Jeśli nie korzystasz z elektroniki / oprogramowania MyWinch2 ten opis w żaden sposób nie może być punktem odniesienia do innych projektów.
Na początek kwestie bezpieczeństwa i trochę wstępu przed częścią właściwą.
I. Ograniczona doskonałość ludzi i sprzętu
Każdy człowiek popełnia błędy, ja tworząc ten opis mogłem popełnić błędy jak również projektując automatykę, Ty/konstruktor również może popełnić błądy podczas budowy wyciągarki jak również podczas jej użytkowania, ponadto poza błędami może zawieść sprzęt.
Każdy pilot musi mieć świadomość, że coś może pójść nie tak i nie może bezgranicznie ufać mi, sprzętowi, osobom trzecim ani sobie.
II. Ograniczenie odpowiedzialności
Na dzień dzisiejszy (16.04.2021) nie istnieją przepisy prawne, które można zastosować podczas samodzielnych holi więc każdy pilot bierze pełną odpowiedzialność i ryzyko podczas użytkowania wyciągarki. W żadnym wypadku nie biorę odpowiedzialności za powstałe szkody materialne oraz nie daj Boże uszczerbku na zdrowiu/życiu (patrz pkt.1). Pilot użytkuje urządzenie na własne ryzyko i na własną odpowiedzialność.
III. Umiejętności
Pomijając wymagania podstawowych umiejętności pilotażu wymagana jest umiejętność holowania się za wyciągarką "komercyjną" bez pomocy instruktora a w szczególności umiejętność utrzymania kierunku na wyciągarkę, staranne (wręcz perfekcyjne) przygotowanie skrzydła/i siebie do startu oraz poprawne wpięcie wyczepu , zakładam, że pilot posiada kwalifikacje z zakresu wykonywania startów za wyciągarką ( H ). Należy mieć na uwadze, że holując się samodzielnie nie ma nikogo kto krzyknie Stop Stop Stop, Nie ma wyciągarkowego, który w razie kłopotu zakończy hol czy utnie linę w krytycznej sytuacii. Jesteś sam w trzech osobach prawie jak ktoś z biblii.
Z tego powodu umiejętność wypinania się z holu w dowolnej chwili nie jest pomijalna ponieważ historia zna wiele przypadków gdy ktoś się nie wypina z niewiadomych przyczyn i zmusza obsługę do cięcia liny. Najmniejsze zagrożenie lub jego podejrzenie powinno być jednoznaczne z wypięciem liny w dowolnym momencie.
Należy to sobie wbić do głowy.
IV. Hole z nawrotami
Wyciągarka pozwala na hole z nawrotami. Nie mam z nimi żadnego doświadczenia (wyholowałem się tak tylko 3 razy ) więc wypowiadam się czysto teoretycznie ponieważ nie wiem jakie mogą być konsekwencje zablokowania liny (co jest wysoce prawdopodobne ) podczas wykonywania nawrotu. Uważam, że niedopuszczalne jest używanie wyciągarki bez sprawnej gilotyny automatycznej jeśli planuje się hole z nawrotami. Oczywiście należy pamiętać, że sprzęt może zawieść i trzeba trzymać rękę na pulsie / wyczepie ale o tym w dalszej części.
V. Nic nie jest wieczne
To, że 10min temu wyciągarka wyholowała perfekcyjnie 100 raz nie oznacza, że teraz przy 101 się coś nie spierd...i . Na wyciągarkę działają duże siły co wpływa niekorzystnie na zmęczenie materiałowe jak również na montaż/kotwienie.
Tyle przydługiego wstępu przejdźmy do procedur.
1 Przygotowanie wyciągarki
1.a Naładowanie do pełna akumulatora wyciągarki i manetki
1.b Określenie linii holu / umiejscowienia wyciągarki
1.c wyłożenie znaków ostrzegawczych / zapewnienie żeby nikt nie zbliżał się do liny i wyciągarki podczas holu
1.d Montaż wyciągarki (kotwienie / hak) z uwzględnieniem przewidywanej odchyłki wiatru.
1.e Oględziny sprzętu pod względem mechanicznym/solidności montażu (przed każdym holem)
1.f Sprawdzenie / uzupełnienie poziomu paliwa
1.g Ustawienie układacza liny w środkowej pozycji
2 Diagnostyka sprzętu
2.a Podłączenie akumulatora / załączenie zasilania wyciągarki oraz manetki przeglądnięcie ustawień / parametrów pracy.
2.b Uruchomienie programu diagnostyki - program pozwala sprawdzić poprawność działania podzespołów wyciągarki za pomocą manetki co jednocześnie potwierdza jej sprawność
2.c poprawność działania serwa przepustnicy (dźwignia manetki naciskana), serwa hamulca (dźwignia manetki odpychana do góry ).
2.d dwukrotne ( lub więcej ) naciśnięcie przycisku uruchomia silnik (dźwignia manetki musi być w tym czasie w stanie spoczynkowym ).
2.e Przytrzymanie przycisku (1s lub dłużej) gasi silnik.
2.f Sprawdzenie poprawności odczytu obrotów bębna
2.g Sprawdzenie poprawności odczytu siły na linie
2.h Sprawdzenie poprawności działania układacza liny
3 Przygotowanie do startu
3.a Rozwinięcie liny można przeprowadzić z włączoną manetką w celu regulacji siły hamującej bęben lub z wyłączoną - wówczas bęben będzie całkowicie zluzowany, należy starać się jak najpłynniej rozwijać linę aby nie dopuścić do zaplątania co może nastąpić przy szarpnięciach/luzowaniu ponieważ lina podczas holu z dużą siłą potrafi wcinać się pomiędzy zwoje.
3.b Nie należy wykonywać holi z odległości mniejszej niż 300m nie większej niż..... długość liny ;)
3.c Przygotowanie do startu + checklista - Standardowa Procedura którą każdy pilot powinien znać.
3.d Podpięcie do liny, Rączka wyczepu i manetka nie powinny być obsługiwane tą samą ręką.
3.e W pierwszej kolejności pilot bierze sterówki, następnie manetkę
4 Start
4.a włączamy manetkę - poprawność komunikacji (brak pracy silnika) jest sygnalizowana krótki impulsami diody / dźwiękiem co 3s
4.b odpalamy silnik poprzez dwukrotne (lub więcej) naciśnięcie przycisku - potwierdzeniem pracy silnika są impulsy diody/dźwięku co jedną sekundę. Od tego momentu należy szczególnie uważać, żeby nie wcisnąć przypadkowo dźwigni manetki.
4.c W każdym momencie można zgasić silnik wyciągarki przytrzymując przycisk na minimum 1s. Utrata komunikacji z manetką na dłużej niż 10s w przypadku braku ciągu lub 3s w przypadku holu również wyłącza awaryjnie wyciągarkę.
4.d Zależenie od silnika należy odpowiednio długo poczekać aż się zagrzeje, można Wciskając dźwignię manetki do dowolnej pozycji niemaksymalnej uruchamić naciąg wstępny w celu wybrania / ułożenia liny zwracając uwagę, że bezwładność bębna i zwijana luźno leżąca lina może wygenerować niewielkie szarpnięcie po naprężeniu.
4.e Odpuszczamy dźwignię manetki (bęben zostanie zahamowany) i bierzemy taśmy w celu postawienia skrzydła, jeśli istnieje potrzeba zwolnienia hamulca bębna to należy odepchać dźwignię do góry
4.f Należy wcisnąć dźwignię do pozycji niemaksymalnej co uruchomi naciąg wstępny i pozwoli na bieg, kontrolę kierunku i skrzydła bez ryzyka wbiegania na linę - wyciągarka będzie ją zwijała. Jeśli mocno wieje i stosujemy start odwrócony można nie używać naciągu wstępnego.
4.g start - jeśli skrzydło wyszło nad głowę a kierunek jest ustalony na wyciągarkę wystarczy wcisnąć dźwignię manetki do oporu a automatyka zapewni wymagany ciąg do wznoszenia.
5.Hol
5.a Podczas holu dźwignia manetki powinna być cały czas wciśnięta do oporu.
5.b Opóźnienie 1s-3s reakcji wyciągarki na zmiany siły ciągu jest zamierzonym działaniem algorytmów sterujących
5.c W każdej chwili można zakończyć hol odpuszczając dźwignię, ewentualnie przrzejść do naciągu wstępnego, Lub zatrzymać awaryjnie silnik przez przytrzymanie przycisku przez minimum 1s
6.Koniec holu - zwijanie liny
6.a Po zwolnieniu dźwigni manetki siła ciągu płynnie się zmniejszy do zera w ciągu 2-3s wtedy należy wypiąć linę
6.b Po upewnieniu się, że lina odeszła należy niezwłocznie wcisnąć ponownie dźwignię manetki oraz przycisnąć dwukrotnie (lub więcej) przycisk, co uruchomi procedurę zwijania liny.
6.c - do zakończenia zwijania sygnały z manetki nie są brane pod uwagę (poza funkcją ewentualnego zatrzymania awaryjnego) i można ją wyłączyć.
7. Hole z nawrotami.
Przed rozpoczęciem holi z nawrotami należy bezwzględnie przećwiczyć poniższe procedury "wirtualnie" w wyobraźni ponieważ nieprzestrzeganie ich w powietrzu może być śmiertelnie niebezpieczne.
pkt. 1-5 bez zmian
7a. po odpuszczeniu manetki i dostaniu luzu na linie (wyhamowaniu bębna) :
7b. odpychamy dźwignię manetki maksymalnie do góry (luzując hamulec bębna)
7c. WYKONUJEMY ZWROT W KIERUNKU RĄCZKI WYCZEPU (BARDZO WAŻNE) uważając, żeby lina nie zaplątała się o nogi (powinny być pod liną).
7d. obserwujemy bardzo uważnie naprężenie liny (będziemy rozpędzać bęben) i jeśli będzie niepokojąco duże naprężenie zaburzając standardowy stan lotu natychmiast się wypinamy - nie czekając na zadziałanie gilotyny, która w tym momencie również powinna zadziałać jeśli wszytko jest sprawne.
7e. odwrócenie się w kierunku wyciągarki w celu ponownego holu MUSI ODBYĆ SIĘ W KIERUNKU LINY, W przeciwnym razie lina nas owinie za plecami.
7f. W trakcie zawracania w kierunku wyciągarki dźwignię manetki wracamy do pozycji neutralnej co pozwoli zahamować rozpędzony bęben,
7g. przy zbliżaniu się kierunkiem na wyciągarkę należy użyć naciągu wstępnego do
zwinięcia nadmiaru liny po czym uruchomić pełen ciąg ( pkt.4.g )
Info:Podczas wywijania liny manetka sygnalizuje długimi sygnałami przekroczenie odległości alarmowej ( kończąca się lina która nie powinna być przymocowana do bębna )
Brakuje w procedurach:
- Jak się powinien zachować pilot w momencie zerwania liny bo to kwestie sporne.
- Co zrobić jeśli nie będzie pilot mógł wyczepić liny bo też czytałem kilka rozbieżnych opinii
jeszcze dorzucę kilka fotek objaśniających pojęcia użyte do obsługi manetki żeby była jasność.
dodano :
prokopcio pisze:dźwignia manetki musi być w tym czasie w stanie spoczynkowym.....Należy wcisnąć dźwignię do pozycji niemaksymalnej co uruchomi naciąg wstępny............odpychamy dźwignię manetki maksymalnie do góry (luzując hamulec bębna)
Wyjaśnienia tych pojęć obrazowo :