zbyt duża siła holu

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: prokopcio » 17 kwietnia 2019, 13:03

Ekstremalnie silny hol ( nieskończenie silny ) na początku musi wg praw fizyki ustalić układ w takiej pozycji a kąt natarcia wynosi około 90 stopni.
Czy ktoś twierdzi inaczej ?
Pośrednie wartości będą ustalały w pośrednich stanach.

PPG ma ustawiony ciąg w innym kierunku i nie można tego porównywać.
Załączniki
extreeme.png
extreeme.png (21.81 KiB) Przejrzano 9187 razy
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 kwietnia 2019, 14:30

Jeśli skrzydło się nie porusza to lat natarcia będzie 90 stopni.. ale przy nieskończenie silnym holu powinno się poruszać z prędkością światła. Nie wiem jaki wtedy będzie lat natarcia, bo lina powinna zwijać się z prędkością większa niż prędkość światła, a to niemożliwe ;)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: prokopcio » 17 kwietnia 2019, 14:38

Nieprawda Zbyszku ;) prędkość lotu jest zawsze większa niż prędkość zwijania liny.
A do do silnego holu to są napewno inne parametry lotu niż podczas holu w granicach "normy" i glajt w końcu staje się parasolem jak na rysunku.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 kwietnia 2019, 14:44

No tak, ale czasem jak zawieje w plecy...
To co pisze Uriuk rzeczywiście powoduje lekkie zwiększenie kąta natarcia szczególnie przy starcie. Bierze się do choćby stąd, że układ jest wyważony do prędkości trymowej gdzie pilot ma swój opór w locie. Lina likwiduje ten opór. A skrzydło nie likwiduje swojegoprzez co zwiększa kąt natarcia. Do tego dochodzą momenty bezwładności które chwilowo mogą ten kąt powiększyć jeszcze bardziej.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Marcin. » 17 kwietnia 2019, 15:39

prokopcio pisze:Ekstremalnie silny hol ( nieskończenie silny ) na początku musi wg praw fizyki ustalić układ w takiej pozycji a kąt natarcia wynosi około 90 stopni.
Czy ktoś twierdzi inaczej ?
Pośrednie wartości będą ustalały w pośrednich stanach.

PPG ma ustawiony ciąg w innym kierunku i nie można tego porównywać.


Ta sytuacja to jest nic innego jak puszczanie latawca. Z takim olinowaniem jak w paralotni nie ma mozliwosci sterowania cialem, Mam takie male skrzydlo ok 6m2 i probowalem puszczac na dlugich linach jako latawiec , no i jak by nie machac rekami to kiepsko reaguje. Latawce maja szeroko ustawione punkty zbiorcze linek. Gdyby tak bylo w tym rysunku to mozna by chyba pilota bez problemu "puszczac" ;)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: uriuk » 17 kwietnia 2019, 17:10

Zeby sterowanie "cialem" mialo sens podczas holu nalezaloby w tym celu skracac jedna z polowek wyczepu.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 kwietnia 2019, 17:11

Na początku holu ma sens, ale rzeczywiście gdy lina jest między nogami to tylko sterówki
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Marcin. » 17 kwietnia 2019, 21:41

uriuk pisze:Zeby sterowanie "cialem" mialo sens podczas holu nalezaloby w tym celu skracac jedna z polowek wyczepu.


To podczas lockoutu mozna by sie tak uratowac?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: uriuk » 17 kwietnia 2019, 21:50

Jesli ktos dopuscil do lockoutu majac do dyspozycji dwie sterowki i nie potrafil sie zdecydowac za ktora pociagnac, to raczej nie nalezy mu dawac nastepnych dwoch ciagadelek

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: prokopcio » 18 kwietnia 2019, 15:10

Marcin. pisze:Ta sytuacja to jest nic innego jak puszczanie latawca.
Masz rację, czyli raczej jest tak jak potwierdza Uriuk i Gotek że jak wszystko jest sprawne to poleci choćby pionowo do góry ;). rzeczywiście latawiec o konstrukcji zbliżonej do paralotni potrafi lecieć bezproblemowo w takiej pozycji pionowo do góry. Co nam może zmieniać sytuacji to ten worek ziemniaków doczepiony do skrzydła
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 kwietnia 2019, 18:40

Ten worek ziemniaków zawsze generuje największe problemy :)
Zbyszek Gotkiewicz

fireman.uns
Posty: 44
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:02
Reputation: 23
Lokalizacja: Warmia
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: fireman.uns » 18 kwietnia 2019, 19:20

Pytanie praktyczne w związku z tematem:
Skrzydło Swing Discus (EN-A, wydł. 5,2, obc. powierzchni dokładnie 3,5 kg/m^2), chętnie wstaje (w alpejce wystarczy zaprzeć się tyłkiem, bez konieczności ciągnięcia za taśmy A), latane dotychczas głównie na klifach ( kilkanaście godzin).
Chciałbym na nim polatać za holem, ale nie mam wszystkich elementów by z wyczepu zrobić holpatent. Jednocześnie zastanawiam się, czy w ogóle powinienem to robić.
Producent w instrukcji pisze, że holpatent nie jest wymagany, ale jest zalecany:
It is not essential to use a suitable tow
adaptor, but it is recommended and
provides the pilot with greater safety during
the towing phase.

Robić holpatent, czy wystarczy powiedzieć KS, że proszę o mniejszą siłę na holu z w/w powodu??
Spotkaliście się dotychczas z takim problemem??

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: uriuk » 18 kwietnia 2019, 20:16

Swingi naleza do glajtow, do ktorych na holu naley podejsc z ostroznoscia. Jezeli producent sugeruje holpatent, to bym z tym nie polimeryzowal. Te "wszystkie elementy" to dwa zakrecane kwadraty i dwie deltki, kupisz u Dudka bez problemu

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Marcin. » 18 kwietnia 2019, 20:39

uriuk pisze:Zalezy jakie suly do tego przylozysz (np sile liny holowniczej).
Pytania ktore zadajesz sa z zakresu mechaniki lotu, a zwlaszcza statecznosci statycznej podluznej.
Jak chcesz poczytac, to tutaj https://tezeusz.pl/ablamowicz-a-nowakow ... ablamowicz


Tu mozna sciagnac scan
https://docer.pl/doc/xv0ss

fireman.uns
Posty: 44
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:02
Reputation: 23
Lokalizacja: Warmia
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: fireman.uns » 19 kwietnia 2019, 09:41

uriuk pisze:Swingi naleza do glajtow, do ktorych na holu naley podejsc z ostroznoscia. Jezeli producent sugeruje holpatent, to bym z tym nie polimeryzowal. Te "wszystkie elementy" to dwa zakrecane kwadraty i dwie deltki, kupisz u Dudka bez problemu

Tak zrobię.
Dzięki :)

xcwalter
Posty: 282
Rejestracja: 01 marca 2016, 08:38
Reputation: 91
Lokalizacja: Częstochowa
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: xcwalter » 19 kwietnia 2019, 22:44

W dawnych czasach, kiedy paralotniarstwa uczyliśmy się sami, holowałem mojego kumpla Karola za pomocą malinki volkswagenem ogórkiem.
Było nas tylko dwóch, radia nie używaliśmy. Pośpiech ogromny, bo warun jak marzenie, a Karol po pierwszym holu dał w glebę. No ale już stoi na starcie i daje znaki rękami, że jazda, jazda, jazda więc ruszam. Najpierw zerkam przez ramię, potem w lusterko i wszystko gra. Mój kumpel ładnie idzie do góry, aż w końcu znika mi z pola widzenia, więc patrzę już tylko w manometr. A ten w pozycji 0. 0? To pewnie jakieś kominy duszące, Trzeba jak najszybciej nieboraka z nich wyrwać, więc but w podłogę i ogień z rur. Co raz szybciej, co raz szybciej, a zegar nic. Za to powoli narasta niespotykany dotąd dźwięk, nie wiem co to, ale cisnę. Prędkość taka, że sam chyba zaraz odlecę, a manometr nadal pokazuje 0. Za to co raz głośniej słychać ten jakby gwizd, tylko, że basowy. Za chwile całe auto, buczy jak wielkie pudło rezonansowe. Zaraz, zaraz...to rezonująca lina przekazuje wibracje przez...
O kurwa! Podpinając linę do haka samochodu pominąłem łącznik w postaci siłownika...
Karol relacjonował, że czegoś takiego jeszcze nie przeżył. Glajta nie widział, ziemi nie widział, widział tylko piękne cumulusy i czuł że leci do raju 

Leciał na Swingu Astralu 1 w dobrym stanie technicznym, tak, że z tymi Swingami to Uriuk powtarzasz stereotyp jak zwykle.
Ja zrobiłem tysiące holi Swingami i NIGDY mi nie zrobiły psikusa na holu.
Z KAŻDYM wytrzepem po prostu trzeba uważać. Czy to Swing, czy Dudek, czy Niviuk. Holować się na skrzydłach w dobrym stanie technicznym, a jeśłi ktoś nie potrafi sam ocenic stanu swojego ptaszka to potwierdzonym badaniem.
Wprawny wyciągarkowy od razu wyłapie glajta łatwo się przeciągającego, który wznosi się nietypowo do góry. Tak się wlecze. Wznosi się wolniej niż powinien przy danym kącie natarcia.
Tyle lądowań....
pzdr
Walter
Ostatnio zmieniony 20 kwietnia 2019, 13:11 przez xcwalter, łącznie zmieniany 2 razy.
Szkoła Paralotniowa Airaction
Najszybszy glajt PPG Apco F1
Idealny dla zaawansowanych PPG Apco F 3
Paralotnie BGD
Elektronika dla glajciarzy
http://www.airaction.pl

Awatar użytkownika
micro
Posty: 916
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: micro » 20 kwietnia 2019, 00:14

:D .
Roman Michalak

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 kwietnia 2019, 09:23

Od czasu tego artykułu niewiele się zmieniło, ale problem z przeciągającym się glajtami jest według mnie dużo mniejszy. Tym niemniej w razie wątpliwości (obciążenia powierzchni około 3 i mniej, czyli dolne zakresy oraz przy lekkich skrzydłach lepiej jest stosować holpatent.
http://psp.org.pl/holpatenty-zasady-stosowania/
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: prokopcio » 20 kwietnia 2019, 21:47

Zbyszku a co z obciążeniem powierzchni 0kg/m2 czyli sam glajt bez pilota.
Łapiemy taśmy do łap i wywieramy na niego siłę w poziomie jak to robi wyciągarka, ciągnie y coraz mocniej a im mocniej ciągniemy tym lepiej wychodzi nad głowę czyli to takie najzwyklejsze postawienie glajta bez używania taśm A. Im mocniej ciągniesz tym bardziej wychodzi nad głowę.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 kwietnia 2019, 22:02

W miarę wychodzenia skrzydła nad głowę maleje udział w wytwarzaniu siły nośnej i napędzaniu skrzydła siła ciągu, a rośnie udział obciążenia skrzydła, czyli ciężaru pilota. .
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość