego sprzętu.
Nie mam pomiaru temperatury głowicy/spalin. Nie chciałbym zbyt długo używać silnika przy źle dobranej mieszance ale po ok. 5min piłowania na plecach na średnio wysokich obrotach świeca nie zmieniła koloru.
Ostatnio zmieniony 27 czerwca 2022, 19:24 przez prokopcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Łukasz Prokop

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: kolor świecy vs mieszanka vs czas :)

Postautor: matgaw » 27 czerwca 2022, 18:24

Na wysokich obrotach kilkadziesiąt sekund powinno wystarczyć aby zobaczyć różnicę. Gasisz od razu z max obrotów.

Usunięcie tłumika szmerów zuboży mieszankę, czego efektem ubocznym może być zwiększenie max obrotów.

Kup odpowiedni silnik zamiast próbować żyłować ten ;)

adam.a
Posty: 166
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
Reputation: 16
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: kolor świecy vs mieszanka vs czas :)

Postautor: adam.a » 27 czerwca 2022, 19:13

Hej i tak coś mało tych obrotów , w jpx Black devil używałem 130cm śmigieł 2 łopatowych werenc i eprops , obroty max 7400-7500

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: kolor świecy vs mieszanka vs czas :)

Postautor: prokopcio » 27 czerwca 2022, 19:18

adam.a pisze:Hej i tak coś mało tych obrotów , w jpx Black devil używałem 130cm śmigieł 2 łopatowych werenc i eprops , obroty max 7400-7500

racja.... moja pomyłka oczywiście nie 6600 vs 6300.
tylko
7600 vs 7300 ;)

matgaw pisze:Na wysokich obrotach kilkadziesiąt sekund powinno wystarczyć aby zobaczyć różnicę.

dzięki.

matgaw pisze:Usunięcie tłumika szmerów zuboży mieszankę, czego efektem ubocznym może być zwiększenie max obrotów.

z tłumikiem nawet po zubożeniu nie przekroczę 7350... więc mam 7300.
bez da się wyciągnąć ok 7650, po wzbogaceniu 7550 - 7600

matgaw pisze:Kup odpowiedni silnik zamiast próbować żyłować ten

Być może tak zrobię.,
tych obrotów potrzebuję tylko do skrócenia startu jeśli startuję sprzed domu w bezwietrzu, żeby przejść butami nad zbożem pół metra a nie zero :lol:

w locie silnik się nudzi ze mną ;)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: kolor świecy vs mieszanka vs czas :)

Postautor: prokopcio » 27 czerwca 2022, 19:36

Główny problem zmiany napedu jest taki, że mój jest całkowicie bezproblemowy i żal mi go sprzedawać.
Tankuję, latam.
Cholera wie, czy nowy bedzie równie bezawaryjny.
Łukasz Prokop

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: kolor świecy vs mieszanka vs czas :)

Postautor: matgaw » 28 czerwca 2022, 22:24

A może inne rozwiązania by pomogły?

- dodawanie szybciej max gazu
- zmiana śmigła na dające większy ciąg / szybciej wkręcające się na obroty (eprops)
- regulacja gaźnika aby na pewno się szybko wkręcał na obroty
- rozbieg z lekko przyhamowanymi sterówkami aby się szybciej oderwać
- zmiana startowiska, które zwykle na styk wystarcza na większe - pewnego dnia nie wystarczy, to tylko kwestia czasu i tego co jest za nim, w co wpadniesz :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: kolor świecy vs mieszanka vs czas :)

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 czerwca 2022, 22:42

Jeśli chodzi o rozbieg to powinien odbywać się na odpuszczonych sterówkach a lekkie przyhamowanie należy zrobić po nabraniu prędkości podczas rozbiegu Przypuszczam że to był tylko taki skrót myślowy.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość