Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Latanie bezsilnikowe
Jędrek QŃ
Posty: 193
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Jędrek QŃ » 01 stycznia 2019, 15:29

JaroXS pisze:Jędrek,


4) Jestem za zmianą wymagań do licencji tandemowych w następujący sposób:

- Minimum 4 lata od uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota paralotni
- Dodatkowo obowiązkowe 200 godzin potwierdzonego nalotu instruktorem
- Umiejętność wprowadzenia i wyprowadzenia spirali. Spirala z zarejestrowanym opadaniem powyżej 12m/s na variometrze.
- Umiejętność lądowania w wyznaczonej strefie lądowania 50x50m

Dodatkowo z teorii dla przypomnienia: Pierwsza pomoc, i powtórka teoretyczna z niebezpiecznych stanów lotu.

Powyższe rzeczy do wykonania na paralotni SOLO lub TANDEMOWEJ. Powyższe rzeczy obowiązkowe dla pilotów PPG i PPGG.


Pozdrawiam,


Dla tych co wylatają 200 godzin w 2 lata po licencji też ograniczenie 4 lat?
Poszedłem iedyś do instruktora u którego się szkoliłem z prośbą o potwierdzenie w książce lotów nalotu do IPPI4.odmówił potwierdzenia lotów poza wyjazdami z jego szkołą. Na argument ,że przecież wszystkie loty są zapisane w wariometrze odparł ,że przecież mogłem dać swoje vario gomuś do przelecenia :( Ale co do zasady się zgadzam- nie chcę zeby to wyglądało na czepialstwo-po prostu dzielę się wątpliwościami.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2019, 15:35

Ja bym wprowadził zasadę, że piloci tandemowy muszą mieć conajmniej 60 lat ;) bowedług mnie to najbardziej pasażerom tandemów zagraża testosteron pilota.
Zbyszek Gotkiewicz

Jędrek QŃ
Posty: 193
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Jędrek QŃ » 01 stycznia 2019, 15:38

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jędrek. Potrzebna jest głęboka analiza wypadków tandemowych. Jako główny powód bym podał parcie na kasę, ale nie da się tego przełożyć na zalecenia i procedury. Przynajmniej na szybko. Za to nie mam pojęcia jaki wpływ na to co dzieje się na Żarze miałoby wprowadzenie zasad proponowanych przez Jaro:

- Minimum 4 lata od uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota paralotni
- Dodatkowo obowiązkowe 200 godzin potwierdzonego nalotu instruktorem
- Umiejętność wprowadzenia i wyprowadzenia spirali. Spirala z zarejestrowanym opadaniem powyżej 12m/s na variometrze.
- Umiejętność lądowania w wyznaczonej strefie lądowania 50x50m


Jeśli chodzi o wypadki to z pewnością masz rację, ale miałem raczej na myśli spadek liczby incydentów Czyli mniej pornografii paralotniowej wykonaniu pilotów tandemowych z wyrażnymi brakami w wyszkoleniu ;)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2019, 15:41

Jędrek. Podaj konkretne przykłady typ będziemy analizować, bo jeśli chodzi o walkę z pornografią to nie wiem jak ograniczenia proponowane przez Jaro mają ją zlikwidować.
Zbyszek Gotkiewicz

Jędrek QŃ
Posty: 193
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Jędrek QŃ » 01 stycznia 2019, 15:44

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja bym wprowadził zasadę, że piloci tandemowy muszą mieć conajmniej 60 lat ;) bowedług mnie to najbardziej pasażerom tandemów zagraża testosteron pilota.

Mam bardzo skuteczny sposób na obniżenie poziomu testosteronu i wcale nie trzeba czekać do osiągnięcia 60 roku życia ;) .Ale żeby być konsekwentnym to nie potwierdzono skorelowania poziomu testosteronu z chciwością :roll:
ale chyba trochę odbiegamy od tematu.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2019, 15:59

Chciwość jest tu nie do końca odpowiednim określeniem. Dla mnie to zbytnie skoncentrowanie się na wykonaniu zadania. Także w lataniu solo takie zafiksowanie się prowadzi do wypadków. Na przykład koncentracja na opanowaniu skrzydła w sytuacji krytycznej kazała wielu pilotom zupełnie zapomnieć o kontroli wysokości i ratowaniu się. Dlatego trzeba pomyśleć raczej jak się przygotowuje pilota do lotów tandemowych i na jakie priorytety się go uczula. Wykonanie zadania jakim jest lot z pasażerem powinno mieć najniższy priorytet.
Zbyszek Gotkiewicz

Jędrek QŃ
Posty: 193
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Jędrek QŃ » 01 stycznia 2019, 16:01

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jędrek. Podaj konkretne przykłady typ będziemy analizować, bo jeśli chodzi o walkę z pornografią to nie wiem jak ograniczenia proponowane przez Jaro mają ją zlikwidować.


Konkretnie to nie pamiętam daty i nie chcę podać nazwiska pilota ale mniej konretnie to:powieszenie glajta na małym wyciągu przy starcie S po czym jeszcze 3 próby z których ostatnia skończyła się na latarni, pięciokrotne spalenie startu raz za razem czy lądowanie z wiatrem dupą w rowku melioracyjnym w Kozubniku-i tak 3 razy nie koniecznie z rzędu, ale ja nie za często na Żarek jeżdżę.
Ponieważ ja po wylataniu 100 godzin z wiatrem ląduję okazjonalnie spalenie startu trafi mi się raz na kilkanaście prób ufam,że ograniczenia Jarka nie dopuszczą pilotów którzy nie potrafią startować i lądować do licencji tandemowych.No chyba ,że szkolenie i EGZAMINOWANIE do licencji tandemowej wygląda podobnie do podstawowego.

Jędrek QŃ
Posty: 193
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Jędrek QŃ » 01 stycznia 2019, 16:05

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jędrek. Potrzebna jest głęboka analiza wypadków tandemowych. Jako główny powód bym podał parcie na kasę, ale nie da się tego przełożyć na zalecenia i procedury.


Dla mnie parcie na kasę które pozwala na przekraczanie granic bezpieczeństwa to właśnie chciwość

edit:literówki :oops:
Ostatnio zmieniony 01 stycznia 2019, 17:18 przez Jędrek QŃ, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2019, 16:13

Podanie nazwiska pilota by mogło pomóc stwierdzić czy na on wymagane 4 lata od uzyskania ŚK, czy nalatał już 200 godzin, czy umie zrobić spiralę, czy potrafi wylądować w kwadracie 50x50. Bo jeśli tak, to według Jaro jest odpowiednim pilotem do wykonywania lotów pasażerskich.
Zbyszek Gotkiewicz

Kamil Antkowiak
Posty: 16
Rejestracja: 29 grudnia 2018, 11:02
Reputation: 3
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Kamil Antkowiak » 01 stycznia 2019, 16:43

uriuk pisze:Dla porownania, kazdy pilot samolotowy lub szybowcowy ma prawo wozic pasazera po uzyskaniu 10 h nalotu na typie. A pilot trajki musi, wg Jaro, zrobic 200 h.
Wynajdujemy lotnictwo od nowa?


Hej,

Zastanawiam się jak wymogi na paralotniowego tandem pilota wyglądają w innych krajach ? Macie wiedzę na ten temat ?


Pozdrawiam Noworocznie !!!
Kamil Antkowiak

--------------------------------------------------
Paralotnie, Wiatrakowce, Samoloty
Szkolenie, Sprzedaż, Serwis
--------------------------------------------------
http://www.paralotnie.org
http://www.wiatrakowce.org
http://www.ulmcenter.eu
--------------------------------------------------
mobile: +48 602 818 408

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2019, 16:52

Kamil. Proponuję oprzeć wymagania na rzeczywistych zagrożeniach. Jeśli uważasz że taka analiza ma sens to ją zrobię za ostatnie dwa lata. Jest to około 10 wypadków za ostatnie dwa lata.
Zbyszek Gotkiewicz

Kamil Antkowiak
Posty: 16
Rejestracja: 29 grudnia 2018, 11:02
Reputation: 3
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Kamil Antkowiak » 01 stycznia 2019, 17:11

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Kamil. Proponuję oprzeć wymagania na rzeczywistych zagrożeniach. Jeśli uważasz że taka analiza ma sens to ją zrobię za ostatnie dwa lata. Jest to około 10 wypadków za ostatnie dwa lata.


W 2018 roku zgłoszonych do PKBWL wypadków tandemowych było koło 10 :). Zapytaj pilotów latających na Żarze ile było wypadków, podziel liczbę przez 4 tak dla pewności. Będziesz zadziwiony skalą zjawiska :)

ps.
Ilość wydawanych w 2017 / 2018 roku tandemowych uprawnień lawinowo wzrosła. Szkoły świadczące komercyjne loty pasażerski produkują tandemowców w zawrotnym tempie. W myśl zasady nie matura lecz chęć szczera ... , w październiku egzamin na ŚK a w marcu egzamin na TANDEM :).
Samo gęste jeszcze nas czeka :)

Kamil Antkowiak

--------------------------------------------------
Paralotnie, Wiatrakowce, Samoloty
Szkolenie, Sprzedaż, Serwis
--------------------------------------------------
www.paralotnie.org
www.wiatrakowce.org
www.ulmcenter.eu
--------------------------------------------------
mobile: +48 602 818 408

Jędrek QŃ
Posty: 193
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Jędrek QŃ » 01 stycznia 2019, 17:16

JaroXS pisze:Jędrek,




Uważam że obecny program szkolenia powinien być rozszerzony również z tego powodu że do Czech jeżdżą Polacy i ciągle mi gadają na starcie że zakres jest szerszy niż w Polsce. Na pewno niektórzy Polscy instruktorzy mogą teraz powiedzieć "przecież w Czechach jest niższy program, co on gada". Otóż tak nie jest bo w Czeskim programie szkolenia są podwinięcia, są elementy termiki, żagla itd. i przede wszystkim jest to opisane. W polskim programie nie ma nic na ten temat wspomniane a tak być nie powinno.

Dodatkowo zapominacie że w Polsce nie ma stopni wyszkolenia a przywrócenie tego to jest wyższa jazda z ustawami i rozporządzeniami. Bez stopni wyszkolenia ludzie nie mają motywacji do zostawiania ponownie jakiejś kasy w szkole bo wiele osób uważa że ich ZIOMALE ze startu są lepszymi instruktorami od kolegi Zbyszka czy Uriuka. Także jestem oczywiście za przywróceniem stopni wyszkolenia.


Pozdrawiam,


Dlatego myślę ,że trzeba bardziej rozwijać ofertę szkolenia po licencji.Latanie termiczne,przelotowe czy zawodnicze,nie wspominając już nawet o akro to zabawa dla nielicznych ,Zdecydowana większość poprzestaje na imponowaniu licencją koleżankom ,popołudniowych zlotach, czy klifowym żaglu- poszerzanie dla nich programu to może być strata czasu i energii dla szkół.
Moim zdaniem dobre szkoły powinny się skupić na przygotowaniu oferty dla tej mniejszości która chce nauczyć się latać.Mam wrażenie ,że w Polsce większość szkól przyjmuje jedną z dwóch możliwych dróg:
licencja sprzedać sprzęt i kopa w rzyć
albo jak najdłużej trzymać ubezwłasnowolnionego przy cycku i zabierać na wyjazdy zagraniczne.
Jarek:
Ja też do tej pory myślałem,że czeskie szkoły są lepsze bo uczą lepiej latać, Ale Darek zwrócił moją uwagę ,że większość kursantów wcale nie chce nauczyć się latać.
Żeby wrzucić łyżeczkę dziegciu, to w Czechach walczą ostro o to ,żeby odejść od stopni wyszkolenia bo twierdzą ,że u nas jest"normalniej"
W moim wypadku wyjazd ze szkołą na szkolenie po licencji okazał się wyrzuceniem pieniędzy w błoto a kumple poznani na startowisku którym żal się zrobiło świeżaka(albo nie chcieli ,żeby śmigło zablokowało im możliwość latania :lol: :lol: )wnieśli całkiem sporo w rozwój mojego latania.
Ostatnio zmieniony 01 stycznia 2019, 17:42 przez Jędrek QŃ, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 496
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 179
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: marek mastalerz » 01 stycznia 2019, 17:24

Problem zagrożeń w lotach tandemowych można byłoby mocno zredukować gdyby ULC reagował na doniesienia o łamaniu zasad bezpiecznego wykonywania lotów przez pilotów tandemowych. Czyli brak realnego nadzoru.

pozdrawiam
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Kamil Antkowiak
Posty: 16
Rejestracja: 29 grudnia 2018, 11:02
Reputation: 3
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Kamil Antkowiak » 01 stycznia 2019, 17:32

marek mastalerz pisze:Problem zagrożeń w lotach tandemowych można byłoby mocno zredukować gdyby ULC reagował na doniesienia o łamaniu zasad bezpiecznego wykonywania lotów przez pilotów tandemowych. Czyli brak realnego nadzoru.

pozdrawiam


Marek możesz rozwinąć temat ?
ULC z natury rzeczy jest niereaktywny. Urzędnicy standardowo odpowiadają, że to nie ich sprawa. I odsyłają do prokuratury :)

Kamil Antkowiak

--------------------------------------------------
Paralotnie, Wiatrakowce, Samoloty
Szkolenie, Sprzedaż, Serwis
--------------------------------------------------
www.paralotnie.org
www.wiatrakowce.org
www.ulmcenter.eu
--------------------------------------------------
mobile: +48 602 818 408

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: JaroXS » 01 stycznia 2019, 17:45

Hej,

w następnym poście wieczorem opiszę Wam dokładnie jakie są wymagania na tandem pilota w Czechach dla porównania i dlaczego było to 3x już w prawie zmieniane. Zbiorę tylko wszystko do kupy i odniosę się do swojej propozycji.

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2019, 17:57

Kamil Antkowiak pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Kamil. Proponuję oprzeć wymagania na rzeczywistych zagrożeniach. Jeśli uważasz że taka analiza ma sens to ją zrobię za ostatnie dwa lata. Jest to około 10 wypadków za ostatnie dwa lata.


W 2018 roku zgłoszonych do PKBWL wypadków tandemowych było koło 10 :). Zapytaj pilotów latających na Żarze ile było wypadków, podziel liczbę przez 4 tak dla pewności. Będziesz zadziwiony skalą zjawiska :)

ps.
Ilość wydawanych w 2017 / 2018 roku tandemowych uprawnień lawinowo wzrosła. Szkoły świadczące komercyjne loty pasażerski produkują tandemowców w zawrotnym tempie. W myśl zasady nie matura lecz chęć szczera ... , w październiku egzamin na ŚK a w marcu egzamin na TANDEM :).
Samo gęste jeszcze nas czeka :)

Kamil Antkowiak


Kamil. Możesz podać te 10 zdarzeń które bada PKBWL? Przejrzałem rejestr zdarzeń i znalazłem 21 które przez cały rok zebrał PKBWL dla całego paralotniarstwa. Nie sądzę, żeby tendencyjnie połowa zdarzeń zebranych przez komisje dotyczyła tandemów. Ja zebrałem siedem i zapewne część się pokrywa ze zdarzeniami zebranymi przez PKBWL, szczególnie te, do których były wzywane służby. Nie znalazłem niestety na stronie komisji żadnych informacji na temat zdarzeń, dlatego mógłbyś podać źródło z którego zaczerpnąłeś te 10 wypadków badanych przez PKBWL? Jak będziemy mieć te zdarzenia, to będzie też można zastanawiać się, czy rzeczywiście system szkolenia odpowiada za wypadki, a jeśli tak to w jakim stopniu. Co do możliwości uzyskania nalotu 60 godzin w zimę to szczerze wątpię, aby taka sztuka była możliwa zaraz po uzyskaniu ŚK, ale skoro można 60 to można i 200. Polska krajem cudów. Odstęp pomiędzy wydaniem ŚK a możliwością uzyskania uprawnień tandemowych, to też sztuczny zapis, bo według mnie kluczową sprawą jest doświadczenie, szczególnie w unikaniu ryzyka, a nie umiejętności radzenia sobie z problemami gdy już pilot do nich doprowadzi. Dlatego proponuję wrócić do analizy zadarzeń.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2019, 18:09

O, znalazłem opis wypadku tandemu na Żarze gdzie pasażer złamał nogę, a winny był podmuch wiatru:
http://pkbwl.gov.pl/images/raporty/Info ... 658_18.pdf
Zbyszek Gotkiewicz

Kamil Antkowiak
Posty: 16
Rejestracja: 29 grudnia 2018, 11:02
Reputation: 3
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Kamil Antkowiak » 01 stycznia 2019, 18:14

>Kamil. Możesz podać te 10 zdarzeń które bada PKBWL? Przejrzałem rejestr zdarzeń i znalazłem 21 które przez cały rok zebrał PKBWL dla całego paralotniarstwa. Nie sądzę, żeby tendencyjnie połowa zdarzeń zebranych przez komisje dotyczyła tandemów.<

1. W grudniu zdawałem do PKWL opinię na temat wypadku tandemowego. Od prowadzącego dostałem informację, że w 2018 roku połowa paralotniowych zgłoszeń dotyczyła tandemów. Zastrzegam, że to jest informacja której nie zweryfikowałem. Nie zakładam jednak istnienia spisku w tej sprawie :)

2. Proszę skorzystaj z okazji i popytaj pilotów latających w miejscach gdzie świadczone są usługi tandemowe. Opuść choć na chwilę bezpieczny PG Olimp i wsłuchaj się w głos prostych paralotniowych pilotów. ( to żarcik nie traktuj tego jako przytyk :) )

Pozdrawiam
Kamil Antkowiak

--------------------------------------------------
Paralotnie, Wiatrakowce, Samoloty
Szkolenie, Sprzedaż, Serwis
--------------------------------------------------
http://www.paralotnie.org
http://www.wiatrakowce.org
http://www.ulmcenter.eu
--------------------------------------------------
mobile: +48 602 818 408

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Program szkolenia paralotniowego - kontynuacja

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2019, 18:19

Wypadek tandemu z Borska. Winny był pasażer, który wsiadł w uprząż.
http://pkbwl.gov.pl/images/raporty/Info ... 139_18.pdf
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość