https://proma-elektronika.com/instructions/mywinch2/
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Witam.
Zrobiony "na szybko i na próbę" dwa lata temu prototyp wyciągarki na silniku ze skutera z automatyczną skrzynią biegów - zdalnie sterowanej http://pgforum.pl/viewtopic.php?f=3&t=938 bardzo miło mnie zaskoczył więc postanowiłem zbudować na jej podstawie "docelową" wyciągarkę.
dla przypomnienia jak wyglądał prototyp :
ERR
Przez ten czas trochę się poholowałem, trochę nabrałem doświadczenia, bardzo dużo wiedzy.
W związku z dużym zainteresowaniem projektem chciałbym się podzielić informacjami, fotkami, filmikami z budowy od podstaw od A do Z krok po kroku nowej wyciągarki.
Poprzedni projekt był na tyle dobry, że zamierzam wprowadzić tylko kosmetyczne zmiany i budować jak docelową a nie prototyp
Ciężko mówić o doświadczeniu ponieważ zbudowałem tylko jedną taką wyciągarkę w życiu więc nie zamierzam się tutaj wymądrzać i bardzo chętnie przyjmę wszystkie sugestie, krytykę zwłaszcza. Może ktoś chce budować równolegle podobną czy identyczną
Jeszcze nic poza przemyśleniami nie mam więc będzie okazja wszystko krok po kroku zrelacjonować
Temat będzie się ciągną ze względu na czysto chobbystyczne podejście.
Daję sobie pół roku ... jak wyjdzie zobaczymy.
Główne założenie :
1. Wyciągarkę projektuję dla siebie i będzie typowo pod moje potrzeby.
2. Możliwość transportu i obsługi przez jedną osobę (pilota) najlepiej żeby mieściła się w bagażniku.
3. Możliwość wykonywania holi z nawrotami dla polepszenia logistyki ( mało liny do rozwinięcia, krótkie startowiska )
4. Utrzymanie przez automatykę stałego / zadanego ciągu na linie z precyzyjnym pomiarem.
5. Pomieszczenie minimum 1000m liny
6. Automatyczne zwinięcie liny po holu.
7. Projekt nie zakłada holu z wiatrem w plecy nawet lekkim.
8. układanie liny na bębnie.
Trochę teorii i wyliczeń
Do holu rekreacyjnego nie przeciążonego skrzydła wymagana prędkość zwijania liny do 10m/s max. w bezwietrzu - wynika to z przeanalizowanych wielu holi. Maksymalny ciąg 80kg.
Zapotrzebowanie na moc maksymalną 80kg = 780N........ 780 * 10m/s = 7,8kW
uwzględniając straty na przełożeniach rzędu 20-25% na całym układzie potrzebujemy ok. 10kW mocy silnika czyli 13-14kM
analizując rynek można iść dwoma drogami - kupić coś firmowego zapłacić kupę forsy i mieć to co potrzeba,
ja wybieram drogę drugą - tanią chińszczyznę która ma niewiele ponad 50% deklatowanej mocy więc szukałem automatu z deklarowanymi ok 20kM co da mi na osi tyle co potrzeba ( mam nadzieję że mnie mniej niż 12KM ):
wybór padł na taki silnik:
niestety wszystkie o dużej pojemności mają skrzynię biegów D / N / R która tutaj jest całkowicie zbędna i tylko robi masę i gabaryt.
https://allegro.pl/silnik-200-cc-automa ... 59302.html
Mimo zapewnień sprzedawcy to wg symboli producenta jest to 150ccm a nie 200ccm ale idąc tą drogą to się że inne 150ccm to są 125ccm itd ....
Ciąg dalszy nastąpi już na żywym organiźmie.... ( w sumie to nie żywym )
Dokładam ciąg dalszy:
W związku ze zwiększonym ostatnio odzewem osób chętnych do budowy tak jak obiecałem udostępniam projekt elektroniki całkowicie za darmo wraz z wsadem do procesorów, kodami źródłowymi etc, wszystko co mam - na chwilę obecną jest to mało profesjonalnie zrobione ale sukcesywnie w ramach czasu będę projekt poprawiał kosmetycznie na "bardziej przystępny dla ludzi".
Dla zainteresowanych tutaj będzie wszystko do pobrania co potrzeba do wykonania elektroniki a docelowo szczegółowy opis - jeśli to możliwe to proszę moderatora o doklejenie tego posta do pierwszego wpisu, żeby było możliwie odnalezienie linka .
https://proma-elektronika.com/instructions/mywinch2/
A tutaj link do spisu elementów sporządzonego przez kol. Der
viewtopic.php?f=60&t=4104#p41229
Łukasz Prokop