Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Dział dla niezorientowanych, acz chętnych. Odpowiemy tu na najbardziej podstawowe pytania. Dla ułatwienia nam zadania prosimy o podanie jakiejś lokalizacji i innych szczegółów, które mogą okazać się istotne.
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 marca 2021, 08:57

Tylko uważaj na ciężarówki. Zostają za nimi silne turbulencje, a wiatr będzie to przenosił na skarpę.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: prokopcio » 12 marca 2021, 13:23

Skarpa jest w odległości ok 160m od obwodnicy. Czy na takiej odległości nadal za samochodami będą niebezpieczne turbulencje ? W sumie zwrócę na to uwagę jak tam będę.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Marcus Biesioroff
Posty: 535
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 00:22
Reputation: 160
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Marcus Biesioroff » 12 marca 2021, 13:32

Na ciężarówki uważaj także z innego powodu, zazwyczaj po czołówce robią z niskoprzelatującego pilota bitkę wołową :O ;)

Lubię patrzeć na niebo, bo wiem, że go nie wyasfaltują

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: prokopcio » 12 marca 2021, 13:40

Choćbym nie wiem jak się starał to tam nie ma opcji dolecieć.
Łukasz Prokop

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Piotr Domański » 12 marca 2021, 15:41

prokopcio pisze:Skarpa jest w odległości ok 160m od obwodnicy. Czy na takiej odległości nadal za samochodami będą niebezpieczne turbulencje ? W sumie zwrócę na to uwagę jak tam będę.

To bardzo ciekawe, jak zaobserwujesz to koniecznie opisz jak to jest . 160 m od przeszkody to bardzo blisko, drzewo czy budynek w takiej odległości już przy wietrze 4m/s robi spore zamieszanie , przejeżdżająca ciężarówka z prędkością 90 km/h wyprodukuje dodatkowo niezły wir, który na tak małej odległości chyba nie wyhamuje i może zrobić większe turbulencje niż normalna przeszkoda. Samoloty zależnie od wielkości, żeby się nie załapać w ślad aerodynamiczny poprzednika zachowują separację nawet kilku minut. 160m przy prędkości 5m/s to tylko pół minuty... tir to niby nie A380 ale z drugiej strony glajtowi nawet do najlżejszego samolotu ULL daleko z odpornością na turbulencję.


KLIF
Posty: 85
Rejestracja: 03 kwietnia 2019, 09:15
Reputation: 73
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: KLIF » 12 marca 2021, 17:18


jeden z mniejszych

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: matgaw » 12 marca 2021, 18:18

Piotr Domański pisze:
prokopcio pisze:Skarpa jest w odległości ok 160m od obwodnicy. Czy na takiej odległości nadal za samochodami będą niebezpieczne turbulencje ? W sumie zwrócę na to uwagę jak tam będę.

To bardzo ciekawe, jak zaobserwujesz to koniecznie opisz jak to jest . 160 m od przeszkody to bardzo blisko, drzewo czy budynek w takiej odległości już przy wietrze 4m/s robi spore zamieszanie , przejeżdżająca ciężarówka z prędkością 90 km/h wyprodukuje dodatkowo niezły wir, który na tak małej odległości chyba nie wyhamuje i może zrobić większe turbulencje niż normalna przeszkoda. Samoloty zależnie od wielkości, żeby się nie załapać w ślad aerodynamiczny poprzednika zachowują separację nawet kilku minut. 160m przy prędkości 5m/s to tylko pół minuty... tir to niby nie A380 ale z drugiej strony glajtowi nawet do najlżejszego samolotu ULL daleko z odpornością na turbulencję.


A wir za ciężarówką będzie o wiele gorszy w stosunku do masy, bo tam nie mamy ładnego laminarnego opływu wokół profilu aerodynamicznego.

Też myślę że 160 m to mało, aczkolwiek też ze względu na wielkość ciężarówki i fakt jej poruszania się przy samej ziemi - mała szansa spotkania.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: prokopcio » 12 marca 2021, 20:09

Bawiąc się na dole nie zauważyłem nic niepokojącego a trasa jest dość ruchliwa (w tym Tiry).

matgaw pisze:wir za ciężarówką będzie o wiele gorszy w stosunku do masy
masa tu nie ma żadnego znaczenia ( przeładowany tir nie sworzy większych turbulencji niż pusty przy tych samych prędkościach.

To zrozumiałe i oczywiste jest dla mnie pozostawienie turbulencji za pędzącym Tirem takich ciągnącego się pewnie na kilometry i tam bym nie ryzykował latania. Ale już wiejący wiatr w poprzek raczej ten wir traktuje jako przeszkodę (nie wiem w jakim stopniu) i raczej nie jest w stanie niezmiennym dopchać go w poprzek do tego krawężnika po pół-minucie.

Tak jak pisałem, z ciekawości zwrócę na to uwagę, może nie zauważyłem przez to, że rzadko bawię się na całkowicie czystym terenie. To nie zauważyłem nic niepokojącego na dole. Na górze BARDZO turbulentnie.
Łukasz Prokop

JarekPG
Posty: 97
Rejestracja: 16 września 2019, 14:17
Reputation: 16
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: JarekPG » 12 marca 2021, 20:49

Kask? Protektor?

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Piotr Domański » 13 marca 2021, 14:22

prokopcio pisze:Bawiąc się na dole nie zauważyłem nic niepokojącego a trasa jest dość ruchliwa (w tym Tiry).
To zrozumiałe i oczywiste jest dla mnie pozostawienie turbulencji za pędzącym Tirem takich ciągnącego się pewnie na kilometry i tam bym nie ryzykował latania. Ale już wiejący wiatr w poprzek raczej ten wir traktuje jako przeszkodę (nie wiem w jakim stopniu) i raczej nie jest w stanie niezmiennym dopchać go w poprzek do tego krawężnika po pół-minucie.

Łukasz, w jakiejś części może być jak piszesz, że strugi napływające zderzą się ze "ścianą" zawirowań wyprodukowanych przez ciężarówkę i przez to spowolnią, cześć może przecisnąć się nad tą "przeszkodą" górą, ale i tak ta cała masa nieuporządkowanego powietrza musi być przesunięta z prędkością wiatru. Zaproszę Cię chyba na jakiś lot balonem zobaczysz jak to działa. W filmie, który podlinkowałem po starcie AN2 przewróciło wcale nie mały samolot, który wystartował 39s po nim. Powietrze pchane z prędkością, którą mierzysz na starcie znikąd się nie bierze i jest przyniesione na miejsce pomiaru właśnie w tym tempie które wskazuje Twój anemometr. Przy 5 m/s te 160 metrów pokona w 32s. Pewnie jest jak piszesz, że te rotory lądują na górze górki i stojąc na dole ze skrzydłem ich nie czujesz, na dole jest nadciśnienie i to całe sturbulizowane dziadostwo naturalnie prześlizguje się po tym "nadciśnieniu" górą.
A propos, przy silnym wietrze bocznym ślad aerodynamiczny przy starcie po poprzedzającym samolocie się olewa i procedura starów z lotnisk kontrolowanych się skraca (bądź wydłuża kiedy wieje w osi:).

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: prokopcio » 13 marca 2021, 15:50

Piotr Domański pisze:...

Ja się ze wszystkim zgadzam, nic nie podważam, obserwuję.
jednak przemieszczające się z wiatrem turbulencje maleją (przecież 10km dalej od przeszkody już będą zerowe) więc interesuje mnie sytuacja jak taki wir "zaTIRowy" traci na sile pchany w poprzek.
Załączniki
Bez tytułu.png
Bez tytułu.png (86.11 KiB) Przejrzano 5382 razy
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 marca 2021, 16:09

Patrzyłem na ogon kurzu za ciężarówką jadąca po pustyni. Ciągnie się parę kilometrów. Przy prędkości 90 km/h ciężarówką przejeżdża 1 km w ciągu półtorej minuty. Czyli taka turbulencje może mieć jakieś 3-5 minut życia.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: prokopcio » 13 marca 2021, 16:53

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Patrzyłem na ogon kurzu za ciężarówką jadąca po pustyni. Ciągnie się parę kilometrów. Przy prędkości 90 km/h ciężarówką przejeżdża 1 km w ciągu półtorej minuty. Czyli taka turbulencje może mieć jakieś 3-5 minut życia.
czy ten kórz nadal wirował czy po prostu bardzo długo opadał po podniesieniu przez turbulencje. Możliwe, choć wątpliwe jest dla mnie że po minucie za autem ciężarowym nadal jest turbulentnie.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 marca 2021, 17:01

Prędkość opadanie drobinek kurzu możesz sam sprawdzić. Weź puder żony i zobacz jak szybko opada. To doświadczenie ma też tą zaletę, że jak żona to zobaczy to pozbędziesz się wszystkich zmartwień :)
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: fotolot » 13 marca 2021, 17:09

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Przy prędkości 90 km/h ciężarówką przejeżdża 1 km w ciągu półtorej minuty.

Nie chcę się wdawać w teorie, ale poprawię błędne wyliczenia. Jeśli dystans i czas w tym przykładzie ma się zgadzać, to ciężarówka musiała by mieć prędkość 40km/h . Przy prędkości 90km/h, pokona 1 km w 40 sekund lub w ciągu półtorej minuty odległość 2,25 km

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 marca 2021, 17:39

Ok. Źle podzieliłem. Czyli będą się wygaszać trzy razy szybciej niż to wyliczyłem.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: prokopcio » 13 marca 2021, 18:36

Dziwne że nie plliczyłem, mam w naturze sprawdzanie prawie wszytkiego :)
Czyli minuta jaką szacowałem miże być bliskq prawdy. Teraz mnie interesuje jak wygląda sprawa po pół minucie :)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 marca 2021, 18:39

Trzeba wszystko sprawdzać. Szczególnie tam, gdzie stosuje się proporcję przy przeliczaniu.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 marca 2021, 18:40

Myślałem, że nigdy tego nie napiszę, ale dobrze, że fotolot sprawdził :)
Zbyszek Gotkiewicz

Rafi

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Rafi » 15 marca 2021, 10:13

rk pisze:Gdzie jest taki krawężnik?

Bardzo lubię takie zabawy w parterze.
Na Mierzei Wiślanej jest czasem jeszcze niżej i wciąż da się latać.
Generalnie jak wieje mocniej, to lepiej latać na przedpolu, tym dalej od krawędzi skarpy im mocniej wieje.
Jak jest ostry warun, to lepiej też nie wychodzić nad krawędź zbocza, bo tam jest jeszcze mocniej.
Ważne, żeby się nie dać przewiać, bo nie wszędzie jest tak przyjaźnie...

Pozdrawiam,
Robert

Mam podobne miejsce niestety właśnie niezbyt przyjemne gdyby przewiało - kolczaste krzaczory na górze to zastanawiam sie jak uchronić przed przewianiem po oglądnięciu filmiku widzę że to fajne miejsca do zabaw.


Wróć do „Wejście dla początkujących”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość