Skrzydło dla początkującego
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Skrzydło dla początkującego
Zerknij na pytania i tabelkę i pogadaj ze swoim instruktorem. Nie jest takie pewne, że jedno ze skrzydeł jakie wymieniłeś będzie dla Ciebie ok.
Mariusz Kilian
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 21 czerwca 2017, 00:16
- Reputation: 0
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Uczeń
Re: Skrzydło dla początkującego
Z pewnością tak zrobię. W połowie lipca wyjeżdżam z instruktorem na doszkalanie . Mam nadzieje ze pogoda dopisze.
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Skrzydło dla początkującego
Wysokich lotów. Takich ze trzy-cztery razy 500 i wielu godzin nalotu... no i pochwal się jak już kupisz i przetestujesz
Mariusz Kilian
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydło dla początkującego
Lepiej podaj nalot w godzinach. 500 m nad poziom gruntu w niektorych szkolach kursanty robia w pierwszym dniu szkolenia
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 21 czerwca 2017, 00:16
- Reputation: 0
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Uczeń
Re: Skrzydło dla początkującego
Tak,masz racje zrobiłem to na pierwszym etapie. nalot? kolo 10 godzin może mniej,lecz z długą przerwa ze względu na uraz kręgosłupa.
Nie ,nie związany z paralotnią.
Więc zaczynam od nowa i chciałbym w tym roku w końcu zrobić ŚK.
Nie ,nie związany z paralotnią.
Więc zaczynam od nowa i chciałbym w tym roku w końcu zrobić ŚK.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydło dla początkującego
To szukaj skrzydla o wydluzeniu 4,8-5,15. Jesli kupisz cos 5,4 to bedziesz latal glownie wieczorami a twoje postepy beda minimalne
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 21 czerwca 2017, 00:16
- Reputation: 0
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Uczeń
Re: Skrzydło dla początkującego
Na razie przeglądam rożne opcje,wybór jest duży a wiedza znikoma. Dzięki za pomoc.
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Skrzydło dla początkującego
Sorry za kciuki w dol , niechcacy mi sie kliknely. Prosilbym moderatorow o usuniecie.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydło dla początkującego
Klement pisze:OPTIC 2 to dolne czy górne B?
Zdecydowanie środkowe.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydło dla początkującego
Skrzydło bardzo fajne dla regularnie latającego pilota. Te 30 godzin rocznie w termice powinno wystarczyćJedynie nazwę ma nieszczęśliwą. Z racji wieku konstrukcji i jej słabej popularności na rynku powinna być do dostania za przyzwoitą cenę.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 13 maja 2018, 22:23
- Reputation: 0
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Skrzydło dla początkującego
Co sądzicie o Sky Anakis 3?
Re: Skrzydło dla początkującego
Pozwolicie ze dołącze i zapytam przy okazji czy Tequila 5 po kursie i 3 etapie na Słowenii będzie ok
latłem tam na Nemo 2 nalot ok 15 godz termiki
latłem tam na Nemo 2 nalot ok 15 godz termiki
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Skrzydło dla początkującego
Zrób sobie poniższą ankietę i wynik podstaw do paska na końcu. Uzyskany wynik z paska porównaj z parametrami dowolnego skrzydła do lotów swobodnych. Parametry interesującego Cię skrzydła znajdziesz na stronie: para2000.org
W miarę nabierania doświadczenia możesz sobie sprawdzić kolejne skrzydła jakie wybierzesz.
Pomocnik wyboru skrzydła do latania swobodnego.
Zanotuj i oblicz punkty wg. pytań:
Zestaw pierwszy:
A1.Mój ogólny nalot mieści się w przedziale:
do 50 h 2 pkt.
50 h do 100 h 4 pkt.
100 h do 300 h 6 pkt.
300 h do 500 h 8 pkt.
ponad 500 h nie używać pomocnika.
A2. Mój nalot roczny mieści się w przedziale:
do 30 h 2 pkt
30 h do 60 h 4 pkt
60 h do 100 h 6 pkt
ponad 100 h 8 pkt
A3. Moja przerwa w lataniu to:
nie miałem przerwy 0 pkt
przerwa 1 rok minus 2 pkt
przerwa 2 lata minus 4 pkt
przerwa więcej niż 3 lata minus 6 pkt
A4. Mój wynik to A1 plus A2 minus A3 =
Zestaw drugi:
B1. Mój nalot to:
Wyłącznie PPG 0 pkt
W 25% PG i 75%PPG 2 pkt
w 50% PG i 50% PPG 4 pkt
w 75% PG i 25%PPG 6 pkt
wyłącznie PG 8 pkt
B2. Uprawiam letanie typu:
wyłącznie zloty/żagiel 0 pkt
zloty/żagiel 75% i góry/hole i termika/przeloty 25% 2 pkt
zloty/żagiel 50% i góry/hole i termika/przeloty 50% 4 pkt
zloty/żagiel 25% i góry/hole i termika/przeloty 75% 6 pkt
wyłącznie góry/hole i termika/przeloty 8 pkt
B3. Mój wynik to B1 plus B2 =
Spośród A4 i B3 wybierz niższą wartość i podstaw do poniższej tabelki. Na kolorowym pasku odczytasz parametry swojego skrzydła.
W miarę nabierania doświadczenia możesz sobie sprawdzić kolejne skrzydła jakie wybierzesz.
Pomocnik wyboru skrzydła do latania swobodnego.
Zanotuj i oblicz punkty wg. pytań:
Zestaw pierwszy:
A1.Mój ogólny nalot mieści się w przedziale:
do 50 h 2 pkt.
50 h do 100 h 4 pkt.
100 h do 300 h 6 pkt.
300 h do 500 h 8 pkt.
ponad 500 h nie używać pomocnika.
A2. Mój nalot roczny mieści się w przedziale:
do 30 h 2 pkt
30 h do 60 h 4 pkt
60 h do 100 h 6 pkt
ponad 100 h 8 pkt
A3. Moja przerwa w lataniu to:
nie miałem przerwy 0 pkt
przerwa 1 rok minus 2 pkt
przerwa 2 lata minus 4 pkt
przerwa więcej niż 3 lata minus 6 pkt
A4. Mój wynik to A1 plus A2 minus A3 =
Zestaw drugi:
B1. Mój nalot to:
Wyłącznie PPG 0 pkt
W 25% PG i 75%PPG 2 pkt
w 50% PG i 50% PPG 4 pkt
w 75% PG i 25%PPG 6 pkt
wyłącznie PG 8 pkt
B2. Uprawiam letanie typu:
wyłącznie zloty/żagiel 0 pkt
zloty/żagiel 75% i góry/hole i termika/przeloty 25% 2 pkt
zloty/żagiel 50% i góry/hole i termika/przeloty 50% 4 pkt
zloty/żagiel 25% i góry/hole i termika/przeloty 75% 6 pkt
wyłącznie góry/hole i termika/przeloty 8 pkt
B3. Mój wynik to B1 plus B2 =
Spośród A4 i B3 wybierz niższą wartość i podstaw do poniższej tabelki. Na kolorowym pasku odczytasz parametry swojego skrzydła.
- Załączniki
-
- loty2.png (27.24 KiB) Przejrzano 11492 razy
Ostatnio zmieniony 15 maja 2018, 20:27 przez ciacholot, łącznie zmieniany 1 raz.
Mariusz Kilian
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydło dla początkującego
ciacholot pisze:Zrób sobie poniższą ankietę i wynik podstaw do paska na końcu. Uzyskany wynik z paska porównaj z parametrami dowolnego skrzydła do lotów swobodnych. Parametry interesującego Cię skrzydła znajdziesz na stronie: para2000.org
W miarę nabierania doświadczenia możesz sobie sprawdzić kolejne skrzydła jakie wybierzesz.
Pomocnik wyboru skrzydła do latania swobodnego.
Zanotuj i oblicz punkty wg. pytań:
Zestaw pierwszy:
A1.Mój ogólny nalot mieści się w przedziale:
do 50 h 2 pkt.
50 h do 100 h 4 pkt.
100 h do 300 h 6 pkt.
300 h do 500 h 8 pkt.
ponad 500 h nie używać pomocnika.
A2. Mój nalot roczny mieści się w przedziale:
do 30 h 2 pkt
30 h do 60 h 4 pkt
60 h do 100 h 6 pkt
ponad 100 h 8 pkt
A3. Moja przerwa w lataniu to:
nie miałem przerwy 0 pkt
przerwa 1 rok minus 2 pkt
przerwa 2 lata minus 4 pkt
przerwa więcej niż 3 lata minus 6 pkt
A4. Mój wynik to A1 plus A2 minus A3 =
Zestaw drugi:
B1. Mój nalot to:
Wyłącznie PPG 0 pkt
W 25% PG i 75%PPG 2 pkt
w 50% PG i 50% PPG 4 pkt
w 75% PG i 25%PPG 6 pkt
wyłącznie PG 8 pkt
B2. Uprawiam letanie typu:
wyłącznie zloty i hole 0 pkt
zloty/żagiel 75% i góry/hole i termika/przeloty 25% 2 pkt
zloty/żagiel 50% i góry/hole i termika/przeloty 50% 4 pkt
zloty/żagiel 25% i góry/hole i termika/przeloty 75% 6 pkt
wyłącznie góry/hole i termika/przeloty 8 pkt
B3. Mój wynik to B1 plus B2 =
Spośród A4 i B3 wybierz niższą wartość i podstaw do poniższej tabelki. Na kolorowym pasku odczytasz parametry swojego skrzydła.
Widzę Mariusz że rozwijasz algorytm doboru skrzydła. Super. Wieczorem sprawdzę z kursantami jak wygląda ten dobór po podstawieniu cyferek. Dobrze by było wspomnieć jeszcze o obciążeniu powierzchni. Ogólnie im wydłużenie większe tym bardziej trzeba celować w górną granicę ale i tak ja bym nie schodził poniżej połowy obciążenia (To dla tych którzy nie umieją obliczać obciążenia powierzchni w kg/m kw.)
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Skrzydło dla początkującego
a ja przy okazji tego tematu zapytam - bo ciągle wszędzie słyszę , czytam o tym obciążeniu że niby lepiej być dociążonym etc, raczej nie w dolnej granicy.... po cholerę producent podaje widełki - w sumie no wiem to jest w jakich granicach spełnia certyfikowanie (przynależność do grupy certyfikacji) ale to oznacza chyba że jest "bezpieczne" w całym zakresie a na pewno opadanie / doskonałość podaje dla najlżejszej z opcji a prędkość max dla najcięższej, więc dociążeni jesteśmy "bezpieczniejsi" i szybsi ale lżejsi doskonalsi, mniej opadamy ale nadal w certyfikacji się mieścimy hmm jedno i drugie podejście ma zalety i wady ale z czego wynika tendencja "nagonki" żeby kupować lepiej dociążone?...
Łukasz Prokop
- tooosh
- Posty: 339
- Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
- Reputation: 154
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Skrzydło dla początkującego
prokopcio pisze:[...]więc dociążeni jesteśmy "bezpieczniejsi" i szybsi ale lżejsi doskonalsi, mniej opadamy [...] z czego wynika tendencja "nagonki" żeby kupować lepiej dociążone?...
Wzrost obciążenia zwiększa prędkość i opadanie, doskonałości nie. W dzień z dobrą termiką chcesz lecieć szybciej, nawet zwiększając prędkość kosztem zmniejszania doskonałości. Na słabym żaglu w słaby dzień chcesz mieć mniejsze opadanie.
Tu jest co najmniej pięć rozdziałów na te tematy: https://pararara.pl/sklep/50-sposobow-jak-latac-lepiej/
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Skrzydło dla początkującego
tooosh pisze:Wzrost obciążenia zwiększa prędkość i opadanie, doskonałości nie. W dzień z dobrą termiką chcesz lecieć szybciej, nawet zwiększając prędkość kosztem zmniejszania doskonałości. Na słabym żaglu w słaby dzień chcesz mieć mniejsze opadanie.
Tu jest co najmniej pięć rozdziałów na te tematy: https://pararara.pl/sklep/50-sposobow-jak-latac-lepiej/
Nie, no oczywiste to jest dla mnie. Nie jest oczywiste "narzucanie" akurat większego obciążenia (najlepiej w górnej granicy).
Ja nie sądzę, że to jest złe, Tak jak ty napisałeś wydaje mi się bardzo ok i podzielam to zdanie :
[quote="tooosh"]....W dzień z dobrą termiką chcesz lecieć szybciej, nawet zwiększając prędkość kosztem zmniejszania doskonałości. Na słabym żaglu w słaby dzień chcesz mieć mniejsze opadanie....
Łukasz Prokop
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Skrzydło dla początkującego
Piloci z mniejszym doświadczeniem upatrują wyników-efektów latania w mniejszym obciążeniu powierzchni. Myślą sobie, że przecież byli w kominie i gdyby byli mniej dociążeni to by wyżej wyjechali. Ci z dużym doświadczeniem podświadomie i odruchowo potrafią lepiej wycentrować komin i tak ustawić skrzydło, że są bardziej efektywni. Druga sprawa jest taka, że skrzydła o mniejszym wydłużeniu skądinąd przeznaczone dla młodszych rangą pilotów są rzeczywiście bardziej efektywne przy średnim obciążeniu powierzchni biorąc pod uwagę jego zakresy graniczne. Wraz ze wzrostem wydłużenia rośnie efektywność skrzydła przy zwiększonym obciążeniu powierzchni aż do jago maksymalnych parametrów, a nawet powyżej. Na całe szczęście wzrost wydłużenia jest przypisany proporcjonalnie do wzrostu umiejętności pilota. Wzrost obciążenia powierzchni skutkuje tym, że skrzydło jest bardziej napięte, lata stabilniej, gładko i pewnie. Jest bardziej odporne na wszelakie pierdy turbulentne które nami szarpią i obniżają komfort lotu, a wręcz "straszą". Dociążone też latają szybciej więc między noszeniami jesteśmy krócej, a że większe wydłużenia maję też większą doskonałość to i na tym polu zyskują ich posiadacze mimo dociążenia. Nie jest to wszystko tak zupełnie bezkosztowo ponieważ skrzydła doważone trudniej wchodzą w atrakcje, ale też i trudniej z nich wychodzą ponieważ wszystkie reakcje są lekko dłuższe niż przy małym obciążeniu. Nie zmienia to faktu, że najczęściej wystarczy skrzydłu nie przeszkadzać swoimi pomysłami wyolbrzymiając problem dużego doważenia. Skrzydła mocno doważone mają nazwijmy to "bardzo krótki"
tzn. trudniejszy do uchwycenia punkt przeciągnięcia np. przy toplanding-u na granicy przeciągnięcia. Trzeba bardzo na to uważać. Tak mniej więcej z grubsza to widzę. Zapraszam pilotów do rozwinięcia problemu co może pozwoli nam na stworzenie jakiegoś prostego wzoru do wyboru rozmiaru skrzydła biorąc pod uwagę wydłużenie skrzydła i masę startową.
tzn. trudniejszy do uchwycenia punkt przeciągnięcia np. przy toplanding-u na granicy przeciągnięcia. Trzeba bardzo na to uważać. Tak mniej więcej z grubsza to widzę. Zapraszam pilotów do rozwinięcia problemu co może pozwoli nam na stworzenie jakiegoś prostego wzoru do wyboru rozmiaru skrzydła biorąc pod uwagę wydłużenie skrzydła i masę startową.
Mariusz Kilian
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Skrzydło dla początkującego
czy "bezpieczniejsze" jest doważone En-C (B) czy w dolnej granicy En-B (A) ?
Łukasz Prokop
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość