Zdarzenia 2018

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
JakubM
Posty: 1017
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: JakubM » 12 listopada 2018, 20:14

prokopcio pisze:czy jest szansa się dowiedzieć co to za kask ?

Czarny. :D
Nad czołem ma logo w kształcie odwróconego V.
Tyle wiem.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4190
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: uriuk » 15 listopada 2018, 22:27

Pilot nie utrzymał kierunku podczas fazy startu za wyciągarką. Nie wykonał kilkukrotnie
powtarzanych komend "lewy", w efekcie odszedł około 15 metrów w bok od linii holu, na
wysokości około 1,5 metra. Widząc, że zbliża się do kępy krzaków zaciągnął w końcu lewą
sterówkę, ale z nieadekwatnie dużą siłą. W efekcie przeciągnął skrzydło z lewej strony wywołując negatywkę i upadł z wysokości ok 1,5 m doznając uszkodzenia kręgu lędźwiowego.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: prokopcio » 17 listopada 2018, 22:35

Mocno niedoświadczony i zestresowany pilot PPG źle oszacował prędkość wiatru, wysokość / dolot do lądowiska przez co po zgaszeniu napędu nie doleciał w planowane miejsce, wylądował w wysokich krzakach. Bez strat zdrowotnych i sprzętowych ( po wyplątaniu sprzętu wystartował za godzinkę jak ochłonął ).
Łukasz Prokop

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: RE: Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Andrzejt » 17 listopada 2018, 22:58

prokopcio pisze:Mocno niedoświadczony i zestresowany pilot PPG źle oszacował prędkość wiatru, wysokość / dolot do lądowiska przez co po zgaszeniu napędu nie doleciał w planowane miejsce, wylądował w wysokich krzakach. Bez strat zdrowotnych i sprzętowych ( po wyplątaniu sprzętu wystartował za godzinkę jak ochłonął ).
Dlatego lepiej najpierw swobodne ogarnąć za nim się zacznie wymyślać. Wtedy wiadomo do czego wrócić

MrGroch
Posty: 42
Rejestracja: 28 lipca 2017, 23:27
Reputation: 15
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: MrGroch » 22 listopada 2018, 15:58

Lot PPG nad porannymi mgłami (bardzo gęstymi - widoczność do 50 m na ziemi). Niespodziewane zgaśnięcie silnika i przymusowy nurek na ślepo w mgłe. Na szczęście dość świadomie latanie odbywało się nad znanym terenem więc bezpieczne lądowanie w jakimś polu. Ku przestrodze, by wiedzieć zawsze co ma się pod sobą, bo silnik może zawieść w każdej chwili.

Aha - przyczyna zgaśnięcia: fajka spadła ze świecy...

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 listopada 2018, 16:57

MrGroch pisze:Lot PPG nad porannymi mgłami (bardzo gęstymi - widoczność do 50 m na ziemi). Niespodziewane zgaśnięcie silnika i przymusowy nurek na ślepo w mgłe. Na szczęście dość świadomie latanie odbywało się nad znanym terenem więc bezpieczne lądowanie w jakimś polu. Ku przestrodze, by wiedzieć zawsze co ma się pod sobą, bo silnik może zawieść w każdej chwili.

Aha - przyczyna zgaśnięcia: fajka spadła ze świecy...


A wiesz że zebrałem w książce awarie ppg i była to jedna z najpopularniejszych przyczyn awaryjnego lądowania. I wówczas powstało zalecenie stosowania fajek które nie spadają? Niby drobnostka, a można zginąć.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: prokopcio » 22 listopada 2018, 17:30

Zbyszek Gotkiewicz pisze:...powstało zalecenie stosowania fajek które nie spadają? Niby drobnostka, a można zginąć.

o ile fajka może być "obwiniana" za awaryjne lądowanie to za śmierć raczej nie.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 listopada 2018, 18:47

prokopcio pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:...powstało zalecenie stosowania fajek które nie spadają? Niby drobnostka, a można zginąć.

o ile fajka może być "obwiniana" za awaryjne lądowanie to za śmierć raczej nie.

Gdyby MrGroch wpadl na druty lub do wody i zginął, to myślę że nie byłoby nikogo, kto by ustalił przyczynę śmierci. Nikt już się tym nie zajmuje.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: prokopcio » 22 listopada 2018, 19:35

Jeśli spada fajka a pilot ginie w wodzie lub na drutach to jest to błąd pilota.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 listopada 2018, 20:23

prokopcio pisze:Jeśli spada fajka a pilot ginie w wodzie lub na drutach to jest to błąd pilota.


Określenie błąd pilota to słowo wytrych. A poza tym od razu sugeruje winę, a nie chodzi o szukanie winnych tylko ustalenie przyczyn. A jeśli pilot po spadnięciu fajki wpada we mgle na druty lub tonie to jest kilka przyczyn, a nie wina pilota. I wystarczy usunąć jedną przyczynę żeby nie było wypadku.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: prokopcio » 22 listopada 2018, 21:18

Masz 100% racji. Bardzo żadko jedną przyczyna jest skutkiem tragedii.
Łukasz Prokop

MrGroch
Posty: 42
Rejestracja: 28 lipca 2017, 23:27
Reputation: 15
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: MrGroch » 23 listopada 2018, 09:12

prokopcio pisze:Masz 100% racji. Bardzo żadko jedną przyczyna jest skutkiem tragedii.


Zgadzam się. W moim przypadku wystarczyłaby jedna dodatkowa przyczyna - zapuszczenie się nad nieznane lub po prostu "zgubienie" (brak GPS z mapa) w takiej mgle...

matgaw
Posty: 856
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: matgaw » 25 listopada 2018, 12:31

Opiszę jedno ze swoich doświadczeń z lżejszej kategorii "incydent" ;) Nie wiem czy takie tu też pasują.

Pilot PPG zamontował w swoim napędzie "zrywkę świecy", tzn. linkę biegnącą od fajki świecy ku górze kosza a następnie na powrót ku ramie. Linka miała służyć do awaryjnego zerwania fajki świecy aby zgasić silnik w sytuacji awaryjnej. Linka była kilkukrotnie testowana "na sucho".

Opis zdarzenia:
Podczas startu PPG, po oderwaniu od ziemi silnik zgasł. Lądowanie odbyło się gładko. Przyczyną zgaśnięcia silnika był urwany przewód świecy (przewód wysunął się z fajki)

Prawdopodobne przyczyny zdarzenia:
- osłabienie kabla świecy poprzednimi próbami
- zbyt duży naciąg linki, co w połączeniu z lekkim ugięciem kosza przy starcie (od obciążenia) mogło zerwać fajkę świecy

Wniosek: zawsze trzeba zostawić trochę luzu w takich konstrukcjach, oraz wziąć pod uwagę zużycie elementów

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4190
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Ppg Oleśnica śmigło całe śmierć pilota

Postautor: uriuk » 25 listopada 2018, 17:54

Śmiertelny wypadek na PPG w Oleśnicy.
Nie było świadkó, nie znany jest przebieg zdarzenia. Śmiglo cale, pilot po kursie lub w trakcie kursu. Choć to "mój" teren, to nie był z naszej ekipy, nie wiemy gdzie się szkolił. Na razie nie ma więcej informacji.

http://mojaolesnica.pl/26488,smiertelny ... acceptrodo

Edit Z.G. Podobno pilot zrobił spiralę i wyszedł z niej zbyt gwałtownie. Poza tym podobno nie miał zapasu.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4190
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: uriuk » 25 listopada 2018, 18:59

Sa foty
http://mojaolesnica.pl/26488,smiertelny ... niarza.php
Sadzac po stanie napedu, uderzenie bylo potezne. Czyli jakas rotacja. Zamierzona lub nie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 listopada 2018, 19:27

Skoro niedługo przed wypadkiem zaczął nabierać wysokości a wcześniej kosiaczył to całkiem możliwe że chciał coś wykręcić.
Zbyszek Gotkiewicz

Łukasz
Posty: 1
Rejestracja: 30 lipca 2016, 14:18
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Łukasz » 25 listopada 2018, 22:55

smutne to... w takich momentach zastanawiam się czy nie przestac...

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: prokopcio » 26 listopada 2018, 13:27

Łukasz pisze:smutne to... w takich momentach zastanawiam się czy nie przestac...
Fajnie było by poznać przyczynę wypadku.
Niezbyt komfortowo się czyta o wypadku śmiertelnym na skrzydle na którym latam...
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
der
Posty: 1881
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: der » 26 listopada 2018, 13:49

Wiem, że to zabrzmi jak ogólnikowy banał.
Jednak w PPG niemal wszystkie wypadki śmiertelne są prowokowane przez pilota.
Znam takich, którzy latają od kilkunastu lat i nie wydarzyło się im nic poza "lądowaniem w burakach".

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 listopada 2018, 15:02

Można zrobić ranking zagrożeń śmiertelnych w ppg. Z grubsza są to woda, druty, niskie akro. Jak widać wszystko sprowokowane wyłącznie planem lotu.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość