Gdy urywają się liny
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Gdy urywają się liny
Tu ładnie widać co się dzieje gdy odejdą liny z rzędu A. Wcześniej była klapa w spirali, co też samo w sobie jest ciekawe.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 25 sierpnia 2019, 18:04
- Reputation: 0
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Gdy urywają się liny
W ITV....i juz sie boje ...
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Gdy urywają się liny
Rafaln1972 pisze:W ITV....i juz sie boje ...
Każde skrzydło można doprowadzić do takiego stanu.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Gdy urywają się liny
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Rafaln1972 pisze:W ITV....i juz sie boje ...
Każde skrzydło można doprowadzić do takiego stanu.
Bardziej ciekawa jest ta klapa w spirali. Myślałem, że to niemożliwe
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 277
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:22
- Reputation: 88
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Gdy urywają się liny
Od samego początku zaznaczę, że nie jestem pilotem PPG i może to co ja widzę to standardowa konstrukcja skrzydeł do latania z żelazem.
Wydaje mi się, że z tym skrzydłem od samego początku jest coś nie tak. Na krawędzi spływu furkocze część materii (od 18 sekundy filmu) zanim pilot postanowił o wejściu w figury. Nie podejmuję się przypuszczenia co to jest.
Wydaje mi się, że z tym skrzydłem od samego początku jest coś nie tak. Na krawędzi spływu furkocze część materii (od 18 sekundy filmu) zanim pilot postanowił o wejściu w figury. Nie podejmuję się przypuszczenia co to jest.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Gdy urywają się liny
To coś z tyłu też widziałem, ale nie mam pojęcia co to jest.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Gdy urywają się liny
Ta klapa w spirali to chyba coś podobnego jak na holu, nie powinna wejść gdy obciążenie jest tak duże ale jednak sporadycznie się zdarzają rzeczy o których nawet Gotek nie słyszał. Czy zerwanie lin było następstwem tej klapy ?
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Gdy urywają się liny
Zdarzało się, że skrzydło po gwałtownym otwarciu po podwinięciu urwało liny z powodu dynamiki zjawiska, choć zapas wytrzymałości powinien zapobiec takiemu zjawisku. Trzeba by wiedzieć jaki był stan skrzydła i czy nie było przeciążone. To kwestie wytrzymałości po wyeliminowaniu których trzeba by analizować testy i wytrzymałość konstrukcji. Zostaje jeszcze bardzo ciekawe pytanie dlaczego skrzydło się podwinęło w spirali. To nie jest normalne zachowanie. Jeśli skrzydło ma trymery to ilość pytań gwałtownie rośnie
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Gdy urywają się liny
Gdy ma trymery to jest jeszcze dziwniej bo.
1. Prawidłowo przy zaciągniętych nie jest aż tak mocno o bciążony rząd A żeby się urwał
1. Przy odpuszczonych jest tak mocno obciążony, że klapa nie nie jest możliwa.
1. Prawidłowo przy zaciągniętych nie jest aż tak mocno o bciążony rząd A żeby się urwał
1. Przy odpuszczonych jest tak mocno obciążony, że klapa nie nie jest możliwa.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Gdy urywają się liny
Tak, ale jeśli jest zły profil to zaciągnięcie sterówki w takiej sytuacji mogło wymusić przejście profilu na ujemne kąty natarcia. Tak jest jeśli się kopiuje cudze pomysły bez zrozumienia
Zbyszek Gotkiewicz
- CichyBart
- Posty: 168
- Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
- Reputation: 37
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Gdy urywają się liny
Co do skrzydła, to u mnie 3 osoby latają na ITV. Swego czasu wszyscy (4ch) na ITV Boxer, później ITV Billy, teraz jeden zmienił na ITV Furry. 2 osoby mają przeciążone skrzydła, ja jestem w środkowej wadze. Chłopacy np. wczoraj latali, gdzie porywy (wg ventusky oraz meteo) sięgały 29km/h (dlatego ja sobie odpuściłem). Zero przygód. Fakt, mieli co robić, ale latali... Nikomu w sumie na tych skrzydłach (u nas) nic się nie wydarzyło.
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Gdy urywają się liny
Trzeba by czegoś więcej się dowiedzieć o tym wypadku. A jak jest przy szybkim pociągnięciu sterówki przy locie na opuszczonych trymerach?
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 81
- Rejestracja: 02 stycznia 2016, 14:32
- Reputation: 7
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Gdy urywają się liny
To nie jest żadna tajemnica.
Po tym zdarzeniu firma ITV opublikowała oficjalną notę bezpieczeństwa:
https://www.itv-wings.com/en/news-paragliding-paramotors-speed-riding/33-produit/307-safety-warning-paramotor-tandem-glider.html
Firma ITV przypomniała, że skrzydło Bulldog nie jest przeznaczone do akrobacji.
Przypomniała też o bardzo ważnej rzeczy, czyli o regularnych przeglądach:
https://www.itv-wings.com/download-hd/securite/info-secu_suspentage-bulldog_en.pdf
Problem wytrzymałości lin dotyczy wszystkich skrzydeł o dużej masie startowej, zwłaszcza powyżej 250 kg. Nie ma tutaj znaczenia producent paralotni. Nawet jeśli zastosujemy najlepsze olinowanie dostępne na rynku – to nadal są to tylko linki, a pod nimi wisi ćwierć tony albo więcej. Nie wspomnę o sytuacjach latania przeważonym skrzydłem, bo fajniej, szybciej…
Ostatnio w ofercie producentów pojawiły się paralotnie z masą startowa 500kg!
I już się boję.
Dla skrzydeł z dużą masą startową producent zaleca – co do zasady – przeglądy raz w roku albo co 100 godzin użytkowania – co nastąpi pierwsze. Niestety niewielu pilotów zwraca uwagę na słowa „co nastąpi pierwsze”.
Jeżeli pilot tandemowy wykonuje w sezonie 200 lotów napędowych albo 400 lotów holowanych, to powinien wykonać przegląd jeszcze podczas pierwszego sezonu! I być może już w trakcie pierwszego sezonu powinien wymienić olinowanie (albo przynajmniej linki główne) – a nie po roku, bo może być już za późno!
Przykłady z naszego serwisu:
Powerplay - Sting250, około 100h nalotu - liny do wymiany
ITV Bulldog 38, około 100h, około 200 starów w 1 sezon - wymiana olinowania
Dudek Hadron Cabrio - około 100h - wymiana olinowania
UP tandem - nie pamiętam modelu , około 500 lotów holowanych - wymiana olinowania
- to tylko kilka ogólnych przykładów, linki zużywają się tak samo u wszystkich producentów…
Na wytrzymałość olinowania wpływa nie tylko masa startowa, ale także sposób użytkowania paralotni. Przykładowo:
- można zrobić 100 godzin nalotu – w tym 50 startów i po 2 godzinki lotu rekreacyjnego (bez acro),
- można zrobić 100 godzin nalotu – w tym 200 startów i po pół godziny lotu, z jakimś mini acro dla pasażera…
NALOT NIBY TAKI SAM, ale sposób eksploatacji (w tym ilość startów) skrajnie różna!
- pomijam tutaj także bardzo istotne czynniki, jak narażenie na wilgoć albo wysokie temperatury (np. słońce, nagrzany bagażnik…).
Co nas czeka, gdy wytrzymałość linek spada:
Wystarczy, że (na przykład po klapie) odejdzie nam jedna linka. Cała masa startowa przechodzi na pozostałe linki, które też są już za słabe i mamy efekt domina!
Tak naprawdę trudno jest przeprowadzić merytoryczną dyskusję na temat tej sytuacji bez konkretnych informacji na temat stanu technicznego tej paralotni.
Polecam trzymać się zasady 3xP - przeglądy, przeglądy, przeglądy nie będzie problemu z odchodzącymi linami.
pozdrawiam
Piotr Cwudziński
Po tym zdarzeniu firma ITV opublikowała oficjalną notę bezpieczeństwa:
https://www.itv-wings.com/en/news-paragliding-paramotors-speed-riding/33-produit/307-safety-warning-paramotor-tandem-glider.html
Firma ITV przypomniała, że skrzydło Bulldog nie jest przeznaczone do akrobacji.
Przypomniała też o bardzo ważnej rzeczy, czyli o regularnych przeglądach:
https://www.itv-wings.com/download-hd/securite/info-secu_suspentage-bulldog_en.pdf
Problem wytrzymałości lin dotyczy wszystkich skrzydeł o dużej masie startowej, zwłaszcza powyżej 250 kg. Nie ma tutaj znaczenia producent paralotni. Nawet jeśli zastosujemy najlepsze olinowanie dostępne na rynku – to nadal są to tylko linki, a pod nimi wisi ćwierć tony albo więcej. Nie wspomnę o sytuacjach latania przeważonym skrzydłem, bo fajniej, szybciej…
Ostatnio w ofercie producentów pojawiły się paralotnie z masą startowa 500kg!
I już się boję.
Dla skrzydeł z dużą masą startową producent zaleca – co do zasady – przeglądy raz w roku albo co 100 godzin użytkowania – co nastąpi pierwsze. Niestety niewielu pilotów zwraca uwagę na słowa „co nastąpi pierwsze”.
Jeżeli pilot tandemowy wykonuje w sezonie 200 lotów napędowych albo 400 lotów holowanych, to powinien wykonać przegląd jeszcze podczas pierwszego sezonu! I być może już w trakcie pierwszego sezonu powinien wymienić olinowanie (albo przynajmniej linki główne) – a nie po roku, bo może być już za późno!
Przykłady z naszego serwisu:
Powerplay - Sting250, około 100h nalotu - liny do wymiany
ITV Bulldog 38, około 100h, około 200 starów w 1 sezon - wymiana olinowania
Dudek Hadron Cabrio - około 100h - wymiana olinowania
UP tandem - nie pamiętam modelu , około 500 lotów holowanych - wymiana olinowania
- to tylko kilka ogólnych przykładów, linki zużywają się tak samo u wszystkich producentów…
Na wytrzymałość olinowania wpływa nie tylko masa startowa, ale także sposób użytkowania paralotni. Przykładowo:
- można zrobić 100 godzin nalotu – w tym 50 startów i po 2 godzinki lotu rekreacyjnego (bez acro),
- można zrobić 100 godzin nalotu – w tym 200 startów i po pół godziny lotu, z jakimś mini acro dla pasażera…
NALOT NIBY TAKI SAM, ale sposób eksploatacji (w tym ilość startów) skrajnie różna!
- pomijam tutaj także bardzo istotne czynniki, jak narażenie na wilgoć albo wysokie temperatury (np. słońce, nagrzany bagażnik…).
Co nas czeka, gdy wytrzymałość linek spada:
Wystarczy, że (na przykład po klapie) odejdzie nam jedna linka. Cała masa startowa przechodzi na pozostałe linki, które też są już za słabe i mamy efekt domina!
Tak naprawdę trudno jest przeprowadzić merytoryczną dyskusję na temat tej sytuacji bez konkretnych informacji na temat stanu technicznego tej paralotni.
Polecam trzymać się zasady 3xP - przeglądy, przeglądy, przeglądy nie będzie problemu z odchodzącymi linami.
pozdrawiam
Piotr Cwudziński
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Gdy urywają się liny
o ile większość tekstu jest ok to ten fragment niezbyt...
niema różnicy dla lin czy skrzydła czy ktoś celowo robi akrobacje, czy znajdzie się w niej przez przypadek.
SkyTrekking pisze:...Firma ITV przypomniała, że skrzydło Bulldog nie jest przeznaczone do akrobacji...
niema różnicy dla lin czy skrzydła czy ktoś celowo robi akrobacje, czy znajdzie się w niej przez przypadek.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 81
- Rejestracja: 02 stycznia 2016, 14:32
- Reputation: 7
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Gdy urywają się liny
prokopcio pisze:o ile większość tekstu jest ok to ten fragment niezbyt...SkyTrekking pisze:...Firma ITV przypomniała, że skrzydło Bulldog nie jest przeznaczone do akrobacji...
Ten fragment nie rożni się od poniższego , strona 30
https://www.dudek.eu/images/produkty/skrzydla/cabrio/pdf/cabrio-podr.pdf
oraz tego, strona 29
https://www.dudek.eu/produkty/hadron-ca ... dopobrania
Jeśli piloci będą dbali o stan techniczny swoich paralotni i wykonywali regularne przeglądy wg. zaleceń producenta. To nie będzie problemu z odchodzącymi linkami.
pozdrawiam
Piotr
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Gdy urywają się liny
tak, zgadzam się że sprawny sprzęt to podstawa,
chodzi mi o to, że "akrobacja" z filmiku mniej obciąża olinowanie niż "zwykłe" wlecenie w mocno turbulętne powietrze gdzie obciążenia linek są bardzo dynamiczne. Co najbardziej wskazuje na to co napisałeś, że stan techniczny to podstawa, której tu brakło.
chodzi mi o to, że "akrobacja" z filmiku mniej obciąża olinowanie niż "zwykłe" wlecenie w mocno turbulętne powietrze gdzie obciążenia linek są bardzo dynamiczne. Co najbardziej wskazuje na to co napisałeś, że stan techniczny to podstawa, której tu brakło.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Gdy urywają się liny
Czyli skrzydło nie miało wykonanego przeglądu po określonym czasie. Trochę mnie martwi proponowana wymiana lin co 500 holi w tandemie. W weekend ostatnio zrobiłem prawie setkę holi tandemem i wychodzi na to, że gdyby traktować robienie tandemów jako regularną działalność, to co dwa miesiące trzeba by wymieniać liny. Co do akrobacji, to nie podoba mi się takie wyjaśnienie, które nic nie wyjaśnia a przerzuca jedynie winę na pilota. Jeśli skrzydło wejdzie w taki stan lotu w sposób niezamierzony przez pilota to też się podwinie w rotacji? Poza tym ciekawe są informacje o żywotności lin. Dobrze by było żeby piloci zapoznali się z tym problemem, bo tandemy ostatnio pchają się na afisz.
Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość