Swing system RAST jak się spisuje

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2020, 09:52

Czyli masz rogale z systemem THC i CBD :)
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: ciacholot » 08 października 2020, 10:00

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Czyli masz rogale z systemem THC i CBD :)




Ot co :lol: teraz tylko czekam na sukces rynkowy.
Tym samym oznajmiam, że w moim nowym przyzakładowym sklepie na hasło: "bujam w obłokach" i po okazaniu Świadectwa kwalifikacji pilota paralotni
Każdy zostanie poczęstowany rogalikiem. Zaproszenie ważne do końca października.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: calhal » 08 października 2020, 10:05

ciacholot pisze:Firma Piotra Dudka, której światowy bezsporny sukces wpisuje ją do czołówki producentów, powiesiła na swojej stronie takie skróty:
SN, ALC+, P&R, DRA, DOA, CSG (w tym: VS, RSS, OCD, CCS) dalej FET, MR, 3L, LR, 2D, ALC, TST, ELR, TR, BEH, EK, EC, ACT, SCT, TCT, DCT, TEA, ACS, CS, PA.

Mnie te wymuszane na siłe akronimy śmieszą.

A BTW, to chwalenie się laserowym cięciem - są firmy, które tego unikają i mówią, że lepiej ciąć po staremu, bo to źle wpływa na końcowy kształt bryły (niedokładności) spowodowanem topieniem się krawędzi. A w dodatku można ciąć kilka warstw na raz (laserem nie bardzo bo się kleją).

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: ciacholot » 08 października 2020, 10:20

Może czas na wodę, ale to już nie paralotniowe problemy.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: der » 08 października 2020, 10:29

calhal pisze:Mnie te wymuszane na siłe akronimy śmieszą.

A BTW, to chwalenie się laserowym cięciem (...).


:lol:

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: calhal » 08 października 2020, 10:40

der pisze:
calhal pisze:Mnie te wymuszane na siłe akronimy śmieszą.

A BTW, to chwalenie się laserowym cięciem (...).


:lol:

ale ten akronim, IMHO, to w internetowym języku zwykłe, najnormalniejsze słowo, od kilkudziesięciu już lat, a nie marketingowy bełkot

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: der » 08 października 2020, 11:41

Dla mnie to https://kb.iu.edu/d/adkc
internetowy bełkot. Tak jak i bez dudkowych skrótów tak i bez nich świat radził(by) sobie znakomicie. Tyle, że Dudka jeszcze rozumiem, bo jakoś to musiał dla uzyskania patentów oznaczyć, wymyślił sobie skróty. A, że wygląda to komicznie, to inna sprawa.

Przeczytałem oba twoje zdania pomijając BTW i IMHO. Nie straciły nic na sensie i przekazie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2020, 12:13

Dudek chyba niczego nie patentuje.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: der » 08 października 2020, 12:29

W takim razie cofam zrozumienie. :lol:

Awatar użytkownika
micro
Posty: 915
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: micro » 08 października 2020, 16:02

ciacholot pisze:Tym samym oznajmiam, że w moim nowym przyzakładowym sklepie na hasło: "bujam w obłokach" i po okazaniu Świadectwa kwalifikacji pilota paralotni
Każdy zostanie poczęstowany rogalikiem. Zaproszenie ważne do końca października.

To pochwal się gdzie ten sklep, może w Poznaniu :D Jak blisko to codziennie będę odwiedzał :lol: .
Roman Michalak

xcwalter
Posty: 282
Rejestracja: 01 marca 2016, 08:38
Reputation: 91
Lokalizacja: Częstochowa
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: xcwalter » 08 października 2020, 20:46

Cześć,
Latam Agerą RS.
Wcześniej latałem na Cure z wydłużeniem 6.8, więc przesiadka na Agerkę z AR 6.3 była jak przesiadka na glajta klasy B :)
Bardzo łatwa w obsłudze i w turbulencji mega spokojna. W pierwszym locie poleciałem na niej 170 km, z Bassano do Tolminu,
Do tej pory dostałem na niej JEDNĄ klapę. EWIDENTNIE była inna, a zmiotło mi 3/4 glajta. Skrzydło zachowało się totalnie inaczej niż to co znałem do tej pory ( latam termicznie może nie od 40, ale od 25 lat ). Było łagodne, nie zmuszało do stanięcia na wyżynach kunsztu pilotażu. Wiadomo, że w odruchu mam przesiadkę na zdrową stronę, może kontrę sterówką, ale i tak miałem wrażenie, że samo załatwia za mnie ten problem. Cała akcja trwała dosłownie moment.
Sytuacja miała miejsce na zawodach i widziało ją kilka osób, które ze mną rozmawiały na ten temat. Miały wnioski bardzo podobne do moich.
Sprzedaję Swingi ( niebawem w teamie z nowym kolegą ) i oczywiście można moje spostrzeżenia odebrać jak promocję, ale wynikają one jednak z praktyki, a nie z oglądania filmików :)
Walter
Szkoła Paralotniowa Airaction
Najszybszy glajt PPG Apco F1
Idealny dla zaawansowanych PPG Apco F 3
Paralotnie BGD
Elektronika dla glajciarzy
http://www.airaction.pl

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2020, 20:53

Dużo dowinęło po klapie?
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: matgaw » 08 października 2020, 20:56

Walter, a jak oceniłbyś ogólne zachowanie skrzydła w termice, pomijając klapy? Coś nietypowego, czy podobnie jak skrzydła o podobnym wydłużeniu?

xcwalter
Posty: 282
Rejestracja: 01 marca 2016, 08:38
Reputation: 91
Lokalizacja: Częstochowa
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: xcwalter » 08 października 2020, 21:33

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dużo dowinęło po klapie?

Tak ze 100 st.
Szkoła Paralotniowa Airaction
Najszybszy glajt PPG Apco F1
Idealny dla zaawansowanych PPG Apco F 3
Paralotnie BGD
Elektronika dla glajciarzy
http://www.airaction.pl

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2020, 21:43

xcwalter pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dużo dowinęło po klapie?

Tak ze 100 st.

Przy tym wydłużeniu to całkiem znośnie.
Zbyszek Gotkiewicz

xcwalter
Posty: 282
Rejestracja: 01 marca 2016, 08:38
Reputation: 91
Lokalizacja: Częstochowa
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: xcwalter » 08 października 2020, 22:15

matgaw pisze:Walter, a jak oceniłbyś ogólne zachowanie skrzydła w termice, pomijając klapy? Coś nietypowego, czy podobnie jak skrzydła o podobnym wydłużeniu?


W lataniu to tego RASTA w ogóle się nie odczuwa. Doświadczyłem go tylko przy tej jednej klapie, no i przy startach w silnym wietrze łatwiej nad nim panować i osobom z mniejszym doświadczeniem na pewno on będzie pomagać. Dla mnie to taka przyjemna ,solidna klasa C. Bez fajerweków, nadaje się na przesiadkę z B. Oczywiście na tym B, to trzeba najpierw uczciwie w termice polatać.
Jak porównywałem się na zawodach z Sigmą , 777 i innymi dobrymi glajtami, to nie stwierdziłem żadnej istotnej różnicy. No jeden, rzeczywiście bywał wyżej po przeskoku, ale czym się za tą doskonałość płaci to nie wnikam. Może jest mniej przyjemny w turbulencji.Obrazek
Walter
Szkoła Paralotniowa Airaction
Najszybszy glajt PPG Apco F1
Idealny dla zaawansowanych PPG Apco F 3
Paralotnie BGD
Elektronika dla glajciarzy
http://www.airaction.pl

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: AndRand » 10 października 2020, 13:10

Testowałeś też Heliosa?

Przemo

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: Przemo » 12 października 2020, 20:59

Cześć. Latam na Nayosie rs od 2 lat, wylatałem na nim ponad 100 godzin. Mogę potwierdzić że wstaje spokojniej przy silnym wietrze. Co do samego systemu Rast to w porównaniu z Blacklightem 2 czy Nova Ion nie odczułem dużej różnicy w zachowaniu w turbulencjach. Co do samej konstrukcji- skrzydło lata znakomicie, jestem z niego bardzo zadowolony. Minusem jest delikatny materiał, który łatwo uszkodzić.

Maciej_paralotniarz
Posty: 1
Rejestracja: 11 października 2020, 22:01
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Akrobata

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: Maciej_paralotniarz » 16 października 2020, 13:47

Cześć

System RAST ma przed wszystkim pomagać przy deformacjach. W samym locie w którym te deformacje nie występują nie robi on wielkiej różnicy. Największa bolączką pilotów są deformacje nisko nad ziemią gdzie czasu na reakcje jest po prostu mało, RAST ma zapobiegać utracie kierunku po deformacji na zasadzie takiej, że minimalizuje tą deformacje tj. tylna część płata nadal ma powietrze. RAST zwiększa bezpieczeństwo i pomaga w takich sytuacjach.

Jeżeli chodzi o inne systemy, które były stosowane w skrzydłach drugim takim skutecznym systemem był system Jet flap, nieszczęśliwie zastosowany w skrzydłach Skywalk a dobrze w Wings of Change. Skywalk zrobił ten system na wylot zaburzając tym samym opływ strug wokół płata, natomiast Wings of Change tylko na górnej części płata, system był obojętny w normalnej fazie lotu. Efekt był taki, że tam gdzie normalne skrzydło już dawno spadało za plecy podczas zaciągania sterówek w dół i indukowania fullstala, skrzydło z Jet flap nadal trzymało się nad głową generując olbrzymie siły na sterówkach i nie spadało tak szybko.

Sądzę, że każdy system który faktycznie działa i sprawdza się w praktyce jest wart uwagi. Osobiście latałem na wielu skrzydłach w tym wielu bez istotnych dodatków, więc porównanie mam dobre. Pytanie czy przedmówcy sprawdzili działanie któregokolwiek systemu w istotnych sytuacjach niebezpiecznych: fullstal, negatywka o innych rzeczach nie wspomnę no i ile prób to było? Moim zdaniem merytoryczne wypowiedzi powinny opierać się na doświadczeniu - szczególnie te negujące działanie systemów w skrzydłach. Osobiście wolałbym lecieć na skrzydle z RAST podczas dużej deformacji nad drzewami niż na skrzydle bez RAST.

Pozdrawiam
Maciej Sałaciński

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 października 2020, 14:00

Maciej. Jeśli chodzi o jetflapy to już są dowcipy na ten temat. Ze na cmentarzu paralotniowym jest specjalne miejsce dla, zdziwionych właścicieli Skywalków. Sama firma przyznaje że jetflapy zmniejszają prędkość przyciągnięcia o 10%. Czyli skrzydło przeciąga się nie przy 20 km/h a przy 18. Dla pilota ta różnica nie jest odczuwalna. I tak przeciagnie jak nie czuje skrzydła. Widziałem kilka takich sytuacji.
Co do RAST to firma musiała się napracować żeby skrzydło przeszło przez testy, więc trudno powiedzieć jakie może mieć efekty uboczne to rozwiązanie, jednak zgadzam się że jest to jakaś propozycja zwiększenia bezpieczeństwa biernego. Nawet bardziej istotna niż jetflapy.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość