Skrzydło na początek

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
tom.beluzi
Posty: 151
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 15:07
Reputation: 24
Lokalizacja: Po płaskim.
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło na początek

Postautor: tom.beluzi » 14 października 2016, 16:41

Dobre! Wyszło mi jak miało wyjść, a żeby wyszło jak bym chciał to wychodzi, że muszę więcej latać :)
Pozdrawiam,
Tomasz B.

Gość

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Gość » 14 października 2016, 21:09

Coś tu chyba nie tak Advance sigma 9 mi przypasowała :-)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2016, 22:03

A masz coś przeciwko Sigmie?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Lucjan Piekutowski » 14 października 2016, 23:25

Z testów wynika że sigma ma tylko kilka C przeważnie ma B i A

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4177
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: uriuk » 14 października 2016, 23:56

A to zmieni jej wydluzenie? Jesli ktos dostatecznie kiedys zmuli cos o wydluzeniu 7, tak, zeby przeszlo te glupawe testy, to myslisz, ze bedzie sie nadawalo dla poczatkujacego? Kiedys kierowanie ciezarowka wymagalo duzej wiedzy i umiejetnosci. Teraz prowadzi sie je latwiej niz Golfa, a mimo wszystko nikt swiezaka zaraz po egzaminie nie posadzi za kolkiem tira.

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Lucjan Piekutowski » 15 października 2016, 00:15

uriuk pisze:A to zmieni jej wydluzenie? Jesli ktos dostatecznie kiedys zmuli cos o wydluzeniu 7, tak, zeby przeszlo te glupawe testy, to myslisz, ze bedzie sie nadawalo dla poczatkujacego? Kiedys kierowanie ciezarowka wymagalo duzej wiedzy i umiejetnosci. Teraz prowadzi sie je latwiej niz Golfa, a mimo wszystko nikt swiezaka zaraz po egzaminie nie posadzi za kolkiem tira.


Odpowiadam, myślę że nie będzie się nadawało. Ale z drugiej strony po co ugrzeczniać taką sigmę skoro jest i tak w C i tam pozostanie?
No chyba nie planowali sigmy wcisnąć do B ?

Temat zresztą jest o skrzydle dla PPGanta bez nalotu swobodnego, nawet z tabelki nigdy nie wyjdzie skrzydło o takim wydłużeniu. Ja tam nadal obstaję przy średnim B.

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Marcin. » 15 października 2016, 17:30

uriuk pisze:A to zmieni jej wydluzenie? Jesli ktos dostatecznie kiedys zmuli cos o wydluzeniu 7, tak, zeby przeszlo te glupawe testy, to myslisz, ze bedzie sie nadawalo dla poczatkujacego? Kiedys kierowanie ciezarowka wymagalo duzej wiedzy i umiejetnosci. Teraz prowadzi sie je latwiej niz Golfa, a mimo wszystko nikt swiezaka zaraz po egzaminie nie posadzi za kolkiem tira.


A jak to jest właściwie z tymi pojęciami high end B , średnie B , niskie B? Skąd się to wzięło ,skoro patrząc na technical data skrzydeł jest tylko A B C D? Znalazłem coś takiego jak safety class i jest to jakoś zrozumiałe. http://www.dhv.de/db3/muster?start=61
Na testach para2000 też można sobie poczytać ile jest np literek przy danych zachowaniach. Wynika np. z tego ,że skrzydło jak ma choć jedno B pośród wielu A to dostaje B. Więc jak to jest z tym : górne ,dolne ,średnie? I czy każda klasa ma te trzy stopnie? Np. A też?

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Marcin. » 20 października 2016, 17:06

uriuk pisze:A to zmieni jej wydluzenie? Jesli ktos dostatecznie kiedys zmuli cos o wydluzeniu 7, tak, zeby przeszlo te glupawe testy, to myslisz, ze bedzie sie nadawalo dla poczatkujacego? Kiedys kierowanie ciezarowka wymagalo duzej wiedzy i umiejetnosci. Teraz prowadzi sie je latwiej niz Golfa, a mimo wszystko nikt swiezaka zaraz po egzaminie nie posadzi za kolkiem tira.


A jak to jest z tym wydłużeniem? Np. zauważyłem że Nemo ma wydłużenie w rozłożeniu/rzucie 4,55/3,58 i dostało B. Przesz to "placek"niby ;)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4177
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: uriuk » 20 października 2016, 17:35

Wydluzenie jest wydluzeniem i jest to konkretny policzalny parametr. Natomiast czy jest to B czy Ę jest subiektywna ocena na podstawie metnych kryterium. Szczerze powiedziwszy moga sobie nadawac nawet "u umlaut". Test bezpieczenstwa nie czyni i przypominam, ze im skrzydlo mniej stabilne tym lepsza ocene dostane :). Natomiast wydluzenie ma bezposrednie przelozenie na bezpieczenstwo, chocby milosnicy niemieckiego alfabetu nie wiem jak tupali :)

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Marcin. » 20 października 2016, 17:48

No to w takim razie skąd wiadomo które paralotnie to są skrzydła szkolno-treningowe? Na czym się opierać? Jakieś to niejasne.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 października 2016, 18:03

Marcin. pisze:No to w takim razie skąd wiadomo które paralotnie to są skrzydła szkolno-treningowe? Na czym się opierać? Jakieś to niejasne.


Producenci zadają sobie dużo trudu, żeby opisać grupę docelową dla jakiej skrzydło zostało stworzone. To, że piloci nie korzystają z tych opisów to kwestia chyba ogólnie małej kultury technicznej oraz braku umiejętności szukania informacji o produkcie. Dlatego w instrukcjach obsługi sprzętu elektrycznego umieszcza się radę, aby sprawdzić czy wtyczka jest w gniazdku jeśli urządzenie nie działa.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Marcin. » 20 października 2016, 18:06

No wiem ,ale wynika z tego ,że małe wydłużenie ,to nie wszystko i nie czyni od razu takiego skrzydła bezpiecznym?
I co , jakie fatalne ruchy może wykonać uczeń , którego skrzydło ma ochronić przed upadkiem od razu. Reasumując na co ma być odporne to skrzydło?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4177
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: uriuk » 20 października 2016, 18:18

Marcin. pisze:No to w takim razie skąd wiadomo które paralotnie to są skrzydła szkolno-treningowe? Na czym się opierać? Jakieś to niejasne.



Dokladnie tak samo jak w przypadku szybowcow, samolotow itp. To sie znajduje w instrukcji. Slyszales o szybowcach czy samolotach "A" czy "C"?
Szybowiec ma swiadectwo zdatnosci do lotu i na tym koniec. Uzytkownik zaglada do instrukcji i sie dowiaduje czy moze na nim latac, czy powienien jeszcze sie podszkolic.

JakubM
Posty: 1017
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło na początek

Postautor: JakubM » 20 października 2016, 18:35

uriuk pisze:Szybowiec ma swiadectwo zdatnosci do lotu i na tym koniec. Uzytkownik zaglada do instrukcji i sie dowiaduje czy moze na nim latac, czy powienien jeszcze sie podszkolic.


Dawne czasy i może zwyczajnie nie pamiętam, ale nie kojarzę, by w instrukcji były informacje pozwalające ocenić czy można latać czy trzeba się podszkolić. W moim przypadku o tym na jakim sprzęcie można się liszować (i potem latać) decydował szef wyszkolenia.
Także znaczących różnić w trudności pilotażu pomiędzy Bocianem, Puchaczem, Piratem czy Juniorem nie pamiętam.

Pamiętam za to znaczące różnice w bezpieczeństwie: rozbić się drewniakiem było najbezpieczniej (szybowiec szedł w drzazgi, a pilot czasem wychodził cało), w laminatowych to raczej pewna śmierć lub kalectwo.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4177
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: uriuk » 20 października 2016, 18:39

A po co takie rzeczy pamietac, skoro sa pod reka w googlarce? Pierwszy akapit instrukcji Jantara:

"1. OPIS SZYBOWCA
1.1. OPIS OGÓLNY
SZD-41A "JANTAR STANDARD" jest jednomiejscowym wysokowyczynowym szybowcem
zawodniczym klasy standard. "

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Skrzydło na początek

Postautor: ciacholot » 20 października 2016, 18:52

Myślę, że wydłużenie to parametr określający(między innymi) w jaki sposób skrzydło wchodzi w atrakcje, a certyfikat EN określa bardziej w jaki sposób skrzydło z atrakcji wychodzi.
Jak do tej pory nikt nie pokusił się o parametr określający dla kogo jest skrzydło. Jest to tylko opisowe i dość płynne i oczywiście bardzo trudne do określenia. Już kiedyś poruszałem ten temat, ale nie znalazł poparcia bo wszyscy uważali, że to zamach na wolność ;)
W mojej ocenie bardziej była by to informacja dla pilotów zwłaszcza tych mniej doświadczonych.
Niestety często jest tak, że skrzydła o bardzo zbliżonym wydłużeniu (drugie miejsce po przecinku) i mające ten sam certyfikat, określane są przez pilotów jako bardziej "żywe" lub bardziej "spokojne" i są to już głębsze zagadnienia konstrukcyjne.
Mariusz Kilian

JakubM
Posty: 1017
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło na początek

Postautor: JakubM » 20 października 2016, 18:53

Niestety, hasło "wysokowyczynowy" nic mi nie mówi o umiejętnościach jakie powinienem posiadać. Gdyby dano mi możliwość lotu to bym korzystał (licząc, że oferujący wie że nie zrobię sobie i maszynie krzywdy). Nie znając maszyny po tym jednym słowie (ani po pobieżnym przejrzeniu całej instrukcji) nie jestem w stanie ocenić czy moje umiejętności są wystarczające czy nie.

Z hasła "wysokowyczynowy" oczekuję natomiast dobrych osiągów (duże doskonałość i prędkości przelotowe - opisane także dalej w instrukcji).

Z innej bajki - zaczynając przygodę z latawcami kupiłem swój pierwszy latawiec także z etykietą "wyczynowy" - może był odrobinę trudniejszy w obsłudze (większe wydłużenie = bardziej złożona uzda, bardziej podatna na splątanie niż w prostszych modelach), ale przy podobnym parametrach bezpieczeństwa miał przede wszystkim znacznie lepsze osiągi.

Konia z rzędem temu, kto inaczej niż doświadczalnie, określi czy jego umiejętności są odpowiednie by dosiąść i poprawnie użyć wyczynowych nart czy deski.
Ostatnio zmieniony 20 października 2016, 19:19 przez JakubM, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Marcin. » 20 października 2016, 19:10

No to co? Za głębokie szarpnięcie w większym wydłużeniu =negatywka? Przyhamowanie za głębokie=przeciągnięcie? Puszczone sterówki=od razu klapa albo front (przy lekkiej turbulencji)? Przechył+sterówka=spirala upadkowa. Szybciej wyprodukuje krawat?
Bujanie na boki i huśtawka? Tzn. wiem że w każdym skrzydle to możliwe ,ale po krótce ,to w tych większych wydłużeniach "tylko dotknąć" i się spierdoli układ?
Ostatnio zmieniony 20 października 2016, 19:13 przez Marcin., łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 października 2016, 19:12

Marcin. pisze:No wiem ,ale wynika z tego ,że małe wydłużenie ,to nie wszystko i nie czyni od razu takiego skrzydła bezpiecznym?
I co , jakie fatalne ruchy może wykonać uczeń , którego skrzydło ma ochronić przed upadkiem od razu. Reasumując na co ma być odporne to skrzydło?


Oprócz małego wydłużenia jest jeszcze obciążenie powierzchni. Są skrzydła o małym wydłużeniu na których doświadczenie pilota jest uzależnione od obciążenia powierzchni. Poza tym obecnie już nie ma skrzydeł które będą trudne w pilotażu przy małym wydłużeniu. Konstrukcje skrzydeł się dość podobne do siebie.
Jeśli chodzi o błędy pilota to są to głównie: przeciągnięcie, rozbujanie skrzydła i doprowadzenie do kaskady po podwinięciu. Spirala jest takim samym zagrożeniem na każdym skrzydle. Te o większym wydłużeniu są trudniejsze też przy starcie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło na początek

Postautor: Marcin. » 20 października 2016, 19:20

Zbyszek Gotkiewicz pisze:[ Są skrzydła o małym wydłużeniu na których doświadczenie pilota jest uzależnione od obciążenia powierzchni.


Zauważyłem. W para2000 skrzydło może mieć różne klasy obrębie tego samego modelu. Uzależnione od rozmiaru.


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość