PPG klapa
-
- Posty: 141
- Rejestracja: 14 sierpnia 2017, 16:55
- Reputation: 9
- Lokalizacja: Legionowo pod Warszawą
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: PPG klapa
No właśnie.... załóżmy że Ty tam jesteś to... mógłbyś jakoś się ustosunkować ?
- der
- Posty: 1878
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: PPG klapa
To nie była "normalna klapa". Zachowanie podobne do widywanego w przetrymowanych snejkach dotykając sterówek na pełnej beli. Czy też w hadronach xx dotykając spida bez odpuszczenia małych trymerów. Skrzydło zachowało się jak zdmuchnięte. Faktem jest, że gdyby miał wysokość. Nie 100 ale z 500 metrów mógłby zdążyć użyć zapasu. Lub gdyby go nie miał, próbować wyprowadzić jak ze zwykłej spirali. Bo skrzydło miało ochotę lecieć.
Latając swobodnie i szukając miejsca do lądowania, unikam jak mogę kukurydzy. Tu, widać, że ta uratowała mu życie.
Choć latanie na tej wysokości nad takimi połaciami lasu i obsianych pół uprawnych to proszenie się o guza.
Nie latam już jakiś czas z napędem. Jednak przez te kilkaset godzin spędzonych w powietrzu z silnikiem, nigdy nie latałem nad terenami, z których nie miałbym bezpiecznego dolotu do dobrego miejsca do lądowania, w razie awarii. Często to wymuszało spore wysokości przelotu nad lasami. Zwykle powyżej 500-600metrów. Taka wysokość daje również sporą dozę bezpieczeństwa na okoliczność ewentualnych klap. Poranna termika generuje zwykle pralkę na wysokości między 80 a 200 metrów. Wyżej jest gwarantowane masełko. To samo proponuję pilotom PPG w popołudniowych lotach. Przy zachowaniu tej zasady, ci którzy nie lubią tericznych bąbli, mogą latać wcześniej i dłużej. Byle by wyżej.
Latając swobodnie i szukając miejsca do lądowania, unikam jak mogę kukurydzy. Tu, widać, że ta uratowała mu życie.
Choć latanie na tej wysokości nad takimi połaciami lasu i obsianych pół uprawnych to proszenie się o guza.
Nie latam już jakiś czas z napędem. Jednak przez te kilkaset godzin spędzonych w powietrzu z silnikiem, nigdy nie latałem nad terenami, z których nie miałbym bezpiecznego dolotu do dobrego miejsca do lądowania, w razie awarii. Często to wymuszało spore wysokości przelotu nad lasami. Zwykle powyżej 500-600metrów. Taka wysokość daje również sporą dozę bezpieczeństwa na okoliczność ewentualnych klap. Poranna termika generuje zwykle pralkę na wysokości między 80 a 200 metrów. Wyżej jest gwarantowane masełko. To samo proponuję pilotom PPG w popołudniowych lotach. Przy zachowaniu tej zasady, ci którzy nie lubią tericznych bąbli, mogą latać wcześniej i dłużej. Byle by wyżej.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: PPG klapa
Z opisu pilota wynika, że trymery odpuszczone do połowy, skrzydło klasyczne, z powodu kamery nie mógł sterować czymś tam. Powodem podwinięcia była ściera. Inwersja na 100 metrach a wyżej mocny wiatr. Loty były wcześnie rano. Startowali o 7.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: PPG klapa
Only21 pisze:No właśnie.... załóżmy że Ty tam jesteś to... mógłbyś jakoś się ustosunkować ?
Nie uratowalbym sie z tego prawdopodobnie tak samo jak on. Przestrzal byl dynamiczny. Mozna gdybac ze za pozno puscil gaz po podwinieciu ale nie wiem co ja bym zrobil i jak szybko. Lapiac twist na takiej wysokosci to masakra. Ja latam wyzej na ppg. Nisko = problemy.
Jarek
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: PPG klapa
Klapa i twist na małej wysokości to automatyczne paka. Bez myślenia.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 141
- Rejestracja: 14 sierpnia 2017, 16:55
- Reputation: 9
- Lokalizacja: Legionowo pod Warszawą
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: PPG klapa
Jaro,spodziewalem sie że odpowiesz jak Zbyszek....
mniej wiecej zrozumialem co gosc mowi ale przekombinowal ... paczke bym rzucal nawet w polowie wysokosci tej co on .Moze sie cieszyc ze zyje...
Te jego dewagacje na temat wiatru to psu w dupe , trzeba byc przygotowanym na wszystko odrywajac sie od ziemi. Prognozy pomagaja ale nie moga byc wyrocznią .
Jak jestes wyskoko mozna kombinowac ale z takiego pulapu paka z automatu .
mniej wiecej zrozumialem co gosc mowi ale przekombinowal ... paczke bym rzucal nawet w polowie wysokosci tej co on .Moze sie cieszyc ze zyje...
Te jego dewagacje na temat wiatru to psu w dupe , trzeba byc przygotowanym na wszystko odrywajac sie od ziemi. Prognozy pomagaja ale nie moga byc wyrocznią .
Jak jestes wyskoko mozna kombinowac ale z takiego pulapu paka z automatu .
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: PPG klapa
der pisze: Poranna termika generuje zwykle pralkę na wysokości między 80 a 200 metrów. Wyżej jest gwarantowane masełko. To samo proponuję pilotom PPG w popołudniowych lotach. Przy zachowaniu tej zasady, ci którzy nie lubią tericznych bąbli, mogą latać wcześniej i dłużej. Byle by wyżej.
No ale start i ladowanie? i tak trzeba przeleciec przez ta strefe.
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: PPG klapa
Only21 pisze:Jaro,spodziewalem sie że odpowiesz jak Zbyszek....
mniej wiecej zrozumialem co gosc mowi ale przekombinowal ... paczke bym rzucal nawet w polowie wysokosci tej co on .Moze sie cieszyc ze zyje...
Te jego dewagacje na temat wiatru to psu w dupe , trzeba byc przygotowanym na wszystko odrywajac sie od ziemi. Prognozy pomagaja ale nie moga byc wyrocznią .
Jak jestes wyskoko mozna kombinowac ale z takiego pulapu paka z automatu .
Nie wiem czy bym rzucil bo nie wiem czy bym zdarzyl pomyslec o tym. Latwo sie mowi o rzucaniu paki na malej wysokosci ale trudniej jest to wykonac gdy sa ulamki sekund. Owszem to co Zbyszek proponuje jest logiczne i tak powinno byc. Obawiam sie tylko wykonania ogladajac ten film.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: PPG klapa
Raz tak rzucałem w podobnej sytuacji. Gdzieś na 50 metrach goniłem komin który był nad dużym fabrycznym dachem. Wcześniej miałem już w głowie kilka zasad automatycznego rzucania paki. Jedną z tych zasad jest rotacja na małej wysokości ze skręcenie w taśmach. Nie wyprowadzać tylko od razu paka. Dostałem asymetrycznego fronta po którym skrzydło wróciło nad głowę przekrzywione w prawo i od razu ustawiło się do spirali. Zanim zareagowałem zobaczyłem, że taśmy mi się krzyżują. Miałem gdzieś w głowie, że taka sytuacja to jest automatycznie paka. Rzuciłem i chyba nawet z sekundę opadałem na w pełni otwartym zapasie. Wszystko skończyło się dobrze, a gdybym.nie rzucił to spirala do ziemi z tej wysokości by trwała 2 - 3 sekundy, choć może jakimś cudem bym wyprowadził. Tylko po co tak ryzykować?
Zbyszek Gotkiewicz
- der
- Posty: 1878
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: PPG klapa
Marcin. pisze:der pisze: Poranna termika generuje zwykle pralkę na wysokości między 80 a 200 metrów. Wyżej jest gwarantowane masełko. To samo proponuję pilotom PPG w popołudniowych lotach. Przy zachowaniu tej zasady, ci którzy nie lubią tericznych bąbli, mogą latać wcześniej i dłużej. Byle by wyżej.
No ale start i ladowanie? i tak trzeba przeleciec przez ta strefe.
Zrobienie 200 metrów przewyższenia zajmuje około dwie minuty.
Jak się ma możliwość napotkania atrakcji w przeciągu tych dwóch minut do godzinnego bujania się na tym pułapie ?
- der
- Posty: 1878
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: PPG klapa
Marcin. pisze:der pisze: Poranna termika generuje zwykle pralkę na wysokości między 80 a 200 metrów. Wyżej jest gwarantowane masełko. To samo proponuję pilotom PPG w popołudniowych lotach. Przy zachowaniu tej zasady, ci którzy nie lubią tericznych bąbli, mogą latać wcześniej i dłużej. Byle by wyżej.
No ale start i ladowanie? i tak trzeba przeleciec przez ta strefe.
Zrobienie 200 metrów przewyższenia zajmuje około dwie minuty.
Jak się ma możliwość napotkania atrakcji w przeciągu tych dwóch minut do godzinnego bujania się na tym pułapie ?
-
- Posty: 165
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
- Reputation: 16
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: PPG klapa
der pisze:Marcin. pisze:der pisze: Poranna termika generuje zwykle pralkę na wysokości między 80 a 200 metrów. Wyżej jest gwarantowane masełko. To samo proponuję pilotom PPG w popołudniowych lotach. Przy zachowaniu tej zasady, ci którzy nie lubią tericznych bąbli, mogą latać wcześniej i dłużej. Byle by wyżej.
No ale start i ladowanie? i tak trzeba przeleciec przez ta strefe.
Zrobienie 200 metrów przewyższenia zajmuje około dwie minuty.
Jak się ma możliwość napotkania atrakcji w przeciągu tych dwóch minut do godzinnego bujania się na tym pułapie ?
Znajomy dojeżdża do pracy trasą która ma długi prosty odcinek przez gęsty las - około 10km , często wbiegają tam sarny i inne zwierzęta, wymyślił że będzie przejeżdżał ten odcinek 200km/h aby w krótszym czasie był narażony na zderzenie
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
- Reputation: 47
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: PPG klapa
Skrzydło z profilem reflex, też by się tak zwinęło jak na filmie ? Wydaje mi się, że lecieć w takich warunkach na klasyku, to proszenie się o kłopoty. Widać na filmie, że cały czas buja skrzydłem i że warunki nie są maślane.
- der
- Posty: 1878
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: PPG klapa
adam.a Kiepska analogia. Pasowałoby do tego :
Znajomy dojeżdża do pracy trasą która ma długi prosty odcinek przez gęsty las - około 10km , często wbiegają tam sarny i inne zwierzęta,
wymyślił że będzie przejeżdżał inną drogą na około, a las zahacza tylko na dojeździe do niej na odcinku kilkuset metrów.
7van.krzysztof Swobodni latają bez profilu reflex i żyją. Wspomniałem wyżej o zachowaniu dwóch popularnych skrzydeł z profilem samostatecznym, które w określonej konfiguracji potrafią zrobić podobnie. Kluczem są tu wyuczone procedury bezpieczeństwa i aktywny pilotaż.
Znajomy dojeżdża do pracy trasą która ma długi prosty odcinek przez gęsty las - około 10km , często wbiegają tam sarny i inne zwierzęta,
wymyślił że będzie przejeżdżał inną drogą na około, a las zahacza tylko na dojeździe do niej na odcinku kilkuset metrów.
7van.krzysztof Swobodni latają bez profilu reflex i żyją. Wspomniałem wyżej o zachowaniu dwóch popularnych skrzydeł z profilem samostatecznym, które w określonej konfiguracji potrafią zrobić podobnie. Kluczem są tu wyuczone procedury bezpieczeństwa i aktywny pilotaż.
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
- Reputation: 47
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: PPG klapa
Jesteś pewien, że żyją. (?) Bo ja co rusz słyszę jak ktoś się rozwala.
Nawet kilka dni temu.
Na tej wysokości to swobodni już zaczynają wysuwać podwozie do lądowania, a dla PPG antów taka wyskosć to normalka.
Nawet kilka dni temu.
Na tej wysokości to swobodni już zaczynają wysuwać podwozie do lądowania, a dla PPG antów taka wyskosć to normalka.
- der
- Posty: 1878
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: PPG klapa
Statystyki nie oszukasz. I nie ma ona nic wspólnego ze sposobem poruszania się w powietrzu. A już na pewno z doborem skrzydła i jego profilu.
Swobodni zwykle latają w skupiskach ludzi pozornie dla siebie obcych. Wieści o wypadku rozchodzą się z prędkością światła. PPGanci latają albo samotnie, albo w zamkniętym środowisku. A te, ze sobie tylko znanych powodów, wszelkie informacje o niebezpiecznych zdarzeniach, często zamiata pod dywan.
der, co wykręcał się na płaskim z parteru 100 metrów niejednokrotnie, latający najczęściej z lotniska, na którym w tym roku pośród swobodnych nie odnotowano żadnego wypadku, a pośród ppgantów dwa.
I czego to dowodzi ? W mojej opinii zupełnie niczego.
Swobodni zwykle latają w skupiskach ludzi pozornie dla siebie obcych. Wieści o wypadku rozchodzą się z prędkością światła. PPGanci latają albo samotnie, albo w zamkniętym środowisku. A te, ze sobie tylko znanych powodów, wszelkie informacje o niebezpiecznych zdarzeniach, często zamiata pod dywan.
der, co wykręcał się na płaskim z parteru 100 metrów niejednokrotnie, latający najczęściej z lotniska, na którym w tym roku pośród swobodnych nie odnotowano żadnego wypadku, a pośród ppgantów dwa.
I czego to dowodzi ? W mojej opinii zupełnie niczego.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: PPG klapa
7van.krzysztof pisze:Jesteś pewien, że żyją. (?) Bo ja co rusz słyszę jak ktoś się rozwala.
Nawet kilka dni temu.
Na tej wysokości to swobodni już zaczynają wysuwać podwozie do lądowania, a dla PPG antów taka wyskosć to normalka.
Większość lotów,swobodnych są to loty żaglowe, a tepozbywają się rzadko powyżej 100 metrów nad gruntem. A większość wypadków to zderzenia z drzewami.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
- Reputation: 47
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: PPG klapa
OK. Ja to wszystko rozumiem, tylko chciałbym wiedzieć, czy w sytuacji na filmie byłoby lepiej dla tego pilota PPG gdyby miał skrzydło samostateczne.
Bo według mnie raczej by klapy nie dostało. Może by faceta wytrzęsło, ale raczej by nie zaklapiło. Ty Zbyszek powinieneś lepiej wiedzieć jakie jest różnica obciążenia na linkach pierwszego rzędu w klasykach i w reflexach.
Nie dociera do mnie argument, że swobodni latają na klasykach i jakoś żyją. Ba ...PPGanci też latają i w większości żyją. Ale raz na 1000 lotów niestety na małej wyskości dostają klapę i nie żyją, lub ledwo z życiem uchodzą...i dotyczy to zarówno swobodnych jak i PPG.
No , ale ja rozkminiam bardziej , skrzydło samostateczne., bo klasyk to wiem z SIVa jakie mięciutkie jest na taśmach A. A samostatka podobno nie da się złożyć na taśmach A i dlatego nie przechodzą certyfikacji EN
Bo według mnie raczej by klapy nie dostało. Może by faceta wytrzęsło, ale raczej by nie zaklapiło. Ty Zbyszek powinieneś lepiej wiedzieć jakie jest różnica obciążenia na linkach pierwszego rzędu w klasykach i w reflexach.
Nie dociera do mnie argument, że swobodni latają na klasykach i jakoś żyją. Ba ...PPGanci też latają i w większości żyją. Ale raz na 1000 lotów niestety na małej wyskości dostają klapę i nie żyją, lub ledwo z życiem uchodzą...i dotyczy to zarówno swobodnych jak i PPG.
No , ale ja rozkminiam bardziej , skrzydło samostateczne., bo klasyk to wiem z SIVa jakie mięciutkie jest na taśmach A. A samostatka podobno nie da się złożyć na taśmach A i dlatego nie przechodzą certyfikacji EN
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość