Uruchomienie Sterownika MyWinch 2 krok po kroku

Przestrzeń dla wszelkiej maści wynalazców, racjonalizatorów i grzebusi.

Moderator: prokopcio

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Uruchomienie Sterownika MyWinch 2 krok po kroku

Postautor: prokopcio » 20 czerwca 2022, 19:55

hometxt.jpg
hometxt.jpg (72.51 KiB) Przejrzano 4168 razy


Witam.
Ze względu na kilka tworzonych aktualnie wyciągarek na moim sterowaniu i powtarzających się pytaniach

W końcu po latach postanowiłem usiąść i napisać instrukcję uruchomienia mojego sterownika krok po kroku.
Powinno to się pojawić dawno temu ;)

Dodałem to na końcu tej strony : https://proma-elektronika.com/instructions/mywinch2/

Tu wklejam słabo formatowane :


Uruchamianie elektroniki Krok Po Kroku :

1.Podłącz tylko i wyłącznie zasilanie sterownika, niezaprogramowany powinien wyświetlić tylko górną linijkę prostokątów, jeśli prostokąty / teksty wyświetlane będą słabo widoczne można dobrać kontrast rezystorem R11 ( wartość 3k3 jest dobrana do mojego modelu wyświetlacza i dla innych modeli może być wymagana jego korekta ).
noprg.jpg
noprg.jpg (51.31 KiB) Przejrzano 4168 razy

2.Podłącz programator, wybierz poprawny model procesora Atmega16A i sprawdź czy program wykrywa poprawnie podłączony procesor ( odczytaj sygnaturę )
signature1.jpg
signature1.jpg (145.24 KiB) Przejrzano 4168 razy

3.Zaprogramuj odpowiednio FUSEBITy ( operacja jednorazowa na “całe życie” sterownika ):
fuses16.jpg
fuses16.jpg (76.87 KiB) Przejrzano 4168 razy

4.Zaprogramuj pamięć FLASH plikiem MyWinch.hex ( operacja wykonywana ponownie przy aktualizacji oprogramowania )
Flash16.jpg
Flash16.jpg (109.14 KiB) Przejrzano 4168 razy

5.Po poprawnym zaprogramowaniu sterownik powinien wyświetlić tekst powitalny oraz przejść do trybu gotowości ( program 1 = oczekiwanie na komunikację ) – w tym trybie wyświetlane są podstawowe informacje :
prog.jpg
prog.jpg (142.82 KiB) Przejrzano 4168 razy

wyłącz zasilanie sterownika
6.W analogiczny sposób zaprogramuj procesor manetki ( Atmega8A ):
fusesA8.jpg
fusesA8.jpg (92.62 KiB) Przejrzano 4168 razy

7.Jeśli manetka została poprawnie zaprogramowana to powinna podczas włączania zasilania mrugnąć diodą/buzzer i zacząć nadawać ( mruga zielona dioda modułu komunikacyjnego LORA )
8.Jeśli zostanie włączony sterownik to na jego module LORA zacznie mrugać dioda czerwona ( odbiór ) i jeśli ramka transmisyjna zostanie poprawnie zrozumiana przez sterownik to zaświeci się dioda sterownika oraz zielona dioda modułu LORA ( nadawania – odpowiedzi do manetki ), w rzeczywistości dla oka dzieje się to w tym samym momencie. Sterownik znajduje się w programie PR2 = komunikacja OK, oczekiwanie na komendy.
9.kliknięcie przycisku OK/ENTER na sterowniku pozwoli wejść do trybu diagnostyki w którym są wyświetlane szczegółowe informacje jak położenie dźwigni manetki, surowe wartości odczytu tensometru czy położenie serw. Na początek zajmijmy się pozycją położenia manetki :
diag1.jpg
diag1.jpg (121.01 KiB) Przejrzano 4167 razy

10.Należy tak ustawić potencjometr manetki aby w pozycji neutralnej ( puszczony gaz ) pozycja wynosiła około m150 (dopuszczalne m140-m160), maksymalnie wciśnięta dźwignia powinna wynosić około m220 ( powinna przekraczać wartość m215 ) natomiast dźwignia maksymalnie podniesiona do góry powinna wykazywać wartość około m40 ( powinna być niższa niż m50 ), przy wartości położenia dźwigni jest również wyświetlany symbol zadziałania przycisku “–” oznacza przycisk zwolniony “s” oznacza przycisk naciśnięty.
11.w kolejnym etapie ( przy wyłączonym zasilaniu ) podłącz serwa przepustnicy i hamulca, załącz zasilanie sterownika i manetki, przejdź to trybu diagnostyki. w tym trybie manetką możesz sterować testowo serwami :
– w pozycji spustu “spoczynkowej” serwo gazu powinno być w pozycji zero ( przepustnica gaźnika zamknięta ) a hamulec zaciągnięty maksymalnie.
– wciskając dźwignię manetki hamulec powinien zostać całkowicie zluzowany a przepustnica ( gaz ) powinna być otwierana proporcjonalnie do pozycji wciśnięcia spustu manetki.
– odpychając spust ku górze gaz/przepustnica powinien być w pozycji zerowej (zamknięta) a hamulec proporcjonalnie luzowany aż do całkowitego zluzowania.
FOTO_SERWA
12.Jeśli któreś z serw działa w odwrotnym kierunku to należy w programie ( plik parametry.inc ) odwrócić kierunek działania serwa, skompilować program ( klawisz F7 ) i wgrać ponownie do sterownika ( patrz pkt. 4 ).

KOMPILACJA PO ZMIANACH OPROGRAMOWANIA :
compile.jpg
compile.jpg (205.58 KiB) Przejrzano 4168 razy


13.W razie potrzeby w pliku parametry.inc można ograniczyć maksymalny zakres działania serw.
14.Kolejnym krokiem jest kalibracja tensometru – wyłącz zasilanie sterownika i manetki (nie będzie potrzebna), podłącz tensometr, załącz zasilanie sterownika i porównaj wskazanie wyświetlacza z rzeczywistą siłą naciągu liny. Jeśli wskazanie odbiega +/- 5kg to w pliku parametry należy podać procent kalibracji dla ustawienia domyślnego 100% można skorzystać ze wzoru : 100 * masa rzeczywista / masa wyświetlana
np. jeśli siła rzeczywista wynosi 72kg a wyświetlana 50kg to wpisujemy 144 ( 100*72 / 50 = 144).
tens3.jpg
tens3.jpg (64.81 KiB) Przejrzano 4166 razy

15.Jeśli konstrukcja wyciągarki wymusza na tensometrze znaczący nacisk wstępny wpływający na pomiar ciągu to można go zniwelować.
W tym celu w stanie spoczynkowym należy przepisać wartości tensometru Hi/Lo z diagnostyki do pliku parametry.inc :
Uwaga: Nie należy przepisywać nieznaczących zer przed wartościami !!!
diag2.jpg
diag2.jpg (94.81 KiB) Przejrzano 4166 razy

Po tej operacji wymagana jest ponowna kalibracja wskazań tensometru ( pkt. 14 )
16.TACHO : Czujnik obrotów bębna.
Jeśli czujnik bębna jest poprawnie podłączony to obracanie bębna w kierunku rozwijania liny to wyświetlana odległość na wyświetlaczu powinna rosnąć ( Wartości dodatnie ) a obracanie bębna w kierunku zwijania liny powinno zmniejszać “wywinięte” metry aż do zera, dalsze obracanie bębnem w kierunku zwijania powoduje przejście na wartości ujemne. Jeśli naliczanie odbywa się odwrotnie ( wartości ujemne podczas wywijania liny ) to należy zamienić pary przewodów na czujniku TACHO:
sensor_swap.jpg
sensor_swap.jpg (61.4 KiB) Przejrzano 4165 razy

Ważne : poprawne działanie czujnika TACHO jest możliwe tylko jeśli magnes jest wystarczająco szeroki aby mógł w centralnej pozycji uaktywnić oba czujniki jednocześnie :
sens2.jpg
sens2.jpg (38.54 KiB) Przejrzano 4165 razy

Po podaniu średniej długości jednego zwoju liny w pliku parametry.inc wyświetlane odległości powinny być zbliżone to rzeczywistych.
sr_dl_liny.jpg
sr_dl_liny.jpg (51.87 KiB) Przejrzano 4165 razy

17.Układacz liny : Jeśli wyciągarka posiada silnik krokowy układacza liny to w pliku parametry.inc należy podać skok gwintu śruby kulowej oraz zakres pracy (szerokość) układacza.
par_ukl.jpg
par_ukl.jpg (15.01 KiB) Przejrzano 4165 razy

Podczas załączania zasilania układacz liny powinien znajdować się w środkowej pozycji ( ustawiony ręcznie przed włączeniem zasilania ).
sr_ukladacz.jpg
sr_ukladacz.jpg (90.1 KiB) Przejrzano 4165 razy

podczas rozwijania liny układacz powinien ustawiać się na środek bębna a podczas zwijania pracować prawo lewo w zadanym zakresie.
18.Kolejnym krokiem jest podłączenie przekaźników sterujących zapłonem i rozrusznikiem.
Po włączeniu zasilania sterownika i manetki można kliknąć szybko 2 lub więcej razy przycisk manetki co powinno uruchomić procedurę odpalania silnika :
– załączy się przekaźnik zapłonu
– następnie na zadany czas załączy się przekaźnik rozrusznika
– zostanie sprawdzony sygnał potwierdzający pracę silnika
– procedura zostanie powtórzona zadaną ilość razy.
– sterownik powinien wyświetlić błąd 1 : SILNIK NIE ODPALIŁ
– w pliku parametry.inc istnieje również możliwość wyłączenia kontroli czy silnik pracuje

Kod: Zaznacz cały

// Silnik
.equ   l_try          = 2         // liczba prób rozruchu ( 0 = jeden roruch, brak kontroli )
.equ   starter_time   = 7         // Czas rozruchu silnika [ 7 * 0,1s = 0,7s ]

19.Jeśli wszystko działa poprawnie można podłączyć styki przekaźników do zapłonu i rozrusznika silnika, sygnał potwierdzający pracę silnika ( np. przewód świateł ) należy również podpiąć do wejścia sterownika i powtórzyć próbę odpalenia silnika już na żywym organizmie.
Tym razem błąd nie powinien zostać wyświetlony.
Pierwsze próby z uruchomionym silnikiem rób zawsze z liną nie przełożoną przez rolki, bez spadochroniku etc…. zawiniętą wkoło bębna zabezpieczoną przed rozwijaniem. STOP AWARYJNY : przytrzymaj przycisk manetki dłużej niż 0,5s
Lub : wyłącz zasilanie sterownika.
20.klawiszami +/- ustaw dla bezpieczeństwa testów minimalny ciąg ( zadane kg ).
21.Klikając OK/ENTER wybierz z menu pozycję naciąg wstępny i ustaw wstępną wartość ( procentowe ustawienie przepustnicy ) zatwierdzając ok, dla bezpieczeństwa testów identyczną wartość ustaw w pozycji “z kopyta” Jeśli silnik jest uruchomiony wciśnij delikatnie dźwignię manetki ( nie więcej niż 50%) i poczekaj sekundę-dwie na zwolnienie hamulca, przepustnica gazu zostanie ustawiona na zadaną wartość. Bez naciągu liny bęben powinien się obracać z niewielką prędkością, po zwolnieniu dźwigni hamulec powinien go zahamować.
Po wstępnym ustawieniu tego parametru można uzbroić wyciągarkę liną – przepleść przez rolki, założyć spadochronik i rozwinąć ok.30m liny, powtórz procedurę naciągu wstępnego trzymając w ręce spadochronik i oceniając “organoleptycznie” czy siła naciągu wstępnego jest odpowiednia w razie potrzeby puszczając spadochron i dźwignię manetki.
22.Kolejnym etapem jest ustawienie parametrów zwijania i dowijania liny.
– “rozbrój” ponownie wyciągarkę z liny ( luźny bęben, lina tylko na bębnie zabezpieczona przed odwinięciem )
– podczas włączania sterownika trzymaj wciśnięty przycisk “+“, co przypisze do licznika metrów wartość 150m ( symulacja wywiniętej liny na odległość 150m )
– odpal silnik i uruchom procedurę zwijania liny : wciśnij spust manetki maksymalnie po czym kliknij szybko dwa lub więcej razy przycisk
– bęben będzie się kręcił z ustawionym poziomem gazu w pozycji menu : Prędkość zwijania
– po osiągnięciu odległości z pozycji menu : Odległość zwijania bęben zostaje wyhamowany, wartość powinna być tak dobrana, aby został zatrzymany w bezpiecznej odległości ( ze względu na różne ułożenie liny sugeruję na początek żeby wyhamowanie nastąpiło nie bliżej niż 15m )
– Po kilku sekundach zostaje uruchomiona procedura dowijania końcowego : gaz i hamulec zostają ustawione na pozycje z menu : Gaz dowijania i Hamulec dowijania – ich poziom powinien być tak dobrany, żeby sprzęgło pracowało na uślizgu ( bęben zahamowany powinien się nie obracać lub obracać bardzo powoli ) – sterownik będzie bardzo powoli regulował położenie hamulca aby uzyskać jak najwolniejsze zwijanie liny. Jeśli siła zwijania przekroczy 15kg ( możliwa zmiana w pliku parametry.inc ) co oznacza oparcie się spadochroniku o rolki, procedura dowijania zostaje zakończona a silnik zgaszony. Podczas testu bez liny należy wymusić obciążenie na tensometrze symulujące opór.
Jeśli Gaz dowijania = 0% to procedura dowijania końcowego liny zostanie pominięta.
23.Jeśli “na pusto” procedura zwijania/dowijania działa poprawnie to można uzbroić linę. Jeśli podczas załączania sterownika ze zwiniętą liną metry nie są zerowe ( zapamiętany poprzedni dystans ) to podczas załączania sterownika należy przytrzymać klawisz “-” ( minus ) aby licznik został wyzerowany.
Przed rozpoczęciem testu zwijania i dowijania wyciągnij linę na odpowiedni dystans ( 30-50m ) i upewnij się, że taka wartość została wyświetlona przez sterownik, jeśli używasz również procedury dowijania końcowego to warto zaopatrzyć końcówkę liny w element amortyzujący uderzenie o rolki.
24.Jeśli wszystko działa poprawnie to zostaje sprawdzenie algorytmów holowania, na początek proponuję ustawić możliwą do utrzymania w rękach siłę holu ( 30kg ) i zaobserwowanie jak zachowuje się regulator siły ciągu. Odchyłki rzędu +/-5kg są akceptowalne.
Po wciśnięciu dźwigni do połowy ( funkcja naciągu wstępnego ) lina zostanie naciągnięta, wciśnij dźwignię do końca, zostanie uruchomiona procedura holu poprzedzona funkcją ustawienia gazu na wartość zadaną “z kopyta” na czas 3s.
Jeśli chcesz sprawdzić wyciągarkę pod docelowym obciążeniem to dobrym testem jest holowanie auta na luzie lub innego pojazdu z siłą około 80-100kg.

ZDJĘCIA WKRÓTCE DOKLEJĘ

i objaśnię kody błędów wyświetlanych przez sterownik.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Uruchomienie Sterownika MyWinch 2 krok po kroku

Postautor: prokopcio » 25 czerwca 2022, 17:24

Fotki dodane,

błędy :

1: Silnik nie odpalił : po zadanej ilości prób na wejściu kontrolnym brak napięcia
2: Silnik zgasł : silnik pracował ale przestał (j.w.) ;)
3: Silnik nadal pracuje : Napięcie na wejściu kontrolnym mimo wyłączenia zapłonu
4: Utrata transmisji : problem komunikacji z manetką.
5: Awaryjne cięcie liny : przekroczona siła podczas rozwijania ( np. dla holi z nawrotami )
6: Błąd zwijania liny po holu : przekroczona siła zwijania
7: Błąd zwijania liny po holu : problem z odczytem odległości
8: Gaz poniżej minimum : problem ze zmniejszeniem siły ciągu ( awaria tensometru lub serwa gazu)
9: Błędna pozycja manetki : błąd odczytu potencjometru manetki.
10: Błąd odczytu tensometru : niedorzeczne dane naciągu liny.
11: blokada zapłonu : blokada odpalenia w pozycji "nieneutralnej" spustu manetki
20: błąd zwijania liny : przekroczony czas zwijania/dowijania liny
22: błąd dowijania liny : zbyt szybkie obroty bębna.
Łukasz Prokop


Wróć do „ZPT”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość