Akronimy do checklisty

Porady dla początkujących dotyczące techniki w czasie lotu i na ziemi. Sprawy szkoleniowe.
Matul
Posty: 108
Rejestracja: 20 kwietnia 2018, 11:31
Reputation: 27
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: Matul » 09 kwietnia 2019, 14:50

ciacholot pisze:alternatywnie dla O
O - gląd startowiska robię nie zostawiam nic po sobie

No i wystartujesz bez wpiętego skrzydła i nieszczęście gotowe.
Michał Matulka

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: ciacholot » 09 kwietnia 2019, 16:16

Matul pisze:
ciacholot pisze:alternatywnie dla O
O - gląd startowiska robię nie zostawiam nic po sobie

No i wystartujesz bez wpiętego skrzydła i nieszczęście gotowe.




No co Ty. Ja się tak nie rozpędzę. Chyba, że na rowerze :lol:
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
tooosh
Posty: 339
Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
Reputation: 154
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: tooosh » 09 kwietnia 2019, 16:44

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Chodzi o to żeby na kursie nauczyć prawidłowo przypominać skrzydło, choć to i tak niewiele zmienia bo często spotykam pilotów którzy nie potrafią się prawidłowo podpiąć do skrzydła. Czyli może rzeczywiście lepiej od razu uczyć bez odpinania. Trzeba to przemyśleć.


Wczoraj słyszałem historię o wyjęciu paki, ale zablokowanej możliwości rzutu przez przepleconą linkę speeda przez klamkę...

Od drugiego sezonu latam w uprzęży bez karabinków, haczyków speeda, glajta nie odpinam, kokon przypinam gumką do kostki - komfort nie cierpi, a ucinam kilka czynników, które mogą prowadzić do wypadku.
http://www.SRUdoChmury.pl

Marcin Duszyński

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: ciacholot » 09 kwietnia 2019, 17:06

tooosh pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Chodzi o to żeby na kursie nauczyć prawidłowo przypominać skrzydło, choć to i tak niewiele zmienia bo często spotykam pilotów którzy nie potrafią się prawidłowo podpiąć do skrzydła. Czyli może rzeczywiście lepiej od razu uczyć bez odpinania. Trzeba to przemyśleć.


Wczoraj słyszałem historię o wyjęciu paki, ale zablokowanej możliwości rzutu przez przepleconą linkę speeda przez klamkę...

Od drugiego sezonu latam w uprzęży bez karabinków, haczyków speeda, glajta nie odpinam, kokon przypinam gumką do kostki - komfort nie cierpi, a ucinam kilka czynników, które mogą prowadzić do wypadku.



Dodatkowo uważam, że uprzęże powinny być tak zrobione, żeby w ogóle nie było możliwości startu bez zapięcia się taśmami, albo taśmy były jakoś nie rozpinane czy inny pomysł.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 kwietnia 2019, 17:10

tooosh pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Chodzi o to żeby na kursie nauczyć prawidłowo przypominać skrzydło, choć to i tak niewiele zmienia bo często spotykam pilotów którzy nie potrafią się prawidłowo podpiąć do skrzydła. Czyli może rzeczywiście lepiej od razu uczyć bez odpinania. Trzeba to przemyśleć.


Wczoraj słyszałem historię o wyjęciu paki, ale zablokowanej możliwości rzutu przez przepleconą linkę speeda przez klamkę...

Od drugiego sezonu latam w uprzęży bez karabinków, haczyków speeda, glajta nie odpinam, kokon przypinam gumką do kostki - komfort nie cierpi, a ucinam kilka czynników, które mogą prowadzić do wypadku.


Ja się z Tobą zgadzam, że pilot musi zmniejszać ilość operacji, gdyż każda z może spowodować pomyłki. Osobiście nawet nie rozpinam klamer w uprzęży (inna rzecz, że ich po prostu nie mam). Chodzi o to, jak szkolić pilotów, bo ja bym był skłonny od razu bez odpinania, alec jest jeszcze stara szkoła która może mieć wątpliwości na przykład w postaci egzaminatora.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: ciacholot » 09 kwietnia 2019, 17:31

Jak się stoi na startowisku w popularnych miejscach we Włoszech czy Hiszpanii, Austrii, Chorwacji, Słowenii czy gdzie tam jeszcze to widać, że ogromna większość pilotów z całej Europy szpei się i startuje po staremu, szkoły też tak cały czas uczą. Fajnie było by gdyby szło coś ku takim zmianom jak piszecie, ale nie bardzo widać to w powszechnym użyciu. Tak więc inicjatywa Zbyszka uważam jest trafna puki nie nadejdą zmiany. Tak, że procedura KULTOWA może być pomocna :lol:
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 kwietnia 2019, 17:37

ciacholot pisze:Jak się stoi na startowisku w popularnych miejscach we Włoszech czy Hiszpanii, Austrii, Chorwacji, Słowenii czy gdzie tam jeszcze to widać, że ogromna większość pilotów z całej Europy szpei się i startuje po staremu, szkoły też tak cały czas uczą. Fajnie było by gdyby szło coś ku takim zmianom jak piszecie, ale nie bardzo widać to w powszechnym użyciu. Tak więc inicjatywa Zbyszka uważam jest trafna puki nie nadejdą zmiany. Tak, że procedura KULTOWA może być pomocna :lol:

Bo jak nie to DUPSKO zbite.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: ciacholot » 09 kwietnia 2019, 17:45

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
ciacholot pisze:Jak się stoi na startowisku w popularnych miejscach we Włoszech czy Hiszpanii, Austrii, Chorwacji, Słowenii czy gdzie tam jeszcze to widać, że ogromna większość pilotów z całej Europy szpei się i startuje po staremu, szkoły też tak cały czas uczą. Fajnie było by gdyby szło coś ku takim zmianom jak piszecie, ale nie bardzo widać to w powszechnym użyciu. Tak więc inicjatywa Zbyszka uważam jest trafna puki nie nadejdą zmiany. Tak, że procedura KULTOWA może być pomocna :lol:

Bo jak nie to DUPSKO zbite.





Ot co. :lol:
Mariusz Kilian

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: Andrzejt » 09 kwietnia 2019, 17:49

Opcja nie odpinania glajta od uprzęży już od jakiegoś czasu za mną chodzi. Może na początek jakiś film instruktażowy jak się to robi? Jak się nie miało z tym styczności nigdy to temat dość problematyczny się wydaje

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 kwietnia 2019, 18:12

Sam bym chętnie taki obejrzał ;) Jak nie znajdę to coś skręcę.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: ciacholot » 09 kwietnia 2019, 18:13

W prawdzie o czymś innym ale w sumie prawie widać

Mariusz Kilian

Matul
Posty: 108
Rejestracja: 20 kwietnia 2018, 11:31
Reputation: 27
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: Matul » 09 kwietnia 2019, 18:17

Andrzejt pisze:Opcja nie odpinania glajta od uprzęży już od jakiegoś czasu za mną chodzi. Może na początek jakiś film instruktażowy jak się to robi? Jak się nie miało z tym styczności nigdy to temat dość problematyczny się wydaje

Też jestem za filmem instruktażowym! Pojęcia nie mam jak poradzić sobie ze złożeniem skrzydła jeśli końce taśm nie są swobodne, od komór całość? Jak to wtedy wypompować? A może rzucać całą uprzężą razem z końcami taśm :D? Jak wygodnie zebrać linki? W sumie miliony pytań bez odpowiedzi.
Michał Matulka

szymon.strus
Posty: 264
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 11:22
Reputation: 54
Lokalizacja: Nowa Huta
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: szymon.strus » 09 kwietnia 2019, 19:02

Matul pisze:
Andrzejt pisze:Opcja nie odpinania glajta od uprzęży już od jakiegoś czasu za mną chodzi. Może na początek jakiś film instruktażowy jak się to robi? Jak się nie miało z tym styczności nigdy to temat dość problematyczny się wydaje

Też jestem za filmem instruktażowym! Pojęcia nie mam jak poradzić sobie ze złożeniem skrzydła jeśli końce taśm nie są swobodne, od komór całość? Jak to wtedy wypompować? A może rzucać całą uprzężą razem z końcami taśm :D? Jak wygodnie zebrać linki? W sumie miliony pytań bez odpowiedzi.


W sumie jak napisal Zbyszek widac wszystko na jego filmie. Kazdy sposob bedzie dobry bylebys go pocwiczyl kilka razy na laczce. Troche inaczej bedzie jak pakujesz do worka lub kiszki, jak kiszka zapinana z gory lub z dolu, itp... Ja zwracam uwage na:
- brak odwracania worka/kiszki wzgledem uprzezy (w jakiejkolwiek plaszczyznie)
- liny i sterowki w calosci schowane w worku/kiszce
- pakowalnosc do plecaka - to sie musi wygodnie miescic w srodku
- ulozenie lin zeby zminimalizowac zaplatania

Dzieki temu jak przychodzisz na start to wyciagasz z plecaka komplet, uprzaz a na niej glajt, luzujesz sznurek w kiszce/worku i rozciagasz glajta razem z linami na cala dlugosc. Jak sie przylozyles przy pakowaniu to w zasadzie otwierasz kilka komor, chowasz graty do bagaznika, uruchamiasz elektronike wpinasz sie w uprzaz i jestes ustawiony do alpejki. Jak dobrze wieje to dwa/trzy szarpniecia i jestes w powietrzu.
pzdr,
/Szymon

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 kwietnia 2019, 19:10

Wszystko prawda. Najważniejsze nie kręcić worem, bo to boli. Liny można do skrzydła gdy skrzydło jest blisko krawędzią spływu od uprzęży. Jak jest daleko, to wkładamy do wora na spakowanego glajta. Tak jak wkładamy do uprzęży tak wyjmujemy. Nie kręcić worem!
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 496
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 179
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: marek mastalerz » 09 kwietnia 2019, 20:51

Hejka
Ja podczas szkolenia wymagam, żeby uczeń po każdym lądowaniu wypinał skrzydło z uprzęży i przed startem ponownie się wpinał.
Jeśli procedurę wpięcia paralotni robiłby raz dziennie, to 2 dni po kursie nie będzie miał pojęcia jak to się robi.
Druga rzecz to bezpieczeństwo. Chodzenie czy stanie z wpiętym skrzydłem na startowisku przy podmuchach termicznych, czy potencjalnych dust devilach stwarza dodatkowe ryzyko, którego uczniowie często jeszcze nie potrafią zauważyć w porę.
Jeśli ktoś chce mi zarzucić że moi kursanci chodzą ze szpejem po startowisku w termiczny dzień zamiast zwiedzać okoliczne jaskinie, to proszę bardzo. ;)
To wszystko nie znaczy, że potępiam czy nie chcę uczyć tego, jak pakować sprzęt bez wypinania skrzydła. Sam wypinam skrzydło tylko jak wysyłam je na przegląd, albo mam jakieś inne skrzydło do polatania. Niestety przy braku wprawy i dokładnej wiedzy jak pakować skrzydło bez wypięcia, często zdarza sie obrócić uprząż względem skrzydła i już mamy skręcone taśmy. Z czasem jednak dobrze jest opanować to rozwiązanie, bo mamy mniejsze szanse na błąd jeśli mamy mniej czynności przygotowawczych.

A jeśli chodzi o checklistę to tak:
1. Kask po założeniu na głowę od razu zapinamy! Moi kursanci wiedzą, że za chodzenie w rozpiętym kasku gdziekolwiek należy się ...reprymenda :) Jeśli zapinanie stanie sie automatyczna czynnością zaraz po założeniu kasku na głowę, to odpada nam ten element checklisty.
2. Alpejkę szlifować do PERFEKCJI i to nie tylko przy silnym wietrze. Jeśli potrafimy wystartować nawet przy wietrze 1 m/s albo i mniej, to zapobiegamy większości problemów z linkami i taśmami. Niestety na holu klasyk jest regułą (z niewielkimi odstępstwami), wiec tu musimy się przyjrzeć taśmom i linkom.
3. Jeśli mamy dwa powyższe punkty opanowane, to przed startem pozostaje nam sprawdzenie zapięcia uprzęży i warunków do startu.
4. Jeśli używamy w locie camel-baka to warto przed startem sprawdzić czy wszystko działa i woda leci.

Oczywiście uczniowie na szkoleniu wykonują normalna kontrolę przedstartową. Przypominam o tym przed każdym startem.
Ktoś robił badania w której fazie lotu pilot jest najbardziej zestresowany. Okazało się że jest to na krótko przed startem, dlatego ważne są procedury i nawyki.
I teraz niech ktoś mi powie że człowiek, który wykonał procedurę startu tylko 30 razy jest samodzielnym pilotem :D

Pozdrowionka
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: der » 10 kwietnia 2019, 10:27

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Sam bym chętnie taki obejrzał ;) Jak nie znajdę to coś skręcę.


Proszę



Z tą różnicą, że część z komorami zaginam do środka. A złożone na 3 czy 4 skrzydło kładę do plecaka a na niego uprząż.
Dla wystrachanych o odwrócenie glajta, Można położyć spakowaną kiszkę na uprząż a potem wszystko wywalić do góry plecami do plecaka.
O, tak



Wersja dla właścicieli uprzęży odwaracalnych


Wersja dla tych bez kiszki, latających w ceratach

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 kwietnia 2019, 10:59

Na drugim filmie kręci uprzężą, co jest takim samym błędem jak kręcenie worem. Co do skracania już złożonego skrzydła to ogólna zasada jest taka, że robimy to od natarcia do spływu w stronę uprzęży, oraz żeby żyłki nie wypadały w miejscach gdzie przełamujemy skrzydło. Czyli trzeba wiedzieć gdzie są te żyłki i gdzie się kończą. Ja składam przy krótkich żyłkach na cztery, czyli na pół i potem jeszcze raz na pół. Przy dłuższych na trzy i wtedy komory wypadają w środku zwinięcia. Nie używam kiszki, tylko zwykłego wora. Taśmą kompresyjną łapę skrzydło w poprzek i naciągam wór w stronę uprzęży, dorzucam do środka nadmiar lin i wkładam wszystko do uprzęży. Na to kładę plecak tak żeby system nośny był od góry, obciągam plecak po bokach i od spodu plecaka, całość przetaczam przez bok taki, żeby system nośny plecaka znalazł się na dole i zamykam plecak po bokach. Ładuje od góry buty, kask, kombinezon, do kasku elektronikę. Zbieram śmieci i dzwonię po transport :)
Zbyszek Gotkiewicz

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: Andrzejt » 10 kwietnia 2019, 19:34

Trzeba będzie poćwiczyć jak by jutro nie lało

Awatar użytkownika
tooosh
Posty: 339
Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
Reputation: 154
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: tooosh » 11 kwietnia 2019, 00:44

der pisze:Wersja dla tych bez kiszki, latających w ceratach


Antywersja chyba. Ciąga glajta po ziemi, nie dba o usztywnienia. Zwija połówki, a potem jeszcze zwija to w pół naciągając i wycierając centrum glajta. Składanie w kostkę z dopychaniem kolanem i prosto do plecaka bez worka. Jedyne od czego oczy nie krwawią to to, że plecak jest zrobiony z cubenu, który nie przepuszcza potu do glajta.
http://www.SRUdoChmury.pl

Marcin Duszyński

Awatar użytkownika
micro
Posty: 915
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Akronimy do checklisty

Postautor: micro » 11 kwietnia 2019, 06:45

ciacholot pisze:Procedura K U L T O W A


K - ask na głowie już zapięty i okular wciśnięty.
U - prząż zakładam i wiersz opowiadam.
L - atanie zaczynam udowe zapinam
T - aśma piersiowa też już gotowa
O - bie taśmy wpinam i speeda od przodu przypinam.
W - szyskie urządzenia sprawdzone, emocje uspokojone.
A - podnóżek nogą złapać i już tylko latać

Dorzuciłbym jeszcze BUTY.
Dwa razy poleciałbym w sandałkach :D .
Roman Michalak


Wróć do „Szkolenie i technika latania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość