Zachęcam wszystkich paralotniarzy do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych ogłoszonych przez PAŻP dotyczących zmian w przestrzeni powietrznej wokół Poznania.
Wzięcie udziału w konsultacjach zajmuje mniej niż 5 minut - można to w całości zrobić wypełniając formularz na stronie dlapilota.pl, a po wysłaniu formularza nie trzeba już robić nic więcej - nikt nie będzie się z nami dalej kontaktował.
Zmiany zaproponowane przez PAŻP są pozytywne z wyjątkiem jednej - wprowadzenia strefy obowiązkowej łączności radiowej w promieniu około 20-30 km poza granicami CTR Poznań, czyli pod tzw. “niskim TMA - Poznań A” gdzie wysokość jest ograniczona do 460 m.
Wszyscy którzy latają w Wielkopolsce, a także ci którzy nie chcą aby taka strefa wyrosła im koło domu za kilka lat, powinni wziąć udział w konsultacjach i wyrazić swoją opinię.
Jako paralotniarze nie mamy łączności radiowej i jest ją wybitnie trudno zorganizować ze względu na dodatkowe szkolenia, drogi sprzęt, oraz niespotykane w większych statkach powietrznych problemy techniczne z brakiem miejsca do montażu i/lub zakłóceniami.
Jeżeli chcesz pomóc sprawie, wyślij formularz na stronie dlapilota, i w jednym-dwóch zdaniach opisz kulturalnie problem - tj. brak radia wśród paralotniarzy, brak realnej możliwości jego instalacji, a także poinformuj PAŻP o tym, że aby bezpiecznie przelatywać nad przeszkodami musimy często lecieć wyżej niż 200-300 m, i ograniczenie obowiązku posiadania radia do takich wysokości jest bardzo niebezpiecznym pomysłem.
Choć najczęściej strefy obowiązkowej łączności radiowej w Polsce pozwalają na zgłoszenie telefoniczne lotu w przypadku braku posiadania radia, to przykładowo w okolicach Warszawy nie można latać bez radia powyżej 300 m w ogóle. Jeżeli PAŻP będzie wprowadzał takie rozwiązania w przyszłości, to skończy się to albo:
- łamaniem przepisów i strefa RMZ nie spełni swojej roli, a coraz więcej pilotów będzie ją ignorować
- będzie to doprowadzać do sytuacji bardzo niebezpiecznych, gdzie pilot który musi zachować wysokość np. przecinając las lub zabudowania, będzie albo wlatywał do strefy RMZ, albo podejmie decyzję aby lecieć na 300 m i ryzykować swoim zdrowiem i życiem ze względu na brak radia
Na ten moment nie ma takiego pomysłu w konsultacjach społecznych, jednak jeśli nie zasygnalizujemy problemu teraz, to bardzo możliwe że pojawi się on jeszcze tutaj albo w kolejnych pomysłach.
Jak na razie w Polsce jest bardzo mało stref obowiązkowej łączności poza granicami CTR i bardzo zależy nam na tym, aby ten stan utrzymać, i zgłaszać loty telefonicznie.
Dlatego jeżeli zależy Ci na dostępie do przestrzeni powietrznej, weź udział w konsultacjach.
Formularze można wysyłać do 1 czerwca.
Link: https://dlapilota.pl/formularze/konsult ... znan-lawic (na dole strony jest formularz)
Okolice Poznania - obowiązkowe radio! Konsultacje!
- Daniel
- Posty: 47
- Rejestracja: 04 stycznia 2016, 21:48
- Reputation: 4
- Lokalizacja: EPPW
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Okolice Poznania - obowiązkowe radio! Konsultacje!
Dokładna mapa strefy TMA EPPO Sector A
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1zyFf3_s2dLyHXUX7kIavdkovBh7bvyHc&usp=sharing
Jest to dość spory obszar, moim zdaniem RMZ jest tam zupełnie niepotrzebna. A latającym w tym rejonie paralotniarzom zablokuje dostęp do przestrzeni. Czy kontroler musi mieć łączność ze statkiem powietrznym znajdującym się np. 30 km od lotniska na wysokości 200m nad gruntem? Przecież 180 m wyżej ma strefę kontrolowaną. I tam może go skierować. Za chwilę nie będzie zupełnie gdzie latać bez znaków, radia i transpondera.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1zyFf3_s2dLyHXUX7kIavdkovBh7bvyHc&usp=sharing
Jest to dość spory obszar, moim zdaniem RMZ jest tam zupełnie niepotrzebna. A latającym w tym rejonie paralotniarzom zablokuje dostęp do przestrzeni. Czy kontroler musi mieć łączność ze statkiem powietrznym znajdującym się np. 30 km od lotniska na wysokości 200m nad gruntem? Przecież 180 m wyżej ma strefę kontrolowaną. I tam może go skierować. Za chwilę nie będzie zupełnie gdzie latać bez znaków, radia i transpondera.
- micro
- Posty: 915
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
- Reputation: 7
- Lokalizacja: Poznań
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Okolice Poznania - obowiązkowe radio! Konsultacje!
To jest kolejne okno Overtona .
Roman Michalak
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Okolice Poznania - obowiązkowe radio! Konsultacje!
Używanie radia lotniczego przez paralotniarzy jest w świetle przepisów na tyle skomplikowane, że ta propozycja wynika albo z nieznajomości przepisów albo ze złej woli. Chyba, że tą przestrzeń chce wykorzystywać jakaś firma wykorzystująca bezpilotowe statki powietrzne i lobbują za stworzeniem ograniczeń dla innych użytkowników.
Zbyszek Gotkiewicz
- Daniel
- Posty: 47
- Rejestracja: 04 stycznia 2016, 21:48
- Reputation: 4
- Lokalizacja: EPPW
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Okolice Poznania - obowiązkowe radio! Konsultacje!
Zgodnie z dokumentem EP ENR 2.1.3
https://www.ais.pansa.pl/mil/pliki/EP_ENR_2_1_3_en.pdf
Loty statków powietrznych nie posiadających na wyposażeniu działających urządzeń radiowych są możliwe po telefonicznym zgłoszeniu lotów do odpowiedniego organu FIS/AFIS przed planowanym lotem w strefie RMZ poprzez podanie:
- typu statku powietrznego;
- planowanej trasy w RMZ (kierunek lotu) lub rejon geograficzny, np. obiekt liniowy, obiekt punktowy lub miejscowość, w pobliżu której będzie wykonywany lot;
- planowanej wysokości lotu;
- planowanego czasu wykonania przelotu przez RMZ
lub czasu lotów w określonym rejonie;
- dodatkowych informacji na żądanie organu FIS, np. numer tel. do operatora RPA.
Obawiam się jednak, że tak jak ten zapis się pojawił, tak może zniknąć.
https://www.ais.pansa.pl/mil/pliki/EP_ENR_2_1_3_en.pdf
Loty statków powietrznych nie posiadających na wyposażeniu działających urządzeń radiowych są możliwe po telefonicznym zgłoszeniu lotów do odpowiedniego organu FIS/AFIS przed planowanym lotem w strefie RMZ poprzez podanie:
- typu statku powietrznego;
- planowanej trasy w RMZ (kierunek lotu) lub rejon geograficzny, np. obiekt liniowy, obiekt punktowy lub miejscowość, w pobliżu której będzie wykonywany lot;
- planowanej wysokości lotu;
- planowanego czasu wykonania przelotu przez RMZ
lub czasu lotów w określonym rejonie;
- dodatkowych informacji na żądanie organu FIS, np. numer tel. do operatora RPA.
Obawiam się jednak, że tak jak ten zapis się pojawił, tak może zniknąć.
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Okolice Poznania - obowiązkowe radio! Konsultacje!
Daniel pisze:Zgodnie z dokumentem EP ENR 2.1.3
https://www.ais.pansa.pl/mil/pliki/EP_ENR_2_1_3_en.pdf
Loty statków powietrznych nie posiadających na wyposażeniu działających urządzeń radiowych są możliwe po telefonicznym zgłoszeniu lotów do odpowiedniego organu FIS/AFIS przed planowanym lotem w strefie RMZ poprzez podanie:
- typu statku powietrznego;
- planowanej trasy w RMZ (kierunek lotu) lub rejon geograficzny, np. obiekt liniowy, obiekt punktowy lub miejscowość, w pobliżu której będzie wykonywany lot;
- planowanej wysokości lotu;
- planowanego czasu wykonania przelotu przez RMZ
lub czasu lotów w określonym rejonie;
- dodatkowych informacji na żądanie organu FIS, np. numer tel. do operatora RPA.
Obawiam się jednak, że tak jak ten zapis się pojawił, tak może zniknąć.
Dokładnie dlatego zachęcam do wzięcia udziału w konsultacjach, i wskazanie tego faktu.
Innym niebezpiecznym pomysłem jest ograniczanie wysokości lotów bez radia (Warszawa). W takim wypadku, przyciśnięci do ziemi, musimy ryzykować np. nad lasami, albo zwyczajnie mamy przeszkody nie do pokonania.
Zachęcam do wysłania swojego stanowiska - proponowana strefa jest zdecydowanie za duża, i istnieje ryzyko że zapis zniknie, albo że w Poznaniu go ograniczą/wyłączą...
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość