Moment odśmigłowy

Latanie silnikowe
matgaw
Posty: 178
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 54
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Moment odśmigłowy

Postautor: matgaw » 23 marca 2020, 22:17

W jaki sposób mogę zredukować moment odśmigłowy w napędzie PPG z ruchomymi, symetrycznymi wyporami typu "gęsia szyja"?

Chodzi mi o to czy regulacja symetryczności punktu podwieszenia (jeden punkt do przodu lub tyłu) coś da? Regulacja uprzęży jakaś? Jeżeli tak, to w którą stronę? Napęd Moster, skręca w prawo.

Bo jak o tym myślę to mam wątpliwości... Jeżeli skręca mnie w prawo, to logicznie byłoby dociążyć lewą stronę... W tym celu powinienem... lewy punkt podwieszenia przysunąć trochę bliżej silnika? Albo prawy oddalić? Albo te sposoby nie mają sensu?

Sposoby "skrzydłowe" (trymery, małe pętelki, TEA itp.) oraz lamele znam.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2668
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 461
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: uriuk » 23 marca 2020, 22:55

Zapas po lewej, lewa wypore troche odgiac na zewnatrz, lewy punkt podwieszenia minimalnie obnizyc (1-3 cm)

krzyk
Posty: 14
Rejestracja: 14 lutego 2019, 21:36
Reputation: 5
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: krzyk » 23 marca 2020, 23:08

Narysuj se :) z siłami od napędu - ciągu. Przy symetrycznym podwieszeniu problemy ustąpią po zgaszeniu silnika (jak nie ma sprzęgła). Rzut od tyłu (skręca w prawo bo śmigło kręci się w lewo dociążając prawą taśmę), rzut od góry - wektor ciągu powinien niwelować skręt w prawo. Sugeruję bardziej pchać prawą taśmę - aby odpychać się trochę krzywo względem skrzydła ale nie za bardzo bo twist murowany. Miniplane na swojej stronie miał wyszczególniona geometrię dla podwieszenia górnego i gęsiej szyi - symetrii nie było ale dawno tam nie zaglądałem :). Powodzenia w przemyśleniach.

krzyk
Posty: 14
Rejestracja: 14 lutego 2019, 21:36
Reputation: 5
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: krzyk » 23 marca 2020, 23:19

Uriuk dobrze prawi, rozwiązanie masowe zadziała identycznie - lekka asymetria ciągu ale w wąskim zakresie - raczej trzeba się nastawiać na prędkość przelotową aby było wygodnie. Jak coś więcej to rozwiązania aerodynamiczne i wątpię, że je wykorzystałeś w pełni.

ciacholot
Posty: 1327
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 267
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: ciacholot » 24 marca 2020, 09:21

Mateusz. Mój napęd stoi w garażu i go jak wiesz nie używam. Jeśli chcesz to bardzo proszę przeleć się na nim. Zobaczysz jaki jest efekt i porównasz sobie podwieszenie swojego i mojego napędu. Będziesz miał jasny obraz co zrobić.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 6442
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 1044
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 marca 2020, 10:49

Asymetryczne wypory potrafią całkowicie zlikwidować moment reakcyjny w locie silnikowym, ale za to będą zmieniać kierunek lotu przy wyłączonym silniku czy jałowych obrotach. To jest dobre rozwiązanie dla pilotów latających turystycznie w stylu samolotowym.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1327
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 267
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: ciacholot » 24 marca 2020, 11:54

u mnie działa to tak że te różnice są naprawdę minimalne. Wystarczy albo lekko przesunąć się w uprzęży albo lekko skorygować małą sterówką(jeśli jest) . Najlepsze jest to że po "wywaleniu podwozia" - wyjściu z uprzęży do lądowania ten drobny efekt skręcania znika. Nie wiem skąd to się bierze włącznie z tym, że podejrzewam siebie o automatyczną bezwiedną korektę kierunku lądowania.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 2184
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 336
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: prokopcio » 24 marca 2020, 13:59

U mnie idealnie sprawdza się niesymetryczne wpięcie taśm :
2.jpg
2.jpg (145.14 KiB) Przejrzano 709 razy
Trudne pytanie to takie, na które nie znasz odpowiedzi.

matgaw
Posty: 178
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 54
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: matgaw » 24 marca 2020, 17:12

Nie mam podwójnych pętelek w skrzydle, żeby obniżyć punkt podwieszenia. Wypory nie będę wyginał. Zapas mam w tej samej ręce co w uprzęży swobodnej.

Zostaje mi przesunięcie punktu podwieszenia z jednej strony. To umie ktoś odpowiedzieć na pytanie, lewą czy prawą, i do przodu czy do tyłu? :)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2668
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 461
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: uriuk » 24 marca 2020, 17:50

Mozesz obnizyc karabinek, bez wiekszego problemu

matgaw
Posty: 178
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 54
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: matgaw » 24 marca 2020, 18:12

Ok spróbuję

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 6442
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 1044
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 marca 2020, 19:56

Na moment odśmigłowy największy wpływ ma stosowane śmigło. Nie wiem na jakim latasz, ale jak ma gruby profil i jest ciężkie aerodynamicznie to warto rozejrzeć się za jakimś sprawniejszym.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 178
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 54
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: matgaw » 24 marca 2020, 20:06

Do tej pory Helix 125 cm 2 łopaty. Teraz e props 130 cm trzy łopaty. Przy Helixie było znośnie, choć był cięższy. Teraz e props mnie trochę denerwuje.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 6442
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 1044
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 marca 2020, 21:25

Pewnie nie chcesz już dalej szukać, bo takie śmigła tanie nie są. Przy tym nowym śmigle powinny Ci spaść obroty i spalanie. Bo jeśli tak nie jest to znaczy że zamienił stryjek siekierkę na kijek.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 178
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 54
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Moment odśmigłowy

Postautor: matgaw » 24 marca 2020, 23:07

Ze śmigła jestem zadowolony pod innymi względami, spodziewałem się że moment może trochę wzrosnąć ale zaskoczyło mnie jednak jak bardzo. Łudziłem się też że może dzięki ogólnej lekkości epropsa nie wzrośnie (ten 3-łopatowiec jest lżejszy od mojego mniejszego 2-łopatowca :D)

Pomiarów nie zrobiłem, wygląda na to że w najbliższym czasie też mogę nie mieć okazji zrobić, tylko 2 loty zaliczone na nim.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości