Kokon a doskonałość
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kokon a doskonałość
W ostatnim Cross Country Gear Guide 2021 opublikowano wynik badania Skywalka z tunelu aerodynamicznego.
Wyniki dla modelowego pilota:
* opór stawiany przez skrzydło: 60N
* opór stawiany przez liny: 18N
* opór stawiany przez pilota w uprzęży siedzącej: 34N (doskonałość = 8.0)
* opór stawiany przez kokon w pozycji standardowej: 18N (doskonałość = 9.3)
* opór stawiany przez kokon ustawiony w pozycji aerodynamicznej*: 12N (doskonałość = 10.0)
*) nogi wysoko, tak że GÓRNA powierzchnia kokonu jest równoległa do opływu strug.
Badano też wpływ płetw montowanych w kokonach zawodniczych. Wyników numerycznych w artykule nie ma ale piszą, że lepsze są małe płetwy.
Nie mniejszy wpływ ma też opływowy kształt kokpitu czy kształt protektora (tylnej części uprzęży).
Więcej w artykule.
Wyniki dla modelowego pilota:
* opór stawiany przez skrzydło: 60N
* opór stawiany przez liny: 18N
* opór stawiany przez pilota w uprzęży siedzącej: 34N (doskonałość = 8.0)
* opór stawiany przez kokon w pozycji standardowej: 18N (doskonałość = 9.3)
* opór stawiany przez kokon ustawiony w pozycji aerodynamicznej*: 12N (doskonałość = 10.0)
*) nogi wysoko, tak że GÓRNA powierzchnia kokonu jest równoległa do opływu strug.
Badano też wpływ płetw montowanych w kokonach zawodniczych. Wyników numerycznych w artykule nie ma ale piszą, że lepsze są małe płetwy.
Nie mniejszy wpływ ma też opływowy kształt kokpitu czy kształt protektora (tylnej części uprzęży).
Więcej w artykule.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
- ugryzek
- Posty: 70
- Rejestracja: 14 listopada 2018, 10:00
- Reputation: 17
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Kokon a doskonałość
Zaskakująco duża rozbieżność
Ciekawe jak to się jeszcze ma do uprzęży z podnóżkiem...
Ciekawe jak to się jeszcze ma do uprzęży z podnóżkiem...
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Kokon a doskonałość
Zbyszek Gotkiewicz pisze:A podali model skrzydła i prędkość pomiaru?
Podali tylko: EN-B z wagą startową 90kg.
-
- Posty: 501
- Rejestracja: 09 września 2016, 16:53
- Reputation: 362
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Kokon a doskonałość
JakubM pisze:* opór stawiany przez pilota w uprzęży siedzącej: 34N (doskonałość = 8.0)
* opór stawiany przez kokon w pozycji standardowej: 18N (doskonałość = 9.3)
* opór stawiany przez kokon ustawiony w pozycji aerodynamicznej*: 12N (doskonałość = 10.0)
.
Czyli to co najciekawsze nie podali; pilot bez kokonu w pozycji aerodynamicznej i w kokonie w tej samej pozycji. Sprzedawcy kokonów nie pozwolili?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Kokon a doskonałość
JakubM pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:A podali model skrzydła i prędkość pomiaru?
Podali tylko: EN-B z wagą startową 90kg.
Czyli skrzydło mogli mieć 5,2 wydłużenia lub 6,2 ))
Doskonałość 10 sugeruje raczej to największe wydłużenie.
Poza tym nie wiem jaka jest pozycja standardowa kokona według badaczy bo standardowa jest taka przy której uprząż stawia najmniejszy opór
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 277
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:22
- Reputation: 88
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Kokon a doskonałość
Pilot w pozycji aerodynamicznej w uprzęży bez kokonu jest jak yeti - podobno istnieje ale nikt go nie widział
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Kokon a doskonałość
Malo kto w kokonie lata w pozycji aerodynamicznej. Wszyscy, ktorych widzialem, trzymaja nogi poziomo, a powinny byc opuszczone o kat rowny doskonalosci. Czyli przy doskonalosci 9 nogi powinny byc opuszczone o 10 stopni. I w ten sposob caly zysk aerodynamiczny z powodu uprzezy idzie sie rozmnazac
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Kokon a doskonałość
Gdy pytam pilotów jakie zalety ma kokon to wymieniają tylko komfort cieplny )) a kąt pochylenia ustawiam tak, żeby turbulencje za butami mieć tuż poniżej twarzy. To czuć. Szczególnie na speedzie.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 501
- Rejestracja: 09 września 2016, 16:53
- Reputation: 362
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Kokon a doskonałość
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Gdy pytam pilotów jakie zalety ma kokon to wymieniają tylko komfort cieplny )) a kąt pochylenia ustawiam tak, żeby turbulencje za butami mieć tuż poniżej twarzy. To czuć. Szczególnie na speedzie.
No właśnie. Skoro największy opór generowany jest z tyłu, to nie warto przesadnie zajmować się przodem. Lepiej się ogolić i mamy opór skompensowany gładkim obliczem. A kokon na filmikach wygląda jak przód trumny; niech żyją buty !
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Kokon a doskonałość
Dużo ważniekształtymy jest obły przód niż opływ z tyłu. Popatrz na współczynniki oporu dla półsfery:
https://images.app.goo.gl/P3nXFWCef2roCe7z9
https://images.app.goo.gl/P3nXFWCef2roCe7z9
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Kokon a doskonałość
ale zarazem widać, że to docelowo tył robi niesamowitą robotę.Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dużo ważniekształtymy jest obły przód niż opływ z tyłu. Popatrz na współczynniki oporu dla półsfery:
https://images.app.goo.gl/P3nXFWCef2roCe7z9
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Kokon a doskonałość
Nie aż tak bardzo. Porównaj dwie pierwsze pozycje od góry na tym obrazku:
https://images.app.goo.gl/n1s8HT64mULuC9ko9
https://images.app.goo.gl/n1s8HT64mULuC9ko9
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Kokon a doskonałość
no te kształty super zajebistych kokonów bardziej dupę mają jak ten przedostatni a to daje +5 do zajebistości jednak chyba kupię
Łukasz Prokop
-
- Posty: 501
- Rejestracja: 09 września 2016, 16:53
- Reputation: 362
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Kokon a doskonałość
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dużo ważniekształtymy jest obły przód niż opływ z tyłu. Popatrz na współczynniki oporu dla półsfery:
https://images.app.goo.gl/P3nXFWCef2roCe7z9
Zatem poćwiczę i wymodeluję sobie łydki i obetnę obcasy z moich górskich butów na emeryturze i wtedy pokaże jak szybko zniknę za horyzontem...
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Kokon a doskonałość
W Japonii krępowano stopy małym dziewczynkom żeby pozostały małe. Może to pomysł na pozbycie się oporów?
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 501
- Rejestracja: 09 września 2016, 16:53
- Reputation: 362
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Kokon a doskonałość
Zbyszek Gotkiewicz pisze:W Japonii krępowano stopy małym dziewczynkom żeby pozostały małe. Może to pomysł na pozbycie się oporów?
Z wiekiem opory somoistnie maleją; niestety możliwości też...
- JoJo
- Posty: 71
- Rejestracja: 03 kwietnia 2016, 13:26
- Reputation: 5
- Lokalizacja: Radom
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Kokon a doskonałość
JakubM pisze:* opór stawiany przez kokon ustawiony w pozycji aerodynamicznej*: 12N (doskonałość = 10.0)
*) nogi wysoko, tak że GÓRNA powierzchnia kokonu jest równoległa do opływu strug.
A mnie to jakoś zaciekawiło, zawsze myślałem że nogi do dołu - jak Uriuk napisał... ale ja się nie znam, tylko latać "umim".
-
- Posty: 315
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 17:23
- Reputation: 45
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Kokon a doskonałość
Drodzy
Jakiś czas temu Bruce Goldsmith projektując uprząż chyba dla airvawe zrobił testy wszystkich typów uprzęży
Wyniki w formie PDFu mam i je przedstawiam:
Opory:
-uprząż siedząca z podnóżkiem: 48,99 N
- uprząż siedząca z podnóżkiem, pozycja wyprostowana: 61,55 N
- Kokon bez płetwy z tyłu: 52,32N
- kokon z małą płetwą z tyłu: 44,25N
- uprząż z podnóżkiem i dużą płetwą z tyłu: 41,25 N
I nie jest tak jak piszesz Zbyszku- to właśnie płetwa z tyłu jest w uprzęży najważniejsza. To ona powoduje zmniejszenie oporów.
Jakiś czas temu Bruce Goldsmith projektując uprząż chyba dla airvawe zrobił testy wszystkich typów uprzęży
Wyniki w formie PDFu mam i je przedstawiam:
Opory:
-uprząż siedząca z podnóżkiem: 48,99 N
- uprząż siedząca z podnóżkiem, pozycja wyprostowana: 61,55 N
- Kokon bez płetwy z tyłu: 52,32N
- kokon z małą płetwą z tyłu: 44,25N
- uprząż z podnóżkiem i dużą płetwą z tyłu: 41,25 N
I nie jest tak jak piszesz Zbyszku- to właśnie płetwa z tyłu jest w uprzęży najważniejsza. To ona powoduje zmniejszenie oporów.
- Załączniki
-
- Przechwytywanie3.JPG (42.75 KiB) Przejrzano 4970 razy
-
- Przechwytywanie 2.JPG (39.48 KiB) Przejrzano 4970 razy
-
- Przechwytywanie.JPG (53.69 KiB) Przejrzano 4970 razy
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość