CO WZIĄĆ
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: CO WZIĄĆ
Jest Instrukcja Uzytkowania w Locie, ktora wyjasnia co, jak i dla kogo. Poza tym, dokladnie tak jak u nas, sprawdzasz wydluzenie (czyli rozpietosc) i juz wiesz co to za ptaszek.
I tak jak u nas sa zasadzki. Np PW5 pierwszej serii jest bardzo niebezpieczny podczas holu za winda. Gdyby szybownicy mieli jakies ENA czy ENB to ilosc trupow wsrod tych ktorzy uwierzyli w te literki bylaby masakryczna (prawie tak duza jak u nas), ale poniewaz literek nie ma , to trzeba czytac instrukcje. Wiem, ze boli, ale dupe ratuje.
I tak jak u nas sa zasadzki. Np PW5 pierwszej serii jest bardzo niebezpieczny podczas holu za winda. Gdyby szybownicy mieli jakies ENA czy ENB to ilosc trupow wsrod tych ktorzy uwierzyli w te literki bylaby masakryczna (prawie tak duza jak u nas), ale poniewaz literek nie ma , to trzeba czytac instrukcje. Wiem, ze boli, ale dupe ratuje.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: CO WZIĄĆ
Kiedyś to było jeszcze laszowanie na nowy typ, ktp, wznowienie nawyków, uprawnienia na pasażera, ćwiczenie spirali i przeciągnięcia i pewnie inne zadania bez których pilot nie mógł zrobić kolejnego kroku w rozwoju.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: CO WZIĄĆ
calhal pisze:uriuk pisze:Poza paralotniarstwem nigdzie na swiecie sie nie przyjelo, nawet w szybowcach.
Jest u nas z tego powodu duzo wiecej szkody niz pozytku.
Ale też poza paralotniarstwem, nigdzie na świecie skrzydła nie klapią bo pilot za wolno, lub wcale, lub w złym momencie pociągnął za sznurek, lub niepoprawnie przerzucił ciężar ciała
Wez Jantara w deszczowy dzien, to sie przekonasz, ze glajty nie sa najwredniejszymi uzadzeniami latajacymi.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: CO WZIĄĆ
Jaki rodzaj lotnictwa jest najbardziej niebezpieczny? Trudno powiedzieć, bo właśnie przeczytałem, że Gary Powers, który latał na samolocie U2 co już samo w sobie było niebezpieczne i do tego został zastrzelony nad ZSRR po powrocie do USA latał jako pilot śmigłowca dla telewizji i zginął z powodu braku paliwa. Czyli katastrofa wobec każdy zada pytanie: jak to możliwe. A całe to latanie to i tak Pikuś w porównaniu z base jumpingiem.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: CO WZIĄĆ
No wlasnie. A tylko my mamy te idiotyczne normy wielostopniowe. Zabily juz mase ludzi.
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: CO WZIĄĆ
Ok. Czyli ja pilot mogę sobie kupić Extre 330 i kazać ją sobie dostarczyć na łąkę i po przeczytaniu instrukcji fru i se latam? Czy jak to jest? Kto mnie i kiedy zweryfikuje i jak?
Mariusz Kilian
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: CO WZIĄĆ
acha no i wezmę kurs na Wrocław i se tam śmignę. Nad lotniskiem zamelduję "mariusz kazaczok pączki serni 1" proszę o pozwolenie na lądowanie tylko szybko bo mi się paliwko wylatało. Czy jak to jest?
Mariusz Kilian
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: CO WZIĄĆ
Dokladnie tak. Możesz se też kupić Enzo i polatac nad Mieroszowem. Z tym że w glajtach mało kto czyta instrukcje, każdy sprawdza za to EN, co jest głupie. Ten gość właśnie tak zrobił.
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: CO WZIĄĆ
No właśnie i o to mi chodzi, że kultura i poziom wyszkolenia w lotnictwie jest mniej więcej taki jak wśród krótkofalowców, a w paralotniarstwie taki jak wśród Cb radiowców. Dlatego, że EN jest kompletnie nie miarodajne i generuje takich jak na filmie uważam, że należało by to zmienić na inny parametrtaki taki żeby gość łatwo mógł ocenić sam lub przy pomocy sprzedawcy czy to jest dla niego bo nalatał 15 godzin na klifie... Wejdzie sobie na pgforum i odszuka w dziale pomocy metodę-test na własną klasę i kupując skrzydło w tej klasie będzie znacznie większe prawdopodobieństwo, że uniknie dramatu.
Mariusz Kilian
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: CO WZIĄĆ
uriuk pisze:Jest Instrukcja Uzytkowania w Locie, ktora wyjasnia co, jak i dla kogo. Poza tym, dokladnie tak jak u nas, sprawdzasz wydluzenie (czyli rozpietosc) i juz wiesz co to za ptaszek.
I tak jak u nas sa zasadzki. Np PW5 pierwszej serii jest bardzo niebezpieczny podczas holu za winda. Gdyby szybownicy mieli jakies ENA czy ENB to ilosc trupow wsrod tych ktorzy uwierzyli w te literki bylaby masakryczna (prawie tak duza jak u nas), ale poniewaz literek nie ma , to trzeba czytac instrukcje. Wiem, ze boli, ale dupe ratuje.
Ament;) Kto lepiej zna wyrób niż producent? Z tabelki oczywiście można co nieco wywnioskować o skrzydle ale na pewno nie powinno się jej traktować jako podstawowe kryterium w doborze pomijając przeznaczenie producenta. A i tych zasadzek wcale nie jest tak mało i to w jedną i drugą stronę. Tym bardziej, że paralotniarstwo to bardzo młoda i dynamicznie rozwijająca się gałąź lotnictwa.
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: CO WZIĄĆ
Piotr Domański pisze:uriuk pisze:Jest Instrukcja Uzytkowania w Locie, ktora wyjasnia co, jak i dla kogo. Poza tym, dokladnie tak jak u nas, sprawdzasz wydluzenie (czyli rozpietosc) i juz wiesz co to za ptaszek.
I tak jak u nas sa zasadzki. Np PW5 pierwszej serii jest bardzo niebezpieczny podczas holu za winda. Gdyby szybownicy mieli jakies ENA czy ENB to ilosc trupow wsrod tych ktorzy uwierzyli w te literki bylaby masakryczna (prawie tak duza jak u nas), ale poniewaz literek nie ma , to trzeba czytac instrukcje. Wiem, ze boli, ale dupe ratuje.
Ament;) Kto lepiej zna wyrób niż producent? Z tabelki oczywiście można co nieco wywnioskować o skrzydle ale na pewno nie powinno się jej traktować jako podstawowe kryterium w doborze pomijając przeznaczenie producenta. A i tych zasadzek wcale nie jest tak mało i to w jedną i drugą stronę. Tym bardziej, że paralotniarstwo to bardzo młoda i dynamicznie rozwijająca się gałąź lotnictwa.
W tej chwili producenci dedykują swoje wyroby dla odpowiedniego pilota odbiorcy. Robią to opisowo. Oczywiście podają EN, wszystkie inne parametry i szafa gra. Ponieważ niema parametru o jakim mówię to nie mogą go nadać. Z całą pewnością taki parametr gdyby się pojawił to nadawać powinien go producent, a nie ktokolwiek inny. Chodzi o to, że jeżeli większość posługuje się jednym parametrem i to złym, a nie czytają instrukcji i wszystkich parametrów co gorsza nie potrafią z nich wyczytać co ich czeka na takim czy innym sprzęcie to zdecydowanie lepiej było by gdyby zamiast tego wszystkiego producent publikował jako podstawowy parametr mówiący dla kogo jest konkretny glajt czy uprząż.
Mariusz Kilian
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: CO WZIĄĆ
Ciacho. A czy można by jakoś wyodrębnić twój wzór tak, aby łatwo do niego trafić gdy się szuka? Ja go dołączam do programu szkolenia i dołączę do drugiego wydania książki jak tylko do tego dojdzie, ale funkcja szybkiego dostępu też by się tutaj przydała.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 425
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
- Reputation: 31
- Lokalizacja: Nawojowa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: CO WZIĄĆ
Załóż nowy wątek w dziale dla początkujących i podepnij go, bądź ten wątek w którym jest już o nim mowa tylko żeby link do programu znajdował się w pierwszym poście
Każdy kto wejdzie na forum, dział dla początkujących, będzie miał do na samej górze.
Każdy kto wejdzie na forum, dział dla początkujących, będzie miał do na samej górze.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: CO WZIĄĆ
Nie umiem tego wyodrębnić, a widzę że są tacy spryciarze że ich ogłoszenia zawsze są na górze.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: CO WZIĄĆ
Tam trzeba zmienić w opisie, że parametry skrzydła są na stronie producenta bo para 2000 umarło i jest jeszcze mały błąd w w punkcie A3. w pytaniach nie powinno być słowa minus bo w podsumowaniu jest minus
Jak Zbyszek sobie życzysz czy też ktokolwiek inny sobie życzy to proszę podać maila i wyślę to każdemu chętnemu.

Mariusz Kilian
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: CO WZIĄĆ
Ja poproszę. Zrobię z tego osobny artykuł to mnie będzie łatwiej wrócić do tematu a może też da się opublikować w Przeglądzie Lotniczym. Indeks paralotniowy zgodnie z twoim pomysłem jest w opracowaniu graficznym.
Zbyszek Gotkiewicz
- marek mastalerz
- Posty: 496
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
- Reputation: 179
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: CO WZIĄĆ
Krzysztof Cieślinski pisze:Witam
Ważę 86 kg i jestem już trochę zmęczony noszeniem bukłaku wody aby się dociążyć. Ma to swoje i dobre strony przy słabszych warunach , ale w moim wieku już idziemy na łatwiznę i nie chce mi się nosić zbyt ciężkiego balastu . Co sądzicie o skrzydłach które są na moim celowniku, a może zaproponujecie coś od siebie , interesują mnie tylko nówki.
GRADIENT GOLDEN 5
SUP AIR LEAF
777 KNIGHT
NOVA MENTOR 5
OZONE BUZZ Z5
Z góry dzięki za parę słów .
Mam nowe UP Kibo w rozmiarze M (do 110 kg) W dobrej cenie z racji wejścia nowszego Kibo 2.
Leży na półce w kolorach lime/sky. Jedna sztuka. Producent opisuje jako średnie B mimo dość dużego wydłużenia.
https://www.up-paragliders.com/en/produ ... iders/kibo
Nie wiem jak długo poleży

Wiesz gdzie mnie szukać.
- marek mastalerz
- Posty: 496
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
- Reputation: 179
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: CO WŹIĄĆ
thvega pisze:Chciałbym dopytac bo stoje przed podobnym wyborem co Krzysztof.
Wydłużenie i obciążenie powierzchni jak wyżej charakteryzuje zarówno Mentora 5 czy 6 jak i Hooka 4.
Jednak są to skrzydła diametralnie różne. Czy są jeszcze jakieś obiektywne parametry, które należy wziąć pod uwagę?
Dziekuję Tomasz Hilger
Zawsze warto poczytać co o przeznaczeniu skrzydła pisze producent. To jest dobry punkt odniesienia do wyboru skrzydła.
Z parametrem wydłużenia to bywa różnie. Nova robi skrzydła ze stosunkowo małymi wydłużeniami. Ion, wydł. 5.1 dolne B o bardzo dobrych osiągach, Mentor wydł. 5,5 - górne B, które potrafi być wredne jeśli się za wolno rusza łapami.
A z drugiej strony UP Kibo wydł. 5,7 klasyfikowane jako średnie B i UP Summit XC wydł. 6,3 i mieści się w EN B. Air Design też ma dość duże wydłużenia w niższych klasach skrzydeł.
Czyli można zaprojektować skrzydło z dużym wydłużeniem i stosunkowo spokojnym zachowaniem, albo odwrotnie

Ostatnio polatałem trochę na 777 Knight dzięki uprzejmości Pawła Farona i chłopaków z Triple Seven. Bardzo fajne średnie B z wydłużeniem 5,3 które super precyzyjnie krąży i na pierwszej beli ładnie przyspiesza. Podobnym skrzydłem jest Hook 4 i pewnie jeszcze coś by się znalazło, ale nie miałem okazji poznać. Takie średnie B to bardzo fajne skrzydła dla pilotów latających 15-30 godzin rocznie, czyli dla dużej grupy paralotniarzy. Może być dobrym krokiem do przodu po wylataniu 50 godzin na współczesnym EN A.
Narzekanie na system EN nic nie zmieni. To tak jak z demokracją. Nie jest idealna, ale lepszego systemu nikt nie wymyślił

Zawsze jest jakimś orientacyjnym punktem wyjścia.
pozdrawiam
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość