Kawitacja

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Kawitacja

Postautor: uriuk » 21 lutego 2024, 12:35

Czasem nasze napędy nie chcą pracować, ponieważ paliwo w przewodach zmienia stan skupienia i układ się "zapowietrza". Znalazłem filmik przedstawiający kwitację. ale nie w napędach i nie z benzyną, tylko olejem.


Artur Rybiński
Posty: 28
Rejestracja: 14 stycznia 2018, 11:32
Reputation: 8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Kawitacja

Postautor: Artur Rybiński » 22 lutego 2024, 21:46

Uriuk, czy naprawdę wierzysz że kawitacja występuje w przewodach. To jest zjawisko dotyczące przepompowywania ośrodka za pomcą pomp zębatych lub w pewnych warunkach tłokowych, i najczęściej w warunkach kiedy ciśnienie ośrodka przepompowywanego przew w/w pompę zbliży się do temperatury wrzenia.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kawitacja

Postautor: uriuk » 22 lutego 2024, 21:53

Wierze. Mialem w Afryce auto ma gaz. Ale tam nie ma stacji gazowych. Przepompowywalem gaz z butli 20 kg przy pomocy roznych pomp. Na poczatku sie nie udawalo, z powodu kawitacji wlasnie. Kiedy znalazlem "winnego" pompowanie przestalo byc problemem.

Artur Rybiński
Posty: 28
Rejestracja: 14 stycznia 2018, 11:32
Reputation: 8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Kawitacja

Postautor: Artur Rybiński » 22 lutego 2024, 22:14

Czy był to tlenek diazotu ? :)

Awatar użytkownika
wlaskow
Posty: 137
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 13:58
Reputation: 65
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kawitacja

Postautor: wlaskow » 23 lutego 2024, 13:28

W mojej ocenie problem z przepompowaniem, był spowodowany powstaniem w cieczy korków parowych. Uczyłem się o tym w kontekście występowania tego zjawiska w benzynie, a dokładnie w przewodach paliwowych (listwa zasilająca wtryskiwacze - wtrysk do portu tzw. MPI). Dlatego benzyny występują w odmianach sezonowych, gdzie norma wskazuje m.in. ilość frakcji 10% (tej najbardziej lotnej). Jeżeli wtryskiwacz podawał zamiast paliwa, mieszaninę paliwowo gazową to w cylindrze mogło dochodzić takiego zubożenia mieszanki, że nie była w stanie się zapalić od przeskoku iskry.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kawitacja

Postautor: uriuk » 23 lutego 2024, 13:49

Kawitacja i korek parowy to z grubsza to samo.

m72
Posty: 68
Rejestracja: 20 sierpnia 2019, 00:43
Reputation: 11
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Kawitacja

Postautor: m72 » 02 marca 2024, 02:17

Kawitacja polega na tym że gdy wymusimy na cieczy GWAŁTOWNE obniżenie jej ciśnienia to zaczyna ona wrzeć (nie wiem jak w oleju ale benzyna i woda jak najbardziej). W większości przypadków jest to zjawisko szkodliwe bo w momencie zaniku bąbelka powstaje sromotna fala uderzeniowa która potrafi wyrywać cząstki metalu np ze śrub okrętowych i uszkadzać stopniowo inne części mechaniczne np w pompach, w zwężeniach przewodów hydraulicznych itp. Czasem jest do zjawisko pożądane np w tzw hydrosonicznych pompach ciepła. Kawitację można samemu prosto wywołać np poprzez machnięcie czymś cienkim pod wodą, powstaną wtedy bąbelki. To jest wrzenie wody. W napędach PPG nie ma prawa wystąpić moim zdaniem. Niektórzy mylą kawitację ze zwykłym wrzeniem paliwa np w nadmiernie rozgrzanym gaźniku.
Jako ciekawostka - niektóre robale morskie zabijają bąblem kawitacyjnym!!! :)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kawitacja

Postautor: uriuk » 03 marca 2024, 18:50

Uwazasz, że gażnik może się nagrzać do temperatury wrzenia benzyny przy normalnym cisnieniu? No to powiem ci, ze nawet głowica rzadko kiedy nagrzewa się do tej temperatury. Gażnik w moim samolocie był w cholerę daleko od silnika i to po nawietrznej a mimo wszystko paliwo w nim wrzało. Bo kawitacja to nic innego jak wrzenie paliwa na skutek gwaltownego spadku cisnienia. Wiec nie niektórzy mylą, tylko ty mylisz. Kawitacja (czyli gotowanie sie paliwa) w napedzie ma miejsce w przewodach paliwowych na skutek drgan. Drgania to przyspieszenie, przyspieszenie to wahania cisnienia. Nieskie cisnienie, to spadek temeperatury wrzenia. I wlasnie dla tego samoloty nie lataja na paliwo samochodowe.

m72
Posty: 68
Rejestracja: 20 sierpnia 2019, 00:43
Reputation: 11
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Kawitacja

Postautor: m72 » 04 marca 2024, 19:50

Oczywiście że zdarzyło mi się zagotowanie paliwa w gaźniku i to nie raz ale nie w napędzie ppg tylko motocyklu, objawia się to znacznym spadkiem mocy a nawet zgaśnięciem silnika. To się zdarza głównie wtedy gdy przekładka termiczna między cylindrem a gaźnikiem jest albo za cienka albo ze złego materiału. Ciężko mi sobie wyobrazić zagotowanie paliwa w gaźniku ppg ze względu na solidne przeciągi ale teoretycznie jest to możliwe.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość