Śmigło FleXer- opinie?

Latanie silnikowe
kowalik
Posty: 13
Rejestracja: 24 grudnia 2021, 09:48
Reputation: 0
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: kowalik » 26 października 2023, 14:26

Cześć,

przymierzam się do wymiany 2 łopatowego E-propsa 130 cm w Octagonie na 3 łopaty i tak się waham pomiędzy E- propsem a FleXerem.
Czy ktoś może porównywał te dwa śmigła? Jakieś opinie użytkowników FleXera?

Pozdrawiam.

Niepodpisany gamoń

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: Niepodpisany gamoń » 26 października 2023, 15:44



Kwestia tylko czy nie sponsorowana recenzja, ale jakieś zdanie można sobie wyrobić ;)

aeroplan
Posty: 1
Rejestracja: 28 czerwca 2023, 11:55
Reputation: 0
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Instruktor

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: aeroplan » 30 października 2023, 13:01

Cześć,

opinie można zobaczyć na Youtube i na Facebook.

A konkretne śmigło zamówić u nas tutaj: https://aero-plan.pl/produkt/smiglo-fle ... tagon-190/

Do usłyszenia,
Tomek Białek

Awatar użytkownika
wroblitis
Posty: 52
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 10:24
Reputation: 24
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: wroblitis » 05 grudnia 2023, 20:31

Cześć.

Ostatnio stałem się posiadaczem śmigła Flexer 130 cm do napędu Revo200 i podzielę się kilkoma spostrzeżeniami.

Przy pierwszym kontakcie wrażenie robi waga. 3 łopaty ważą 495 g !!! Mniej niż mój dotychczasowy 2 łopatowy E- props.
Jednak wykonanie w stosunku do ww E- propsa pozostawia wiele do życzenia.
Szczególnie u nasady łopat widoczne są ubytki po pęcherzach powietrza.
Na krawędzi natarcia łopat w miejscu łączenia się górnej i dolnej powierzchni widoczny i wyczuwalny jest karb powodujący niedoskonałość krawędzi natarcia. W krawędzi spływu również znajdują się ubytki. Myślę, że producent powinien bez problemu sobie z tym poradzić i w przyszłości postarać się aby wyeliminować ww wady.
Ponad to dziwią mnie podwójne, współstyczne nawiercone otwory mocujące.
Poza tym łopaty zachwycają geometrią i mimo swojej smukłości sprawiają wrażenie zwartej i mocnej konstrukcji.

W locie od razu zauważalny jest niski poziom wibracji co powoduje, że lot jest bardziej komfortowy.
Ponoć śmigło jest też cichsze, ale ten parametr na słuch jest trudny do określenia.
Śmigło błyskawicznie reaguje na ruch manetki, momentalnie wkręcając się na wysokie obroty co pozwala na bardzo dynamiczne wywijasy.
Co do osiągów to w konfiguracji Revo 200+ Reportair 26 z masą startową 135 kg do lotu poziomego wymagane były 4500 obrotów, przy odpuszczonych trymerach 5000 obrotów. Silnik maksymalnie kręcił 7300 obrotów i generował (uśrednione przez 10 s) 3.2 m/s. Przy odpuszczonych trymerach i pełnym gazie wznoszenie (uśrednione) wynosiło 2.5 m/s.
Mała powierzchnia łopat sprawia, że po zatrzymaniu silnika w powietrzu generują one mniejszy opór co na pewno jest korzystne dla pilotów latających w termice.

Generalnie śmigło godne polecenia.

Pozdrawiam, Krzysiek.

Niepodpisany gamoń

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: Niepodpisany gamoń » 06 grudnia 2023, 08:53

Może po glajtach z coraz lżejszych i delikatniejszych tkanin wytrzymujących 3 sezony , czas na lekkie 3 sezonowe śmigła :)

matgaw
Posty: 837
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 272
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: matgaw » 06 grudnia 2023, 11:32

wroblitis pisze:Co do osiągów to w konfiguracji Revo 200+ Reportair 26 z masą startową 135 kg do lotu poziomego wymagane były 4500 obrotów, przy odpuszczonych trymerach 5000 obrotów. Silnik maksymalnie kręcił 7300 obrotów i generował (uśrednione przez 10 s) 3.2 m/s. Przy odpuszczonych trymerach i pełnym gazie wznoszenie (uśrednione) wynosiło 2.5 m/s.

Jesteś w stanie określić, ile potrzebujesz obrotów w tej samej konfiguracji na e-props 2 lub 3 łopatowym?

Awatar użytkownika
wroblitis
Posty: 52
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 10:24
Reputation: 24
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: wroblitis » 06 grudnia 2023, 12:19

Tak, przy następnej lotnej pogodzie będę chciał porównać osiągi na obu śmigłach. Z wynikami się tu podzielę.

Awatar użytkownika
wroblitis
Posty: 52
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 10:24
Reputation: 24
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: wroblitis » 19 grudnia 2023, 21:48

Udało się w końcu polatać. Warunki były wietrzne i turbulentne, ale porównałem osiągi na dwóch śmigłach:



Pozdrawiam.

matgaw
Posty: 837
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 272
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: matgaw » 20 grudnia 2023, 12:39

Czyli w locie poziomym 3-łopatowy Flexer ma takie same obroty jak 2-łopatowy e-props. Przy czym ciężko to do końca stwierdzić, bo ten rozrzut który podajesz (4200-4600) jest ogromny, trzeba by zmierzyć w spokojniejszych warunkach. 400 obr/min to u mnie gdzieś połowa zakresu trymerów w Hadronie 3.

Z moich pomiarów wynika, że 3-łopatowy e-props ma niższe obroty do lotu poziomego niż 2-łopatowy e-props. Czyli z tego można by wysnuć wniosek, że Flexer jest co najwyżej tak samo sprawny, lub mniej, niż e-props, skoro na 3 łopatach osiągi ma zbliżone do 2 łopat eprops.

Z filmu można wywnioskować, że ciąg jest raczej podobny, bo 3-łopatowy e-props również daje więcej mocy niż 2-łopatowy.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4082
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 883
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: uriuk » 20 grudnia 2023, 12:59

matgaw pisze:. Czyli z tego można by wysnuć wniosek, że Flexer jest co najwyżej tak samo sprawny, lub mniej, niż e-props, skoro na 3 łopatach osiągi ma zbliżone do 2 łopat eprops.


Nauka zwana aerodynamika od zawsze twierdzi, ze smiglo dwulopatowe ma wieksza sprawnosc niz trojlopatowe.
Najwyzsza sprawnosc ma smiglo jednolopatowe.

kowalik
Posty: 13
Rejestracja: 24 grudnia 2021, 09:48
Reputation: 0
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: kowalik » 20 grudnia 2023, 13:35

uriuk pisze:
matgaw pisze:. Czyli z tego można by wysnuć wniosek, że Flexer jest co najwyżej tak samo sprawny, lub mniej, niż e-props, skoro na 3 łopatach osiągi ma zbliżone do 2 łopat eprops.


Nauka zwana aerodynamika od zawsze twierdzi, ze smiglo dwulopatowe ma wieksza sprawnosc niz trojlopatowe.
Najwyzsza sprawnosc ma smiglo jednolopatowe.


Skoro 2 łopaty są sprawniejsze to skąd wyraźnie większe wznoszenie na 3 łopatach?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4082
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 883
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: uriuk » 20 grudnia 2023, 13:38

Bo sprawnosc to tylko jeden z parametrow. Silnik diesla ma wieksza sprawnosc od benzynowego i jakos nikt go do wyscigow nie stosuje.
Technicznie oznacza stosunek energii wydanej do pobranej

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4082
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 883
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: uriuk » 20 grudnia 2023, 14:13

Tak na marginesie, dobor smigiel to cala gałąź nauki. Smiglo swietne w jakims tescie, moze okazac sie zupelnie do dupy przy zmienionych parametrach.
Czyli badamy smiglo na zaciagnietych trymerach i jest miodzio, odpuszczamy trymery i jest pelna porazka, poniewaz przy wiekszej predkosci postepowej smiglo przechodzi na ujemne kąty i zaczyna... hamować.
Latam motoszybowcami ze smiglami o zmiennym skoku podczas lotu. Mamy do dyspozycji rozne predkosci, rozne obroty silnika i rozne skoki smigiel.
Wierzcie mi, że mózg sie lasuje od ilosci mozliwych ustawien.

matgaw
Posty: 837
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 272
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: matgaw » 20 grudnia 2023, 15:16

kowalik pisze:Skoro 2 łopaty są sprawniejsze to skąd wyraźnie większe wznoszenie na 3 łopatach?

Stąd, że śmigło 3 łopatowe do danego silnika ma zupełnie inne te łopaty (kształt i kąt natarcia) niż śmigło 2 łopatowe do tego silnika.

uriuk pisze:Nauka zwana aerodynamika od zawsze twierdzi, ze smiglo dwulopatowe ma wieksza sprawnosc niz trojlopatowe.

Tyle że nie ma to żadnego przełożenia na śmigła do naszych napędów z podanego powyżej powodu.

Jak ktoś nie wierzy, to może albo bić pianę, albo wsadzić do swojego silnika śmigło 2 i 3 łopatowe od tego samego producenta śmigieł, dedykowanego do swojego silnika, i się przekonać. Innymi słowy - można korzystać z doświadczeń pilotów zawodniczych, lub przekładać teorię z książek do naszej rzeczywistości, popełniając po drodze błędy logiczne.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4082
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 883
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: uriuk » 20 grudnia 2023, 15:28

Tak sie sklada, że pracowalem jako pilot testowy przy doborze smigiel u pewnego znanego producenta.
I stad, a nie z ksiazek wiem, ze co innego dobor smigla do konkretnej konkurencji rozgrywanej na konkretnym skrzydle i konkretnej wielkosci skrzydla, a co innego dobor smigla do napedu na ktorym ch... wie kto bedzie latal i na czym.
Wiesz po czym poznac łosia-fotografa? Zwraca uwagę na ilośc pikseli w matrycy.
A ty twierdzisz, ze smigla dziela sie na 2 i 3 lopatowe a nie dobrze i zle dobrane.
Jesli ilosc lopat ma znaczenie, to zaraz pobiegne odkrecac 2-lopatowe smiglo od samolotu, bo 3-lopatowe bedzie lepiej ciagnac. Matgaw tak napisal, wiec to musi byc prawda ;)

A mogles sie nie odzywac i nie wyjsc na dyletanta ;)

pzl-104-wilga-35-sp-ecc-for-sale-plane4you-aircraft-sales-center-51.jpg
pzl-104-wilga-35-sp-ecc-for-sale-plane4you-aircraft-sales-center-51.jpg (418.04 KiB) Przejrzano 2410 razy

matgaw
Posty: 837
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 272
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: matgaw » 20 grudnia 2023, 15:41

uriuk pisze:Jesli ilosc lopat ma znaczenie, to zaraz pobiegne odkrecac 2-lopatowe smiglo od samolotu, bo 3-lopatowe bedzie lepiej ciagnac. Matgaw tak napisal, wiec to musi byc prawda ;)

Jeżeli planujesz odkręcić ze swojego samolotu 2-łopatowego e-propsa dedykowanego do PPG to myślę że może to być dobry pomysł dyletancie ;)

Właśnie z braku zwracania uwagi na to o czym się czyta wynikają później takie uwagi. Ja o konkretnych śmigłach, a ktoś o teorii aerodynamiki - tylko zapominając, że przykłada ją do różnych łopat.

uriuk pisze:A ty twierdzisz, ze smigla dziela sie na 2 i 3 lopatowe a nie dobrze i zle dobrane.

Znowu brak czytania ze zrozumieniem. Chyba nie warto kontynuować wątku w przypadku braku umiejętności przetwarzania tekstu.

Nie twierdzę, że śmigła dzielą się na 2 i 3 łopatowe, tylko twierdzę, że istniejące śmigła do PPG są projektowane w taki sposób, że prowadzą do przedstawionych przeze mnie wniosków. Twierdzenie to jest poparte próbami w locie.

Jeżeli masz jeszcze do udowodnienia jakieś problemy z czytaniem ze zrozumieniem, to możesz się z nami podzielić.
Ostatnio zmieniony 20 grudnia 2023, 15:48 przez matgaw, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4082
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 883
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: uriuk » 20 grudnia 2023, 15:46

Pakuje sie na pustynie, wiec nie mam czasu pastwic sie nad toba w tym watku i pointe napisze teraz.
W napedach smiglo 3 lopatowe sprawuje sie lepiej, poniewaz nasze silniki sa bardzo lekkie i bardzo podskakuja od wibracji. Takie zaburzenie plaszczyzny pracy smigla powoduje odrywanie sie strug na koncowkach i pogarsza kulture pracy smigla. Przy dwulopatowym smigle zdarza sie, ze dotyczy to obu koncow smigla jednoczesnie (zalezy od jego ustawienia wzgledem osi przemieszczenia sie silnika). Przy 3-lopatowym bedzie to tylko jedna z trzech lopat.

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: ciacholot » 20 grudnia 2023, 21:33

Ja się lekko tylko znam na pączkach i cokolwiek na, z grubsza mówiąc żywieniu i technologii gastronomicznej, ale w ciemno zaryzykuję, że ta rozmowa jest jeszcze głupsza niż była by ze mną o prądzie mimo, że jeżdżę na prąd, ale czy lepszy jest stały czy zmienny i czy jedno fazowy czy trój.
No i ciekawi mnie dlaczego mi w maszynach padają falowniki, albo sterowniki jakieś i kosztują tyle kasy, bo latałem na trójłopatowym i na dwu. Różnica była taka, że trój łopatowe gorzej mi do auta wchodziło, trochę równiej pracowało i trochę ciszej. Auto mi się ładuje szybciej prądem stałym.
Aaa i był bym zapomniał... czasem mi napięcie spada do 205 V. To chyba jest do dupy... w garażu tak miałem raz.

Tak mniej więcej wygląda ta dyskusja. :roll: :lol: :roll: :lol:

Wesołych Świąt
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4082
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 883
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: uriuk » 20 grudnia 2023, 21:57

Bo do tanga trzeba dwojga. Zebym mogl podyskutowac z Matgawem, musialby troszeczke sie przylozyc do zaznajomienia sie z tematem o ktorym rozmawia.
W sumie to powinieniem, starym zwyczajem, walnac w tym miejscu referacik o doborze smigiel. Niestety teraz nie moge, a tam gdzie jade internet bedzie w ilosciach homeopatycznych. Sygnal GSM tez. Wracam w polowie stycznia i pewnie w ramach walki z deprechą ktora, mnie zawsze dopada po powrocie do naszego, smutnego jak pizda, klimatu, cos tam naskrobie, bo temat ciekawy.
Choc z tym powrotem to moze byc roznie, gdyż albowiem mam po drodze mały przystanek w Gruzji i jak bydzie piknie to sie troszki zostane.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3213
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 620
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Postautor: prokopcio » 21 grudnia 2023, 12:43

no nic, trzeba zbudować o zmiennym skoku ;). A raczej dorobić regulację dla już istniejących nastawnych.
Kto potrafi wyliczyć lub choć z grubsza oszacować siłę "skrętną" działającą na śmigła ppg z nastawnym skokiem ?
Łukasz Prokop


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości