zizu82 pisze:dopytam jeszcze... chetnie poeksperymentuje ale boje sie, ze moge przeciagnac co na zboczu moze byc szczegolnie niebezpieczne ze wzgledu na mala wysokosc nad terenem. Do jakiej wysokosci rak moge spokojnie eksperymentowac?
Hej,
Najlepiej jest to trenowac nisko nad ziemią tak jak pokazane na tym filmie powyżej. Na każdej konstrukcji punkt przeciągnięcia/oderwania strug jest w innym miejscu i jest inaczej wyczuwalny. Na niektórych może być bardzo słabo wyczuwalny. Lot skrzydła można rozpisać na fazy w punktach:
1) Prędkość maksymalna na speedzie
2) Prędkość trymowa ręce odpuszczone do góry
3) Prędkość najwyższej doskonałości (sterówki lekko zaciągnięte, chociaż na niektórych nowych konstrukcjach niektórzy producenci nie karzą ich praktycznie w ogóle już zaciągać - polecam sprawdzić najnowsze obce konstrukcje)
4) Prędkość minimalna (sterówki mocno zaciągnięte, bardzo twarde, wzrost obciążenia)
5) Punkt oderwania strug (sterówki miękną bardzo szybko)
6) Spadochronowanie (siły na sterówkach różne w zależności od konstrukcji. Figura trudna do utrzymania nawet przez kilka sekund, niedoświadczonego może bardzo zaskoczyć, a wypuszczone asymetrycznie z przestrzałem czaszy przed pilota może doprowadzić do powikłań)
7) Lot do tyłu (stabilna figura wyczuwalne stabilne siły na sterówkach)
8) Pełne przeciągnięcie Full Stall (im głębiej zaciągnięte sterówki pod deską uprzęży tym większe siły na sterówkach których czasami nie da się symetrycznie utrzymać - zależne również od konstrukcji)
Tak wygląda komplet wszystkich faz jakie można uzyskać w chwili obecnej na paralotni. Zawsze jak mnie pytają ludzie jak wykonać Full Stalla to zaczynam od rozrysowania takiego schematu i pokazania w którym mniej więcej miejscu trzeba trzymać ręce aby uzyskać dany punkt lotu.
Pozdrawiam,
Jarek Borowiec
[quote="zizu82"]dopytam jeszcze... chetnie poeksperymentuje ale boje sie, ze moge przeciagnac co na zboczu moze byc szczegolnie niebezpieczne ze wzgledu na mala wysokosc nad terenem. Do jakiej wysokosci rak moge spokojnie eksperymentowac?[/quote]
Hej,
Najlepiej jest to trenowac nisko nad ziemią tak jak pokazane na tym filmie powyżej. Na każdej konstrukcji punkt przeciągnięcia/oderwania strug jest w innym miejscu i jest inaczej wyczuwalny. Na niektórych może być bardzo słabo wyczuwalny. Lot skrzydła można rozpisać na fazy w punktach:
1) Prędkość maksymalna na speedzie
2) Prędkość trymowa ręce odpuszczone do góry
3) Prędkość najwyższej doskonałości (sterówki lekko zaciągnięte, chociaż na niektórych nowych konstrukcjach niektórzy producenci nie karzą ich praktycznie w ogóle już zaciągać - polecam sprawdzić najnowsze obce konstrukcje)
4) Prędkość minimalna (sterówki mocno zaciągnięte, bardzo twarde, wzrost obciążenia)
5) Punkt oderwania strug (sterówki miękną bardzo szybko)
6) Spadochronowanie (siły na sterówkach różne w zależności od konstrukcji. Figura trudna do utrzymania nawet przez kilka sekund, niedoświadczonego może bardzo zaskoczyć, a wypuszczone asymetrycznie z przestrzałem czaszy przed pilota może doprowadzić do powikłań)
7) Lot do tyłu (stabilna figura wyczuwalne stabilne siły na sterówkach)
8) Pełne przeciągnięcie Full Stall (im głębiej zaciągnięte sterówki pod deską uprzęży tym większe siły na sterówkach których czasami nie da się symetrycznie utrzymać - zależne również od konstrukcji)
Tak wygląda komplet wszystkich faz jakie można uzyskać w chwili obecnej na paralotni. Zawsze jak mnie pytają ludzie jak wykonać Full Stalla to zaczynam od rozrysowania takiego schematu i pokazania w którym mniej więcej miejscu trzeba trzymać ręce aby uzyskać dany punkt lotu.
Pozdrawiam,
Jarek Borowiec