Zdarzenia 2021

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Imodi
Posty: 64
Rejestracja: 12 listopada 2020, 21:31
Reputation: 22
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Imodi » 28 sierpnia 2021, 09:10

Witam. Czy jest tu ktoś lub zna ktoś jakiegoś naocznego świadka wypadku lotniarza w Mieroszowie dnia 15 sierpnia 2021?

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 326
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 211
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Blazej » 28 sierpnia 2021, 09:23

Imodi pisze:Witam. Czy jest tu ktoś lub zna ktoś jakiegoś naocznego świadka wypadku lotniarza w Mieroszowie dnia 15 sierpnia 2021?


Zrzut ekranu 2021-08-28 o 09.22.01.png
Zrzut ekranu 2021-08-28 o 09.22.01.png (104.45 KiB) Przejrzano 5167 razy

Imodi
Posty: 64
Rejestracja: 12 listopada 2020, 21:31
Reputation: 22
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Imodi » 28 sierpnia 2021, 16:59

Blazej pisze:
Imodi pisze:Witam. Czy jest tu ktoś lub zna ktoś jakiegoś naocznego świadka wypadku lotniarza w Mieroszowie dnia 15 sierpnia 2021?


Zrzut ekranu 2021-08-28 o 09.22.01.png

Hej, to jest opis z Facebooka czy z jakiegoś forum ? Bo nigdzie tego wątku w necie nie mogę znaleść

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 326
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 211
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Blazej » 28 sierpnia 2021, 22:25

Z fb

Gość

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Gość » 05 września 2021, 21:15

Skrzyczne dziś, podejście do lądowania na kajmówce. Nie znam szczegółów, podobno złamanie kompresyjne kręgosłupa. Znany pilot na glajcie akro.

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: JakubM » 06 września 2021, 08:55

4 września br, kurs SIV nad Zalewem Paczkowski

Pilot: 25h nalotu w tym ostatnie 2h na nowym BDG Base 2 (przesiadka z Nemo XX) i uprzęży Soul.

Podczas wykonywania ćwiczenia z autorotacji w prawo na komendę "lewa" tak mocno pociągnął lewą sterówkę że wylądował nad skrzydłem luzując wszystkie liny, przeleciał obok skrzydła i wpadł w mocną rotację w lewo. Zrobiło się nisko, padła komenda "paka" którą pilot poprawnie wykonał.

Wodowanie bez uszkodzeń sprzętu czy ciała, ale psychika koledze siadła i po pierwszym ćwiczeniu przerwał kurs.

Mam nadzieję, że dojdzie do siebie i wróci do latania.

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: fotolot » 06 września 2021, 10:05

JakubM pisze: "..psychika koledze siadła i po pierwszym ćwiczeniu przerwał kurs.

Mam nadzieję, że dojdzie do siebie i wróci do latania.

Tak przeciez robi ok. 90% poczatkujacych paralotniarzy po pierwszych konfrontacjach z sytuacjami, ktore przerastaja ich stan wiedzy o sytuacjach niebezpiecznych i pierwsze banalnie latwe doswiadczenia. Zazwyczaj przychodzac po rozum do glowy, rezygnuja definitywnie z tego(jak smutne statystyki coraz czesciej potwierdzaja) smiertelnie niebezpiecznego hobby.
Czy kolega jest Twoim nieprzyjacielem ze z nadzieja chcialbys aby mimo wszystko jednak nie ocknal sie i nadal tkwil w tym niebezpiecznym uzaleznieniu?
Ostatnio zmieniony 06 września 2021, 10:13 przez fotolot, łącznie zmieniany 2 razy.

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: JakubM » 06 września 2021, 10:07

Kolegę widziałem pierwszy raz w życiu - odniosłem wrażenie, że latanie mu sprawia przyjemność. Życzę mu by korzystał z tej przyjemności w bezpieczny sposób.

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: ciacholot » 06 września 2021, 10:49

Base jest kotkiem w spokojnym powietrzu i gładkim lataniu, ale nie można mieć złudzeń. To już 5,7 i potrafi pięknie latać. Jak dla mnie nie bardzo ustępuje większym wydłużeniom. Tu jednak trzeba uważać bo jak zaczyna się coś dziać to temu "kotku" pazury wyłażą i to ostre. Trzeba dokładnie i szybko reagować mimo, że to B. Nie wiem czy po Nemo to najlepszy wybór. Chyba raczej nie. Nalot trzeba mieć i lepiej by było coś do max 5,5.
Mariusz Kilian

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: JakubM » 06 września 2021, 10:59

ciacholot pisze:Base jest kotkiem w spokojnym powietrzu i gładkim lataniu, ale nie można mieć złudzeń. To już 5,7 i potrafi pięknie latać. Jak dla mnie nie bardzo ustępuje większym wydłużeniom. Tu jednak trzeba uważać bo jak zaczyna się coś dziać to temu "kotku" pazury wyłażą i to ostre. Trzeba dokładnie i szybko reagować mimo, że to B. Nie wiem czy po Nemo to najlepszy wybór. Chyba raczej nie. Nalot trzeba mieć i lepiej by było coś do max 5,5.

Ja bym tu nie obwiniał skrzydła tylko znaczną nadreakcję pilota. W tym ćwiczeniu zazwyczaj wystarczy przenieść ciężar ciała lub delikatnie zaciągnąć sterówkę - tutaj sterówka najwyraźniej poszła pod tyłek i tam została.

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: AndRand » 06 września 2021, 11:04

JakubM pisze:Podczas wykonywania ćwiczenia z autorotacji w prawo na komendę "lewa" tak mocno pociągnął lewą sterówkę

Pewnie to analizowaliście wieczorem, ale mi się zdaje, że to były dopiero klapy na speedzie (jego druga sesja), które mu wychodziły bardzo dynamicznie.

Ps. Czy tutaj w Zdarzeniach będzie umieszczana każda paka na SIV-ie? :roll:

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4173
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: uriuk » 06 września 2021, 11:06

Zakres pracy sterowek materaca i skrzydla o wydluzeniu 5,7 jest zdecydowanie inny. Cos, co jest pożądane na materacu, na 5.7 bedzie nadreakcją.

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: AndRand » 06 września 2021, 11:15

ciacholot pisze:Base jest kotkiem w spokojnym powietrzu i gładkim lataniu, ale nie można mieć złudzeń. To już 5,7 i potrafi pięknie latać. Jak dla mnie nie bardzo ustępuje większym wydłużeniom. Tu jednak trzeba uważać bo jak zaczyna się coś dziać to temu "kotku" pazury wyłażą i to ostre. Trzeba dokładnie i szybko reagować mimo, że to B. Nie wiem czy po Nemo to najlepszy wybór. Chyba raczej nie. Nalot trzeba mieć i lepiej by było coś do max 5,5.

Moim zdaniem nienajlepszym wyborem był SIV po 2,5h na tym skrzydle. Gdyby trochę lepiej poznał to skrzydło w spokojnych warunkach to by może nie nadreagowywał. Bo po 20h nie powinno być za ostre.

Ja akurat prosto po kursie wziąłem Mentora (5,5) i nie miałem z nim szczególnych atrakcji. Może ja jestem przypadek szczególny bo po szkoleniu na lotniach nie znam pojęcia "latanie pasywne" - tam jak wyrwie sterownicę to po zawodach, więc u mnie skrzydło zawsze było pilnowane.
Ostatnio zmieniony 06 września 2021, 11:42 przez AndRand, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4173
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: uriuk » 06 września 2021, 11:28

Pieciu na szesciu uczestnikow rosyjskiej ruletki twierdzi ze to bardzo bezpieczna zabawa.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 września 2021, 12:22

AndRand pisze:
JakubM pisze:Podczas wykonywania ćwiczenia z autorotacji w prawo na komendę "lewa" tak mocno pociągnął lewą sterówkę

Pewnie to analizowaliście wieczorem, ale mi się zdaje, że to były dopiero klapy na speedzie (jego druga sesja), które mu wychodziły bardzo dynamicznie.

Ps. Czy tutaj w Zdarzeniach będzie umieszczana każda paka na SIV-ie? :roll:


A jak inaczej chcesz ocenić wartość treningów bezpieczeństwa?
Zbyszek Gotkiewicz

Jarek
Posty: 142
Rejestracja: 04 stycznia 2016, 11:23
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Jarek » 06 września 2021, 12:29

uriuk pisze:Zakres pracy sterowek materaca i skrzydla o wydluzeniu 5,7 jest zdecydowanie inny. Cos, co jest pożądane na materacu, na 5.7 bedzie nadreakcją.


Wielu pilotów też ma pewnie spory zgryz z tym wydłużeniem. Bo z jednej strony ogólna zasada jak najbardziej słuszna: im większe wydłużenie, tym bardziej wymagające skrzydło i pewnie też drogi sterowania krótsze, itd. Ale tu nagle w grupie skrzydeł popularnych mamy przykładowo takie:
1) MENTOR 6 Light - Trzyrzędowiec| Cele:59 | Wydłużenie: 5,43 | Waga: 4,2kg - Rozmiar S - 80-100kg (EN/LTF B) - Powierzchnia 26,2m2
https://www.nova.eu/pl/skrzydla/mentor-6-light/
Opis ze strony www: "Pomimo, iż jest to skrzydło klasy EN B to nie nadaje się ono dla początkujących pilotów i tylko w ograniczonym zakresie dla osób latających okazjonalnie"
2) GIN SPRINT 3 - Cele:54 | Wydłużenie: 5,7 | Waga: 4,15kg - Rozmiar S - 75-95kg (EN/LTF B) - Powierzchnia 24.88m2
https://gingliders.pl/paralotnie/sprint-3/
Określone przez producenta jako średnie "B" - Opis ze strony www: "Latanie jest mało wymagające i wygodne"

W moim odczuciu SPRINT 3 jest mniej podatny na nadreakcję, niż MENTOR 6 Light... Ale może trochę mało jeszcze latałem na Mentorze, bo tylko 2h, na Sprincie ok. 70h. Moim zdaniem Sprint ma zdecydowanie dłuższe drogi sterowania i żeby nim szybko skręcić, trzeba dołożyć sporo sterówki. Mentor chodzi za ręką, jak młoda baletnica.

Niestety dróg sterowania producenci oduczyli się podawać... Nie wiem, dlaczego.

I jak tu się w tym ma odnaleźć zwykły zjadacz chleba? Jak zapyta instruktora, to ten mu powie, że i tak najlepszy jest (np.) Niviuk, - bo on tym akurat handluje :)

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 06 września 2021, 12:38 przez Jarek, łącznie zmieniany 3 razy.

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: JakubM » 06 września 2021, 12:32

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
AndRand pisze:
JakubM pisze:Podczas wykonywania ćwiczenia z autorotacji w prawo na komendę "lewa" tak mocno pociągnął lewą sterówkę

Pewnie to analizowaliście wieczorem, ale mi się zdaje, że to były dopiero klapy na speedzie (jego druga sesja), które mu wychodziły bardzo dynamicznie.

Ps. Czy tutaj w Zdarzeniach będzie umieszczana każda paka na SIV-ie? :roll:


A jak inaczej chcesz ocenić wartość treningów bezpieczeństwa?


Nie wiem jak na podstawie tego zdarzenia chcesz oceniać wartość treningów SIV w ogóle. Nie taka była moja intencja. Moją intencją było pokazanie problemu gdzie w prostej i bezpiecznej sytuacji nadreakcja pilota doprowadziła znacznie bardziej niebezpiecznej sytuacji i w ostatecznie do konieczności rzucenia paczki. Może ktoś kto to przeczyta w podobnym przypadku nie szarpnie tak mocno za sterówę, albo przynajmniej zanim szarpnie to sprawdzi jak jego nowe skrzydło na takie szarpnięcie reaguje.

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: AndRand » 06 września 2021, 12:40

Zbyszek Gotkiewicz pisze:A jak inaczej chcesz ocenić wartość treningów bezpieczeństwa?

Każdy powinien się liczyć z paką na kursie SIV.

Dokładnie dlatego każdy podczas kursu łączy zapas z taśmą kwadratem, żeby nie zużywać połączenia taśma-taśma. Taką ewentualność każdy bierze pod uwagę.
Wystarczy lekko spóźnić reakcję lub zareagować za mocno i wchodzą atrakcje, przy których paka jest zalecanym wyjściem. Więc trudno mówić tu o zdarzeniu, w sensie nieoczekiwanego wypadku, raczej awaryjnego lądowania. To jakbyś ćwiczył lądowanie helikopterem autorotacją i każde ćwiczenie odnotowywał jako zdarzenie - w normalnym locie to jest zdarzenie, ale jeśli to ćwiczysz to jest to ćwiczone lądowanie awaryjne.

Zdarzeniem jest wypadek z uszczerbkiem na zdrowiu - czyli na przykład wodowanie bez zapasu, przed czym instruktor na wstępie długo ostrzega. Zderzenie z wodą w rotacji może połamać.

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: JakubM » 06 września 2021, 13:01

AndRand pisze:Zdarzeniem jest wypadek z uszczerbkiem na zdrowiu - czyli na przykład wodowanie bez zapasu, przed czym instruktor na wstępie długo ostrzega. Zderzenie z wodą w rotacji może połamać.

Czy możesz wskazać skąd taka definicja i gdzie w tym wątku umówiliśmy się, że zdarzenie definiujemy tak jak to podajesz?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 września 2021, 13:04

Jeśli jest dużo przypadków ratowania się na SIV za pomocą zapasu lub nawet uczestnik nie zdążył go użyć, to znaczy że procedura nauczania jest zła i trzeba ją zmienić albo zrezygnować ze szkolenia.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość