Zależność doskonałość od wydłużenia
-
- Posty: 142
- Rejestracja: 04 stycznia 2016, 11:23
- Reputation: 19
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Ale czemu wprowadzać dodatkowe zależności w postaci różnicowania uprzęży do badania polara? Do porównania skrzydeł można przyjąć jedną, ściśle określoną co do kształtu, wymiarów, oporów (powiedzmy średnia rynkowa) dla określonej wagi pilota. Producent publikujący pomiary, musiałby jej użyć do ich przeprowadzenia. Pozostaną wówczas do przeprowadzenia pomiary w górnej i dolnej granicy przedzału wagowego skrzydła np. wg EN. Te dwa polary nie będą wystarczającą informacją?
Swoją drogą zastanawiam się, w jaki sposób badać podatność na "atrakcje".
Pozdrawiam
Jarek
Swoją drogą zastanawiam się, w jaki sposób badać podatność na "atrakcje".
Pozdrawiam
Jarek
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Tak się robi przy certyfikacji skrzydeł. Skrzydło ma certyfikację w określonym modelu uprzęży. Bywa tak, że w jednej uprzęży skrzydło nie przechodzi to się wtedy zmienia uprząż na taką w której przechodzi. A co do zmiany osiągów z powodu stosowania innej uprzęży to więcej jest tu mitów niż konkretnych badań.
Zbyszek Gotkiewicz
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Tak się robi przy certyfikacji skrzydeł. Skrzydło ma certyfikację w określonym modelu uprzęży. Bywa tak, że w jednej uprzęży skrzydło nie przechodzi to się wtedy zmienia uprząż na taką w której przechodzi. A co do zmiany osiągów z powodu stosowania innej uprzęży to więcej jest tu mitów niż konkretnych badań.
A jakie wartości krytyczne oprócz szerokości i wysokości podwieszenia występują w uprzęży? Bo to chyba najważniejsze jeżeli chodzi o certyfikację chyba.
Marcin.
- marek mastalerz
- Posty: 496
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
- Reputation: 179
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Tak się robi przy certyfikacji skrzydeł. Skrzydło ma certyfikację w określonym modelu uprzęży. Bywa tak, że w jednej uprzęży skrzydło nie przechodzi to się wtedy zmienia uprząż na taką w której przechodzi. A co do zmiany osiągów z powodu stosowania innej uprzęży to więcej jest tu mitów niż konkretnych badań.
To jeszcze ustalmy jak szeroko pilot ma trzymać łokcie podczas pomiarów
Chyba najwyższy czas przyjąć że paralotnia to nie szybowiec. Czy szybowce mają doskonałość podaną na podstawie pomiarów w locie przy na podstawie obliczeń?
No i sugerowanie się przy zakupie doskonałością doprowadzi do tego do czego 10 lat temu doprowadziło sugerowanie się prędkością maksymalną przy zakupie skrzydeł klasy DHV 1-2.
pozdrawiam
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Co do uprzęży to liczy się szerokość rozstawienia karabinków, szerokość deski i odległość karabinków od deski. Są jeszcze takie szczegóły jak możliwość poruszania samą deską za pomocą bioder. Jeśli na przykład sztywne plecy opierają się o deskę to nie da się nią poruszać biodrami i trzeba się przewieszać przez tą taśmę co idzie pod pachą. A co do szybowców to z tego co pamiętam ich doskonałość wyznacza się praktycznie.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 142
- Rejestracja: 04 stycznia 2016, 11:23
- Reputation: 19
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Z tego rozumiem, że jedyną przeszkodą do ujawniania polarów przez producentów jest niechęć ich samych do robienia tego?
Istnieje jakiś sposób, by ich do tego namówić?
Pozdrawiam
Jarek
Istnieje jakiś sposób, by ich do tego namówić?
Pozdrawiam
Jarek
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Z ciekawości, wie ktoś jaką doskonałość ma enzo2 ? Na para 2000 im skrzydło wyższej klasy tym wyniki "bardziej utajnione"
Pozdro paweł
Pozdro paweł
- der
- Posty: 1878
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Nie wiem ile ma Enzo2. Natomiast wiem, że Ozone ma w d... ten parametr w stosunku do jakichkolwiek skrzydeł. Nie znajdziesz go i już.
-
- Posty: 65
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 17:29
- Reputation: 16
- Lokalizacja: Międzybrodzie Żywieckie
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Tu jest ciekawostka dotycząca tematu, od strony praktycznej:
http://www.air-sport.pl/info_techniczne ... lotni.html
EDIT: oczywiście do wyników należy podchodzić z rezerwą, bo nie były brane / rejestrowane takie czynniki jak waga pilota, uprząż itp. Ale artykuł i wyniki ciekawe.
http://www.air-sport.pl/info_techniczne ... lotni.html
EDIT: oczywiście do wyników należy podchodzić z rezerwą, bo nie były brane / rejestrowane takie czynniki jak waga pilota, uprząż itp. Ale artykuł i wyniki ciekawe.
Pozdrawiam,
Arkadiusz 'Winger' Ślusarczyk
Arkadiusz 'Winger' Ślusarczyk
-
- Posty: 88
- Rejestracja: 08 stycznia 2017, 11:02
- Reputation: 3
- Lokalizacja: Zar/Skrzyczne
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Co do uprzęży to liczy się szerokość rozstawienia karabinków, szerokość deski i odległość karabinków od deski. Są jeszcze takie szczegóły jak możliwość poruszania samą deską za pomocą bioder. Jeśli na przykład sztywne plecy opierają się o deskę to nie da się nią poruszać biodrami i trzeba się przewieszać przez tą taśmę co idzie pod pachą. A co do szybowców to z tego co pamiętam ich doskonałość wyznacza się praktycznie.
Zbyszek co masz na myśli pisząc "liczy się szerokość rozstawienia karabinków," (może pamiętasz bo to było w 2016 ). Chodzi o to że jak mam regulację w swojej uprzęży od 38-46 cm to najlepiej ustawić sobie minimalną 38 żeby nie robić większych oporów powietrza czy że ta odległość wpływa na doskonałość skrzydła czy oba ? Jak ustawić tą odległość żeby wycisnąć max ze skrzydła?
Pozdr.,
Artur
Artur
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Rozstaw karabinkow wplywa na "bujalnosc" skrzydla i chec skrecenia w tasmach w razie draki.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Przy wąskim rozstawieniu może łatwiej skręcić w taśmach (twist)
Przy szerokim trudniej przenieść ciężar ciała przy klapie.
Przy wąskim skrzydło łatwiej będzie krążyć.
Przy szerokim łatwiej uzyskać płaskie krążenie szczególnie w słać noszeniach.
A tak w ogóle to taka różnica w rozstawie nie ma wielkiego znaczenia. Dopiero jak przekroczysz podany zakres to mogą się ujawnić omawiane zjawiska.
Przy szerokim trudniej przenieść ciężar ciała przy klapie.
Przy wąskim skrzydło łatwiej będzie krążyć.
Przy szerokim łatwiej uzyskać płaskie krążenie szczególnie w słać noszeniach.
A tak w ogóle to taka różnica w rozstawie nie ma wielkiego znaczenia. Dopiero jak przekroczysz podany zakres to mogą się ujawnić omawiane zjawiska.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
A, przy wąskim mniej buja na boki jeśli ma to dla kogoś znaczenie. Lecz jeśli ma to być jedyny powód, żeby latać z wąskim rozstawem karabinków to lepiej przestać latać.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
A poza tym od wielu lat przekonuje Sławka, który robi uprzęże dla Dudka, żeby zrezygnował z regulacji piersiówki bo piloci tego i tak nie używają.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 81
- Rejestracja: 28 marca 2018, 18:31
- Reputation: 34
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Czy bardziej wypłaszczone skrzydło, czyli przy maksymalnym rozstawie, skrzydło jest bardziej nośne i pomaga utrzymać się w bardzo słabych noszeniach?
Pozdrawiam,
Robert
Pozdrawiam,
Robert
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Teoretycznie tak, praktycznie błędy pilota psują dużo więcej.
Zbyszek Gotkiewicz
- tooosh
- Posty: 339
- Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
- Reputation: 154
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
rk pisze:Czy bardziej wypłaszczone skrzydło, czyli przy maksymalnym rozstawie, skrzydło jest bardziej nośne i pomaga utrzymać się w bardzo słabych noszeniach?
Pozdrawiam,
Robert
Tak, ale niweluje to fakt, że będziesz latał wyżej. Niestety wyżej, przez to, że ziemia jest okrągła, będziesz musiał pokonać większą odległość do swojego celu.
-
- Posty: 81
- Rejestracja: 28 marca 2018, 18:31
- Reputation: 34
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Teoretycznie tak, praktycznie błędy pilota psują dużo więcej.
Dziękuję za potwierdzenie
Tak to sobie kiedyś wymyśliłem i kilka razy testowałem przy starcie z plaży na niskim klifie, przy słabym wietrze.
Niby nie ma w tym magii, ale nie bylem pewien co pomogło przy starcie... Przed odpuszczeniem taśmy się nabiegałem, a po odpuszczeniu udało się polatać.
Pozdrawiam,
Robert
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
Winger pisze:Tu jest ciekawostka dotycząca tematu, od strony praktycznej:
http://www.air-sport.pl/info_techniczne ... lotni.html
EDIT: oczywiście do wyników należy podchodzić z rezerwą, bo nie były brane / rejestrowane takie czynniki jak waga pilota, uprząż itp. Ale artykuł i wyniki ciekawe.
A wyjasnisz nam jaki wplyw ma waga pilota na doskonalosc?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zależność doskonałość od wydłużenia
uriuk pisze:Winger pisze:Tu jest ciekawostka dotycząca tematu, od strony praktycznej:
http://www.air-sport.pl/info_techniczne ... lotni.html
EDIT: oczywiście do wyników należy podchodzić z rezerwą, bo nie były brane / rejestrowane takie czynniki jak waga pilota, uprząż itp. Ale artykuł i wyniki ciekawe.
A wyjasnisz nam jaki wplyw ma waga pilota na doskonalosc?
Nie czepiaj się. Winger miał na myśli uwzględnienie w pomiarach wszystkich czynników.
Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość