Z powodu dyskusji w innych "mediach" mogę kilka faktów przytoczyć

A więc tak: z racji mojej pracy i zajechania kilku skrzydeł zakupionych od nowości do ich zezłomowania ponieważ nie nadawały się do dalszego latania koszty wyglądają tak:
- koszt sprzętowy jednego lotu swobodnego 10-15 minut to 48zł. W tej cenie jest koszt zużycia skrzydła, uprzęży, amortyzacja zapasu oraz przegladów corocznych.
- dochodzi koszt koniecznośći zapłaty VATu i podatku dochodowego. Przy założeniu ze lot kosztuje 200zł to VAT i PD to 62zł
- dochodzi koszt w naszym wypadku holowania (w górach to wjazdy itp)- 30zł
- Dochodzi koszt ZUS - wiadomo ile

- dochodzi koszt opłat lotniskowych - wynajem, dzirżawa, składka - 7zł/lot (u nas)
- dochodzi koszt marketingu czyli ogłoszenia, reklamy w mediach, prowizje dla firm sprzedających kupony - średnio u mnie 10% wartości kuponu na lot czyli - 20zł
- inne koszty typu coroczne OC pilota i firmy, badania lekarskie zakładamy że na jeden lot to 1zł
W sumie jeden lot "kosztuje" 168zł. Tak więc zostaje około 30zł i jesli tych lotów jest naprawdę dużo to można podjąć się takiej pracy, wtedy się opłaca
Przypomnę że podliczenie zrobine dla lotu swobodnego, za wyciągarką


Podliczenie amortyzacji skrzydła- skrzydło wykorzystywane w lotach swobodnych w tandemach komercyjnych wytrzymuje ok 500godzin. Spadek przez pierwsze 300-350 godz parametrów skrzydła typu przewiewność, trymowanie i wytrzymałość lin jest liniowo dość poziome, łagodne. Kolejne 200-150 godzin to gwałtowne pogorszenie parametrów, aż do konieczności zaprzestania wykonywania lotów ze względów bezpieczeństwa. Takie skrzydło po ok 500 godzinach nadaje się tylko na śmietnik i tam trafia. Jedno z takich skrzydeł Bibeta5 firma Advance wzięła od nas do testów ze względu na rzetelny udokomentowany jego "przebieg" Na tej podstawie mieli dużo danych o wytrzymałościach materiałów przy intensywnej eksploatacji.
pozdrawiam i życzę lepszych kalkulacji

Przemek Kamon
www.lotyparalotnia.pl
www.szkoleniaparalotniowe.pl
www.borsklotnisko.pl