W jednopowłokowcach masz nadciśnienie pod skrzydłem.
Próbowałem to wyjaśnić:
Pit pisze:Panie Zbigniewie obejrzałem większość Pana filmów i uważam, że mają duży potencjał dydaktyczny ale z tym co Pan powyżej zamieścił zgodzić się do końca nie można. Już mówię dlaczego:
1. W locie ustalonym na dodatnim kącie natarcia na spodniej stronie skrzydła nie występuje podciśnienie ale nadciśnienie. To nadciśnienie wynika właśnie z tego, że jest dodatni kąt natarcia. Podciśnienie wystąpi tylko w przypadku zerowych albo około zerowych kątów natarcia ale to jest przypadek szczególny i czysto teoretyczny.
2. Udział siły odśrodkowej w powstawaniu siły nośnej chyba nie jest aż tak istotny a może nawet i pomijalny z uwagi na niewielką masę cząstek w warstwie przyściennej. Nie mniej siła ta z pewnością występuje. To co jest istotne wynika z prawa ciągłości przepływu. W skrócie jeżeli rozdzielimy strugi powietrza, które rozdzielą się na nosku profilu i jedna z nich przejdzie nad skrzydłem a druga pod skrzydłem będą dążyły do tego aby przywitać się na spływie. To spowoduje, że struga górna będzie musiała przyspieszyć. Cząstki w warstwie przyściennej przyspieszą a przy okazji zmaleją też odległości między nimi i nastąpi spadek ciśnienia. Dobrze Pan ten spadek ilustruje na początku filmu za pomocą dwóch kartek i w tym doświadczeniu siły odśrodkowej nie ma.
Jeżeli chodzi o skrzydła jednopowłokowe to mechanika w ich przypadku jest prostsza niż w powłokowych. Ciekawe tylko czy się przyjmą i jaka będzie ich docelowa grupa odbiorców. Zastanawiam się czy w polskich nizinnych warunkach mają szansę przyjąć się w PPG. Na filmach które obejrzałem o skrzydle V-King opinie są raczej pochlebne. Większość użytkowników zwraca uwagę na łatwość startów i stabilność ale są też tacy, którzy piszą, że lata "dziwnie".
Pit pisze:W skrócie jeżeli rozdzielimy strugi powietrza, które rozdzielą się na nosku profilu i jedna z nich przejdzie nad skrzydłem a druga pod skrzydłem będą dążyły do tego aby przywitać się na spływie. To spowoduje, że struga górna będzie musiała przyspieszyć. Cząstki w warstwie przyściennej przyspieszą a przy okazji zmaleją też odległości między nimi i nastąpi spadek ciśnienia.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Natomiast prawo ciągłości przepływu już dawno zostało podważone. Te dwie cząsteczki trzymające się za rączki to też uproszczenie i to nie mające nic wspólnego z rzeczywistością.
Kod: Zaznacz cały
___________ ___________
\___/
___________/¯¯¯\___________
Kod: Zaznacz cały
___________/¯¯¯\___________
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ad 2. Siła odśrodkowa to mój pomysł. Może ktoś potwierdzi lub podważy.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli nic nie pokręciłem, to górna struga jest na tyle szybsza, że wyprzedza dolną i one wogóle się nie spotykają a dzięki temu strumień za krawędzią spływu zostaje odchylony do dołu, co też jest w jakimś stopniu składnikiem siły nośnej.
Bartess pisze:Cześć.
Z tego, co ja doczytałem, to mogę napisać, że Kolega Pit nie ma racji (o czym już wspomniał Kolega Zbyszek).
To podciśnienie bierze się z prawa Bernoulliego, które w skrócie mówi, że suma ciśnienia statycznego i dynamicznego jest stała. Dobre to widać w zwężce Venturiego.
Też mam takie wrażenie.krzyk pisze:wszyscy błądzą po omacku
Pit pisze:Trochę spłyciłeś ten temat.
Pit pisze:W skrócie jeżeli rozdzielimy strugi powietrza, które rozdzielą się na nosku profilu i jedna z nich przejdzie nad skrzydłem a druga pod skrzydłem będą dążyły do tego aby przywitać się na spływie. To spowoduje, że struga górna będzie musiała przyspieszyć. Cząstki w warstwie przyściennej przyspieszą a przy okazji zmaleją też odległości między nimi i nastąpi spadek ciśnienia.
Pit pisze:Prawo Bernouliego to prawo zachowania energii i we wzorze nie występuje prędkość.
Pa+Qa=Pb+Qb=const
P-ciśnienie statyczne [Pa]
Q-ciśnienie dynamiczne [Pa]
Bartess pisze:Pit pisze:Trochę spłyciłeś ten temat.
Może wyszło, że spłyciłem temat, ale mogło to wyniknąć z mojego napisania nieco na skróty.
Odnosiłem się dokładnie to tego, napisanego przez Ciebie, fragmentu:Pit pisze:W skrócie jeżeli rozdzielimy strugi powietrza, które rozdzielą się na nosku profilu i jedna z nich przejdzie nad skrzydłem a druga pod skrzydłem będą dążyły do tego aby przywitać się na spływie. To spowoduje, że struga górna będzie musiała przyspieszyć. Cząstki w warstwie przyściennej przyspieszą a przy okazji zmaleją też odległości między nimi i nastąpi spadek ciśnienia.
Na czerwono zaznaczyłem błąd w Twoim rozumowaniu. Jeśli już, to odległości między cząsteczkami musiałby się zwiększyć, by ciśnienie spadło. Ale tak nie jest. Odległości między cząsteczkami nie zmieniają się*, a prędkość rośnie, bo zmniejsza się przekrój. Łopatologicznie - woda w rurce o średnicy 2'' płynie w niej wolniej, niż ta sama woda płynąca po zredukowaniu średnicy tej rurki do 0,5''.
* w powietrzu może i się trochę te odległości zwiększą, bo powietrze jest ściśliwe, ale pewnie wiesz o tym, że jeżeli płynące równolegle do siebie statki (z resztą mijające się też) zbliżą się do siebie za bardzo, to kolizja jest nieunikniona. W przypadku statków zadziałają te same prawa, z tym, że ośrodkiem jest woda, która jest nieściśliwa. Stąd moje stwierdzenie, że mylisz się odnosiło się do przyczyny spadku ciśnienia (zmiany odległości między cząsteczkami) .Pit pisze:Prawo Bernouliego to prawo zachowania energii i we wzorze nie występuje prędkość.
Pa+Qa=Pb+Qb=const
P-ciśnienie statyczne [Pa]
Q-ciśnienie dynamiczne [Pa]
Jesteś pewien, że wzór nie zawiera prędkości? Tzn. to, co napisałeś, literalnie jej nie zawiera, ale rozpisz sobie na składniki Q.
Widzisz tu prędkość???
No widzisz? Jest prędkość? I sam ją tutaj zauważyłeś .Za spadek ciśnienia odpowiada wzrost szybkości przepływu ( patrz dmuchanie między płaskie kartki).
Bartess pisze: To wysklepienie nie powoduje przyspieszenia strug dlatego, że powoduje wydłużenie drogi.
uriuk pisze:Moj kamyczek do rozwazan nad powstawaniem sily nosnej:
Mig 21 ma profil dwuwypukly symetryczny, kat zaklinowania skrzydla wynosi 0. I jakos lata (pewnie ruskie maja jakas swoja aerodynamike)
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość