predkosc minimalnego opadania

Latanie bezsilnikowe
zizu82
Posty: 16
Rejestracja: 06 października 2017, 17:56
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

predkosc minimalnego opadania

Postautor: zizu82 » 06 października 2017, 22:55

Krotko: jak znalezc pozycje sterowek przy ktorej jest minimalna predkosc opadania?
Dlugo: chyba latam zbyt szybko. Na kursie zawsze mnie uczono, ze nalezy miec lekko zaciagnete te sterowki, ale to lekko to u mnie jest naprawde lekko tzn tylko tyle zeby poczuc opor (pewnie z kilka cm). A tu nagle dzisiaj czytam jakies testy mojego skrzydla (Gradient Golden 4) gdzie pisza, ze to bedzie z 25-30cm sterowki. To jak to w locie wybadac bez potrzeby uzywania linijki tym bardziej, ze jest to wielkosc pewnie zalezna od obciazenia skrzydla, zuzycia, innych wiec moze byc rozna od tych 25-30cm.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: predkosc minimalnego opadania

Postautor: uriuk » 07 października 2017, 00:55


Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: predkosc minimalnego opadania

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 października 2017, 08:47

Najłatwiej na żaglu sprawdzić przy jakim zaciągnięciu sterówek będziemy najwyżej latać. Ja kiedyś sprawdzałem i rzeczywiście jest to takie zaciągnięcie którego długo nie daje się utrzymać bo ręce bolą i wogóle jest tak trochę na siłę to latanie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: predkosc minimalnego opadania

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 października 2017, 09:01

Acha. Prędkość ekonomiczna czyli minimalnego opadania jest potrzebna tylko gdy nabiera się wysokości lub chce się uzyskać największą wysokość. Poza takimi momentami nie ma potrzeby latania z prędkością ekonomiczną.
Zbyszek Gotkiewicz

zizu82
Posty: 16
Rejestracja: 06 października 2017, 17:56
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: predkosc minimalnego opadania

Postautor: zizu82 » 07 października 2017, 19:46

i to jest dla mnie jasne, dziekuje pieknie :)

zizu82
Posty: 16
Rejestracja: 06 października 2017, 17:56
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: predkosc minimalnego opadania

Postautor: zizu82 » 08 października 2017, 13:09

dopytam jeszcze... chetnie poeksperymentuje ale boje sie, ze moge przeciagnac co na zboczu moze byc szczegolnie niebezpieczne ze wzgledu na mala wysokosc nad terenem. Do jakiej wysokosci rak moge spokojnie eksperymentowac?

Chrab
Posty: 179
Rejestracja: 05 lutego 2016, 09:56
Reputation: 62
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: predkosc minimalnego opadania

Postautor: Chrab » 08 października 2017, 14:57



Najbezpieczniej to chyba w ten sposób.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: predkosc minimalnego opadania

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2017, 15:29

zizu82 pisze:dopytam jeszcze... chetnie poeksperymentuje ale boje sie, ze moge przeciagnac co na zboczu moze byc szczegolnie niebezpieczne ze wzgledu na mala wysokosc nad terenem. Do jakiej wysokosci rak moge spokojnie eksperymentowac?


Najlepiej by było zrobić tak: pojechać gdzieś na trening bezpieczeństwa i przynajmniej jeden lot na takim treningu poświęcić na poznawanie punktu przeciągnięcia. Okaże się wtedy że na skrzydłach o małym wydłużeniu nie jest to takie proste, a nauka pomoże potem w rozpoznawaniu tej chwili gdy skrzydło zaczyna się przeciągnąć. A im wcześniej na to zareagujemy tym mniejsze konsekwencje. Szkoląc stosujemy zasadę że pilotom za wyjątkiem lądowania nie wolno zaciągać sterówki poniżej piersi. Gdy ostatnio robiłem lot na mocno przyhamowanym Nemo XX to pozwalałem sobie na trzymanie rąk poniżej moich żeber , nawet koło biodra ale ja dość dobrze wyczuwam moment przeciągnięcia. Poza tym tak głębokie zaciągnięcie powoduje że prędkość spada poniżej prędkości ekonomicznej i opadanie wtedy wzrasta dość odczuwalnie.
Jeśli chodzi o wysokość to albo wysoko (powyżej 200 metrów) albo poniżej 2 metrów.
Zbyszek Gotkiewicz

zizu82
Posty: 16
Rejestracja: 06 października 2017, 17:56
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: predkosc minimalnego opadania

Postautor: zizu82 » 08 października 2017, 20:33

piękne dzięki!

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: predkosc minimalnego opadania

Postautor: JaroXS » 08 października 2017, 21:41

zizu82 pisze:dopytam jeszcze... chetnie poeksperymentuje ale boje sie, ze moge przeciagnac co na zboczu moze byc szczegolnie niebezpieczne ze wzgledu na mala wysokosc nad terenem. Do jakiej wysokosci rak moge spokojnie eksperymentowac?


Hej,

Najlepiej jest to trenowac nisko nad ziemią tak jak pokazane na tym filmie powyżej. Na każdej konstrukcji punkt przeciągnięcia/oderwania strug jest w innym miejscu i jest inaczej wyczuwalny. Na niektórych może być bardzo słabo wyczuwalny. Lot skrzydła można rozpisać na fazy w punktach:

1) Prędkość maksymalna na speedzie
2) Prędkość trymowa ręce odpuszczone do góry
3) Prędkość najwyższej doskonałości (sterówki lekko zaciągnięte, chociaż na niektórych nowych konstrukcjach niektórzy producenci nie karzą ich praktycznie w ogóle już zaciągać - polecam sprawdzić najnowsze obce konstrukcje)
4) Prędkość minimalna (sterówki mocno zaciągnięte, bardzo twarde, wzrost obciążenia)
5) Punkt oderwania strug (sterówki miękną bardzo szybko)
6) Spadochronowanie (siły na sterówkach różne w zależności od konstrukcji. Figura trudna do utrzymania nawet przez kilka sekund, niedoświadczonego może bardzo zaskoczyć, a wypuszczone asymetrycznie z przestrzałem czaszy przed pilota może doprowadzić do powikłań)
7) Lot do tyłu (stabilna figura wyczuwalne stabilne siły na sterówkach)
8) Pełne przeciągnięcie Full Stall (im głębiej zaciągnięte sterówki pod deską uprzęży tym większe siły na sterówkach których czasami nie da się symetrycznie utrzymać - zależne również od konstrukcji)

Tak wygląda komplet wszystkich faz jakie można uzyskać w chwili obecnej na paralotni. Zawsze jak mnie pytają ludzie jak wykonać Full Stalla to zaczynam od rozrysowania takiego schematu i pokazania w którym mniej więcej miejscu trzeba trzymać ręce aby uzyskać dany punkt lotu.

Pozdrawiam,

Jarek Borowiec
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Kamil Stepien
Posty: 44
Rejestracja: 01 września 2016, 12:26
Reputation: 23
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: predkosc minimalnego opadania

Postautor: Kamil Stepien » 08 października 2017, 23:14

Jezeli nie masz dostepu do stoku i warunkow jak w filmie z zalacznika, warto punkt przeciagniecia pocwiczyc "na sucho" podczas groundhandlingu.
Co prawda sily na sterowkach beda wtedy nizsze niz podczas lotu oraz percepcja glebokosci zaciagniecia sterowek w pozycji stojacej moze byc nieco odmienna niz siedzac w uprzezy, ale z grubsza uswiadomi Ci jak gleboko mozna zaciagnac sterowki. Zaciagnac je mozna generalnie duzo bardziej niz sie to zrazu moze wydawac (przynajmniej na skrzydlach nizej sklasyfikowanych).

Poza tym przeciez ladujac, w ostatniej fazie przeciagasz skrzydlo - sprobuj zwrocic uwage na to co sie dzieje wtedy ze sterowkami.

Pamietaj, ze nie zaleca sie latania na granicy przeciagniecia, gdyz po wleceniu np. w termike wskutek czego kat natarcia ulega zwiekszenia, granica ta moze zostac przekroczona.

Pozdrawiam,
Kamil

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: predkosc minimalnego opadania

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2017, 23:31

To ja muszę dodać że krótkie i głębokie zaciągnięcie nie daje efektu zerwania strug. Dużo łatwiej to zrobić jeśli doprowadzimy do spadku prędkości w czasie lotu na mocno przyhamowanym skrzydle. Wtedy dużo łatwiej doprowadzić do zerwania strug poprzez głębokie zaciągnięcie sterówek.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: m72 i 1 gość