ParaQuickTips - 3#

Latanie bezsilnikowe
JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

ParaQuickTips - 3#

Postautor: JaroXS » 15 kwietnia 2021, 21:54



Hej,

trochę osób pisało na priv abym skomentował ten ostatni wpadek. Sorry ale w przy tym wypadku nie da się zmieścić w 4 minutach. I tak starałem się na jednym wdechu bez cięć kamery szybko mówić o najważniejszych rzeczach. Starałem się powiedzieć o wielu rzeczach które widzę, ale mimo wszystko mogłem coś przeoczyć albo czegoś nie rozwinąć mocniej tak jak ktoś sobie życzy. Nie chcę aby te odcinki były tasiemcami. Chciałbym naprawdę aby to miało 4-5 minut max, ale niektóre przypadki niektórych osób są naprawdę wymagające :D

Uważajcie na małe górki i ostre warunki to jest bardzo zgubne...

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 kwietnia 2021, 22:27

To ja jeszcze dodam, że pilot rzucając zapas przeciągnął prawą połowie skrzydła, czyli pewnie przekłada dłoń przez uchwyt. Jak widać pilot samouk ma jeszcze sporo do nadrobienia.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: uriuk » 15 kwietnia 2021, 22:40

I nie w kazdym skrzydle po zalozeniu uszu predkosc spada. Niekiedy rosnie, czesto pozostaje bez zmian.

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: JaroXS » 15 kwietnia 2021, 22:46

Czy możesz podać przykład takiego skrzydła które mimo zwiększenia oporu leci szybciej? Chętnie sprawdzę. Dzięki.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: prokopcio » 15 kwietnia 2021, 22:47

Bardzo mi się podoba stwierdzenie:
Pilot żle dobrał umiejetności do panujących warunków :)

Tak, wiem, przejęzyczenie ale bardzo zabawne :)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 kwietnia 2021, 22:53

prokopcio pisze:Bardzo mi się podoba stwierdzenie:
Pilot żle dobrał umiejetności do panujących warunków :)

Tak, wiem, przejęzyczenie ale bardzo zabawne :)

Czeski błąd, ale w tym przypadku bardzo dobrze definiuje przyczyny. Już nic nie piszę na ten temat, bo znowu się posypią kciuki w dół od aktywistów klubu partyzant.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: uriuk » 15 kwietnia 2021, 23:55

JaroXS pisze:Czy możesz podać przykład takiego skrzydła które mimo zwiększenia oporu leci szybciej? Chętnie sprawdzę. Dzięki.



Szybowce mają hamulce aerodynamiczne, które mocno zwiększają opór, ale nie zmniejszaja prędkości :). Podobnie z klapami w glajtach. Opór rośnie, ale też rośnie obciążenie powierzchni, co z kolei zwiększa prędkość. Zrób pomiary z klapami różnej wielkości. Zdziwisz się.

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: JaroXS » 16 kwietnia 2021, 06:56

Ja nie jestem zdziwiony tym co piszesz myslalem po prostu aby dla ulatwienia podac nazwy konstrukcji. Wplyw na cos takiego moze miec wiele rzeczy w konstrukcji dlatego jestem daleki od stwierdzenia ze jak zalozymy uszy to polecimy szybciej niz na trymowej bez nich. To tyle.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

7van.krzysztof
Posty: 262
Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
Reputation: 47
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: 7van.krzysztof » 16 kwietnia 2021, 07:10

uriuk pisze:...Podobnie z klapami w glajtach. Opór rośnie, ale też rośnie obciążenie powierzchni, co z kolei zwiększa prędkość...

To ma sens

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: uriuk » 16 kwietnia 2021, 09:44

JaroXS pisze:Ja nie jestem zdziwiony tym co piszesz myslalem po prostu aby dla ulatwienia podac nazwy konstrukcji. Wplyw na cos takiego moze miec wiele rzeczy w konstrukcji dlatego jestem daleki od stwierdzenia ze jak zalozymy uszy to polecimy szybciej niz na trymowej bez nich. To tyle.




Pomiary robiłem dawno i nie pamiętam na czym. A teraz nie ma waruna i prędko ich nie powtórzę.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 kwietnia 2021, 10:50

Ja mierzyłem i różnice są pomijalne, ale trzeba pamiętać że uszy są zakładane dla zwiększenia stabilności skrzydła i popsucia doskonałości a nie zwiększenia prędkości. Tu pilotowi brakło konsekwencji żeby wykorzystać tą technikę. Ja bym sprawdził obciążenie powierzchni tego skrzydła, bo zachowywało się jak by było niedoważone co poskutkowało takim zachowaniem skrzydła.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: Blazej » 16 kwietnia 2021, 11:24

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja mierzyłem i różnice są pomijalne, ale trzeba pamiętać że uszy są zakładane dla zwiększenia stabilności skrzydła i popsucia doskonałości a nie zwiększenia prędkości.

Słowo klucz to zwiększenie prędkości...ale pionowej. I tutaj chyba co nie którzy źle interpretują profity z zakładania ''uszów''. Czyli to co Uriuk powiedział o hamulcach aerodynamicznych w szybowcach, dalej lądujesz przy 100km/h ale przy większym opadaniu.

Przemysław

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: Przemysław » 16 kwietnia 2021, 11:52

Blazej pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja mierzyłem i różnice są pomijalne, ale trzeba pamiętać że uszy są zakładane dla zwiększenia stabilności skrzydła i popsucia doskonałości a nie zwiększenia prędkości.

Słowo klucz to zwiększenie prędkości...ale pionowej.

A czy ktoś wie na pewno czy nasze GPSy mierzą prędkość w 2D czy w 3D?
Tzn. czy gdybym leciał pionowo w dół z prędkością 20km/h to gps pokazałby 20 km/h czy 0 km/h?

Pytam, bo zaobserwowałem, że w mocnym duszeniu prędkość pokazywana przez gps zawsze jest wyraźnie wyższa.

Przemysław

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: JakubM » 16 kwietnia 2021, 12:45

Przemysław pisze:
Blazej pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja mierzyłem i różnice są pomijalne, ale trzeba pamiętać że uszy są zakładane dla zwiększenia stabilności skrzydła i popsucia doskonałości a nie zwiększenia prędkości.

Słowo klucz to zwiększenie prędkości...ale pionowej.

A czy ktoś wie na pewno czy nasze GPSy mierzą prędkość w 2D czy w 3D?
Tzn. czy gdybym leciał pionowo w dół z prędkością 20km/h to gps pokazałby 20 km/h czy 0 km/h?

Pytam, bo zaobserwowałem, że w mocnym duszeniu prędkość pokazywana przez gps zawsze jest wyraźnie wyższa.

Przemysław

Większość GPSów (nawet te stare) dają możliwość wyboru wskazania prędkości 2D lub 3D.

freerando
Posty: 14
Rejestracja: 30 kwietnia 2017, 17:41
Reputation: 8
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: freerando » 16 kwietnia 2021, 18:01

Cytat z książki Thermal flying Burkharda Martensa strona 15: "Im większy opór czołowy, spowodowany np. pozycją siedzącą wyprostowaną w uprzęży czy stojącą, tym większe opadanie. Prawie wszyscy myślą, że wtedy leci się wolniej. W rzeczywistości jednak prędkość niewiele, ale rośnie!"

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaQuickTips - 3#

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 kwietnia 2021, 18:10

freerando pisze:Cytat z książki Thermal flying Burkharda Martensa strona 15: "Im większy opór czołowy, spowodowany np. pozycją siedzącą wyprostowaną w uprzęży czy stojącą, tym większe opadanie. Prawie wszyscy myślą, że wtedy leci się wolniej. W rzeczywistości jednak prędkość niewiele, ale rośnie!"

Fajnie, że przeczytałeś, szkoda że nie zrozumiałeś. Przytoczony przez Ciebie przykład dotyczy jedynie sytuacji w której rośnie opór pilota. Jeśli rośnie opór skrzydła to sytuacja jest odwrotna i kąt natarcia rośnie i to z dwóch powodów: że opór występuje powyżej środka ciężkości oraz z powodu zmiany długości wektorów prędkości. Gdzie to już tłumaczyłem.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość