Zależność doskonałość od wydłużenia

Latanie bezsilnikowe
Jarek
Posty: 142
Rejestracja: 04 stycznia 2016, 11:23
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: Jarek » 12 lutego 2016, 14:19

Ale czemu wprowadzać dodatkowe zależności w postaci różnicowania uprzęży do badania polara? Do porównania skrzydeł można przyjąć jedną, ściśle określoną co do kształtu, wymiarów, oporów (powiedzmy średnia rynkowa) dla określonej wagi pilota. Producent publikujący pomiary, musiałby jej użyć do ich przeprowadzenia. Pozostaną wówczas do przeprowadzenia pomiary w górnej i dolnej granicy przedzału wagowego skrzydła np. wg EN. Te dwa polary nie będą wystarczającą informacją?
Swoją drogą zastanawiam się, w jaki sposób badać podatność na "atrakcje".

Pozdrawiam
Jarek

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 lutego 2016, 14:55

Tak się robi przy certyfikacji skrzydeł. Skrzydło ma certyfikację w określonym modelu uprzęży. Bywa tak, że w jednej uprzęży skrzydło nie przechodzi to się wtedy zmienia uprząż na taką w której przechodzi. A co do zmiany osiągów z powodu stosowania innej uprzęży to więcej jest tu mitów niż konkretnych badań.
Zbyszek Gotkiewicz

Marcin.

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: Marcin. » 12 lutego 2016, 17:47

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Tak się robi przy certyfikacji skrzydeł. Skrzydło ma certyfikację w określonym modelu uprzęży. Bywa tak, że w jednej uprzęży skrzydło nie przechodzi to się wtedy zmienia uprząż na taką w której przechodzi. A co do zmiany osiągów z powodu stosowania innej uprzęży to więcej jest tu mitów niż konkretnych badań.


A jakie wartości krytyczne oprócz szerokości i wysokości podwieszenia występują w uprzęży? Bo to chyba najważniejsze jeżeli chodzi o certyfikację chyba.
Marcin.

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 496
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 179
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: marek mastalerz » 12 lutego 2016, 20:54

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Tak się robi przy certyfikacji skrzydeł. Skrzydło ma certyfikację w określonym modelu uprzęży. Bywa tak, że w jednej uprzęży skrzydło nie przechodzi to się wtedy zmienia uprząż na taką w której przechodzi. A co do zmiany osiągów z powodu stosowania innej uprzęży to więcej jest tu mitów niż konkretnych badań.


To jeszcze ustalmy jak szeroko pilot ma trzymać łokcie podczas pomiarów ;)
Chyba najwyższy czas przyjąć że paralotnia to nie szybowiec. Czy szybowce mają doskonałość podaną na podstawie pomiarów w locie przy na podstawie obliczeń?
No i sugerowanie się przy zakupie doskonałością doprowadzi do tego do czego 10 lat temu doprowadziło sugerowanie się prędkością maksymalną przy zakupie skrzydeł klasy DHV 1-2.

pozdrawiam
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 lutego 2016, 21:24

Co do uprzęży to liczy się szerokość rozstawienia karabinków, szerokość deski i odległość karabinków od deski. Są jeszcze takie szczegóły jak możliwość poruszania samą deską za pomocą bioder. Jeśli na przykład sztywne plecy opierają się o deskę to nie da się nią poruszać biodrami i trzeba się przewieszać przez tą taśmę co idzie pod pachą. A co do szybowców to z tego co pamiętam ich doskonałość wyznacza się praktycznie.
Zbyszek Gotkiewicz

Jarek
Posty: 142
Rejestracja: 04 stycznia 2016, 11:23
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: Jarek » 15 lutego 2016, 08:41

Z tego rozumiem, że jedyną przeszkodą do ujawniania polarów przez producentów jest niechęć ich samych do robienia tego?
Istnieje jakiś sposób, by ich do tego namówić?

Pozdrawiam
Jarek

mysza

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: mysza » 16 lutego 2016, 15:44

Z ciekawości, wie ktoś jaką doskonałość ma enzo2 ? Na para 2000 im skrzydło wyższej klasy tym wyniki "bardziej utajnione" :)
Pozdro paweł

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: der » 16 lutego 2016, 16:35

Nie wiem ile ma Enzo2. Natomiast wiem, że Ozone ma w d... ten parametr w stosunku do jakichkolwiek skrzydeł. Nie znajdziesz go i już.

Winger
Posty: 65
Rejestracja: 09 lutego 2016, 17:29
Reputation: 16
Lokalizacja: Międzybrodzie Żywieckie
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: Winger » 16 lutego 2016, 16:45

Tu jest ciekawostka dotycząca tematu, od strony praktycznej:

http://www.air-sport.pl/info_techniczne ... lotni.html

EDIT: oczywiście do wyników należy podchodzić z rezerwą, bo nie były brane / rejestrowane takie czynniki jak waga pilota, uprząż itp. Ale artykuł i wyniki ciekawe.
Pozdrawiam,
Arkadiusz 'Winger' Ślusarczyk

ArturK
Posty: 88
Rejestracja: 08 stycznia 2017, 11:02
Reputation: 3
Lokalizacja: Zar/Skrzyczne
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: ArturK » 29 grudnia 2021, 13:09

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Co do uprzęży to liczy się szerokość rozstawienia karabinków, szerokość deski i odległość karabinków od deski. Są jeszcze takie szczegóły jak możliwość poruszania samą deską za pomocą bioder. Jeśli na przykład sztywne plecy opierają się o deskę to nie da się nią poruszać biodrami i trzeba się przewieszać przez tą taśmę co idzie pod pachą. A co do szybowców to z tego co pamiętam ich doskonałość wyznacza się praktycznie.


Zbyszek co masz na myśli pisząc "liczy się szerokość rozstawienia karabinków," (może pamiętasz bo to było w 2016 ;) ). Chodzi o to że jak mam regulację w swojej uprzęży od 38-46 cm to najlepiej ustawić sobie minimalną 38 żeby nie robić większych oporów powietrza czy że ta odległość wpływa na doskonałość skrzydła czy oba ? Jak ustawić tą odległość żeby wycisnąć max ze skrzydła?
Pozdr.,
Artur

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: uriuk » 29 grudnia 2021, 13:13

Rozstaw karabinkow wplywa na "bujalnosc" skrzydla i chec skrecenia w tasmach w razie draki.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 grudnia 2021, 13:25

Przy wąskim rozstawieniu może łatwiej skręcić w taśmach (twist)
Przy szerokim trudniej przenieść ciężar ciała przy klapie.
Przy wąskim skrzydło łatwiej będzie krążyć.
Przy szerokim łatwiej uzyskać płaskie krążenie szczególnie w słać noszeniach.
A tak w ogóle to taka różnica w rozstawie nie ma wielkiego znaczenia. Dopiero jak przekroczysz podany zakres to mogą się ujawnić omawiane zjawiska.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 grudnia 2021, 13:27

A, przy wąskim mniej buja na boki jeśli ma to dla kogoś znaczenie. Lecz jeśli ma to być jedyny powód, żeby latać z wąskim rozstawem karabinków to lepiej przestać latać.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 grudnia 2021, 13:32

A poza tym od wielu lat przekonuje Sławka, który robi uprzęże dla Dudka, żeby zrezygnował z regulacji piersiówki bo piloci tego i tak nie używają.
Zbyszek Gotkiewicz

rk
Posty: 81
Rejestracja: 28 marca 2018, 18:31
Reputation: 34
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: rk » 29 grudnia 2021, 14:29

Czy bardziej wypłaszczone skrzydło, czyli przy maksymalnym rozstawie, skrzydło jest bardziej nośne i pomaga utrzymać się w bardzo słabych noszeniach?

Pozdrawiam,
Robert

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 grudnia 2021, 15:02

Teoretycznie tak, praktycznie błędy pilota psują dużo więcej.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
tooosh
Posty: 339
Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
Reputation: 154
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: tooosh » 29 grudnia 2021, 15:04

rk pisze:Czy bardziej wypłaszczone skrzydło, czyli przy maksymalnym rozstawie, skrzydło jest bardziej nośne i pomaga utrzymać się w bardzo słabych noszeniach?

Pozdrawiam,
Robert


Tak, ale niweluje to fakt, że będziesz latał wyżej. Niestety wyżej, przez to, że ziemia jest okrągła, będziesz musiał pokonać większą odległość do swojego celu.
http://www.SRUdoChmury.pl

Marcin Duszyński

rk
Posty: 81
Rejestracja: 28 marca 2018, 18:31
Reputation: 34
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: rk » 29 grudnia 2021, 17:53

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Teoretycznie tak, praktycznie błędy pilota psują dużo więcej.


Dziękuję za potwierdzenie :-)
Tak to sobie kiedyś wymyśliłem i kilka razy testowałem przy starcie z plaży na niskim klifie, przy słabym wietrze.
Niby nie ma w tym magii, ale nie bylem pewien co pomogło przy starcie... Przed odpuszczeniem taśmy się nabiegałem, a po odpuszczeniu udało się polatać.

Pozdrawiam,
Robert

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: uriuk » 29 grudnia 2021, 20:51

Winger pisze:Tu jest ciekawostka dotycząca tematu, od strony praktycznej:

http://www.air-sport.pl/info_techniczne ... lotni.html

EDIT: oczywiście do wyników należy podchodzić z rezerwą, bo nie były brane / rejestrowane takie czynniki jak waga pilota, uprząż itp. Ale artykuł i wyniki ciekawe.



A wyjasnisz nam jaki wplyw ma waga pilota na doskonalosc?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zależność doskonałość od wydłużenia

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 grudnia 2021, 21:11

uriuk pisze:
Winger pisze:Tu jest ciekawostka dotycząca tematu, od strony praktycznej:

http://www.air-sport.pl/info_techniczne ... lotni.html

EDIT: oczywiście do wyników należy podchodzić z rezerwą, bo nie były brane / rejestrowane takie czynniki jak waga pilota, uprząż itp. Ale artykuł i wyniki ciekawe.



A wyjasnisz nam jaki wplyw ma waga pilota na doskonalosc?

Nie czepiaj się. Winger miał na myśli uwzględnienie w pomiarach wszystkich czynników.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość