Linki od sterówek

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Linki od sterówek

Re: Linki od sterówek

Post autor: JaroXS » 06 października 2018, 21:53

Hej,

linka od sterówki nie jest gruba dlatego że się przeciera. Chodzi o siły które występują w niebezpiecznych stanach lotu...

Przede wszystkim stosuje się to dlatego że minimalna dana wytrzymałość podczas testów linki musi być nie mniej niż 70kg a najważniejsza sprawa jest taka że najsłabsze miejsce linki od sterówki to węzeł nad uchwytem. Nie wszyscy potrafią wiązać super mocne węzły jak zmieniają odległości sterowania dlatego producenci stosują linki które uniosą 300kg przy najgorszym typie węzła. To jest po prostu przeskalowane dla bezpieczeństwa.

Poza tym widziałem wiele paralotni które mają 10 lat z nalotem 500-1000 godzin i nie zauważyłem żeby linki z powodu obrotowych bloczków się przecierały.

Pozdrawiam,

Jarek Borowiec

Re: Linki od sterówek

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 września 2018, 23:00

Nie kombinujcie bo pociągnie się na jednej ręce to nie sposób na radzenie sobie z takimi problemami.

Re: Linki od sterówek

Post autor: uriuk » 25 września 2018, 22:53

Obecny stan mojej kondycji jest taki, ze dalem rade wykonac to, co na filmie widac w 5.08 minucie. Musze zaczac cwiczyc w takim razie, zeby pokaz nie zawiodl oczekiwan :). Tak to jest kiedy wolny czas spedza sie z wnuczka na placu zabaw.
Przewaznie ide na latwizne i demonstruje podciagniecie na dwoch palcach (po jednym z kazdej reki) i wystarcza.

Re: Linki od sterówek

Post autor: starry » 25 września 2018, 22:28

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Chyba Tomasz :p

:) dokładnie, moja gafa

Re: Linki od sterówek

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 września 2018, 22:18

starry pisze:https://www.youtube.com/watch?v=6nDOrJXHfcE

muszę kiedyś zobaczyć jak to się Maciek podciąga na jednej ręce, ja Judasz ;)


Chyba Tomasz :p

Re: Linki od sterówek

Post autor: starry » 25 września 2018, 22:16



muszę kiedyś zobaczyć jak to się Maciek podciąga na jednej ręce, ja Judasz ;)

Re: Linki od sterówek

Post autor: uriuk » 25 września 2018, 20:39

Zdaje sie cwiczyles przeciagniecia na skrzydlach o duzym wydluzeniu. Sprobuj na czyms klasy A, to zobaczysz jakich sil potrzeba

Re: Linki od sterówek

Post autor: calhal » 25 września 2018, 16:10

uriuk pisze:
calhal pisze: Linki są elastyczne, więc się naciągną, po czym zaczną się skurczać, ale to głównie grawitacja zacznie ciągnąć pilota w dół. Stąd "czasem w ta czasze wpada".


Linki glajta sa jedna z najmniej elastycznych rzeczy sposrod wystepujacych w przyrodzie. Sa wrecz wzorcem braku elastycnosci. Musisz zmienic teorie :)

Oj tam, no to caly uklad troche sie naciaga. Nie zmienia to faktu ze tutaj najwieksza role odgrywa grawitacja.
Ewentualnie jeszcze w jakims stopniu sila nosna moze ciagnac caly uklad i nadac predkosc pilotowi w kierunku skrzydla...a jak energii braknie to skrzydlo sie zatrzyma, a pilot niekoniecznie. Niemniej i tak grawitacja tutaj najwiecej ma do powiedzenia.

Re: Linki od sterówek

Post autor: calhal » 25 września 2018, 16:10

uriuk pisze:
calhal pisze: Linki są elastyczne, więc się naciągną, po czym zaczną się skurczać, ale to głównie grawitacja zacznie ciągnąć pilota w dół. Stąd "czasem w ta czasze wpada".


Linki glajta sa jedna z najmniej elastycznych rzeczy sposrod wystepujacych w przyrodzie. Sa wrecz wzorcem braku elastycnosci. Musisz zmienic teorie :)

Oj tam, no to caly uklad troche sie naciaga. Nie zmienia to faktu ze tutaj najwieksza role odgrywa grawitacja

Re: Linki od sterówek

Post autor: uriuk » 25 września 2018, 14:22

calhal pisze: Linki są elastyczne, więc się naciągną, po czym zaczną się skurczać, ale to głównie grawitacja zacznie ciągnąć pilota w dół. Stąd "czasem w ta czasze wpada".


Linki glajta sa jedna z najmniej elastycznych rzeczy sposrod wystepujacych w przyrodzie. Sa wrecz wzorcem braku elastycnosci. Musisz zmienic teorie :)

Re: Linki od sterówek

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 września 2018, 13:22

Linki w oplocie tylko szycie. Najlepiej na maszynie zgodnie z oryginałem. Od biedy można to zrobić ręcznie, ale ilość wkłuć igłą musi być taka sama.

Re: Linki od sterówek

Post autor: calhal » 25 września 2018, 13:21

uriuk pisze:Zeby zrobic fullsztala uzywam czasem calej swojej sily w recach a pozniej lapie za tasmy i blokuje rece w lokciach, zeby glajt mi sie nie wyrwal. Na oko idzie ze 100 kg na kazda sterowke.

Ciągle mnie to zastanawia, po co Ty robisz sobie i glajtowi krzywdę i po fullsztalu zamiast dać mu lecieć do tyłu, trzymasz go poskładanego. Poza tym to nie jest 100kg. Ja nie dam rady 100kg na jedną łapę wziać, a jednak mogę trzymać glajta jak Ty w tym stanie na wyprostowanych łokciach (i nie, to nie jest fullstall).

uriuk pisze:Jesli nie uda sie zablokowac przestrzalu podczas fullsztala, to pilot jest wystrzeliwany w strone czaszy na tyle mocno, ze czasem w ta czasze wpada. Dalej twierdzisz, ze jest to sila rowna wadze pilota?

Podczas fullsztala nie ma przestrzału, przestrzał następuje po zwolnieniu sterówek, w tym wypadku (z mocno zaciągniętych do zera) będzie to przestrzał aerodynamiczny+wahadłowy. Skrzydło znajdzie się poniżej pilota. Linki są elastyczne, więc się naciągną, po czym zaczną się skurczać, ale to głównie grawitacja zacznie ciągnąć pilota w dół. Stąd "czasem w ta czasze wpada".
Przeciągnięcie z lotu po prostej -> ręce do góry da się wyhamować bez 100kg w każdej łapie. Trzeba tylko umieć to zrobić - w odpowiednim momencie, wyprostowanymi rękami dynamicznie za siebie (a nie na zgiętych łokciach do klatki piersiowej).

Re: Linki od sterówek

Post autor: micro » 25 września 2018, 13:19

To może wrócę do linek, co prawda nie od sterówek :), ale...
Zbyszek pokazał jak łączyć linki bezoplotowe, a co z linkami z oplotem ?, tylko wiązanie ?.
W moim "treningowym" skrzydle zerwała się linka łącząca galerię D z deltkami.
Mam nowe linki, ale czy jest jakaś metoda wymiany lin we własnym zakresie?
Jest to stare skrzydło więc nie chcę tego wysyłać do serwisu.

Re: Linki od sterówek

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 września 2018, 13:15

Z moich informacji wynika że zastosowanie modnych ostatnio ceramicznych przelotek zamiast bloczków do linek sterówkowych przyspiesza proces przecierania się sterówek. Wyjściem jest to co robią piloci akro. Rezygnuje się z bloczków a uchwyt jest mocowany gumą do taśm, co daje także inne korzyści. Ale nie jest dla wszystkich bo wymaga myślenia.

Re: Linki od sterówek

Post autor: starry » 25 września 2018, 13:02

uriuk pisze:Pisalem ci juz, ze ja blokuje rece w lokciach, zeby mi ich nie zgielo. Samymi miesniami moge nie utrzymac. Co do mojej sily, wlasnie podciagnalem sie dla sprawdzenia na jednej rece. Waze 72 kg


Jakoś mnie nie przekonałeś. Może poczekamy na jakieś inne głosy w dyskusji.

Re: Linki od sterówek

Post autor: uriuk » 25 września 2018, 12:50

Pisalem ci juz, ze ja blokuje rece w lokciach, zeby mi ich nie zgielo. Samymi miesniami moge nie utrzymac. Co do mojej sily, wlasnie podciagnalem sie dla sprawdzenia na jednej rece. Waze 72 kg

Re: Linki od sterówek

Post autor: starry » 25 września 2018, 12:47

uriuk pisze:Jesli nie uda sie zablokowac przestrzalu podczas fullsztala, to pilot jest wystrzeliwany w strone czaszy na tyle mocno, ze czasem w ta czasze wpada. Dalej twierdzisz, ze jest to sila rowna wadze pilota?


Miałem kilka razy możliwość hamowania skrzydła i nie wydaje mi się aby ta siła była tak wielka jak mówisz. Zresztą podejdź przy okazji do mnie do urzędu, mam tu takie 25kg pestki z rączką, zrobimy próbę czy dasz radę ;)

A tak poważnie to nawet w 2 rzędówkach sterówki stanowią 3 rząd i siły na fulsztalu czy hamowaniu przestrzałów rozkładają się ( może i nie równo ) jakoś na te trzy rzędy. Gdyby te siły były tak mocne to wyrwane stawy barkowe i łokciowe były by dość częste raczej, a do tej pory znam tylko własny przypadek zerwanego przyczepu bicepsa i to wcale nie podczas takiej atrakcji o jakiej piszesz.

Re: Linki od sterówek

Post autor: uriuk » 25 września 2018, 12:26

Jesli nie uda sie zablokowac przestrzalu podczas fullsztala, to pilot jest wystrzeliwany w strone czaszy na tyle mocno, ze czasem w ta czasze wpada. Dalej twierdzisz, ze jest to sila rowna wadze pilota?

Re: Linki od sterówek

Post autor: starry » 25 września 2018, 12:20

uriuk pisze:No to policzmy. Przecietny glajt ma w tej chwili okolo 20 linek w dolnej czesci. Zalozmy ze pilot wazy 100 kg (a co se bedziemy zalowac). Obciazenie na jedna linke to srednio 5 kg. Zeby zrobic fullsztala uzywam czasem calej swojej sily w recach a pozniej lapie za tasmy i blokuje rece w lokciach, zeby glajt mi sie nie wyrwal. Na oko idzie ze 100 kg na kazda sterowke. To jakies 20 razy wiecej niz obciazenie przecietnej linki.

cbdo


Jeśli pilot wazy 100 kg, to nawet gdyby miał fantazję się podnieść na sterówkach to na linkę przypadnie góra 50 kg, ( dynamicznie może troch więcej chwilowo) a do fulsztala nie potrzeba aż tyle siły, bo zaciągasz praktycznie tylko spływ.

Linki rzędu A w moim starym Synergy maiły wytrzymałość 90 kg każda, a i tak były wyraźnie cieńsze od tych od sterówek.
Chyba nie tędy droga Macieju :)

Re: Linki od sterówek

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 września 2018, 12:08

Sterówkowe przecierają się na bloczkach dlatego są grubsze niż wynika to z obliczeń. To samo jest z linkami speeda.

Na górę