Dobór napędu i śmigła PPG
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
myślenie ma przyszłość, teraz jak mnie naprowadziliście to wydaje się proste i bardzo logiczne a wcześniej nie było dla mnie oczywiste, że jak ktoś ma np za słaby napęd to jakimś tam rozwiązaniem jest po prostu większe skrzydło .
Łukasz Prokop
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:myślenie ma przyszłość, teraz jak mnie naprowadziliście to wydaje się proste i bardzo logiczne a wcześniej nie było dla mnie oczywiste, że jak ktoś ma np za słaby napęd to jakimś tam rozwiązaniem jest po prostu większe skrzydło .
Bracia Wright już na to wpadli. Rozdział "Sumy Wszystkich Błędów" o obciążeniu powierzchni lub artykuł http://psp.org.pl/jakiej-wielkosci-skrzydlo/
Ale
Opadanie mniejsze i postępowa też mniejsza zwłaszcza względem ziemi pod wiatr.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
wiem, czytałem, zrozumiałem tylko po prostu nie połączyłem z zapotrzebowaniem na moc napędu ppg.
Jakoś wydawało mi się, że większe skrzydło potrzebuje więcej mocy teraz wszystko jasne.
Jakoś wydawało mi się, że większe skrzydło potrzebuje więcej mocy teraz wszystko jasne.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:wiem, czytałem, zrozumiałem tylko po prostu nie połączyłem z zapotrzebowaniem na moc napędu ppg.
Jakoś wydawało mi się, że większe skrzydło potrzebuje więcej mocy teraz wszystko jasne.
Wielkość skrzydła to nie wszystko. Do kalkulacji dodać trzeba jeszcze opory skrzydła oraz współczynnik siły nośnej.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
dlatego piszemy o tym samym modelu skrzydła tylko w różnych rozmiarach.
a mam pytanie troszkę z innej beczki - czy jest jakiś "domowo/garażowy" sposób na pomiar mocy (oczywieśnie niedokłądny) napędu choćby orientacyjnie - wiadomo stare napędy wymagają jakiś tam konserwacji, wymiany części, regulacji etc... skąd można choćby orientacyjnie wiedzieć, że napęd jest ogólnie ok, ewentualnie że jednak można z niego jeszcze mocy wyciągnąć a tylko to kwestia regulacji, remontu etc...
a mam pytanie troszkę z innej beczki - czy jest jakiś "domowo/garażowy" sposób na pomiar mocy (oczywieśnie niedokłądny) napędu choćby orientacyjnie - wiadomo stare napędy wymagają jakiś tam konserwacji, wymiany części, regulacji etc... skąd można choćby orientacyjnie wiedzieć, że napęd jest ogólnie ok, ewentualnie że jednak można z niego jeszcze mocy wyciągnąć a tylko to kwestia regulacji, remontu etc...
Łukasz Prokop
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Najlepiej mierzyć obroty.
Słyszałem też, że można założyć na plecy napęd i oprzeć się rękoma o wagę łazienkową przystawioną do ściany. Ja nie próbowałem, ale brzmi ciekawie.
Słyszałem też, że można założyć na plecy napęd i oprzeć się rękoma o wagę łazienkową przystawioną do ściany. Ja nie próbowałem, ale brzmi ciekawie.
Mariusz Kilian
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
ale obroty zależą głównie od obciążenia czyli śmigła
ps, czuję, że opieranie się o wagę w mniejszym lub większym stopniu będzie wspomagane, taka nasza natura, że lubimy oszukiwać samych siebie, że coś jest lepsze niż jest w rzeczywistości.
ps, czuję, że opieranie się o wagę w mniejszym lub większym stopniu będzie wspomagane, taka nasza natura, że lubimy oszukiwać samych siebie, że coś jest lepsze niż jest w rzeczywistości.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Jeśli podwiesisz się to nie będziesz miał możliwości oszukiwać. A do twoich kalkulacji dodać muszę że większe skrzydło ma mniejsze opory z powodu liczby Reynoldsa.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:muszę kupić większe skrzydło
Jak kupisz większe to postaraj się żeby obciążenie powierzchni pozostało takie samo
Zbyszek Gotkiewicz
Skracanie smigieł
prokopcio pisze:w sąsiednim wątku jest że ucięcie kilku cm !!! pomogło
To był żart? Mam śmigło za małe i za duże na jednym silnik sporo przekręca a na drugim niedokręca, na obu lata mi się podobnie, jeśli to nie ściema bo brzmi dziwnie ale wiarygodnie, skròciłbym chętnie łopaty, żeby wpasować śmigło, ale nie chcę tak po prostu zniszczyć, nie chodzi na niestaranność bo to potrafię wykonać dokładnie. Brzmi zbyt prosto.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
możesz skrócić - śmigło będzie mniej sprawne ( im dłuższe i węższe tym sprawność większa ) ale dokręcenie do mocy max będzie korzystniejsze, zwłaszcza, że piszesz o skróceniu max kilku cm więc to nie wpłynie znacząco na sprawność śmigła, za to znacząco na sprawność napędu.
pamiętaj o staranności i dokładnym wyważeniu, końcówki śmigieł są najkrytyczniejszą ich częścią, najlepiej przenieść kształt z oryginału.
pamiętaj o staranności i dokładnym wyważeniu, końcówki śmigieł są najkrytyczniejszą ich częścią, najlepiej przenieść kształt z oryginału.
Łukasz Prokop
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Skróciłem i bez dopieszczania widzę, że to działa ! Uff a co strachu sie najadlem, że zniszczę polecam każdemu troszeczkę za duże smigło przykracać po 5mm i sprawdzćac ciąg choćby wagą łazienkową zapierając się o ścianę. Są tylko dwa "ale" moje śmigło ma końcòwki puste ( nie wszystkie tak mają) i muszę uzupełnić, a druga że jak za dużo już skrócisz i ciąg spadnie to nie ma powrotu do dłuższych ! Ale ogólnie przyrost obrotów i ciągu jest fajny, dzieki....
Fajnie, że stworzyłeś Temat doboru smigla do napedu to nie jet taka prosta sprawa.
Fajnie, że stworzyłeś Temat doboru smigla do napedu to nie jet taka prosta sprawa.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Gość pisze: jak za dużo już skrócisz i ciąg spadnie to nie ma powrotu do dłuższych ! .....
Ale niema potrzeby bo w powietrzu śmigło troszkę dociąży silnik.
Łukasz Prokop
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
A ile ciągu statycznego powinien mieć przeciętny Raket 120 ?
osą cię chwalą na filmiku że ma 55kg ciągu -> ale to chyba mało realna wartość w "przeciętnym" rakecie? Ja mam ok 43kg i mimo że mi na chwilę obecną wystarcza to zastanawia czy można wyciągnąć więcej. Zresztą 2 skrajnie różne śmigła się zachowują bardzo różnie w locie mimo podobnego ciągu statycznego który rzeczywiście mało mówi o całym napędzie.
osą cię chwalą na filmiku że ma 55kg ciągu -> ale to chyba mało realna wartość w "przeciętnym" rakecie? Ja mam ok 43kg i mimo że mi na chwilę obecną wystarcza to zastanawia czy można wyciągnąć więcej. Zresztą 2 skrajnie różne śmigła się zachowują bardzo różnie w locie mimo podobnego ciągu statycznego który rzeczywiście mało mówi o całym napędzie.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Tu mierzyli między innymi Raketa od Werenca (135 cm śmigło) i wyszło koło 50 kg.
Co do wyciągania więcej to na pewno się da - pytanie tylko ile i jakim kosztem. Na początek można dopasować wlot w cylindrze do króćca gaźnika aby próg nie zaburzał przepływu emulsji oraz wylot spalin do króćca rezonansu (również jest próg). Można też dać niższą uszczelkę pod cylinder - nie wiem kto składał Twój napęd ale np. Rysiek z Paramotor ma uszczelki o grubości na oko z 1,5 mm (po dokręceniu pewnie trochę siądzie) a w moim od Werenca uszczelka ma z 0,2 mm. Mniejsza uszczelka powoduje obniżenie okien - nie wiem, czy w napędach Werenca okna są "poprawiane" ale na moje oko są oryginalne (brak śladów obróbki), więc może przy zmianie uszczelki nie trzeba nic więcej ruszać.
Co do wyciągania więcej to na pewno się da - pytanie tylko ile i jakim kosztem. Na początek można dopasować wlot w cylindrze do króćca gaźnika aby próg nie zaburzał przepływu emulsji oraz wylot spalin do króćca rezonansu (również jest próg). Można też dać niższą uszczelkę pod cylinder - nie wiem kto składał Twój napęd ale np. Rysiek z Paramotor ma uszczelki o grubości na oko z 1,5 mm (po dokręceniu pewnie trochę siądzie) a w moim od Werenca uszczelka ma z 0,2 mm. Mniejsza uszczelka powoduje obniżenie okien - nie wiem, czy w napędach Werenca okna są "poprawiane" ale na moje oko są oryginalne (brak śladów obróbki), więc może przy zmianie uszczelki nie trzeba nic więcej ruszać.
Darek Cuber
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Co mi tam, ponoć niema głupich pytań
Czy jest sens przeprowadzenia próby klinowania łopat dzielonego śmigła ( mogę to zrobić bardzo dokładnie ) tym samym dobrać najkorzystniejszy kąt natarcia / zaciążyć najkorzystniej silnik podobnie jak śmigieł nastawnych ale bez problemu z dokładnym pomiarem kątów.
Czy jest sens przeprowadzenia próby klinowania łopat dzielonego śmigła ( mogę to zrobić bardzo dokładnie ) tym samym dobrać najkorzystniejszy kąt natarcia / zaciążyć najkorzystniej silnik podobnie jak śmigieł nastawnych ale bez problemu z dokładnym pomiarem kątów.
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Jak obejrzysz dzielone śmigło to się zorientujesz że się nie da
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Z drobną przeróbką nie widzę problemu żeby było nastawne (w malutkim zakresie). Akurat Obróbka CNC to moje główne źródło dochodów . Tak wiem, jestem uparty... Ale jeśli dostanę mądre wytłumaczenie dlaczego taka próba niema sensu to nie będę tego robił.
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Zeby smiglo bylo nastawne potrzebuje piasty. A jak robic piaste to montuje sie do niej dedykowane lopaty. Tak jest prosciej i taniej. Po co robic najpierw dzielone smiglo nienastawne, a pozniej przerabiac te lopaty do nastawnej piasty? Nie ma potrzeby mnozyc bytow poza nizbedna koniecznosc.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość