Potrzebowałem tych informacji dla wyjaśnienia różnic w locie z wiatrem i pod wiatr na małej wysokości. Chyba jedyną osobą na świecie, która robiła takie pomiary dla ppg jest Stribo. Udostępnił mi jeden z wyników. Dzięki tym pomiarom mógł opracować swoje własne śmigła i będzie je oferował pod nazwą fleXer.
Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości
To jest temat, ktory z uporem maniaka wałkowałem tu i nie tylko, przez co momentami byłem traktowany jak idiota. Zwłaszcza zmieniając kat śmigła nienastawnego i podważajac sens powównywania wyników statycznych. Zwłaszcza w okresie, gdy polibilem latać szybciej a miałem do tego celu za słaby napęd ( raket ).
Łukasz Prokop
- der
- Posty: 1878
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości
jak On robił te pomiary ?
W tunelu aerodynamicznym, czy prymitywnie, na pace samochodu ? (bo w drugim przypadku jednak opory powietrza pojazdu mają kolosalne znaczenie w aerodynamice powietrza za kabiną)
W tunelu aerodynamicznym, czy prymitywnie, na pace samochodu ? (bo w drugim przypadku jednak opory powietrza pojazdu mają kolosalne znaczenie w aerodynamice powietrza za kabiną)
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości
der pisze:jak On robił te pomiary ?
W tunelu aerodynamicznym, czy prymitywnie, na pace samochodu ? (bo w drugim przypadku jednak opory powietrza pojazdu mają kolosalne znaczenie w aerodynamice powietrza za kabiną)
Też się zastanawiam, bo do samolotów ulm praktycznie nie stosuje się śmigieł przestawialnych w locie w zakresie prędkości 60 -180km/h. Z tego wykresu wynika że albo nie były by w stanie wystartować albo lecieć.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości
Na przyczepce za osobówką. Z tego co pamiętam napęd był podniesiony powyżej opływu zaburzonego. Wykres nie jest idealny, ale były badane wtedy różne śmigła i różnice były wyraźne. To jest jeden z wykresów bez podawania modelu śmigła. Daje to też odpowiedź do pytania jednego z pilotów dlaczego na odpuszczonych trymerach i pełnej beli ma tylko 0,8 wznoszenia.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości
Piotr Domański pisze:der pisze:jak On robił te pomiary ?
W tunelu aerodynamicznym, czy prymitywnie, na pace samochodu ? (bo w drugim przypadku jednak opory powietrza pojazdu mają kolosalne znaczenie w aerodynamice powietrza za kabiną)
Też się zastanawiam, bo do samolotów ulm praktycznie nie stosuje się śmigieł przestawialnych w locie w zakresie prędkości 60 -180km/h. Z tego wykresu wynika że albo nie były by w stanie wystartować albo lecieć.
Samoloty lekkie nie latają dużo powyżej 100 km/h albo mają silniki powyżej 100 kM co im pozwala na rozbieg przy mocno zaciążonym śmigle. Wyjątkiem by Quicki Rutana.
Zbyszek Gotkiewicz
- der
- Posty: 1878
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości
tak jak myślałem. By to miało sens, trzeba by tę przyczepę mieć przed a nie za sobą.
lepsze takie pomiary niż żadne, jednak nie bez przyczyny nie latamy na zawietrznych.
lepsze takie pomiary niż żadne, jednak nie bez przyczyny nie latamy na zawietrznych.
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Samoloty lekkie nie latają dużo powyżej 100 km/h albo mają silniki powyżej 100 kM co im pozwala na rozbieg przy mocno zaciążonym śmigle. Wyjątkiem by Quicki Rutana.
To może się jedynie tyczyć ul 115. W normalnych ulm standardem jest R912 80KM często bywa też R 582 64KM i takie z najpopularniejszych wolnych samolotów jak sky ranger czy storch mają przelotową ok 140 do max 180km/h. Coraz popularniejsze są dolnopłaty z uturbionym R912 100KM ale tam już prędkości są grubo ponad 200km/h. Są też dolnopłaty z chowanym podwoziem z R913 czy 915 mają ponad 100KM ale i prędkości przelotowe ok. 300km/h i w tych przypadkach już producenci proponują śmigła przestawialne w locie ale też nie są w standardowej ofercie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość