Odpowiedzi na pytania z wątku
viewtopic.php?f=17&t=940Jestem ciekawy jak szybko odświeża ci - ten twój zestaw (vario Inetech + komórka) - dane barometryczne w XCSoar'ze? 4 sec ? szybciej? 1 sec?
Na stronie producenta jest tylko coś o częstotliwości bluetooth (5 Hz) i niekoniecznie to oznacza że co 1/5 sec przyjdą nowe dane barometryczne.
W branży nawigacja satelitarna+oprogramowanie pracowałem przez kilka lat i nawet nie zwróciłem na to uwagi, więc chyba jest dobrze, choć nie mam porównania z innymi urządzeniami do latania. Dane/gołe ramki można podglądać w XCSoar przy sprawdzaniu łączności z urządzeniem i widać, że to bardzo krótka ramka, więc może być wysyłana częściej niż co sekundę, choć mam nadzieję, że nie jest, bo to przerost formy nad treścią (sprawdzę przy następnym lataniu, o ile wreszcie jakiś warun przyjdzie). Wyświetlanie w XCSoar jest moim zdaniem co sekundę, bo częściej byłoby nieczytelne i szkoda baterii na robienie z ekranu choinki. Dane GPS również są odświeżane co sekundę (tak działa większość komercyjnych odbiorników nawigacyjnych), więc nie byłoby sensu wyświetlać częściej. Wszystko co XCSoar może zrobić (o ile jednak odbierze więcej ramek na sekundę) to uśrednić dane i je wyświetlić. Nie ma tu wyższej filozofii. Proste dane wysłane przez BT + odczytane z odczytane z odbiornika nawigacyjnego i wyświetlenie tak, żeby można sobie na to zerknąć (wyświetlenie co sekundę jest wystarczające).
Nie znam XC Soar ale czy wszystkie funkcje są dostępne przy współpracy z vario Inetech'a? XC Soar GPS pobiera z komórki a dane barometryczne z vario?
Znam tylko XCSoar i nie zauważyłem, żeby coś nie działało. Widzę dane w oknach które wymagają danych barometrycznych, trzeba wyzerować wysokość baro przed lotem, po nawiązaniu łączności, lub nie korzystać z wysokości baro...
Tak, moja komórka Samsung XCover 3, nie posiada czujnika baro, więc dane barometryczne ciągnie z Inetech, a nawigacyjne z GPS/Glonass z komórki (AGPS jest wyłączony). Widać zaraz po starcie XCSoar, jak dane baro już są wyświetlane, ale GPS jeszcze się nie namierzył i pola z danymi GPS są puste.
GPS włączam krótko przed startem, żeby nie tracić prądu z baterii telefonu. Mój telefon w konfiguracji BT+GPS+XCSoar wytrzymał do tej pory lot 5:30 i zostało jeszcze 40% baterii, ale tylko dlatego, że o ile dobrze pamiętam cały lot był w słonecznych warunkach, a mam podłączoną ładowarkę z małym panelem fotowoltaicznym.
Cudów nie ma, a GPS żre dużo więcej prądu niż BT i podtrzymanie sieci GSM. Ekran również staram się rozjaśniać tylko tyle ile to konieczne. Lepsza ładowarka słoneczna, lub bateria zewnętrzna rozwiązałyby problem.
Próbowałeś może połączyć to urządzenie z XC Track?
Testowałem kilka programów, ale ponieważ XCSoar wydał mi się najbardziej zaawansowany, więc postanowiłem się z nim zmierzyć
choć lekko na początku nie było. Teraz poza mapami, jestem zadowolony, choć wciąż jestem raczej początkującym lataczem.
Słabo to pamiętam, ale chyba nie wszystkie wspierają konfigurację Vario przez BT, a GPS wewnętrzny.
XCSoar działa również bez varia, ale wtedy wysokość/noszenie/opadanie są brane z GPS, czyli jest bardzo słabo z dokładnością.
Ciekawe też czym różniłoby się w praktyce użytkowanie wersji vario z GPS vs samo vario (+ GPS z komórki)?
Moim zdaniem niczym, ponieważ dane GPS byłyby prawdopodobnie wysyłane w formacie NMEA 0183, czyli prostym formacie tekstowym.
Szkoda, że nie dopłaciłem do tej wersji, bo zużycie energii byłoby lepiej rozłożone na telefon i vario.
Telefon traciłby prąd tylko na BT, GSM i XCSoar, czyli ekran, a Inetech ze sporą baterią zasilałby danymi vario + nawigacyjne + pikanie.
Pikanie w XCSoar mam wyłączone, żeby prąd z baterii nie był tracony na dźwięk.
Inetech z podklejonym rzepem (mam starszą wersję, bez obecnej obudowy) i przypięty na kokpicie, jest wystarczająco głośny.
Pozdrawiam,
Robert