CO WZIĄĆ

Latanie bezsilnikowe
thvega

Re: CO WŹIĄĆ

Postautor: thvega » 03 kwietnia 2019, 12:18

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli chcesz iść w kierunku aktywnego latania to możesz rozważać kupno skrzydła o wydłużeniu 5.5 i obciążeniu powierzchni około 3,6 - 3.8 kg/m, ale jeśli stresuje cię termika i ruchy skrzydła to pozostań na tej klasie co dotychczas.

Witam.
Chciałbym dopytac bo stoje przed podobnym wyborem co Krzysztof.
Wydłużenie i obciążenie powierzchni jak wyżej charakteryzuje zarówno Mentora 5 czy 6 jak i Hooka 4.
Jednak są to skrzydła diametralnie różne. Czy są jeszcze jakieś obiektywne parametry, które należy wziąć pod uwagę?
Dziekuję Tomasz Hilger

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 kwietnia 2019, 12:33

A na czym polegają te diametralne różnice? Nie latałem na tych skrzydłach, więc nie wyrażę opinii o nich, ale wydłużenie sugeruje, że pilot powinien mieć wylatane w termice jakieś 30 godzin i to najlepiej w jednym sezonie. I jeśli wsiada na trudniejsze skrzydło to nie powinien robić na nim pierwszych lotów w sezonie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
wlaskow
Posty: 137
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 13:58
Reputation: 65
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: CO WŹIĄĆ

Postautor: wlaskow » 03 kwietnia 2019, 16:46

thvega pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli chcesz iść w kierunku aktywnego latania to możesz rozważać kupno skrzydła o wydłużeniu 5.5 i obciążeniu powierzchni około 3,6 - 3.8 kg/m, ale jeśli stresuje cię termika i ruchy skrzydła to pozostań na tej klasie co dotychczas.

Witam.
Chciałbym dopytac bo stoje przed podobnym wyborem co Krzysztof.
Wydłużenie i obciążenie powierzchni jak wyżej charakteryzuje zarówno Mentora 5 czy 6 jak i Hooka 4.
Jednak są to skrzydła diametralnie różne. Czy są jeszcze jakieś obiektywne parametry, które należy wziąć pod uwagę?
Dziekuję Tomasz Hilger


Tak są:
- kształt i grubość profilu aerodynamicznego skrzydła,
- wygięcie skrzydła (równomierne lub wypłaszczone u góry a potem opadające),
- "umieszczenie" paralotniarza względem osi skrzydła
- struktura wewnętrzna,
- rozmieszczenie linek,
- etc.

Tabelki są produktem marketingowym. Bałbym się nawet porównywać pola powierzchni, ponieważ gdzieś wyczytałem, że producenci różnie to sobie wyliczają.

Z poważaniem
Waldemar Laskowski

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: CO WŹIĄĆ

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 kwietnia 2019, 16:52

wlaskow pisze:
thvega pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli chcesz iść w kierunku aktywnego latania to możesz rozważać kupno skrzydła o wydłużeniu 5.5 i obciążeniu powierzchni około 3,6 - 3.8 kg/m, ale jeśli stresuje cię termika i ruchy skrzydła to pozostań na tej klasie co dotychczas.

Witam.
Chciałbym dopytac bo stoje przed podobnym wyborem co Krzysztof.
Wydłużenie i obciążenie powierzchni jak wyżej charakteryzuje zarówno Mentora 5 czy 6 jak i Hooka 4.
Jednak są to skrzydła diametralnie różne. Czy są jeszcze jakieś obiektywne parametry, które należy wziąć pod uwagę?
Dziekuję Tomasz Hilger


Tak są:
- kształt i grubość profilu aerodynamicznego skrzydła,
- wygięcie skrzydła (równomierne lub wypłaszczone u góry a potem opadające),
- "umieszczenie" paralotniarza względem osi skrzydła
- struktura wewnętrzna,
- rozmieszczenie linek,
- etc.

Tabelki są produktem marketingowym. Bałbym się nawet porównywać pola powierzchni, ponieważ gdzieś wyczytałem, że producenci różnie to sobie wyliczają.

Z poważaniem
Waldemar Laskowski


Piloci najczęściej się posługują niewiele mówiącym parametrem jakim jest test EN. Dużo bardziej istotne wydłużenie i obciążenie powierzchni jest zrozumiałe tylko dla garstki wybranych. Grubość profilu, ugięcie, wyważenie rozłożenie punktów podwieszenia itd to terminy niezrozumiałe dla znakomitej większości pilotów. I nie sądzę żeby coś się zmieniło na lepsze :)
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: CO WŹIĄĆ

Postautor: Piotr Domański » 03 kwietnia 2019, 18:34

Piloci najczęściej się posługują niewiele mówiącym parametrem jakim jest test EN. Dużo bardziej istotne wydłużenie i obciążenie powierzchni jest zrozumiałe tylko dla garstki wybranych. Grubość profilu, ugięcie, wyważenie rozłożenie punktów podwieszenia itd to terminy niezrozumiałe dla znakomitej większości pilotów. I nie sądzę żeby coś się zmieniło na lepsze :)

Bo i poco ma się zmieniać. Najlepiej by było jakby piloci sami zabrali się za szycie skrzydeł;) Ja myślę, że prościej jest jak specjalistycznymi zagadnieniami zajmują się specjaliści. Co do tego jak różnie potrafią się zachowywać skrzydła o zbliżonych parametrach takich jak wydłużenie i obciążenie powierzchni przekonałem się już nie raz. Nie widzę powodu dla którego klienci mieli by wchodzić w buty producentów.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 kwietnia 2019, 18:46

Piotrek. Problem jest w tym, że piloci posługują się przy wyborze skrzydła testami EN, a w niektórych sytuacjach jest to zły parametr wyboru. Dlatego dobrze jest umieć posługiwać się innymi parametrami. Mariusz włożył dużo pracy i pomysłowości, aby ułatwić posługiwanie się tymi innymi parametrami.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: Piotr Domański » 03 kwietnia 2019, 21:00

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Piotrek. Problem jest w tym, że piloci posługują się przy wyborze skrzydła testami EN, a w niektórych sytuacjach jest to zły parametr wyboru. Dlatego dobrze jest umieć posługiwać się innymi parametrami. Mariusz włożył dużo pracy i pomysłowości, aby ułatwić posługiwanie się tymi innymi parametrami.

Właśnie odjechał ode mnie kolega który pochwalił się świeżo zakupionym glajtem. Glajt nówka, najwyżej kilka godzin nalotu, zakupiony za 2000zł:) Jakże się zdziwiłem kiedy zerknąłem na tabliczkę, że Ozone Roadster z wydłużeniem 5,1 to EN C! Na szczęście kolega mimo dwóch przelatanych sezonów i kilkudziesięciu godzin nalotu nadal jest nieświadomy co te literki oznaczają i go zakupił;) Kupił bo koledzy z którymi lata i go znają podpowiedzieli, że na tego glajta śmiało może wsiąść. Gdyby to nie było dobrze wszystkim znane skrzydło to za samo wydłużenie 5.1 tego glajta bym mu nie polecił a co najmniej zalecił szczególną ostrożność. Jeszcze pamiętam spadające katafalki o wydłużeniu w okolicach 5.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 kwietnia 2019, 21:06

Może to skrzydło napędowe? Poza tym muszę sprawdzić to co piszesz, bo wydłużenie 5,1 ma teraz Nemo.
Zbyszek Gotkiewicz

Krzysiek__G
Posty: 34
Rejestracja: 25 listopada 2018, 12:35
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: Krzysiek__G » 03 kwietnia 2019, 21:18

Ze strony Ozone: "Roadster jest przeznaczony dla szerokiej grupy pilotów PPG na poziomie średniozaawansowanym i zaawansowanym, którzy oczekują od paralotni stabilności i dobrej prędkości przelotowej."

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 kwietnia 2019, 21:22

Piotr Domański pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Piotrek. Problem jest w tym, że piloci posługują się przy wyborze skrzydła testami EN, a w niektórych sytuacjach jest to zły parametr wyboru. Dlatego dobrze jest umieć posługiwać się innymi parametrami. Mariusz włożył dużo pracy i pomysłowości, aby ułatwić posługiwanie się tymi innymi parametrami.

Właśnie odjechał ode mnie kolega który pochwalił się świeżo zakupionym glajtem. Glajt nówka, najwyżej kilka godzin nalotu, zakupiony za 2000zł:) Jakże się zdziwiłem kiedy zerknąłem na tabliczkę, że Ozone Roadster z wydłużeniem 5,1 to EN C! Na szczęście kolega mimo dwóch przelatanych sezonów i kilkudziesięciu godzin nalotu nadal jest nieświadomy co te literki oznaczają i go zakupił;) Kupił bo koledzy z którymi lata i go znają podpowiedzieli, że na tego glajta śmiało może wsiąść. Gdyby to nie było dobrze wszystkim znane skrzydło to za samo wydłużenie 5.1 tego glajta bym mu nie polecił a co najmniej zalecił szczególną ostrożność. Jeszcze pamiętam spadające katafalki o wydłużeniu w okolicach 5.


No i sprawdziłem. Co prawda Ozon nie zamieścił danych technicznych w swojej instrukcji Roadstera1 , ale chwali się ze bez speeda to skrzydło ma B, a na speedzie udało się utrzymać C. Ten sukces osiągnięto w czasach, gdy skrzydła samostateczne miały duże problemy z przejściem testów EN. Chyba tylko Syntezie się udało uzyskać B, ale teraz nie sprawdzę. Roadsster 2 ma już certyfikat B. Pilotom napędowym testy EN nie wiem do czego mają służyć, skoro podstawowymi badaniami tych testów były drogi sterowania, spirala i podwinięcie, co w samostatkach nie występuje bez świadomego udziału pilota.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: Piotr Domański » 03 kwietnia 2019, 21:28

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Może to skrzydło napędowe? Poza tym muszę sprawdzić to co piszesz, bo wydłużenie 5,1 ma teraz Nemo.

Skrzydło klasyczne, są trymery i jest speed, dedykowane raczej do napędu chociaż ponoć da się również swobodnie. Rocznik 2011 ale o wg. tabliczki konstrukcja z 2007. Widocznie wtedy jeszcze wydłużenie 5.1 nie było przeciwwskazaniem dla dania noty C;)

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: ciacholot » 03 kwietnia 2019, 21:31

a wie ktoś za co jest to C ?
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 kwietnia 2019, 21:33

Według Ozona Roadster jest skrzydłem samostatecznym. Chyba to wiedzą skoro tak napisali w instrukcji
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: ciacholot » 03 kwietnia 2019, 21:37

Chodzi mi co w testach wyszło że pozycjonują to skrzydło w EN C
Mariusz Kilian

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: Piotr Domański » 03 kwietnia 2019, 21:38

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Według Ozona Roadster jest skrzydłem samostatecznym. Chyba to wiedzą skoro tak napisali w instrukcji

Być może, chociaż zakres trymerów i zachowanie podczas stawiania w ogóle na to nie wskazuje.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: Piotr Domański » 03 kwietnia 2019, 21:47

ciacholot pisze:a wie ktoś za co jest to C ?

Pewnie za powinięcia w locie przyspieszonym skoro bez speeda miało już B.
Te literki są tak samo miarodajne jak wszystkie inne... parametry. Trzymajmy się zaleceń konstruktorów/producentów a nie będzie źle. Nie ma co się trzymać kurczowo ram bo potrafią się mocno rozjeżdżać.

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: ciacholot » 03 kwietnia 2019, 22:17

Parametry moim zdaniem są miarodajne jeśli wziąć pod uwagę wszystkie i dotego przeczyta się wyniki testów. Oczywiście C to C i nie ma co dyskutować bo wszystkie parametry i testy nie każdy umie doczytać i zrozumieć. Pytam tylko z ciekawości i nie bardzo bym chciał mocno temat rozwijać bo ktoś może wyciągnąć błędne wnioski i zaordynuje sobie glajta który go przerasta.
Uważam i kilka razy już o tym pisałem, że każdy sprzęt do latania powinien mieć nadaną "klasę" mówiącą o tym dla kogo-dla jakiego pilota jest przeznaczony. Klasę pilota można ustalić w podobny sposób jak w przyborniku do wyboru skrzydła jaki udało mi się usystematyzować z pomocą i wiedzą Zbyszka. Certyfikat to parametr mówiący o tym jak skrzydło wychodzi z atrakcji, a wydłużenie jak w nie wchodzi. Nalot pilota w konkretnych warunkach pozwala ocenić jak pilot zareaguje na obydwa parametry. Trzeba tylko ustalić kryteria i zachęcić środowisko do do używania takiej skali. Wtedy było by łatwiej omijać zagrożenia.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: uriuk » 03 kwietnia 2019, 22:43

Poza paralotniarstwem nigdzie na swiecie sie nie przyjelo, nawet w szybowcach.
Jest u nas z tego powodu duzo wiecej szkody niz pozytku.

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: calhal » 04 kwietnia 2019, 09:03

uriuk pisze:Poza paralotniarstwem nigdzie na swiecie sie nie przyjelo, nawet w szybowcach.
Jest u nas z tego powodu duzo wiecej szkody niz pozytku.

Ale też poza paralotniarstwem, nigdzie na świecie skrzydła nie klapią bo pilot za wolno, lub wcale, lub w złym momencie pociągnął za sznurek, lub niepoprawnie przerzucił ciężar ciała :lol:

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: CO WZIĄĆ

Postautor: ciacholot » 04 kwietnia 2019, 09:54

A jak jest w lotnictwie? Skąd pilot wie z czym sobie poradzi? Czy jak skończy kurs to może latać czym chce? Lądować gdzie chce? itp itd.
To nie żadna ironia tylko pytanie normalne. Proszę o opis.
Druga sprawa jest taka, że (moim zdaniem) nasze latanie to takie CB w krótkofalarstwie. Tam też nieda się zapanować nad językiem, kulturą użytkowania kanałów i wiedzą. O sprzęcie i mocach itp. nie wspominając. Stąd moja propozycja. Jasne, że nie chodzi o ograniczenia tylko o takie narzędzie które pomoże pilotom i sprzedawcom w wyborze sprzętu pod konkretne możliwości i potrzeby. Do pewnego stopnia wtajemniczenia jest to dla wielu ludzi trudne zadanie, a boskość doradców często prowadzi do złych decyzji zakupowych.
Mariusz Kilian


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość